Loading...
dk

Køb ikke en elbil - det er for dyrt at lade | Tesla Forum

Ice2EV
Ice2EV Apr 2

Har ikke Barry endnu. Men tænker du ikke snittet er væsentlig lavere, hvis du forbruger halvdelen af dit forbrug kl 00-06 om natten, hvor strøm er billig om ikke gratis.

selsoe
selsoe Apr 2

Jo det er lige præcis det. Det giver rigtig god mening at bruge timeafregning når man har elbil. Og det er ikke altid kun om natten det er billigst. Ind imellem er det også om eftermiddagen.

I år har min gennemsnitspris været 1,89 hos Barry - med henvisninger kommer den ned på 1,59 ;)

Johannelund
Johannelund Apr 2
Nu da jeg har solceller på gammel ordning er jeg tvunget til at sælge mit strøm på timeafregning her fra den 01012020 , så mangler vi bare at el selskabet også tilbyder timeafregning, og det kommer først den 01072020, så pt er jeg blevet tilrådet at oplade min bil når solen skinner, se det er ikke klimavenlig, man for at vide at man skal gøre en grøn og klimavenlig indsats, og så har Folketinget vedtaget nogle regler der direkte modarbejder ens klimavenlige intensioner
selsoe
selsoe Apr 2

Hvorfor er det ikke klimavenligt at lade når solen skinner?

Johannelund
Johannelund Apr 2
@selsoe
Solen skinner normalt om dagen hvor der er et større elforbrug end den vedvarende energi kan dække, det vil også kunne ses når vi kommer 100% på timeafregning,
selsoe
selsoe Apr 2
Jeg har svært ved at se hvordan Folketinget modarbejder klimaindsatsen ved at indføre timeafregning. Tværtimod. Desuden, er det ikke kun i en overgangsperiode? Eller du kan skifte til et elselskab der tilbyder timeafregning? Eller du kan lade når solen skinner ved lavere effekt? Kan ikke rigtig se problemet.
tag68
tag68 Apr 3
Citat fra Ice2EV

Har ikke Barry endnu. Men tænker du ikke snittet er væsentlig lavere, hvis du forbruger halvdelen af dit forbrug kl 00-06 om natten, hvor strøm er billig om ikke gratis.

Det har du en god pointe i, i forhold til os der har elbil

koden
koden Apr 3

Hvis el biler skal blive folks foretrukne, så skal det være nemt.

Det lyder ikke helt så nemt, når man skal tjekke time priser hele tiden :-)

Jeg betaler pt. 1.60 kr. pr KwH døgnet rundt, fordi jeg skifter selskab hver 6 mdr. og dermed ikke betaler for strømmen.

Ja hver 6 mdr. er det bøvlet, men der i mellem kører det bare.

jramskov
jramskov Apr 3

Jeg kiggede på vores seneste regning fra True Energy. Den lyder på et sted mellem 5-6k kr for et kvartal. Jeg gik derefter på elpriser for at se hvad jeg kunne få ud af at skifte til f.eks. Barry. Umiddelbart var det en besparelse på et par hundrede kroner i kvartalet. Det er selvfølgelig også penge, men ikke noget vildt. Man skal vist shoppe mellem introtilbud for at det rigtig giver mening. 

jonsiii
jonsiii Apr 3

Jeg vil mene at jeg aldrig har haft så lav en elregning efter vi er gået over til timeafregning. Bilen har i dette kvartal brugt ca. 900 ud af 1950 kWh for 3700 km. Det har også hjulpet at nettariffen er blev ændret fra en fast takst på ca. 21 øre/kWh til ca. 9 øre/kWh i sommerhalvåret og uden for kl. 17-20 i vinterhalvåret. Kl. 17-20 i vinterhalvåret er til gengæld oppe på 37 øre/kWh.

Der går sport i at få vaskemaskine, tørretumbler, opvasker og bil til at ligge i det billigste tidsrum. I kan fx hente appen "Nord Pool", og den kan vi dagens spotpriser. Når priserne for næste døgn er klar, så kommer der en notifikation. Så er det let lige at se hvad starttidspunkt du skal stille i "Scheduled charing", når du er på vej ud til bilen efter arbejde.

Priserne er i DKK/MWh, så du skal lige rykke kommaet en tak for at få prisen i øre/kWh. Dvs. ca. 3,9 øre/kWh i snit i DK1 her d. 3. april:

Så lige præcis idag er det ikke en fordel først at lade efter kl. 23. =)

selsoe
selsoe Apr 3

Og det overblik er selvfølgelig indbygget i Barrys app. ;) Jeg vil langt hellere justere opladningstidspunkt ind imellem frem for at jagte det næste introtilbud hver 6. måned, men det er selvfølgelig en smagssag.

jramskov
jramskov Apr 3

Det er da ikke nødvendigt at tjekke priser hele tiden. Vi bruger True Energys app til at styre opladning af bilen, så gør den det helt automatisk på det optimale tidspunkt, alt efter om man vælger billigst eller mest klimavenligt.

koden
koden Apr 3

elpris.dk

der er ikke meget jagt i det.

Man skal lige være obs på nogle datoer med opsigelse og start.

men når man har styr på det betaler man pt. 1,6kr. pr. KwH uanset tidspkt. på dagen.

For mig giver det mening bare at kunne lade når jeg har lyst og ikke skulle vente til om natten..

Men for andre er det sikkert fint nok.. Mit kørselsmønster er bare lidt rodet og ikke sådan 8-16 ting :-)

men på sigt vil jeg da sikkert også finde en fast udbyder og deltage i natteladningen, da det samfundsmæssigt giver mening når mange flere kører EL bil.

Forummets indlæg er redigeret af koden Apr 3
Sider: « 1 2 3