Loading...
dk

238 hp eller 305 hp på forsikringen af Model 3 | Tesla Forum

chrisdk
chrisdk Feb 7 '20

Jeg modtager min Model 3 SR+ forhåbentlig om meget snart, og jeg skal derfor vælge forsikring til den.

Hos IDAforsikring/Tryg kan jeg vælge mellem to modeller af SR+ - enten med 238 hp eller 305 hp. 305 hp er betydeligt dyrere om måneden, fordi den er en del mere kraftigere. Jeg forstår bare ikke hvorfor der overhovedet er to forskellige? Og hvilken skal man vælge?

voersaa
voersaa Feb 7 '20

Den er på nettet opgivet til 283hp i peak power. Tesla har for vane at registrere deres biler med den maksimale ydeevne, uagtet af elektronisk begrænsning, hos myndighederne. Motorregisteret bør vise hvad en SR+ er registreret som men det kræver naturligvis at du har en bil som du kan slå op.

MOS
MOS Feb 7 '20

Der har vist altid været rod i systemerne hos IDAforsikring/Tryg hvad angår Tesla modeller. Alene det, at de måler i heste-pærer (eller hvad hp nu står for!), får mig til at ryste på hovedet.

JanKN
JanKN Feb 11 '20

Der er det samme rod med dual motor long range. Der er det enten 360 HK eller 456 HK, også med betragtelig prisforskel. medmindre 456 HK i dette tilfælde er performance modellen? Det er ubegribeligt ja, at de ikke bare kan bruge de samme betegnelser som tesla. 

Ice2EV
Ice2EV Feb 11 '20

Problemet er at Tesla indregistrerer til max motorerne kan yde. En LR AWD har samme motor som en Performance. Derfor mener Tesla at bilen kan yde performance niveau, spørgsmålet er bare om software er locked eller ej.

Såvidt jeg husker er forskellen for eks AWD/Performance 350 hk eller 350 kW, altså ca 36% mere på Performance.

På SR+ i forskel til LR RWD ligger forskellen nok ikke i motoren, men den mindre batteripakke og derfor kan den reelt ikke trække det samme på batteriet som den større pakke gør det muligt på LR RWD. 

 

Men det er et problem når du skal snakke med forsikring, som ikke kender Tesla.

 

Fordelen er så at skulle der dukke chiptuning op til en tesla, så kan du lovligt chippe eks en AWD med 350 hk til 350 kW+ 20%= 420 kW uden at skulle omkring synshallen............. Men tænker ikke rigtigt der er behov for helt så mange pruhheste.

P85DK
P85DK Feb 11 '20
Citat fra Ice2EV

... Men tænker ikke rigtigt der er behov for helt så mange pruhheste.

Blasfemi !!!

Hele problemet opstår i SKAT's systemer som er elendige og på en gang rigide og samtidig mere fleksible end en cirkusartist, kombiner dette med at de stadig ikke rigtigt ved hvad EL er, så har du totalt kaos i systemerne.