Loading...
dk

3 dage i ny M3P - WOW - men vil ikke vise mere en 499km på batteri? | Tesla Forum

PRAERO
PRAERO Mar 19

Godt nok glad for min nye Performance, der blev leverett i Ringsted i mandags af mega flinke Tesla personale, gode til at spritte af og holde afstand.

Den havde en bule over B-stolpe ldt øv..

Range:

Batteriet kan kun "drejes" op til 499 km, har ikke prøvet at lade den derop, er det normalt eller fejl? skulle det ikke vise 530 ish ? Ved daily viser den 440km

Spændingsfald:

Fik sat en Clever stander op - der blev installeret flot og professionelt.

Jeg har 80A inde (nedlagt gård), al installtion er ny (ældst 20 år), men så at spænding på 2 faser dropper fra 231V til 228 under ladning, selvom der er 10 kvdr. kabel til tavle fra måler til tavlen i værksted, ca 30m kabel, er det normalt?

Det nye kombirelæ i tavlen til laderen, bliver ca 35- 40° i en 10° (kold) garage, men spændingsfaldet måltes til det samme på en anden gruppe,

Har ikke målt spændingsfaldet endu i stuehuset, der har sin egen tavle med separat kabel fra måler.. Det nye relæ er tilsluttet direkte..

Kommenter gerne om vist range er normalt og om jeg skal have kigget installation igennem mht det spændingstab.

KimT
KimT Mar 19

KM visning i en elbil bliver ofte betegnet som GOM = Guess-o-meter.

Du kan ikke bruge den til det store, da det afhænger af vejr, vind, temp, hvor tungt din speeder fod er m.m. Så om den viser 499 eller 550km når den er ladet til 100%, betyder ikke du kan køre det. 

Jeg har i de 4½ år jeg har kørt S'er kun brugt % visning

PS i konens Kona ændre km sig når man tænder for blæseren......

Forummets indlæg er redigeret af KimT Mar 19
selsoe
selsoe Mar 19

Jeg kan også kun anbefale at ændre det til at vise %. KM-visningen er meget misvisende da det afhænger totalt af forholdene, kørestil, bykørsel, motorvejskørsel etc. Sæt den på % og så lærer du hurtigt at få et begreb om rækkevidden ud fra det.

MikaelH
MikaelH Mar 19

Den kilometervisning du har i det venstre panel ved siden af det lille batteri-ikon, er baseret på EPA-rækkevidden (den amerikanske test). Så 100% batteri vil altid svare til 499km (med mindre kapaciteten af batteriet er faldet. Det vil ske løbende, men i en ny bil vil det altid være 499km som er maks). Denne rækkevidde tager således ikke hensyn kørestil, hastighed, temperatur eller noget andet. Det er en fast værdi.

Den rækkevidde som bilen er oplyst til at køre efter den europæiske WLTP norm vil du ikke kunne genfinde nogle steder i bilen. 

Hvis du går ind i Energy fanen, så vil du kunne se bilens bedste gæt på din faktiske rækkevidde. Den kan enten vises som øjeblikkelig, eller gennemsnitligt over de sidste 10, 25 eller 50km. Denne vil således være baseret på din kørestil de sidste 10, 25 eller 50km.

Når du bruger navigationen, så vil bilen i dens forbrugsestimat tage højde for hastighed på den givne strækning, udetemperaturen og højdeforskellen. Den tager af gode grunde ikke hensyn til vindforhold og sne/regn. Disse to faktorer påvirker også rækkevidden betragteligt. 

jonsiii
jonsiii Mar 19

@PRAERO Tillykke med dytten. =) Tjek lige spændingen i første led. Der vil du højest sandsynligt også se samme spændingsfald. I familiens sommerhus faldt spændingen også voldsomt under belastning, men det er simpelthen fordi der er for langt til 10 kV trafoen, så jeg havde samme lave spænding ude i tavlen.

jramskov
jramskov Mar 19

Tillykke med din egen personlige rutchebane :)

MOS
MOS Mar 19
Citat fra KimT

KM visning i en elbil bliver ofte betegnet som GOM = Guess-o-meter.

km-visningen i en Tesla er ikke GOM som i mange andre biler. Antal km bliver udregnet ud fra hvor meget energi, der er på batteriet gange en fast faktor. GOM bruger derimod en variabel faktor, der afhænger af kørestil og således hvor meget forbruget har været på det seneste.

I energy-appen kan man derimod få den til at vise rækkevidde som GOM og dette gæt er baseret på ens gennemsnitlige forbrug de seneste 10, 25 eller 50 km (afhængig af indstilling).

Hvis man har sat navigering til en bestemt destination, beregner den forbruget i løbet af køreturen, hvor den tager hensyn til hvor hurtigt man normalt må køre på den type veje, der er på ruten. Den tager også hensyn til højdeforskelle og temperaturen. Den tager ikke umiddelbart højde for modvind, regn, sne o.lign., men hvis man har et højere eller lavere forbrug end forventet (pga. vejret eller kørestil) på den første del af turen, vil den gradvist tage højde for dette og opdatere estimatet.

PRAERO
PRAERO Mar 19

Tak for alle svar, troede at visning 530 var default og jeg derfor manglede 30km kapacitet from new.

Men sådan er det jo med bekymringer, de blir nærmest aldrig til noget:)

Ice2EV
Ice2EV Mar 19

Det er ikke anderledes end din gamle fossil snegl.......Den var måske også opgivet til 17,9 km/l men kørte reelt kun 13. 

Så i teorien kunne den have en range på 1163 km, men sjældent kommer den på 1000, for gennemsnitlig at ligge på 850 km på en tankfuld me 65 liter.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Mar 19