Loading...
dk

Hjælp til hjemmeladning. | Tesla Forum

Maho
Maho Nov 4 '14

Hej Alle.

Jeg får endelig min dyt om en måneds tid, og skal derfor til at tænke lidt ladning. Håber at en eller flere lige kan hjælpe mig i mål med de sidste afklaringer ift. hjemmeladning.

Jeg har af min elektriker fået af vide, at jeg godt kan trække 32A ud til ladning. Mine spørgsmål er:

1) For at udnytte min dobbeltlader i bilen, så SKAL jeg gøre det via en "hurtigladerboks", korrekt? (ikke bare et Type2 stik på væggen direkte tilsluttet bilen?)

2) Hvad strøm skal der frem til denne (1 kabel med 32A eller 2 med 16A eller hvad)?

3) Har I en anbefaling til boks. Jeg vil gerne eje den, ikke på abonnement, da min primære ladning vil ske i p-kælder på arbejde (gratis, Jubii :-)). Desuden vil jeg foretrække at der kommer en ledning ud fra den med stik direkte til bilen, så det "hænger parat" og jeg ikke skal i bagagerummet efter et kabel som ligger på jorden og bliver beskidt, vådt mv. og skal tilbage i bilen og svine....

På forhånd tak

/Martin

T3S7A
T3S7A Nov 4 '14

Du skal have 1 kabel 3 fase, 6 kvadrat. 

Denne ladeboks er samme ladeboks som Tesla selv bruger på deres service center.

http://www.evse.dk/side.asp?Id=153887&Vare=19404

muller
muller Nov 4 '14

Det billigste er selvfølgelig den hjemmebyggede boks, som du snildt kan pakke ind i Claus' smukke kabinet (boksen er gearet til 32A (selv om jeg kun har ført 16A) og du får en permanent løsning uden abonnement):

Hookmaker
Hookmaker Nov 4 '14

Hej Maho,

For lige at slå fast: (MED dobbeltlader)

1. Med Teslas ladekabel kan du kun lade med max. 16A (11 KW)

2. For at kunne lade med indtil 32A (22KW) skal du have en ladebox, eller have strømmen fra en 22KW ladestander (EON, CLEVER m.fl)

Men du kan jo bygge en ladeboks selv, det er vi en hel del der har gjort. Pris ca. 22-2300 kr. Se tråden herom.

PS! Hvis du belutter dig for at bygge har jeg kablet 5x6m2+1 til styringen liggende. 

LarsH
LarsH Nov 4 '14
Citat fra muller

Det billigste er selvfølgelig den hjemmebyggede boks, som du snildt kan pakke ind i Claus' smukke kabinet (boksen er gearet til 32A (selv om jeg kun har ført 16A) og du får en permanent løsning uden abonnement):

Ej hvor er den max fed :D Jeg havde ellers sat mig op efter sådan en http://shop.teslamotors.com/...power-wall-connector men den der ser da maks sprød ud at have stående :-)

Niels
Niels Nov 4 '14

hej martin. Du skal hverken bygge selv eller noget andet. Du skal få din elektrikker til at lave 2 røde 3x16 amp CEE stik i din garage/carport(på egen sikrings gruppe). Disse placeres bedst ved siden(bagenden af bilen) eller foran bilen i samme side som føredøren. Dernæst køber du en ekstra original tesla mobillader til at have hængende permanent i garagen..

fordelen ved denne er at den har en knap på håndtaget som åbner din ladeport. Skulle din mobil lader en dag gå i stykker har du en ekstra. Du vil aldrig få brug for mere end 3x16 amp der hjemme med mindre du kun vil lade i x timer på bestemte tidspunkter af natten. En mobil lader koster lige under 5000 kr.

hvis du selv bygger skal du være opmærksom på om din forsikring stadig dækker evt. Brand i garage/bil. Jeg ville ihverfald spørge dem skriftligt inden.
jord skal være 100% i orden og kabler af god kvalitet. Slå evt nyt jordspyd ned hvis der er mindste tvivl.

Forummets indlæg er redigeret af Niels Nov 4 '14
T3S7A
T3S7A Nov 4 '14

Hvorfor så 2 røde CEE stik og ikke kun 1? 

Så er en ladeboks med 32A da en bedre løsning, end røde cee stik og hængende mobil ladekabel, som kan stjæles mm.? 

Og ikke få brug for mere end 11kW? Hvis man vil lade hurtigt, fordi man igen skal hurtig afsted? Så får man da brug for det? 
Eks. har jeg også en Leaf. Den kan jeg da fint lade fuld med "mormor" kablet alene. Men de gange konen kommer hjem i den, og skal afsted igen efter kort tid, så er det da stor forskel om det er 2kW eller næten 4 kW den bliver ladet med. 

Så med mindre du kender Maho/martin, så ved du jo ikke hvad han får brug for :-) 

Jeg savner ikke knappen, når jeg lader. Når jeg kommer hjem, trykker jeg hurtigt på charge port open på skærmen inden jeg går ud. Når jeg skal afsted, trykker jeg 2 gange på taget på nøglen og hænger håndtaget på plads og kører. 

Ud over dette, kan ekstern "knap" købes, hvis det er for hårdt at trykke 2 gange på en anden knap. :-)

tintin
tintin Nov 4 '14

Jeg undre mig også over " 2 røde stik" ?  Jeg får først min Tesla til marts men har lavet en aftale med en montør om et rødt stik i carporten med separat jord og på separat gruppe. Er det ikke tilstrækkeligt?

Hvis der skal være mening med to stik skal der vel trækkes to kabler på hver sin gruppe

T3S7A
T3S7A Nov 4 '14

tintin, det er helt fint som du nævner det der. 
2 stik, kan kun bruges til at lade 2 tesla'er med :-) 

Har man dobbelt lader i bilen, og vil udnytte dette skal man have en ladeboks ala evse.dk. Det samme hvis man vil have afgiften retur. 

Kristian70k
Kristian70k Nov 4 '14

Hvorfor skal man ikke vælge at få afgiften retur?? jeg har regnet og regnet på det.. men kan ikke komme frem til at det er klogt at lade være? jeg selv vælger løsningen med evse.dk.. om det bliver den ene eller den anden løsning er ikke så vigtigt.. men min bliver 11 kw.. jeg får en eUP i december i samme uge som TMS.. og hvis de begge kommer til at suge vil jeg da få en del retur i afgift.. så håber afgift reglen bliver forlænget efter 2015 :)

Bianco
Bianco Nov 4 '14
Citat fra Kristian70k

Hvorfor skal man ikke vælge at få afgiften retur?? 

Du kan kun få ca. 85 øre retur per kWh, og det skal køres igennem et firma. Og der skal være en dedikeret måler, som udelukkende måler antal kWh leveret til elbil brug. 

Kristian70k
Kristian70k Nov 4 '14

jeg er oplyst om det er 1,03 kr pr kwh.. og det er jo lige meget hvis du skal lade mere end 100 kwh pr måned.. så er der jo penge sparet.. det er jo cirka 500 km.. det er to dage for mig (max) så er der 20 dage tilbage (arbejdsdage) det er 5500 km.. = 1100 kwh = 2200 kr. minus 1100 kr.. så det er da klart en ret god deal? eller?

Maho
Maho Nov 4 '14

Hej alle

Mange tak for alle Jeres input.

Jeg tror jeg er væk fra hjemmebyggede løsninger med Niels meget udmærkede argumenter. Det skulle lige passe med en hjemmelavet brand :-)

Sagen er også den, at jeg godt nok holder på privat grund ved mit hus, men har hverken garage eller carport, så holder udækket. Lader vil skulle side på husets mur, så den er kun meget begrænset beskyttet. Den lader T3S7A foreslår (www.evse.dk/side.asp?Id=153887&Vare=19404) som Teslas værksteder selv bruger, er den:

A) Med det omtalte originale stik så "porten" ved lygten selv åbner?

B) Egnet til ovenstående forhold med placerin på ydremur ift. vind og vejr?

/Martin 

Bianco
Bianco Nov 4 '14

Jeg er ikke sikker på hvad du snakker om... 

Hvis du selv køber en lader m måler, så koster måleren ekstra 1.000 - 2.000,- kr.

Jeg er ikke lige klar over om afgiften bliver momset, men det kan sikker passe med ca. 1 kr. /kWh i så fald.

Bianco
Bianco Nov 4 '14
Citat fra Maho
A) Med det omtalte originale stik så "porten" ved lygten selv åbner?
B) Egnet til ovenstående forhold med placerin på ydremur ift. vind og vejr

A) Nej, men du kan bruge nøgle, skærm eller app.

B) Ja, http://www.dsmt.com/resources/ip-rating-chart ;

Kiefer
Kiefer Nov 4 '14

Der er ca. 83 (82 komma noget) som med moms giver 1,03 øre pr kWh. Jeg forstår heller ikke den med de to røde stik i garagen, med mindre man gerne vil kunne bruge en tvangsblander en gang imellem ser jeg ikke behovet for mere end et enkelt CEE udtag, om det er på 16 eller 32A er så et temperamentsspørgsmål. 

Personligt har jeg gjort det, først at bygge en OpenEVSE lader med indbygget bi-måler og jeg har så tilknyttet et ladeabonnement igennem eget firma til en ultrabillig månedlig pris, har jo givet mig selv en god rabat ;-)

Efterfølgende bruger jeg nu en lader bygget på en Mainpine controller, mest fordi jeg kunne og den var nem at sætte sammen, også med en bi-måler indbygget. Begge enheder har været sat til et CEE udtag på 16A, mest fordi jeg ikke har dobbeltlader i bilen.

De to ovenstående ladere har samlet stået mig i ikke over 5000 for begge til sammen.

Jeg vil heller ikke anbefale løsningen med en ekstra original Tesla lader, den virker lidt "læs i hængslerne" til at have hængende, og du kan umiddelbart ikke bruge den til ladeabonnement da den ikke er fast monteret med bi-måler. Så bliver det hurtigt en for dyr løsning når der ikke er noget at hente fra staten. Jeg kan se på mit forbrug at jeg har fået ca. 7500,- retur i år, det har jo så allerede betalt de to ladere og er ved at give et ok overskud. Så er der også snart til at kunne løbe to nye Phoenix dgaver til næste ladeprojekt :-)

/Martin

Maho
Maho Nov 4 '14

@Bianco: Tak for de 2 præcise svar, lige hvad jeg skulle bruge. Tror bestemt jeg med Jeres hjælp vælge løsningen fra EVSE.

@Kiefer: Kan du kort oplyse det med firma? Min bil vil vil være privat ejet, men jeg har et holding selskab med noget ejendoms aktivitet. Vil jeg kunne udnytte reglerne her, eller skal bilen være firmabil?

Kiefer
Kiefer Nov 4 '14

Maho: Du kan sagtens udnytte dit holdingselskab til formålet, men dit selskab skal eje ladeboksen og så leje den ud til dig med et abonnement, du trækker så strømmen i selskabets momsopgørelse. Men husk din lader skal være med en bi-måler som ikke kan måle andet end strøm til bilen.

/Martin

Maho
Maho Nov 4 '14
Hej kiefer.
Meget interessant... Men skal mit selskab være momsregistreret (for det er det ikke)?
Og betaler jeg selv strømmen og bare et abonnement til selskabet på fx 150 kr? Alene det at selskabet kan købe boksen er jo en fed fidus :-)
Hookmaker
Hookmaker Nov 4 '14

Ikke helt enig med Niels, jeg bruger ofte min 22KW lader til at få hurtigt strøm på, hvis jeg skal bruge det. Det er bl.a. derfor jeg har købt med dobbeltlader. Jeg gad ikke at være låst til 11KW, men hver mand sin smag..;-)

Og 2 stk 16A stik og en extra Tesla ladeledning? Det er da penge lige ud af lommen når man for samme pris kan fixe en 22KW løsning - som endda kan udbygges med en måleenhed der giver ret til afgift retur?  

Sider: 1 2 »