Loading...
dk

Bestille model Y i danmark | Tesla Forum

HamSelvOlsen
HamSelvOlsen Feb 27 '20

Nogen her der kan husk hvor længe der gik fra de første leveringer af Model 3 i USA, den 28.07.2017. Til man kunne bestille den i Danmark. 

og evt. hvornår den første Model 3 kom til Danmark  

Det er for lidt at sammenligne med Model Y.
Hvornår vi kan håbe på at vi kan bedtille en Model Y i Danmark  

jonsiii
jonsiii Feb 27 '20

Og denne gang skal jeg ha træk på. =) Og 7-sæders udgaven.

De første USA-udgaver er dog heller ikke med 7 sæder, så der går nok lidt ekstra tid.

HamSelvOlsen
HamSelvOlsen Feb 27 '20

Har lige set at de første kunder i USA får deres Model Y den 15.03. 
Mega spændende. 

jramskov
jramskov Feb 27 '20

Ja, det bliver spændende at se anmeldelser af bilen. Jeg gætter på den ikke bliver tilgængelig i Europa før Giga Berlin er klar.

KMDTHY
KMDTHY Feb 27 '20

Undre mig at man endnu ikke kan bestille i DK. Der er åbent for bestilling i resten af europa? Og der står levering i 2021 :( 

"Der Produktionsstart ist für Anfang 2021 vorgesehen"

KMDTHY
KMDTHY Feb 27 '20
Citat fra selsoe Svaret er, som jeg skrev ovenfor, at der er usikkerhed om afgifterne i 2021 og derfor kan den ikke bestilles før de ligger fast, da de ikke kan sige hvad prisen bliver.

Sorry. Den havde jeg misset :-)  

PeterE
PeterE Feb 27 '20
Citat fra selsoe Svaret er, som jeg skrev ovenfor, at der er usikkerhed om afgifterne i 2021 og derfor kan den ikke bestilles før de ligger fast, da de ikke kan sige hvad prisen bliver.
@selsoe, hvor har du det fra? Det har tidligere været muligt at bestille både Model S og Model X selvom næste års afgifter har været ‘uafklarede’. Tesla er da vist ligeglade, og kan sagtens tage et forbehold for ændringer i afgifter.
fdlg
fdlg Feb 28 '20

Årsagen til Model Y først kommer til DK i 2021 er da at Giga Berlin skal bygges først! Jeg ret sikker på de ikke sender Y'er til Europa medmindre de har produceret alt for mange til det amerikanske markede og det tror jeg ikke de kan.........

Giga Berlin har lidt udfordringer med miljøaktivister (vist nogle flagremuse...) så er lidt forsinket, men mon ikke de indhenter ;-)

Jeg tror først vi ser de første Y'er i europa sent i 2021 og mon ikke Tyskland, Norge og Holland bliver de første?

HamSelvOlsen
HamSelvOlsen Feb 28 '20

Nogen der ved hvor mange forudbestillinger der er i USA, på model Y

jramskov
jramskov Feb 28 '20

@fdlg: Det er også min tanke - det gør produktionen simplere at de ikke skal omstille produktionen til forskellige markeder og dertil transporten på tværs af atlanterhavet eller stillehavet.

De undgår det dog nok ikke helt for de skal jo producere biler forskellige steder til de lande der kører i den forkerte side :)

mbk
mbk Feb 28 '20
Citat fra fdlg

Årsagen til Model Y først kommer til DK i 2021 er da at Giga Berlin skal bygges først! Jeg ret sikker på de ikke sender Y'er til Europa medmindre de har produceret alt for mange til det amerikanske markede og det tror jeg ikke de kan.........

Giga Berlin har lidt udfordringer med miljøaktivister (vist nogle flagremuse...) så er lidt forsinket, men mon ikke de indhenter ;-)

Jeg tror først vi ser de første Y'er i europa sent i 2021 og mon ikke Tyskland, Norge og Holland bliver de første?

Det giver vel ikke meget mening at sælge dem i Tyskland længe før DK, folk køber dem jo bare i Tyskland så. Nu skal de jo lige rulles ud i USA først, så får vi dem jo nok godt et års tid senere. 

fdlg
fdlg Feb 28 '20

@jramskov: Ja tror klart transporten spiller meget ind. Som jeg har forstået det produceret biler til europa de første 1,5 måned af et kvartal da de ellers ikke kan nå frem til slutkunden inden afslutningen af kvartalet og derfor ikke indgå i omsætningen og vil derfor være dårlig for nøgletal mv.

Dette gør dog at produktionsplanlægningen bliver lidt mere efter forecast og ikke efter bestillinger og derfor kan nogle kunder vente for lang tid på præcis deres konfiguration.

Ja det er et problem med UK og andre lande med højrestyring, men de må bare komme sidst i køen, specielt efter brixit!

Bliver tilgengæld spændende at om der påvirker prisen når model 3 bliver poduceret på Giga Berlin. Kan ikke lige regne ud om tolden på materialerne bliver den samme som når hele bilen skal importeres til EU fra USA...? På den anden side er lønningerne nok højere i Tyskland end i USA, så mon ikke det går nogenlunde lige op?

mbk
mbk Feb 28 '20

@fdlg

Hvis Model 3 ikke flytter til Tyskland, så bliver prisen jo nok Model 3 + 10-15% eller lign. TMY bliver sikkert lidt nemmere at producere, men torr ikke vi ser fordelen slå igennem på prisen. Måske marginen bliver større for Tesla, men tror ikke de sætter prisen ned på eller under TM3 niveau.

jramskov
jramskov Feb 28 '20

Måske vælger de at producere alle til højrestyring i Freemont.

PeterE
PeterE Feb 28 '20
‘Alting er bare omvendt’ - for en bare halvdygtig producent er det vist efterhånden ret banalt at producere højre- hhv venstrestyring. Det væsentligste er vist produktionskapacitet - og batteri ditto :)
fdlg
fdlg Feb 28 '20

@mbk: Jeg tænkte mere prisen på model 3 fra Freemont kontra Giga Berlin. 

Er helt sikker på prisen på model Y bliver ca 10% højere end model 3 ligesom priserne i US.

PeterE
PeterE Feb 28 '20
En TMY til det europæiske marked koster hvad Tesla nu beslutter, uanset hvor den er bygget.  

At omkostningerne så er forskellige fra Tesla produktionsenhed til Tesla produktionsenhed, det er noget helt andet.
mbk
mbk Feb 28 '20

@fdlg

Jeg har måske tolket Elon tweets som at Model Y bliver første model fra GF4-/Berlin, og at de så nok ikke prioriterer at kunne lave Model 3 der. Måske bilerne ligner hinanden nok til at begge kan bygges på samme linie. Men hvis de virkelig starter med Model Y og stadig importerer Model 3 fra USA, så ser vi nok ikke nogle prisreduktioner.

Ice2EV
Ice2EV Feb 28 '20

Fatter bare ikke hvorfor GF4 skal ligge indenlands, og ikke til en udskibningshavn. Så man kan sejle større batches til Norge, Sverige, Finland, Frankrig, Spanien og måske Italien.

Med en havn, kan man hælde en hel uges produktion i en æske, og så er de af vejen under delivery.

Resten kan railes frem.

Gustavsfar
Gustavsfar Feb 28 '20

Læste lige i Børsen i dag at VW ID3 er op til 1 år forsinket pga. software problemer. Dette må da give Tesla en kæmpe fordel på det tyske marked.

Sider: 1 2 »