Loading...
dk

Keramisk Coating el. lign. af model 3? | Tesla Forum

chrisdk
chrisdk Mar 11

Jeg har i sidste uge fået min Model 3 leveret, og hvilken fornøjelse det er at køre den bil! 

Jeg har valgt den sorte farve, og under leveringen snakkede jeg men en anden, som mente at siden det ikke var en metallak jeg havde valgt, var der meget stor sandsynlighed for at lakken ville blive ridset ualmindelig meget hvis bilen blev vasket, siden det var den sorte lak. Han anbefalede mig at få en keramisk clear coat som beskyttelse.

Er der nogen af jer som har erfaring med det? Og hvorvidt det er nødvendigt?

MOS
MOS Mar 11

Jeg har en Model S i alm. sort (ikke-metallak). Jeg har ikke haft den ret ofte i vaskehal, så jeg er nok ikke den bedste at spørge. Men jeg vil mene, at det kommer lidt an på, hvor pertentlig du er. De fleste rapporterer om små mikroridser efter at have vasket den i vaskehal. Det er ens på alle farver, men ses tydeligst på mørke, ikke-metal farver, f.eks. sort. Jeg kan godt se, at der er lidt mikroridser, hvis man står helt tæt på og kigger godt efter, men på afstand er det altså ikke noget, der springer i øjnene, så det er ikke noget, der generer mig. Andre kan måske have en anden tolerancetærskel.

Alternativer til keramisk coat kunne være at vaske bilen i hånden. Der findes vist også vaskehaller med særligt bløde børster, som skulle være mere skånsomme mod lakken.

P85DK
P85DK Mar 11

Sort er notorisk en svær farve at holde ren og alle små ridser skriger dig lige i øjene. Jeg fik keramisk coating og polering lige efter levering tilbage i 2015. Det ville jeg ikke gøre igen, synes ikke det har haft nogen som helst effekt.

Hvis jeg skulle vælge noget i dag, så ville det være en klar folie eller en folie i en anden farve som ikke er i Tesla's enorme udvalg af farver.

Hpower
Hpower Mar 11
Citat fra chrisdk

Jeg har i sidste uge fået min Model 3 leveret, og hvilken fornøjelse det er at køre den bil! 

Jeg har valgt den sorte farve, og under leveringen snakkede jeg men en anden, som mente at siden det ikke var en metallak jeg havde valgt, var der meget stor sandsynlighed for at lakken ville blive ridset ualmindelig meget hvis bilen blev vasket, siden det var den sorte lak. Han anbefalede mig at få en keramisk clear coat som beskyttelse.

Er der nogen af jer som har erfaring med det? Og hvorvidt det er nødvendigt?

Hvor er du fra i landet? 
pouls
pouls Mar 11

Min S er 4 år gammel og sort uden metallak. Ingen coatning. Jeg er ikke særlig flink til at vaske den, men har fulgt de vaskeråd, du kan finde her på Teslaforum. Den har således aldrig været i en vaskehal. Den skummes helt ind med højtryksrenseren på lang afstand, og efter fem minutter spules det af. Derefter sprayes med et andet produkt. Fælgene får fælgrens på spray, og det hele bliver spulet af med højtryksrenseren. Derefter aftørres ved at trække store fiberhåndklæder over fladerne. ikke gnide med håndklæderne.  Det tager et kvarter, hurtigere end køreturen til en vaskehal. Den har ikke en ridse, ser ud som da jeg fik den.  PoulS

husfeldt
husfeldt Apr 14

Jeg har coatet min.. den står super fint efter lidt over et år, men om det havde været det samme uden coating er jo svært at svare på.. Men jeg fornemmer den måske er lidt mere smuds afvisende end den måske ellers ville være.

jramskov
jramskov Apr 15

Fik vores coated med Opticoat da vi fik den. Det tror jeg ikke jeg kommer til at gøre igen. Det er jo også umuligt at vide om den er nemmere at vaske eller ej, men umiddelbart synes jeg der er en væsentlig forskel på at vaske vores Model 3 og den Ford vi havde før der ikke var coated. 

Hvis jeg skulle vælge noget ville det være noget klar folie på fronten og "motorhjelmen" for at beskytte mod stenslag, men sådan en omgang klar folie er heller ikke gratis. Nogen siger det er nemmere/lige så billigt bare at få fronten omlakeret når den er blevet for grim. Coating beskytter i hvert fald ikke mod stenslag, det er vores bil en fint bevis på...

ankjaers
ankjaers Apr 16

Jeg har valgt ikke at coate eller foliere min M3. Af den grund det er billigere at få fikset stenslag i lakken + evt polering hos en professionel om 3-4 år end at bruge 10-20k ekstra på en ny bil. Indtil videre har det ikke været noget problem at vaske i hånden på kolde dage. Tager 15-20 minutter. Hurtigere end at køre forbi vaskehallen. 

PeterE
PeterE Apr 16

Stenslag på front/kølehjelm/forrude er en del af virkeligheden, og svær at gardere sig imod. Jeg fik min Model S Opticoat'et for 4 år siden, og den står stadigvæk flot og er nem at vaske. Men hvem ved, det ville den måske også have været alligevel :)

mbk
mbk Apr 16

@MOS burde ikke udtale sig, hans bil er altid drøn beskidt :D

Efter at have undersøgt clear folie, diverse ceramiske coats osv. havde jeg vurderet det lidt ligegyldigt, det har jeg måske egenligt stadig. Hvis du vokser din bil får du meget af samme effekt. Jeg endte dog alligevel med en eller anden ceramisk coat og en aquafobisk lag ovenpå, det blev påført af en bilnørd jeg mødte som selv havde coated sin egen Model 3 (og lang række af andre biler han havde ejet) så betalte kun for produkterne og så fik han en anden tjeneste i bytte.

Som udgangspunkt synes jeg der er noget om snakken, det er nemmere at holde bilen ren, her knap et år efter ved jeg ikke om effekten er ved at være aftaget igen. Lige meget hvor tykt de siger laget er, så er det ikke noget jeg vil betale 10.000 for. Havde jeg en brugt Model S som så slidt ud i lakken og ville havde den shinet op, så måske.

Jeg vasker min i hånden og den har da fået vaskeridser, det kan ikke undgås, men i det mindste kan man vaske i 'lange træk' så man ikke får hvirvler der ser grimme ud. Jeg synes bilen ser helt ny ud her et år efter når jeg har vasket den.

Jeg har en gammel kollega som har en VW Passat fra 99 eller lign. og den er stadig ret frisk i lakken, han giver den turtle wax et par gange om året, gider man det så kommer man langt.

En sort bil bliver hurtig beskidt, men når den er ren så synes jeg sort er rigtig flot, ville nok stadig tage den over de andre hvis jeg skulle gøre det igen (nå nej, jeg er cheapskate og ville bare vælge den gratis igen).

Forummets indlæg er redigeret af mbk Apr 16