Loading...
dk

Tesla 3 - noget for mig? | Tesla Forum

jramskov
jramskov Jun 18 '20

Det er også værd at bemærke at det godt kan blive til flere km ved et skift til en Tesla. Vi kørte omkring 20k årligt i den Ford vi havde inden. Nu kører vi omkring 30k, bla. fordi konen nægter at køre i firmabilen (en microbil) den ene gang om ugen hun har det behov :D 

Ice2EV
Ice2EV Jun 18 '20

@jramskov Enig, her i hytten har vi i mange år kørt 22500-24.000 om året i den ene og 12k i den anden.

Efter raketten er kommet kører den 34-35.000 og den anden holder med 8-10.000. Vi kører altså mere end tidligere og helst i raketten.

rossoneris
rossoneris Jun 25 '20

Så fik jeg endelig set en Tesla 3 (performance). Jeg har efterhånden set mange på vejene og p pladser men ikke indeni.

Kommer fra en ford Focus stationcar og må bare erkende at det simpelthen bliver for småt for os. Havde vi ikke et enkelt barn kunne vi sikkert bare slå bagsæderne ned og så kunne det fungerer med nok plads.

Den er sikkert pæn, men min oplevelse idag er fungerer det bare ikke for mig at smide så mange penge efter noget der meget hurtig vil blive ikke-praktisk

Jeg vil kigge på Tesla S eller måske vente på Tesla Y - men det vil jeg ikke skrive i det her forum om. Men øv - havde bare håbet det var noget for mig sådan en tesla 3, da den som Tesla S ikke helt springer budgettet

Forummets indlæg er redigeret af rossoneris Jun 25 '20
Ice2EV
Ice2EV Jun 25 '20

Rossoneris, lige fra en Focus stc. der nok er tæt på det bedst udhulede på markedet i den størrelse, så kan jeg godt forstå du føler den klein i pladsen. Ville klappe hesten til Y kommer.

Vildgut
Vildgut Jun 26 '20
Citat fra rossoneris

Så fik jeg endelig set en Tesla 3 (performance). Jeg har efterhånden set mange på vejene og p pladser men ikke indeni.

Kommer fra en ford Focus stationcar og må bare erkende at det simpelthen bliver for småt for os. Havde vi ikke et enkelt barn kunne vi sikkert bare slå bagsæderne ned og så kunne det fungerer med nok plads.

Den er sikkert pæn, men min oplevelse idag er fungerer det bare ikke for mig at smide så mange penge efter noget der meget hurtig vil blive ikke-praktisk

Jeg vil kigge på Tesla S eller måske vente på Tesla Y - men det vil jeg ikke skrive i det her forum om. Men øv - havde bare håbet det var noget for mig sådan en tesla 3, da den som Tesla S ikke helt springer budgettet

Vi har 2 små børn(1 og 3 år) og vores bil nr 2 er en golf stationcar som vi beholdte da vi frygtede 3'eren blev for lille. Det viser sig dog at altid tager 3'eren(selv nu når vi skal på ferie med campletten;D). 

Der er rigelig plads 99 procent af tiden. Og den sidste 1 procent... Der ville jeg leje en varevogn eller en trailer. Men det udelukker self performance hvis du skal have træk på. 

Så tænker din frygt for plads synes en anelse ubegrundet. Det viste min sig ihvertfald at være. 

Havde jeg vidst hvad jeg vidste i dag og havde golfen ikke taget så stort pris hug (230000 på 2 år) så havde vi beholdt poloen, da 3'eren er længe nok næsten altid. 
jramskov
jramskov Jun 26 '20

@rossoneris Helt forståeligt, ens behov er forskellige. Vi har en knægt (fyldt 8år for nyligt) og for os har Model 3 fungeret fornuftigt. Vi havde en Ford Grand C-Max inden. Er vi stødt ind i at ønske os en større bil? Ja bestemt og jeg tror også vi skifter til en Model Y når den bliver tilgængelig (alt efter hvad politikerne bestemmer sig for mht. afgifterne). Bagagepladsen er fin i Model 3, det er primært den forholdsvis lille åbning til bagagerummet der har været en udfordring et par gange for os.

Vildgut
Vildgut Jun 26 '20
Citat fra jramskov

@rossoneris Helt forståeligt, ens behov er forskellige. Vi har en knægt (fyldt 8år for nyligt) og for os har Model 3 fungeret fornuftigt. Vi havde en Ford Grand C-Max inden. Er vi stødt ind i at ønske os en større bil? Ja bestemt og jeg tror også vi skifter til en Model Y når den bliver tilgængelig (alt efter hvad politikerne bestemmer sig for mht. afgifterne). Bagagepladsen er fin i Model 3, det er primært den forholdsvis lille åbning til bagagerummet der har været en udfordring et par gange for os.

Enig i det med åbningen!!! Vil have en Model 3 med hatchback. Havde jeg været tålmodig havde vi sikkrtt også købt y frem for 3. Gad bare ikke vente flere år. :D
AgentP
AgentP Jun 26 '20
Citat fra selsoe

men så klarer vi den med hjælp fra familie og venner. 

Det plejer ikke at være et problem med hjælp / bil-bytte fra vennerne, når man står og vifter med med Tesla 3 nøglekortet. :-D    

Vi er også børnefamilie med 8+10 årig. Kom fra C-klasse St.vogn. Har ikke savnet pladsen. Bagagerummet er enormt. 

Forummets indlæg er redigeret af AgentP Jun 26 '20
jramskov
jramskov Jun 26 '20

Altså Elon har jo på et tidspunkt sagt at vores biler bliver mere værd, så jeg regner med at Tesla giver en fantastisk byttepris for vores TM3 :P 

Vildgut
Vildgut Jun 26 '20
Citat fra jramskov

Altså Elon har jo på et tidspunkt sagt at vores biler bliver mere værd, så jeg regner med at Tesla giver en fantastisk byttepris for vores TM3 :P 

+1
jonsiii
jonsiii Jun 26 '20

Heh ja jeg har også 4 børn (12, 9, 5, 5), og skiftede fra VW Sharan til Model3, da vi efterhånden sjældent kom op på fuld oppakning. Da tvillingerne små var det fint nok, da man jo skulle have utrolige mængder af skrammel med på ferier. Jeg savner da nogen gange det store bagagerum og sæderække 3, men her efter de blev 4-5 år, kunne der gå måneder mellem at vi brugte række 3. Vi har stadig Skoda Citigoen, så nu kører vi bare i 2 biler, de 5-6 gange om året hvor alle skal med til et eller andet tamtam. På skiferien endte jeg med at leje en VW Caravelle til 7k for 10 dage for 1000 km.

Jeg var træt af at skulle køre i et stort skrummel 28500 km om året, bare fordi vi skulle bruge den til 1000 km på skiferie og 500 km småkørsel. Nåja, og så var jeg også træt af NOx-bokse, Adblue-følere, vandpumper, DSG-gearolie og gammelt kort i navigationen fra 2011. ;)

Eneste ærgelse er at jeg ikke fik den med træk, men det blev først "opfundet" 1 måned efter jeg fik 3'eren hjem.

rossoneris
rossoneris Jun 26 '20

Generelt er bil valg jo altid op til hvad man ønsker. VIl man gå på kompromis og af og til komme ud for at låne en bil for at få plads nok eller tager man bilen ud fra de andre 80% behov hvor det fungerer. 

Ofte er det jo også sådan at ved man hvad max plads man har, så tilpasser man også det behov og det er det jo intet galt i. 

jonsiii
jonsiii Jun 26 '20

Enig. Den M3 Performance du var ude og se på, havde du da åbnet for "hullet"? Der er jo et rum nedenunder gulvet, der hvor reservehjul og den slags plejer at ligge. Der plejer godt at kunne ligge et par tasker og lidt småting. Og ja, jeg ville også hellere ha en hatchback, men det må vente til Y'eren.

Og husk det er ret dybt:

8 kasser belgiske øl + bagage til 3 mand kan sagtens være der.

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Jun 26 '20
PeterE
PeterE Jun 26 '20

Vær opmærksom på totalvægten. En vilkårlig TM3 vejer 1932 kg og har en totalvægt på 2305 kg. Jeg slog bare en enkelt op i motorregistret. Dvs at de 3 personer og de 8 kasser øl samlet set må veje 373 kgs...så er det vist godt at det ligner tomme flasker :)

Vildgut
Vildgut Jun 26 '20
Citat fra rossoneris

Generelt er bil valg jo altid op til hvad man ønsker. VIl man gå på kompromis og af og til komme ud for at låne en bil for at få plads nok eller tager man bilen ud fra de andre 80% behov hvor det fungerer. 

Ofte er det jo også sådan at ved man hvad max plads man har, så tilpasser man også det behov og det er det jo intet galt i. 

Min pointe var at mange muligvis overvurderer hvor meget plads de har brug for. Jeg gjorde det jo selv... En af årsagerne til jeg beholdte stationcaren :)

Men ja... Var jeg tålmodig, så havde jeg også have ventet 2 år ekstra på Y'eren. Men det viste sig også at 3'eren havde længe plads nok. 
AgentP
AgentP Jun 26 '20
Citat fra jonsiii

Heh ja jeg har også 4 børn (12, 9, 5, 5), og skiftede fra VW Sharan til Model3, da vi efterhånden sjældent kom op på fuld oppakning. Da tvillingerne små var det fint nok, da man jo skulle have utrolige mængder af skrammel med på ferier. Jeg savner da nogen gange det store bagagerum og sæderække 3, men her efter de blev 4-5 år, kunne der gå måneder mellem at vi brugte række 3. Vi har stadig Skoda Citigoen, så nu kører vi bare i 2 biler, de 5-6 gange om året hvor alle skal med til et eller andet tamtam. På skiferien endte jeg med at leje en VW Caravelle til 7k for 10 dage for 1000 km.

Jeg var træt af at skulle køre i et stort skrummel 28500 km om året, bare fordi vi skulle bruge den til 1000 km på skiferie og 500 km småkørsel. Nåja, og så var jeg også træt af NOx-bokse, Adblue-følere, vandpumper, DSG-gearolie og gammelt kort i navigationen fra 2011. ;)

Eneste ærgelse er at jeg ikke fik den med træk, men det blev først "opfundet" 1 måned efter jeg fik 3'eren hjem.

Det er faktisk en MEGET vigtig point. Man skal købe bil efter det primære behov. Ikke den ene gang i sommerferien.

Jeg bliver også tit spurgt, hvad jeg gør, når vi skal på ferie (Ift opladning). Tjae, så kommer jeg de to timer senere til Innsbruck. Det overlever jeg nok to gange om året. 

Og i guder, hvor er det rigtigt, at det er befriende ikke at skulle bekymre sig om AdBlue-pumper, EGR-ventiler og Nox-sensor. Fik det hele skiftet på ét år på den gamle bil. Suk...

Forummets indlæg er redigeret af AgentP Jun 26 '20
Ice2EV
Ice2EV Jun 26 '20

3 mand og 8 kasser øl......... De skal da vist ikke hjem i morgen, det bliver vist en forlænget weekend   ;-)

Umiddelbart vurderer jeg at 60-75% af dem der handler bum og bajere ved grænsen, og ikke kommer fra nærområdet, kommer over vægtgrænsen.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jun 26 '20
jonsiii
jonsiii Jun 26 '20

@PeterE

Phew, så var det godt det var de 3 tynde på under 90 kg, der kørte med mig. :D Og kasserne vejer vel 10-11 kg efter refill, så det kan liiiiige gå. Havde jeg haft et par af de store drenge med, så kunne de ha hjembragt en dåsecola hver.

@Ice2EV

Ja vi plejer jo at have en hyggetur til Belgien her i forsommeren, men det fik Coronaen jo ødelagt. Kører derned torsdag, hygger i et par aftenener, og så hjem søndag. Og så er det jo godt at få lidt "smagsprøver" hjem til resten af året. ;)

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Jun 26 '20
rossoneris
rossoneris Oct 4 '20

Lige for at snakke lidt om tidligere emne, så er det med refusion vel ved at være slut når vi når 2021 som jeg kan læse ?
Så betale for leje af boks og dyrt opstart gebyr, kan vel ikke rigtig betale sig - med mindre nogen har indsider vider og ved refusion fortsætter :)

PeterE
PeterE Oct 4 '20
Det ved ingen, men indtil videre er den nuværende ordning blevet forlænget år efter år. Ingen kender fremtiden :)
Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 »