Loading...
dk

Klimaanlæg blæser både kold og glohed luft -- hvad sker der? | Tesla Forum

olerass
olerass Feb 27 '20

Er jeg den eneste der fryser i min M3 for tiden og samtidig får stegt mine fødder? Jeg har snart prøvet alt for at finde en fornuftig indstilling for klimaanlægget. Et eksempel:

- Klima sat på 24c auto
- Udetemp omkring 1-2c

Her er varmen dejlig fin når bilen varmes op, men efter et stykke tid begynder den at blæse relativt kold luft ud ved dash mens den blæser glohed luft til fødderne. Det skifter den så lidt frem og tilbage mellem. Resultat: mine fødder bliver stegt, mens jeg samtidig fryser, da jeg får kold luft på hals og arme.

- Klima sat på 22c auto
- Udetemp omkring 1-2c

Fint i starten men igen efter kort tid helt hen i vejret. I forhold til auto 24c blæser den her noget koldere luft ud ved dash, så det fx er meget ubehageligt at sidde i t-shirt. Samtidig blæser den meget varm luft ved fødderne - det føles som identisk temp ved 24c auto men kan godt være det er en smule koldere.

Den bedste (mindst dårlige..) indstilling jeg har fundet er:

- Klima på 24c manuel
- Kun luft ved dash

Ulempen her er dog at den er meget langsom til at varme bilen op, så jeg skal skifte mellem auto 24c og denne manuelle hver gang jeg kører - træls! Desuden bliver der en smule koldt ved fødderne efter 15-20 mins kørsel, hvor det igen er nødvendigt at toggle auto 24c på og tilbage igen efter lidt tid.

Er det kun mig der oplever dette umulige apparat til klimaanlæg? Jeg forstår simpelthen ikke logikken ved at blæse glohed luft ved fødderne, samtidig med at blæse kold luft ved dash. Hvorfor kan den ikke bare blæse lunken luft både ved fødder og dash som alle andre biler? Fik i forbindelse med et servicebesøg Tesla til at kigge på anlægget, og de siger at det kører som det skal. Er dog ikke sikker på hvor meget de faktisk har kigget på det, da der var en del andre ting..

Forummets indlæg er redigeret af olerass Feb 27 '20
fmm1000
fmm1000 Feb 27 '20
Bruger dette i gammel Model S. Temp på high. Så styrer jeg bare viftens fart op og ned på rullehjulet på rattet.
bskaarup
bskaarup Feb 27 '20

@olerass Min M3 gør det samme.

Vildgut
Vildgut Feb 28 '20
Mit klima fungerer heller ikke optimalt. Føler slet ikke det varmer efter mit tid. Skal på. Service center (igen) næste uge... Så. Hvis det fortsætter kan jeg nævne det der.
voigt1
voigt1 Feb 28 '20

Kan heller ikke blive klog på den automatiske indstilling - ender tit med at bruge manuel og så slukke for bageovnen ved fødderne. Men er det ikke normalt, at når automatikken har opnået forudbestemt temperatur, at den så begynder med køligere luft for at holde temperaturen på det, man har indstillet ? Mener i andre biler jeg har haft, at der altid pludselig kommer kølig luft. Men i min M3 oplever jeg det dog som meget værre og ubestemmeligt.

olerass
olerass Feb 28 '20

@voigt1, jo, jeg tænker der er en vis logik i at nedsætte temperaturen af luften der blæses ud, når den ønskede temperatur er opnået - ellers ville temperaturen jo kommer over det indstillide. Det der ikke giver mening for mig, er hvorfor den nedsætter temperaturen voldsomt på luften ved dashboard mens luften ved fødderne forbliver hot hot. 10c (dash) + 30c (fødder) give den samme resulterende temperatur i bilen når luften blandes som 20c (dash) + 20c (fødder), men måden hvorpå disse opleves på kroppen er vidst forskellige :(

@Vildgut super nice hvis du vil få dem til at kigge på det. Jo flere der påpeger problemet jo bedre. Det lyder jo desværre til det ikke bare er en defekt i min bil... så måske er udsigten til et fix lang.

MOS
MOS Feb 28 '20

Det lyder lidt som om, der kunne være 2 temperatursensorer, 1 ved dash og 1 ved fødderne. Og så slås de 2 sensorer om, hvorvidt temperaturen skal op eller ned. Aner dog ikke, om det er sådan, det forholder sig.

Det kan også være, at en differentialforstærkningsparameter er tunet lidt for højt ift. systemets termiske inerti.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Feb 28 '20