Loading...
dk

Tesla 3 - noget for mig? | Tesla Forum

KimT
KimT Feb 10

Tesla har INTET at bruge din brugte bil til. Det er kun Tesla'er de sælger. Så regn ikke med at kunne få en god pris på din brugte. Som skrevet er det et showroom de har. Det er ikke en bilforhandler.

Jenskh
Jenskh Feb 10
Citat

Sidste jeg købte ny bil blev jeg overrasket over at forhandlerne faktisk hellere ville have en brugt bil i bytte frem for ren handel

Det er fordi det har været et almindeligt trick for forhandlerne at opskrive bilens værdi og eksportere den. Ved eksport fik de så registreringsafgift retur af den opskrevne værdi. Derfor var brugte biler pludseligt økonomisk attraktive.
Som jeg har forstået det er det hul nu lukket da skat altid skal vurdere værdien ved eksport.
Forummets indlæg er redigeret af Jenskh Feb 10
koden
koden Feb 10

Hvis noget trækker ned med hensyn til køb af tesla, så er det deres service og deres degradering af ladehastigheder og batteri kapacitet.

Kabine kvalitet er heller ikke super i S modellen.

Støj og sidde komfort på bagsædet kunne være bedre :-)

Ved ikke om det er blevet bedre i model 3.

Hvis jeg var dig ville jeg tage et kig på den nye VW id.

Golf str. udvendigt og passat mål indvendige (hvis det holder :-)

Som med Y er der nok lange udsigter.

Ellers kan jeg jo kun tilslutte mig, at det er fantastisk at køre i en tesla.

Behov eller ej... 

Forummets indlæg er redigeret af koden Feb 10
MOS
MOS Feb 10
Citat fra Jenskh
Citat

Sidste jeg købte ny bil blev jeg overrasket over at forhandlerne faktisk hellere ville have en brugt bil i bytte frem for ren handel

Det er fordi det har været et almindeligt trick for forhandlerne at opskrive bilens værdi og eksportere den. Ved eksport fik de så registreringsafgift retur af den opskrevne værdi. Derfor var brugte biler pludseligt økonomisk attraktive. Som jeg har forstået det er det hul nu lukket da skat altid skal vurdere værdien ved eksport.

En del af tricket ved en traditionel bilforhandler er vel også, at de kan tilbyde et nedslag i prisen for den nye bil, mens de giver en tilsvarende lav indbytningspris for din gamle, brugte bil. Det går så lige op. Dog vil den lavere pris på den nye bil resultere i en lavere registreringsafgift og på den måde "snyder" man statskassen. Det sparede beløb på registreringsafgiften kan så fordeles mellem forhandler og kunde ved at finjustere lidt på den endelige pris.

Tesla sælger ikke brugte biler af andre mærker. Hvis de tager imod din brugte bil, får de nogle andre til at sælge den videre. Alle led skal tjene lidt på dette ekstra bøvl, så du skal ikke regne med at få nogen særlig god pris for din brugte bil. Kun hvis du er meget, meget doven, skal du gøre dette. Ellers prøv at sælge din brugte bil privat; det burde være en langt bedre forretning for dig.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Feb 10
rossoneris
rossoneris Feb 10

Ja Batteriet er jo nok det der skaber usikkerheden og generelt Tesla´s fremtid om det forbliver en aktør på markedet.

Er Tesla 3 batteri efter 4 år mildest talt ringe er det jo umulig at sælge uden et kæmpe økonomisk tab. Og kommer der pludselig en ny bil leverandør med et "super" batteri der kan endnu længere end Tesla, vil brugt værdi´en også falde gevaldig

Idag med almindelig benzin biler ser man ikke meget af den slags. Jo vist taber den altid værdi, men motorer idag kan jo holde virkelig længe typisk, hvor man på EL markedet som Tesla ikke rigtig endnu ved hvad der venter i fremtiden

selsoe
selsoe Feb 10

Omkring batterier og værditab:

- Tesla er langt 5 år foran konkurrenterne på batteriteknologi. Det er ikke tilfældigt at Teslas biler kører længere på en kilowatttime end konkurrenterne, med længere total-rækkevidde til følge.
- Der er måske enkelte historier om større tab af rækkevidde her på forum og andre steder, men generelt holder de altså rækkevidden rigtig fint og det kan du også aflæse i gensalgsværdien på ældre Model S'er. Den er relativt høj.
- Vi kender ikke værdien af en Model 3 om 5-7 år, men det er altså ikke givet at den falder meget i værdi (igen, se brugtprisen på S'ere). Måske er der højere risiko ved at købe en benzin- eller dieselbil i dag? Hvem siger at der er nogen der vil eje dem om 5-7 år? De kan være udskammet af byerne, dyre at tanke ift el og hvad ved jeg.

Forummets indlæg er redigeret af selsoe Feb 10
MOS
MOS Feb 10

Om 5-7 år er det nok med dieselbiler som det er med tobaksrygning nu til dags. I gamle dage var det cool/smart at ryge. I dag er det bare dumt og dyrt. Der er efterhånden mange steder, man ikke må ryge længere og en ryger er mindre efterspurgt på datingmarkedet.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Feb 10
rossoneris
rossoneris Feb 10

Ja fremtiden kan ingen spå om heller ikke inden for bil branchen. Der ligger dog alt det her med EL og grøn omstilling som jo er vigtig for mange, som regeringen ikke rigtig vil videre med. Jeg er ikke som sådan en jubel idiot hvad angår grøn omstilling, da EL jo også kommer fra noget der typisk forurener på den ene eller anden måde. 

selsoe
selsoe Feb 10

Ja, en del af elproduktionen udleder stadig CO2 og andet, men den andel bliver stadigt mindre og inden 2030 er det meningen at hele det danske elforbrug skal dækkes af vedvarende energi. Som du kan se her går det hurtigt den rigtige vej:

https://energinet.dk/Om-nyheder/Nyheder/2020/01/16/Rekord-lav-CO2udledning-fra-danskernes-elforbrug-i-2019

Hvis man regner med at Model 3 kører godt og vel 5 km på en kWh og en kWh i gennemsnit udleder 150g CO2, udleder den ca. 30g CO2/km. En brøkdel af hvad en forbrændingsmotor udleder. Og det er altså et tal der falder over tid i modsætning til udledningen fra en forbrændingsmotor som er konstant eller måske endda stiger i takt med slitage. Nej, elbiler er ikke CO2-neutrale (det er der vist ingen der påstår), men det er langt den mest miljø-venlige måde at køre bil på.

EDIT: Oven i hatten kommer, at den lokale partikel/luftforurening er lig nul, hvilket er en kæmpe gevinst for særligt byerne i takt med at der kommer flere elbiler på gaden.

Forummets indlæg er redigeret af selsoe Feb 10
P85DK
P85DK Feb 10
Quote from MOS

... og en ryger er mindre efterspurgt på datingmarkedet.

Så man skal ikke hente sin date i en diesel om et par år ;-) 

PeterE
PeterE Feb 10
Og så kunne alle vores forudsigelser blive overhalet indenom at CO2 neutralt diesel :) tænk en gang hvis det skete...
ElPeter
ElPeter Feb 10
Citat fra PeterE Og så kunne alle vores forudsigelser blive overhalet indenom at CO2 neutralt diesel :) tænk en gang hvis det skete...

https://www.dw.com/en/can-clean-synthetic-diesel-fuels-succeed/a-40135876

"It's a diversion, meant to distract attention from the drawbacks of internal combustion engines in general, and diesels in particular. Nothing much will come of it. Battery-powered EVs will win." 

Det er selvfølgelig bare een holdning, men artiklen er ret interessant.

selsoe
selsoe Feb 10

Elbilen er en langt enklere konstruktion og kommer derfor over tid, let til at slå diesel på pris. Den slår den allerede på effektivitet med flere omgange. Der er langt større potentiale i at udvikle batterier og elbiler end der er i at skrue videre på dieselmotoren. Lad den dø.

Mine 2 cents, bevares, men jeg får ret. ;) 

rossoneris
rossoneris Feb 12
Citat fra selsoe

Elbilen er en langt enklere konstruktion og kommer derfor over tid, let til at slå diesel på pris. Den slår den allerede på effektivitet med flere omgange. Der er langt større potentiale i at udvikle batterier og elbiler end der er i at skrue videre på dieselmotoren. Lad den dø.

Hvordan er det med FSD og Danmark. Som jeg forstår er alt med Automatik slået fra pga lovgivning ud over lige parallel parkering 

Så her og nu giver det vel så ikke mening at købem FSD med ?

PeterE
PeterE Feb 13
Citat fra rossoneris
Citat fra selsoe

Hvordan er det med FSD og Danmark. Som jeg forstår er alt med Automatik slået fra pga lovgivning ud over lige parallel parkering 

Det er et ret bredt spørgsmål, og jo der er masser der fungere selvom det ikke bliver full self driving de næste mange år. Det må du sætte dig lidt ind i eller have en prøvetur.
selsoe
selsoe Feb 13

Der er masser automatik med (også som standard) og generelt set fungerer det fint og er et plus at køre med, især når man skal langt. Jeg har ikke selv FSD men vurderer ikke at det er pengene værd, som det er konfigureret i Europa i dag (ja, pga lovgivning). 

De primære forskelle er vist at den selv kan skifte bane når du blinker (med AP er du nødt til at slå fartpilot fra, selv skifte bane og slå den til igen) og kan parkere selv. Er i tvivl om Summon virker. Og så betaler du jo for en masse løfter om hvad den kommer til at kunne i fremtiden. Elon Musk selv siger jo, at bilens værdi kommer til at stige i takt med at der kommer flere features på, men det har vi vist tilgode at se, især i Europa.

Uanset hvad skal du ikke vælge det til når du konfigurerer bilen, for så bliver det beskattet som ekstraudstyr. Hvis du vil have det, skal du købe det til efter du har modtaget den. Det er bare at logge ind på din Teslakonto, krydse det af og køre kreditkortet igennem, så bliver det slået til i software.

Citat fra rossoneris

Forummets indlæg er redigeret af selsoe Feb 13
koden
koden Feb 13

FSD er meget individuelt...

Jeg bruger det praktisk talt aldrig i den version der nu er i min model S 2015.

Kun ved kø kørsel

Men kender andre der er glade for det.

ElPeter
ElPeter Feb 13

Jeg bruger næsten heller ikke den i min 85D, den er ikke god nok undtagen måske til kø-kørsel. Men den havde en vis gadget-effekt jeg ikke kunne modstå.

Jeg ville helt sikkert ikke købe FSD på en ny bil i dag. For det første tror jeg at der går lang tid inden FSD er god nok til at jeg ville bruge den og for det andet er dele af FSD slet ikke aktive i DK i dag pga lovgivning. Og for det tredie er det ikke prisen værd for mig, jeg kører mest lokalt, kortere ture og har faktisk ikke noget imod at føre bilen selv.

Men hvis man synes teknologien er sjov og man er et legebarn så...

Forummets indlæg er redigeret af ElPeter Feb 13
Ice2EV
Ice2EV Feb 13

Hej

Jeg har ikke prøvet FSD i model 3. Har kun basic i vores.

Hovedsagligt benytter jeg den på større veje, motortrafikvej og motorvej. Den følger pænt sporet, men slår fra når jeg skal skifte vognbane. Den fortsætter dog på adaptiv fartpilot med samme fart, hvis jeg husker at trække ud i meget god tid inden en lastbil.

Kunne FSD køre helt selv på motorvej, så købte jeg det nok. Ellers ser jeg ingen forskel om jeg skal blinke ud eller om jeg skal blinke ud og lige i 20 sekunder styre udenom.

Hvis FSD var splittet op i pakker, eks hvis man kunne tilkøbe skiltegenkendelse selvstændigt, så gjorde jeg nok det. Det ville jeg fordi det kort materiale der ligger til grund for bilens adaptive fartpilot, er af og til dårligt forberedt..... Har mistanke om det faktisk er kommunen der har benævnt vejstykket forkert til en start.

ps har bemærket at den er føles en anelse mindre sporstabil på det seneste, specielt på en vej med et let sving, der kan den godt drifte 20-40 cm i drejet.

selsoe
selsoe Feb 13

Citat fra Ice2EV

Hej

Jeg har ikke prøvet FSD i model 3. Har kun basic i vores.

Hovedsagligt benytter jeg den på større veje, motortrafikvej og motorvej. Den følger pænt sporet, men slår fra når jeg skal skifte vognbane. Den fortsætter dog på adaptiv fartpilot med samme fart, hvis jeg husker at trække ud i meget god tid inden en lastbil.

For at undgå at den bremser op når du kommer op bag lastbilen, så tryk let på speederen når du nærmer dig. Den autobremser ikke før du slipper speederen igen (når du har skiftet bane). Det forbedrer oplevelsen en del når man kører med AP og har brug for baneskift.

Sider: « 1 2 3 4 »