Loading...
dk

Flabet besked fra Tesla | Tesla Forum

MOS
MOS Feb 15
Citat fra Ledsager

Kunne være interessant om der blev lavet kurver for vinterbadning også. Har ikke kunne finde nogen.

Hvis du med "vinterbadning" mener koldt batteri, der ikke er forvarmet eller har kørt en ret lang tur, inden SuC, så kan du nok regne med helt ned til 0 kW ladeeffekt til at starte med, såfremt batteritemperaturen er i nærheden af frysepunktet eller derunder. Så snart den er tilsluttet SuC, vil den naturligvis begynde at varme batteriet op og så kommer der efterhånden gang i ladeeffekten i takt med at batteritemperaturen stiger. Er det sådan en ladekurve, du efterspørger?

Forummets indlæg er redigeret af MOS Feb 15
Ledsager
Ledsager Feb 15

Egentlig en ladekurve med ok batteritemperatur bare med målinger fra om vinteren. Min tese er, at selv om batteriet forsøges at være varmet op vil det ikke være muligt at opnå sommerens ladetider. En af tingene der gør det svært er jo, at der ikke er nogen indikator på hvornår batteriet har sin optimale ladetemperatur. At de gule streger er væk er jo ikke nok. Og at stille GPS på at man vil køre til næste ladestation er heller ikke nok, da afstanden dertil er variabel. Senest jeg prøvede med GPS, 75 km til ladestation og ingen gule streger, ankom til SUC med 15%, ladede SUC kun 90 Kw i 5 min. og begyndte hurtigt at reducere.

Gustavsfar1
Gustavsfar1 Feb 16
Sidder i busdorf og lader. Kom ind med 30% og kører igen med 80% for at komme videre. Det startede ok med 98 kW men faldt hurtigt. Lader nu med 31 kW ved 69%. Det kommer dermed til at tage ca. 55 min at lade fra 30-80%. Inden opdateringen tog det typisk 45-50 min at lade fra 0-80%. Øv det bliver en lang tur :-(<br />
Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar1 Feb 16
KimT
KimT Feb 16

Ja Busdorf og Bispingen kommer kan til at tilbringe meget tid på med de hastigheder. Det er samme hastighed jeg har set.

Ledsager
Ledsager Feb 16

Jeg har lige haft nogenlunde samme oplevelse i Löddeköbing i Sverige som Gustavsfar1.
Oplevede desuden at tabe 30 km i løbet af natten ved ca 4g udetemperatur. Synes det er meget.

Forummets indlæg er redigeret af Ledsager Feb 16
Gustavsfar1
Gustavsfar1 Feb 16
Nu sidder jeg i Bremen og lader. Kom ind med 3 km tilbage. Lader med 128 kW pt. Ladede fra 0-50% på blot<br />
25 min hvilket stemmer meget godt overens med gamle værdier. Dog dykker den hurtigere end tidligere.<br />
Lader nu med 74 kW ved 37%. Tidligere var det knap 100 kW ved 36-37%. Der
Er dermed stor forskel på
De forskellige suc. I Bremen bruger den lige så
Lang tid på at lade fra
0-80 som det tog at lade fra 30-80% i busdorf!
Hilbert
Hilbert Feb 16

Vi venter spændt. Håber at du gemmer dokumentationen.

Gustavsfar1
Gustavsfar1 Feb 16
Jeg har ikke logget noget på
Denne tur men har gamle værdier liggende.
Ledsager
Ledsager Feb 16

Vældig interessant hvis de øgede ladetider er afhængig af hvilken SUC man bruger. Der er ingen forskel på den i Køge og den i Löddeköbing.  Ladede 69kw ved 35% og 38kw ved 70%.

Forummets indlæg er redigeret af Ledsager Feb 16
Gustavsfar1
Gustavsfar1 Feb 16
Så er jeg på Lohne suc og her er billedet stort set identisk med busdorf. Kom ind med 20% og skal bruge Præ is 1 time for at lade fra 20-80%<br />
Det blæser en halv pelikan og der er 20 grader, og batteriet er helt varmt da jeg kørte 150 km/t det meste af vejen.
Hilbert
Hilbert Feb 16

Man kan vist ikke regne med den forudsagte ladetid mere. I hvert fald ikke på min. Starter f.eks. med at sige 30 min tilbage, men det tager ca. 45 min.

JesperM
JesperM Feb 16

Jeg har samme oplevelse som Hilbert. I tillæg syntes jeg de sidste 5 tager omkring 15 min. Man kan ikke stole på den estimerede ladetid den spytter ud, det kunne man fint tidligere.

Gustavsfar1
Gustavsfar1 Feb 16
Korrekt mht estimeret ladetid. Tog dog præcis en time fra 20-80%.
burns
burns Feb 16
Jeg har lige på tur i dag og startede med kold bil fra ca Århus og havde Rødekro SC som første stop. Jeg har ScanMyTesla og fulgte batteri temperaturen hele vejen. Temperaturen steg nærmest lineært indtil jeg ankom i Rødekro. Da var temperaturen 40 grader. SC gik i gang ved SoC på 4%. Ladehastigheden var absolut godkendt (115-128kW" indtil SoC nåede ca 16% (temperaturen var steget til 43 grader og blæserne nåede at gå i gang), hvorefter trægheden dukkede op. Ved 20% SoC havde jeg lige over 80kW så det gik hurtigt ned. Temperaturen på batteriet faldt også til ca 37 grader og blev der. Og selv med så fin en start, så tog opladningen fra 4% til 90% 77 minutter. Temperaturen på batteriet betyder enormt meget for ladehastigheden. 
Ledsager
Ledsager Feb 17

Ud over app og Android telefon, hvor kan man købe de øvrige dele til Scanmytesla?

MOS
MOS Feb 17

Jeg er enig i, at batteritemperaturen har stor indflydelse på ladekurven. Jeg er dog noget mere skeptisk ift. om forskellige SuC skulle give forskellig ladeeffekt. Det giver ingen mening. Måske kan forskellige SuC have forskellig max. effekt. f.eks. 120 kW eller 150 kW, men hvis man lader alene på et ladepar og allerede er et godt stykke under den max. effekt, som SuC'en kan levere, så burde det udelukkende være bilen, der sætter begrænsningen i ladeeffekt.

Jeg kan ikke umiddelbart forklare de forskelle, som Gustavsfar1 ser på de forskellige SuC. Mit gæt er, at det måske alligevel skyldes forskellig batteritemperatur, selvom batteriet burde være varmt. Det er dog svært at sige noget præcist om, når vi ikke kender den eksakte batteritemperatur. Det ville være rart, hvis Tesla kunne vise batteritemperaturen i displayet. Og evt. en lille meddelelse på skærmen, hvilke(n) parameter, der er årsag til reduceret ladeeffekt (f.eks. lav batteritemperatur, høj SoC, anden bil på ladepar, begrænsning i SuC ladestander, fejl i bilens ladesystem/kølesystem osv.)

Jeg har i øvrigt lige ladet på SuC i morges. Ankom med 0%/1 km tilbage på batteriet, så praktisk taget helt tomt. Batteriet var nok ikke helt varmt, da der stadig var lidt gule streger i regen-området. Det kunne også ses på ladeeffekten. Den startede med hurtigt at rampe op til 53 kW. Så steg ladeeffekten gradvist (sikkert pga. batteriet blev varmet op) og toppede på 78 kW i området 12-15% SoC. Derfra gik det så gradvist nedad igen. Ved 30% SoC var ladeeffekten nede på 62 kW, hvorefter jeg kørte videre.

Jeg vil uploade en graf med nye ladekurver, når jeg lige får tid.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Feb 17
P85DK
P85DK Feb 17

Rich Rebuild har en meget god video om hvor omfattende Tesla's pilleri i biler de ikke ejer er

https://youtu.be/1t3uxZQh-r0

bskaarup
bskaarup Feb 17
Citat fra Ledsager

Ud over app og Android telefon, hvor kan man købe de øvrige dele til Scanmytesla?

Jeg købte fra e-mobility driving solutions 

€110 inkl. forsendelse for kabel, dongle og licens til app til Model 3.

Det er en del billigere til S/X da de har et tilgængeligt stik.

Forummets indlæg er redigeret af bskaarup Feb 17
Ledsager
Ledsager Feb 17

@bskaarup: Tak for råd om OBD og kabel. Det lyder overkommeligt. Så skal jeg bare finde en billig Android da jeg ellers er Applemand. 
Tænker man er bedre rustet til diskussioner med Tesla, når man har nogle flere data på sin bil. 

KimT
KimT Feb 18

Hvis du skal købe en android - så hold dig fra Huawei, jeg fandt ellers en Huawei Y9 2019 til 666,-. Jeg har den anbefalede OBDLink LX dongle. En periodisk fejl gør at enkelte værdier ikke bliver vist. Her svar fra Amund (udvikleren) : 

I flashed my MX with a Huawei P20 Pro - bricked! Tried with the LX - bricked! Then found my old Lenovo P2 - reflashed both - both OK. Huawei has some very fishy bluetooth drivers, they affect Scan My Tesla too, but barely visible - sometimes jerky / laggy gauges, other times occasional corrupt values.

PS det er meldt ud at der arbejdes på en IOS version, det har dog lange udsigter. Og husk på at IOS generelt ikke kan bruge de fleste bluetooth dongler medmindre det er Bluetooth 5.0 - så det er ikke sikker at man vil kunne bruge same dongle til Android og IOS.

Personlig har jeg det OK med at have en ekstra mobil liggende - kun til ScanMyTesla. Så kan den også blive liggende i bilen mens den lader osv. (nu når data streames til min Teslalogger)

Forummets indlæg er redigeret af KimT Feb 18
Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 »