Loading...
dk

Dæk og Model 3 | Tesla Forum

sorenfriis
sorenfriis Apr 13 '20

Denne tråd hører måske bedre hjemme på et dækforum, men da jeg ikke har en klap forstand på dæk, ved jeg heller ikke, om dæks egenskaber er påvirket af biltypen, så nu kommer der en række spørgsmål. Bær over med mig:

  1. Når man taler om at rotere dæk, fx flytte dæk fra forhjul til baghjul og omvendt, har det så noget at gøre med, om en bil er for- eller baghjulstrukket, eller vil forhjulene altid blive mere slidt? 
  2. Det leder mig til dette spørgsmål, efter lidt forklaring. 
    I efteråret punkterede jeg på mine sommerhjul. Jeg havde vinterhjulene liggnede klare, så jeg skiftede til dem. Nu skal jeg så have skiftet et dæk på højre baghjul på min M3 LR AWD, inden sommerhjulene skal på igen. Sommerhjulene havde en kørt en sæson (ca. 20.000-21.000km) Dækcenteret har givet mig en pris og nævner, at jeg kan overveje at købe 2. Spørgsmål: Hvad er konsevensen af at sætte et nyt dæk på højre baghjul, men køre med 3 dæk, der har kørt 20.000?
    Der er stadig liv tilbage i dækkene - slidindikatorerne er ikke synlige endnu. 
  3. Er det bedre at skifte to dæk ad gangen, som dækcentret nævner? 
    Hvis ja - giver det så ikke kun mening, hvis alle dæk ikke slides ens, for i så tilfælde ville jeg vel skulle skifte alle 4?

Kan nogen give en god forklaring? :-)

Sommerhjulene er i øvrigt dem Tesla leverede, 19" sport følge med Hankook S1 EVO3.

Forummets indlæg er redigeret af sorenfriis Apr 13 '20
MOS
MOS Apr 13 '20

Det er typisk de hjul, bilen trækker på og/eller de hjul, der bærer den højeste vægt, der bliver mest slidt. For mange biler er dette forhjulene, da mange moderne biler er forhjulstrukne og har motoren placeret tungt over forhjulene.

Baghjulstrukne biler slider typisk baghjulene mere, specielt ved sportslig kørsel. 4-hjulstrukne biler har mere jævnt slid på alle 4 hjul.

Hvis nogle af hjulene er sporet forkert, kan dækkene på disse hjul også blive mere slidt.

 

Du kan sagtens køre med et nyt dæk og 3 halvslidte dæk. Ifølge loven må du endda sætte et nyt dæk på af et andet mærke, så længe du altid har samme type (sommer-/vinterdæk) på samme aksel. F.eks. vinterdæk på forhjulene og sommerdæk på baghjulene. Man må derimod ikke køre med et enkelt vinterdæk på det ene baghjul, hvis der er sommerdæk på det andet baghjul.

En ting er, hvad loven siger, en anden ting er, hvad der er fornuftigt. Jeg ville nok aldrig blande sommer- og vinterdæk - uanset hvad. Det vil kunne føre til ekstrem over- eller understyring under bestemte vejrforhold, hvilket kan være farligt.

Man bør også være opmærksom på, at dæk af samme type, men af forskelligt mærke (eller model) kan have ret forskellige egenskaber mht. vejgreb. Så man kan risikere at ende ed en bil, hvor f.eks. det ene bagdæk altid slipper vejgrebet, mens de andre dæk klæber til asfalten. Det vil give en ustabilt styrende bil. Under normale kørselforhold med moderate forhold burde det ikke være noget problem, men ved frisk kurvekørsel, en katastrofeopbremsning eller pludselig undvigemanøvre kan det være afgørende for, om man mister kontrollen over bilen.

Et nyt dæk blandet med halvslidte dæk af samme mærke og model burde kun have mindre betydning for køreegenskaberne. Der er sikkert folk, der vil være uenige og derfor anbefaler at skifte begge dæk på samme hjulaksel samtidig. Årsagen er nok først og fremmest vejgreb i vådt føre, specielt ved aquaplaning. Et slidt dæk planer tidligere end et nyt dæk med større mønsterdybde. Man vil derfor kunne opleve, at bilen trækker til den ene side i sådan en situation og i værste fald, at man mister herredømmet. Jeg tænker dog, at risikoen er forholdsvis begrænset.

Hvis jeg var dig, ville jeg nok kigge på, hvor slidt det andet dæk er. Hvis det er mere end halvt slidt ned, ville jeg klart overveje at skifte begge dæk på én gang. Hvis der er mere end 2/3 slidbane tilbage på det brugte dæk, ville jeg nok beholde det og køre det helt ned, og så skifte begge dæk på det tidspunkt. Hvis det er et sted derimellem, afhænger det nok af, hvor nærig, du er. Og så ville jeg klart gå efter at få samme dækmærke og model på i begge sider, så man så vidt muligt undgår asymmetrisk vejgreb og dermed en ustabilt styrende bil i kritiske situationer.

 

Et andet godt råd er at sætte hjulene med det bedste/nyeste dækmønster på som forhjul. Aquaplaning er mest kritisk for forhjulenene, da baghjulene ikke skal pløje så meget vand væk fra vejbanen, når de kører i det tørre spor lige bagefter forhjulene.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 13 '20
sorenfriis
sorenfriis Apr 13 '20
Mangt tak!

Når det nu er højre bagdæk, der skal skiftes, forstår jeg følgende som en god løsning:

Køb to nye dæk af samme type. Sæt begge disse på forhjul. Flyt de eksisterende halvslidte forhjul til bag. Som jeg forstår det, skal forhjul flyttes til bag på samme side på grund af retningen på slidbanerne? 
MOS
MOS Apr 13 '20

Præcis!

sorenfriis
sorenfriis Apr 13 '20
Perfekt. Tusind tak! 
Tesladriver
Tesladriver Apr 13 '20
Citat fra MOS

Et andet godt råd er at sætte hjulene med det bedste/nyeste dækmønster på som forhjul. Aquaplaning er mest kritisk for forhjulenene, da baghjulene ikke skal pløje så meget vand væk fra vejbanen, når de kører i det tørre spor lige bagefter forhjulene.

 

@MOS De bedste dæk skal generelt sidde på baghjulene, da det for det flestes vedkommende, er nemmere at føle/kontrollere en understyring på forhjulene, end at fange en bagende der pludselig kommer flyvende i et sving inder du når at sige "ups". 

Prøv at se her: https://www.uniroyal-tyres.com/car/tyre-guide/tyre-knowledge/good-tyres-on-front-or-rear

Eller her: https://www.michelinman.com/mixingTires.html

 

 

Forummets indlæg er redigeret af Tesladriver Apr 13 '20
MOS
MOS Apr 14 '20

@Tesladriver

Hvis der tale om forskellige dæktyper, så er jeg enig i, at de bedste dæk skal sidde på baghjulene.

Men hvis det er samme type dæk og specielt hvis det er samme mærke og model, så ville jeg stadig prioritere at sætte dækkene med det dybeste dækmønster på forhjulene for at minimere risikoen for aquaplaning. Ulempen er naturligvis lidt større tendens til baghjulsudskridninger i meget vådt føre ved hurtig svingkørsel eller pludselige undvigemanøvrer. Men med en Tesla med alt det moderne stability control, der virker fremragende, så mener jeg ikke, det er specielt kritisk. Her ville jeg stadig prioritere sikkerheden ved aquaplaning, hvor man virkelig kan blive overrasket og slidte fordæk med begrænset mønsterdybde kan altså ikke bryde naturlovene, uanset stability control, ABS-bremser osv. Hvis først den aquaplaner, så er man fucked! Så må man bare håbe på, der ikke er behov for at styre og at der er god plads foran bilen.

Hvis det er en ældre bil uden stability control, ville jeg nok også sætte de bedste dæk bagpå.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 14 '20
Tesladriver
Tesladriver Apr 15 '20

@MOS De stabilitets systemer der sidder i modern biler er fantastiske - men de kan heller ikke bryde naturlovene.

Bliver nødt til at trække et minde behageligt minde frem, som kunde ha endt fatalt.

Jeg har fået/oplevet aquaplaning på baghjulene i et blødt venstre sving, altså ingen hurtig manøvre eller andet - og jeg opdagede det først, da jeg sad med ryggen mod kørselsretningen på vej over i modkørende vognbane! Heldigvis var der ikke nogen modkørende trafik, så jeg fortsatte baglæns over i venstre side af vejen hvor et træ og en grøft stoppede min fortsatte "færd".

Så den hændelse påvirker kraftigt mit valg af dæk, og selvfølgelig også mine råd til deres placering på bilen.

MOS
MOS Apr 15 '20

@Tesladriver

Det lyder ubehageligt. Godt det ikke endte værre.

Hvilken bil var det og havde den ESP osv.? Hvordan vil du beskrive dækkene på hhv. for- og baghjul?

Tesladriver
Tesladriver Apr 15 '20

@MOS Ja - det var ikke så sjovt...

Det er nogle år siden, det var en BMW 318i Touring fra 2010 som havde det BMW kalder Dynamic Stability Control (DSC). Så ja - sikkert mindre avanceret end i dagens biler, dog er naturlovene de samme ;) 

Dækmønster? Det jeg husker, var at de var mere slidte bag end foran. Politiets efterforskning konkluderede ihvertfald at aquaplaning var årsag til ulykken.

Skiftede til en Volvo V70 efter det uheld...

koden
koden Apr 15 '20

Jeg har også sejlet rundt i en BMW med baghjulstræk. Ubehageligt og heldigvis historie i dag.

Husk at købe tesla med 4 hjulstræk :-)

MOS
MOS Apr 15 '20

Hmm... Er der noget særligt med BMW med baghjulstræk og problemer med at miste herredømmet over bilen i sving? Jeg kender også flere, der er blevet overraskede med deres BMW i lignende situationer. Jeg spørger af ren nysgerrighed, da jeg aldrig selv har kørt BMW.

PRAERO
PRAERO Apr 15 '20

Disclaimer: Måske lidt langt, og mht subject kan man sagtens nøjes med 2 linier lige herunder.

Jeg kunne aldrig drømme om at mikse 2 dæk på samme aksel med 20.000 km til forskel, lovligt eller ej, De opfører sig MEGET forskelligt, hvad skal man vide mere? 

Selvom man nu til dags kan semireddes af automatik gong gongen er det en uskik. Der er ikke ret meget af det (efterhånden bedre) nymodens grej der hjælper med at stoppe hurtigere, det hjælper den stakkels chauffør med at holde den ønskede retning, og undgå at blokere hjul - og det sker med korrektioner der IKKE ligefrem forkorter en ellers optimal bremselængde. I gl. dage..... miksede vi ikke engang nye dæk fra forskellige produktions uger (til rally) på samme aksel, de var ganske enkelt forskellige, og så læg lige 20.000 km til....

Hændelsen beskrevet ovenfor med BMWén, her endte turen i modgående bane - i et venstresving -, bilen drejede altså samlet set mere end svinget oprindeligt var tiltænkt, så der var jo friktion nok totalt at gøre med, så det var nok mere det at forhjulstræk, 4-hjulstræk og baghjulstræk alle skal behandles meget forskelligt - når det først begynder at knibe med balancen eller friktionen i den ene eller anden ende. Bagdækkene i tilfældet ovenfor har endda kørt i et relativt lidt mere tørt spor end fordækkende (der lige har drænet et delvist tørspor), men det mindste ubalance fra speeder (bare en tøven) har sikkert startet en bred bagende, der i bedste svensk stil formåede at dreje bilen mere end der var brug for. 

Der er ikke en gylden kobludoglukøjene der gælder, de regler hører til situationen og biltypen, ej eller nogen speciel skavank af nogen biltype med mindre det altså lige havde være en gl 2002Tii eller anden tilsvarende fjollet konstruktion ingen har lavet i mange år. 

Man skal normalt ikke være bange for udskridende bagende i vådt føre (hvis speeder justeres rigtigt), og slet ikke ved nedbremsning. For optimal nedbremsning skal  bremsebalancen faktisk øges temmelig meget bagpå når friktionen falder, idet bilen ikke vipper forover som den gør ved godt fæste.
Det gør ABS selv - lidt -,  men ærligt talt det føles bare alt for lidt og det er vist de færreste ABS systemer der overhovedet tillader baghjulene kommer i nærheden at blokere. De biler jeg har haft, siden man opfandt ABS, der fornemmes det at forhjulene låser helt urimeligt let uden bagvognen "synker" - overhovedet -, føler nærmest baghjul triller i (forhold til optimalt justeret og ingen ABS hvor begge ender "suges" ned). 
Så det var en lang forklaring på hvorfor bagenden ikke skrider ud i vådt føre ved nedbremsning, så hermed endnu bekymring der alligevel aldrig blev til noget ud af sindet:)

Til sidst, lad vær´at mikse dæk med mindre du vil opnå nogle specielle egenskaber - du så skal have styr på:)

RUNE2
RUNE2 Apr 16 '20
Har haft 2 BMW'er, og bagenden bliver levende, hvis de får noget at leve af gennem rundkørsel fx. Men har aldrig været ude for ikke at kunne styre det ved at lette foden lidt.

Nogle BMW'er kommer med Active Steering optionen, som gør, at baghjulene kan dreje med eller mod forhjulene afh. af hastigheden. Har prøvet det en gang, og synes det føles meget kunstigt grænsende til ubehageligt, men det har sine fans og er nok som så meget andet en vanesag. Mon det var sådan en bil du havde Tesla driver?
koden
koden Apr 16 '20
Citat fra MOS

Hmm... Er der noget særligt med BMW med baghjulstræk og problemer med at miste herredømmet over bilen i sving? Jeg kender også flere, der er blevet overraskede med deres BMW i lignende situationer. Jeg spørger af ren nysgerrighed, da jeg aldrig selv har kørt BMW.

-----------------------
BMW har jo som nogen af de få holdt fast i baghjulstræk mange år efter at alle andre fik forhjulstræk.
Så vil tro det er derfor man hører om det.
Forummets indlæg er redigeret af koden Apr 16 '20
Ice2EV
Ice2EV Apr 16 '20

Har et par bekendte der først havde C klasser begge, skiftede så til BMW 520d'ere og fornylig skiftede de begge til E220d ere.

 

Alle med baghjultræk. De siger samstemmende at merceren ligger "sikrere" på vejen, men BMW var mere sportslig og levende specielt med rumpetten og den var mindre retningsstabil.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Apr 16 '20
Tesladriver
Tesladriver Apr 16 '20
Citat fra RUNE2 Har haft 2 BMW'er, og bagenden bliver levende, hvis de får noget at leve af gennem rundkørsel fx. Men har aldrig været ude for ikke at kunne styre det ved at lette foden lidt.   Nogle BMW'er kommer med Active Steering optionen, som gør, at baghjulene kan dreje med eller mod forhjulene afh. af hastigheden. Har prøvet det en gang, og synes det føles meget kunstigt grænsende til ubehageligt, men det har sine fans og er nok som så meget andet en vanesag. Mon det var sådan en bil du havde Tesla driver?

Nope - den havde ganske "almindelig" forhjulsstyring.