Loading...
dk

Automatisk skifte af hastighedsgrænse i AP | Tesla Forum

chrisdk
chrisdk Mar 27

Jeg elsker at køre med Autopilot i min M3, men det er lidt blandet hvordan den forholder sig til skift af hastighedsgrænser. 

Ofte er jeg oppe og trykke på "skiltet" der er på skærmen, når hastighedsgrænsen ændrer sig. Nogle gange, eller dvs. på nogle specifikke steder, sørger den selv for at justere op eller ned, andre gange skal jeg selv gøre det. Er der nogle bestemte gange den gører det selv? Eller er der en nem måde at få den til at gøre det automatisk, eller ved en bestemt bevægelse fx med gearvælgeren?

Ice2EV
Ice2EV Mar 27

Det irriteret også mig. Men formoder det er et spørgmål om hvordan din kommune har registeret vejen i de offentlige kort.

Har de glemt at sætte farten op igen efter en helle, så fortsætter den med den lave hastighed.

Har de glemt at oplyse 90 kmt, så kører den 80 på en motortrafikvej.

Bemærker også der af og til er muligt at køre 140 på motorvejen med autopilot, andre gange vil den kun tillade hastighedsgrænsen.

chrisdk
chrisdk Mar 27
Jeg oplever yderst sjældent at fartgrænsen er registreret forkert. Nogle gange vælger den bare selv at hæve/sænke min fart med autopilot
Micmex
Micmex Mar 27

Tror at det er et spørgsmål om opdatering af kort, f.eks. viser tesla kortet stadig 110km/t efter storebæltsbroen til efter tilkørsel fra Korsør (et par km), i østgående retning, selvom det er lang tid siden at hastigheden blev sat ned til 90km/t, hvilket har kostet rigtig mange billister en klækkelig både. Der er masser af skilte langs vejen, så det er med ikke at stole kun på skærmen. 

Ice2EV
Ice2EV Mar 27

Der må altså være et undeliggende lag af oplysninger/begrænsninger i kortet(for den læser jo ikke skilte ligesom en Yaris til 1/3). Hvorfor skulle vognen ellers på nogenstrækninger være begrænset til eks 80 kmt som max på autopilot, andre steder med 80, kan man sagtens sætte den på 90, hvis man lyster

baldur
baldur Mar 28

Den generelle regel er at autopilot godt vil køre for hurtigt på motorvej og på 80 km/t landevej. I byzone begrænser den automatisk hastigheden ligesom den gør hvis hastigheden nedsættes på en kort strækning på landevej, eksempelvis på grund af sideveje. Når du kommer ud af zonen så sætter den hastigheden op igen til det den stod til, forudsat at du ikke har indstillet hastighed i mellemtiden.

Så er der alle fejlene. Det ser ud til at flere hastighedsskift forvirrer den. Det sker også at den uden grund ikke kan finde ud af at sætte hastigheden tilbage igen. Og det sker at den eksempelvis korrekt nedsætter hastigheden til 70 km/t men umiddelbart efter går tilbage til 80 km/t selvom du på ingen måde er ude af zonen endnu. Og på motorvej kan den pludselig tro at du er på afkørslen og begynde nedsætte hastighed eller den kan tro at du er på en parallel vej eller på en krydsende vej. Alt det selvom navigationen stadig viser korrekte data.

Endelig er der det med at læse skilte. Det er jeg overbevist om den godt kan, men Elon er nærig med at betale for det relevante patent. De er åbenlyst nødt til at gøre det før at FSD kan komme til at fungere, men de trækker den indtil da. Det er tilsyneladende dyrt...

selsoe
selsoe Mar 28
Jeg har ikke AP, kun autosteer osv, men den nægter konsekvent at køre for hurtigt på landevej når autosteer er slået til. Det kan man kun på motorvej eller motortrafikvej hvor der ikke er modkørende.
Ice2EV
Ice2EV Mar 28
Quote from baldur

Den generelle regel er at autopilot godt vil køre for hurtigt på motorvej og på 80 km/t landevej. I byzone begrænser den automatisk hastigheden ligesom den gør hvis hastigheden nedsættes på en kort strækning på landevej, eksempelvis på grund af sideveje. Når du kommer ud af zonen så sætter den hastigheden op igen til det den stod til, forudsat at du ikke har indstillet hastighed i mellemtiden.

Så er der alle fejlene. Det ser ud til at flere hastighedsskift forvirrer den. Det sker også at den uden grund ikke kan finde ud af at sætte hastigheden tilbage igen. Og det sker at den eksempelvis korrekt nedsætter hastigheden til 70 km/t men umiddelbart efter går tilbage til 80 km/t selvom du på ingen måde er ude af zonen endnu. Og på motorvej kan den pludselig tro at du er på afkørslen og begynde nedsætte hastighed eller den kan tro at du er på en parallel vej eller på en krydsende vej. Alt det selvom navigationen stadig viser korrekte data.

Endelig er der det med at læse skilte. Det er jeg overbevist om den godt kan, men Elon er nærig med at betale for det relevante patent. De er åbenlyst nødt til at gøre det før at FSD kan komme til at fungere, men de trækker den indtil da. Det er tilsyneladende dyrt...

Hvis patens tanken er svaret på hvorfor den ikke kan. Så burde Elon give mig muligheden for at betale for min vogn kan læse de skilte.

En anden ting jeg savner er dreje lys. På tidligere og billigere(eks har vi nogen Kia Rio'er i firmaet) vogne har den tændt tågelyset i den side man drejer til. Det burde kun være en OTA for at kunne det. 
baldur
baldur Mar 28
Jeg må tilstå at jeg aldrig kører for hurtigt, så for mig er det nok bare hvorvidt man kan køre 80 km/t eller ej. Og det kan man ofte selvom der er en lavere hastighsgrænse, men det er givetvis en fejl.