Loading...
dk

Aflade og lade hastighed | Tesla Forum

JCBX
JCBX Mar 7 '20

 

 

 

Er der nogen som har bemærket ...

at under kraftig acceleration så begrænses “KW” efter 5sec og igen efter yderligere 5sec

min begrænser 25kw ydelse for hver 5. Sec , ihvertfald 2x25kw , så kan jeg ikke afprøve mere inden for færdselslovens rammer, dette uanfægtet hvor meget eller hvor lidt der er i “tanken”

og så naturligvis lade hastigheden som har fået yderligere et nyk ned efter 

Altsammen noget som er kommet efter den seneste opdatering , som jeg også modtog “trusler” omkring på skærmen, fordi jeg havde skubbet den i 3 måneder (udsat)

MOS
MOS Mar 7 '20

Bliver effektbegrænsningen så ophævet igen efter et stykke tid? Hvor lang tid? Ellers skal man da lige passe på, at man ikke laver 10-12 hurtige accelerationer, for så kan bilen jo pludselig ikke køre længere...

Jeg tænker, at det vel er meget naturligt, at et hårdt belastet batteri lige skal have tid til at få pusten igen. Ligesom hvis du har løbet en 100 m sprint og så bliver bedt om straks at sprinte 100 m mere. Så mister man nok lige lidt i toppen.

Men som jeg forstår det, er det noget nyt i din seneste opdatering, som ikke har været der før. Hvilken version er det?

JCBX
JCBX Mar 8 '20

 

 

Version 2020.4.1

der går ca 15sec før den ophæver “begrænsningen” forudsat den er relativt ubelastet i den periode

så er det muligt at få fuld ydelse igen i 5 sec 

 

Forummets indlæg er redigeret af JCBX Mar 8 '20
MOS
MOS Mar 8 '20

Lyder rimeligt nok. Men gad vide, hvordan den så vil performe på den tyske Autobahn, hvis man kører stærkt og jævnligt sætter farten ned til 100 km/h (pga. trafik) for derefter (når der er fri bane igen) at træde den sjove pedal i bund for at accelerere til topfart. Det tager nok mere end 5-10 sekunder. Alene fra 100-200 km/h vil nok tage ca. 15 sekunder og så er det spørgsmålet, om den overhovedet har kræfter nok til at fortsætte accelerationen ret meget mere, hvis den er blevet begrænset af flere omgange. Og den er vel ikke "relativt ubelastet", hvis man holder den omkring de 200. Så vil begrænsningen overhovedet blive ophævet igen, før man sætter farten ned?

Ikke fordi jeg tænker, det bliver det store problem med min kørestil. Det er alligevel sjældent, jeg trykker klampen i bund mere end 5 sekunder ad gangen. Men jeg er alligevel nysgerrig ud fra en ren teknisk interesse.

ElPeter
ElPeter Mar 8 '20
Jeg tænker det måske snarere er motorernes køling der ikke helt kan følge med, jeg kan næsten ikke forestille mig at man kan opvarme 500 kg batteri faretruende på 5 sekunder. Husker svagt at have læst af kølingen af statoren ikke er dimensioneret til langvarige høje belastninger på de tidlige motorer.
JCBX
JCBX Mar 9 '20

 

 

Det har ikke tidligere været et issue på bilen

nu er det ... og mit kørselsmønster er ens dag efter dag, uge efter uge 

og det kom med seneste opdatering

ElPeter
ElPeter Mar 9 '20
Det lader til at Tesla er blevet mere forsigtige med hvad de udsætter materiellet for, sikkert for at reducere antallet af dyre reparationer, garanti eller ej. Den efterhånden velkendte reduktion af ladehastighed på ældre batterier kom jo også til alle med en opdatering, ikke fordi batterierne lige pludseligt ikke kunne klare det de hidtil havde kunnet.