Loading...
dk

Tesla 3 - noget for mig? | Tesla Forum

rossoneris
rossoneris Feb 7

Jeg kunne godt mangle lidt input, hvorvidt Tesla 3 er noget for mig - eller nærmere, jeg mangler måske nærmere gode argumenter til mig selv at det er noget for mig

Kører årligt typisk knap 20,000 og dagligt kører jeg 35 km almindelig landevejs kørsel - så det er jo ikke ligefrem fordi jeg brænder mange penge af på brændstof. Der er selvfølgelig stadig nogle ture rundt omkring i landet, men aldrig over 300km i det på en tur

Jeg er jo lidt forelsket i sådan en Tesla 3, men tænker hvorvidt det overhovedet med mit kørselsbehov er noget der giver mening. For selvom man selvfølgelig har mange drømme skal det jo også give mening ( i min verden ihvertfald)

Ved ikke om det er andre der sidder i samme båd som mig som evt. er hoppet over på Tesla

Rent plads mæssigt opfylder den også behov hvis man nu skal have en barnevogn osv med ?. Har i dag en stationcar og Tesla 3 ved jeg godt bagagerum jo er nærmere Sedan.

Allerhelst ville jeg købe en brugt der har kørt 5000-10000km, men når jeg ser brugt priser på den type nyeere modeller syntes jeg der måske kun er 20,000 at spare og det er jo for lidt i min verden. Men Tesla ser ud til at holde prisen godt på brugtvogn - selvom Batteriet jo er det ømme punkt jo ældrer den bliver

Når jeg ser min nuværende bil som jeg købte for knap 300,000 for snart 5 år siden, står den til en salgs værdi vel omkring de 130/140,000. Så en halvering, men det vil vel ikke være meget anderledes med en Tesla tænker jeg ud over du selvfølgelig mister flere penge, da købs prisen er højere

Danbra56
Danbra56 Feb 7

Her 8 mdr. efter vi fik vores m3 LR er glæden stadig lige stor, vi har kørt snart 26.000 km. Regn med at du kører mange flere km end normalt, du kan ikke lade være, du vil aldrig kunne gå tilbage til en fossilbrænder igen.  Så se at få bestilt en prøvetur så du kan blive overbevist  

You can use my referral link to get 1.500 free Supercharger km on a new Tesla: https://ts.la/winnie37494

voersaa
voersaa Feb 7

Det er en meget subjektiv ting om den er noget for dig. Når det er sagt så får man meget bil for pengene set i forhold til hvad en tilsvarende størrelse bil koster og yder. Det er en dejlig bil at køre og som Danbra56 skriver så kommer man hurtigt til at køre mere end man egenligt har behov for. Du vil sikkert spare noget på brændstoffet men din forsikringspræmie vil også komme til at stige markant.

Nu ved jeg af gode grunde ikke hvor stor din barnevogn er men det er ikke den optimale bil til at transportere en barnevogn i. Hvis det er model anno 1954 med kæmpe hjul som ikke kan adskilles og klappes sammen bør du nok kraftigt genoverveje om det er bilen for dig. Det er ikke så meget at der mangler plads i baggagerummet som det er indretningen der er problemet. En sedan er bare ikke det samme som en hatchback. Efter min mening er det nok 3'erens svage punkt men den er ikke nødvendigvis dårligere end andre sedan'er.

Hvis du kan vente et stykke tid er det måske værd at overveje en model Y. Den bør have væsenligt mere plads en 3'erne men vil nok også koste en smule mere. Alternativt vil lanceringen af model Y nok gøre en brugt model 3 lidt billigere og så kan du eventuelt samle en op på det tidspunkt.

fmm1000
fmm1000 Feb 7
Jeg har skrevet en langt indlæg om fordele ved elbiler. Der er også noget om ulemper, så du ved, hvad du går ind til.
https://docs.google.com/...Mud43JfqE0t3Jl_jjhgw
MOS
MOS Feb 7

@rossoneris

Du kan sikkert finde noget andet, der opfylder dine behov, og som er billigere end en M3.

Men skal drømme overhovedet give mening? Jeg betragter mig selv som et meget rationelt menneske. Alligevel opfyldte jeg min egen drøm ved at sprænge mit bilbudget med en faktor 3, da jeg købte min Model S. Jeg har alligevel aldrig fortrudt det.

Hvis ikke du allerede har gjort det, så kom ud og få en prøvetur i en M3. Tag evt. barnevogn med og prøv, om den kan være i bagagerummet. Hvis du ikke kender andre M3-ejere, så er der sikkert nogle her på forum, der vil vise deres M3 frem og give en prøvetur.

Jeg vil også pege på Model Y, som kunne være mere praktisk til dit behov. Men desværre kommer den nok ikke til Danmark før engang i 2021, hvilket måske er for længe at vente.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Feb 7
Ice2EV
Ice2EV Feb 7

Der er fordele og ulemper ved alt. 

M3

Fordele: sindsyg sjov at køre, behagelig, tyst. Absolut billigste og eneste mulighed for Porsche performance på vores økonomi. Sjældent behov for at lade udenfor matriklen. Lader 1200 km/timen på de bedste motorvejsladere.

Ulemper: bagklap burde have været hatchback ligsom den bliver i Y. Dørene smækker ikke helt så lækkert som i premium vogne. Jeg har svært ved at indrømme det, men det er sket få gange at 80% batteri har haft behov for en sjatladning på et par dage hvor der var uhørt meget kørsel, ellers var jeg ikke nået hjem. 

Alternativ:

Hyundia Kona electric.

Kia e-Niro, lidt større end Kona'en

Fordele ved disse 2: man kan også få køl i sæder.

Ulemper: der mangler 4x4.

Bor du AAL, så kig forbi og vi triller en tur i raketten.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Feb 8
Johannelund
Johannelund Feb 7
@Ice2EV
Du glemte den største mangel ved Hyundai og Kia hvilket er deres manglende 3 faset indbyggede lader, dvs kun 20km opladning pr time ved hjemmeladning
KimT
KimT Feb 7

2020 modellerne af Kia/Hyundai har fået 3 faset opladning samt Bluelink (app - selv om den vist ikke skulle være speciel god)

fmm1000
fmm1000 Feb 7
App virker endnu ikke i DK.
Kiefer
Kiefer Feb 7

Noget du også skal være opmærksom på, er den meget blandede oplevelse af kundeservice ved Tesla mange oplever.

Nogle føler de oplever en helt igennem super god kundeservice, andre som mig selv oplever det stik modsatte. 

Agter du at beholde bilen udover garanti-perioden kan der måske/måske ikke komme nogle store regninger på mærkelige ting der kan gå i stykker. Ingen ved det helt endnu, da Tesla ikke rigtig har haft Model 3 på banen endnu så længe at store mængder er kommet udover garantien. 

Det er svært at sammenligne med Model S og X på hvad der kan komme, mange af de biler blev leveret inden Tesla rigtig lærte at lave biler....

Nikolaj
Nikolaj Feb 8

Hvis du alligevel er oppe og bruge 400+ tDKK på en Model 3, så kan du nok også bruge et par tusinde ekstra og købe en mere sammenklapelig barnevognsmodel. Så er der ikke noget problem overhovedet. Vi havde en Odder barnevogn, som er den nordiske kampvogns-version af en barnevogn. Den kunne fint være I en bil med halvt så stort bagagerum som en model 3, da vi gav lidt ekstra for stellet til den (X-dream hedder det hos Odder).

I øvrigt synes jeg selv Model 3 er en fantastisk bil (har både haft en SR+ og nu en dual motor). Hvis man kan lide en hurtig sportsvogn uden at ville/kunne bruge millioner på den, så kommer man ikke uden om Model 3 i DK. Regn også med at dine kørte kilometer stiger væsentligt, da man i den grad glæder sig til at komme ud og køre i den.

Vildgut
Vildgut Feb 8
Hej

Det med pladsen var også noget vi tænkte lidt på. Vi har dog en stationcar som bil nr 2, så vi valgte at forsøge os, med tanken om vi altid kunne tage den. Det har dog vist sig ikke at være nødvendigt... 3'eren kan have det hele. 2 børn, 1 og 3 år. Barnevogn(Stork- folder ikke engang kurven sammen)... Babyseng, ikea barnestol... Kufferter, tasker, surf udstyr mm. Og er du virkelig bange for så sørg for at købe en med anhænger træk. Så kan du altid sætte en tow box på og voila... 400 liter mere plads. 

Du kommer ikke til at fortryde det. Børnene vil også elske det. Min 3 årige vil ihvetfald helst køre hvid bil, haha :D! 
jramskov
jramskov Feb 8

Vi gik fra en Ford Grand Cmax til en Model 3 LR AWD. Vi kunne nok godt finde på at skifte til en Model Y når den kommer, men derudover er vi vildt glade for vores Model 3.

Hvis du er i nærheden af Aarhus er du velkommen forbi til en prøvetur.

rossoneris
rossoneris Feb 10

Tak for de mange svar

Barnevognet er nu en moderne en der kan slåes sammen til næsten ingen ting - så nej har ikke en barnevogn fra 1800 tallet :)

Som sådan er det jo ikke fordi jeg søger en "sportsvogn" at køre i og som sådan er jo slet ikke bil fanatiker. Men Tesla tiltaler mig primært pga af rækkevidden som jo er rigtig lang og så det teknologiske, hvor jeg nok mere er en nørd. Andre biler end Tesla i El/hybrid kunne jeg ikke lige overveje. I min verden er det enten fuld el eller så bliver på Benzin, selvom det andet sikkert også kan være ganske god.

Som nogle nævner er usikkerheden omkring Tesla´s biler jo det at det er en meget ny spiller på markedet og hvad der venter af regninger. Typisk sælger jeg altid biler omkring 5 år og 100,000km, inden de store regninger dukker op - ihvertfald på benzin bilerne.

Når man køber sprit ny Tesla, kan man "prutte" om prisen ?. De gange jeg har købt ny bil kan man jo altid som regel få 15-20,000 pris nedslag på liste prisen . Dertil hvad er jeres erfaringer med om de er mere interesseret i ren handel uden byttebil . 

Sidste jeg købte ny bil blev jeg overrasket over at forhandlerne faktisk hellere ville have en brugt bil i bytte frem for ren handel

bskaarup
bskaarup Feb 10

Hvis du vælger en af de biler der er på lager lige inden et kvartal ophører kan du måske få lidt rabat, ellers ikke.

Mht. brugt bil i bytte så fik jeg tilbudt kr. 123.400 i Tesla Indbytningstilbud for min Golf GTE. Jeg solgte den privat for kr. 180.000.

selsoe
selsoe Feb 10

Tesla er ikke som de andre forhandlere. Mig bekendt får du ikke noget ud af at prutte om prisen og typisk bestiller du også online. Ved faktisk slet ikke om det er muligt at lægge bestillingen i butikken. De vil nok bare guide dig gennem onlineflowet hvis det er. De kan godt tage din brugte bil i bytte men er vist ikke synderligt interesserede i det (de sælger jo ikke selv brugte biler) og prisen du kan få , ved jeg af erfaring, er ret dårlig ift hvad du kan få for den andre steder.

Husk at bruge et referral-link når du bestiller. Så får du (og ejer af linket) 1500km gratis på deres SuperCharger netværk. Linket skal bruges ifm bestilling. Du kan ikke tilføje referral senere. Du kan evt bruge mit: https://ts.la/mikkel27374

AgentP
AgentP Feb 10

Nope. Det er normalt ren nethandel. 

Dog har Tesla nogle gange (i 2019) haft særlige 'events' op mod afslutningen af et kvartal. Deres regnskaber er kvartalsbaserede, og derfor har de tidligere gjort lidt ekstra for at få et par biler af inden kvartalet lukkede.

Det er så ofte lagermodeller, så hvis man har bestilt hvid LR, kan man få tilbudt en blå LR, eller gratis vinterdæk, hvis man tager en fra lageret frem for den på skibet. 

Det skader jo aldrig at spørge.  

Når man køber sprit ny Tesla, kan man "prutte" om prisen ?. De gange jeg har købt ny bil kan man jo altid som regel få 15-20,000 pris nedslag på liste prisen . Dertil hvad er jeres erfaringer med om de er mere interesseret i ren handel uden byttebil . 
rossoneris
rossoneris Feb 10

OK - min plan var ellers netop at tage forbi en Tesla handel, hvis jeg engang skal bestille, da jeg tænker man da altid må kunne få et eller andet i rabat. Men hvis de bare stiller en computer til rådighed med deres online shop, så er det spild at køre 2 timer :)

Boomle
Boomle Feb 10

Der findes ikke en tesla handel. Der findes Tesla Showroom, hvor de er ganske flinke til at vise dig bilen, og lade dig prøve den. Hvis du skal købe bilen, skal det gøres online. Jeg har selv været derude efter en prøvetur, hvor jeg ville bestille med det samme, der fik jeg at vide at det skulle gøres på hjemmesiden. 

jramskov
jramskov Feb 10

Generelt giver Tesla vist ikke særligt gode priser brugte biler i bytte, jeg oplevede dog at de gav en smule bedre pris en jeg kunne få andre steder, så det sker også :) 

Sider: 1 2 3 4 5 »