Loading...
dk

Type 2 forlænger med Teslaknap | Tesla Forum

AgentP
AgentP Apr 21 '20

Er der nogle, der har erfaringer med Type 2 forlængerkabel med Tesla knap?

Vi har en Clever-box hjemme, den har ikke knappen. Jeg pønser, om forlængerledning med Tesla-knap vil virke.

Det er ren bekvemmelighed, så man ikke skal ind i bilen for at låse ladeporten op, og så ud og pille stillet ud. Man får sidestik af al den motion.

Ice2EV
Ice2EV Apr 21 '20

Jeg har spurgt EON om man kunne tilkøbe et bytte af kabel til deres boks for at få knappen, svaret var nej.

Mener samtidig med opsætningen, at montøren af EON boks nævnte, at man ikke kunne forlænge kablet med et han/hun kabel. Men jeg husker ikke hans begrundelse.

Mener jeg har set sådan en lille klikker ting, som man kunne bruge til det. Alternativt sætte den i forbindelse med ladestikket. Men kan ikke huske hvor, og synes heller ikke der lige dukket noget op på google.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Apr 21 '20
KimT
KimT Apr 21 '20

Oprindeligt mener jeg også at have fået at vide at man ikke måtte forlænge et Type 2 kabel, men det kan da købes - f.eks her : https://www.4ev.co.uk/type-2-5m-extension-cable

Løs knap til at åbne ladeport har jeg ikke set i lang tid. Det er vist 4 år siden man kunne købe en løs knap. Og det var sådan en : https://www.amazon.co.uk/EV-Cables-Charge-Remote-Opener/dp/B01HC2HKSI

Mener også at jeg ikke for så lang tid siden så et "løst" type 2 håntag man kunne købe, som havde knappen. En prisen var vist rimelig dyr.

mbk
mbk Apr 21 '20

Jeg har kigget på disse:

https://www.evchargeking.com/en/tesla-charging-cables

Men desværre for nærig til at bestille et da jeg har det blå fra Tesla.

Efter at have brugt det medfølgende blå ret meget, vil jeg sige:

- 6mm2 kabel er for klodset og tykt, jeg ville vælge 2.5mm2 i dag hvis jeg kunne. Selvom jeg har ladet 1x32A, hvor jeg nok blev nødt til at begrænse til 1x16A med et tyndere kabel, så er det tykke kabel bare for klodset.

- 5m er for langt, jeg har en enkelt gang haft glæde af de 5m da en ICE holdte ved opladeren og jeg lige kunne række med et 5m kabel omkring hans bil, men oftest ligger en god del af kablet bare på jorden og bliver vådt eller beskidt, så ville jeg nok hellere hvad 3m, måske 4m kabel i stedet.

Jeg har overvejet at sælge mit fra og bestille et fra ovenstående, eller bare købe stikket og korte mig kabel lidt op, men jeg har ikke fået taget mig sammen til nogen af tingene selvom det er irriterende at skulle fumle med telefon, eller åbne døren for at frigive kabel. Tesla skulle have lavet en fysisk knap ved ladeporten som kunne frigive kabel når man er tæt på eller ulåst. 

AgentP
AgentP Apr 21 '20

Nu kiggede jeg lidt mere grundigt på kablet fra evchargeking. Der står faktisk nederst på siden:

Attention: An EV charging cable is NOT an extension cable: 
Please note that these cables are not extension cables and can only be used to connect your electric vehicle directly to a charging station. Connecting 2 cables will NOT work!

Så det eneste alternativ er nok en slags ekstra knap. Men det gadget har jeg heller ikke kunne finde.

mbk
mbk Apr 21 '20

@AgentP

Jeg læste ikke dit spørgsmål ordenligt kan jeg godt se :)

Man kan godt få forlænger kabler, og du kan købe stikket med tesla knap i løshandel, men måske lidt meget at gøre ud af det. Du kan også skifte stikket på Clever laderen selvom Clever nok ikke bliver så glad for det.

mbk
mbk Apr 21 '20

Det er sikkert et andet stik som sidder på din Clever boks, men så lige dette conversion kit til en type stik:

https://www.evchargeking.com/en/tesla-mini-connector-kit

Det kunne man nok godt skifte til/fra uden at det var synligt.

KimT
KimT Apr 21 '20

Ved det kabel jeg linkede til står der : Please Note: This cable is only designed to work as an extension cable and will NOT work as a standalone charging cable

MOS
MOS Apr 21 '20

Er der nogen, der kender den tekniske forklaring på, hvorfor nogle kabler kun fungerer som standalone kabler, mens andre kabler kun fungerer som forlængerkabler? Umiddelbart burde det vel være same-same, hvis bare der er hul igennem?

Ice2EV
Ice2EV Apr 21 '20

@KimT Er det ikke et spørgsmål om de ene kabel har et hun stik i begge ender og det andet er et han og hun stik.

Men hvorfor det ikke skulle kunne forlænges ved jeg ikke. Kan det have noget med jord at gøre?

PeterE
PeterE Apr 21 '20

Hvis jeg husker det rigtigt, så 'må man ikke' bruge forlængere - ref vist Sikringsstyrelsen. Hvorfor man teknisk kan eller ikke kan, det har jeg ikke ide om. Men en kortslutning pga en uholdbar forlænger er lidt ærgerlig hvis forsikringen skal spille med på fx en skade.

PeterE
PeterE Apr 21 '20

'Ifølge standarden HD 60364-7-722 er flytbare stikkontakter ikke tilladte, hvilket betyder, at der ikke må anvendes forlængerledninger mellem el-bilen og den stikkontakt, hvor der oplades fra.'

Kilde: https://www.sik.dk/erhverv/elinstallationer-og-elanlaeg/vejledninger/elinstallationer/offentlige-omraader/opladning-el-biler

Så må I selv tolke på det :)

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Apr 21 '20
baldur
baldur Apr 21 '20
Kablet er intelligent således at det kommunikere med bilen for at oplyse om den maksimale strømstyrke kablet kan klare. Såledeat hvis bilen kan lade 22 kW og laderen er 22 kW men kablet kun 11 kW, så begrænses effekten til laveste fællesnævner. Det fungerer ved at der er monteret en modstand mellem to signalledere i kablet og forskellige modstandsværdier repræsenterer max strømstyrke ved opslag i en tabel. Dette system fungerer ikke hvis man kobler to kabler sammen.
MOS
MOS Apr 21 '20

@baldur

Kan man så ikke bare selv tage ansvaret og sørge for at indstille ladestrømmen til mindste fællesnævner? Det burde vel fungere.

Jeg har læst lidt op på teknikken. Korriger mig, hvis jeg har misforstået noget. Men som jeg har forstået det, sidder der hhv. en 1,5 kOhm, 680 Ohm, 220 Ohm og 100 Ohm modstand i et hhv. 13 A, 20 A, 32 A og 63 A kabel. Hvis man så sætter to kabler i forlængelse af hinanden, må kablernes respektive modstande adderes (serieforbundet). Afhængigt af, hvilke kabler man sætter sammen, kan man altså komme ud for, at den samlede modstand bliver så stor, at EVSE tolker det som, at kablet er rated til en lidt lavere strøm, end det faktisk er og derfor automatisk skruer en tak ned for strømstyrken (f.eks. til 13 A ved sammenkobling af to 20 A kabler). Så vidt jeg kan gennemskue, burde der altså ikke være nogen særlig risiko, men det kan være, at den lader lidt langsommere, end man havde ønsket sig. Har jeg ret i det?

CanEl
CanEl Apr 21 '20

Citat fra MOS

Har jeg ret i det?

lovmæssigt må kablet ikke forlænges.
de 2 kabler ville heller ikke være låst sammen, som er et krav.

teknisk set burde det kunne lade sig gøre, men det vil kun kunne se ladeværdien i det kabel der er tættest på bilen.
hvis der var en en 7. ledning i kablet, ville den kunne se modstanden i fjernest kabel, men ved så ikke hvor meget nærmeste kabel kan lade med. hele kontrolsystemet er baseret på 1 kabel mellem lader og bil.

Vildgut
Vildgut Apr 22 '20
Quote from Chrisdk1986

Lav din egen knap :-)

https://share.icloud.com/photos/0L94DV5WorDdKL-7dlEp_QUcg

Har du en "opskrift" til hvordan man gør det :)!? 
Chrisdk1986
Chrisdk1986 Apr 22 '20
Citat fra Vildgut
Quote from Chrisdk1986

Lav din egen knap :-)

https://share.icloud.com/photos/0L94DV5WorDdKL-7dlEp_QUcg

Har du en "opskrift" til hvordan man gør det :)!? 
Du kan gøre det på flere forskellige måder - den mest stabile (men også mest omfattende) er at købe en Raspberry Pi og en Flic-knap og sætte dem op. Hvis du selv har lidt teknisk snilde, kan jeg godt hjælpe med at guide dig lidt mere konkret :-)
baldur
baldur Apr 23 '20
Citat fra MOS

@baldur

Kan man så ikke bare selv tage ansvaret og sørge for at indstille ladestrømmen til mindste fællesnævner? Det burde vel fungere.

Jeg har læst lidt op på teknikken. Korriger mig, hvis jeg har misforstået noget. Men som jeg har forstået det, sidder der hhv. en 1,5 kOhm, 680 Ohm, 220 Ohm og 100 Ohm modstand i et hhv. 13 A, 20 A, 32 A og 63 A kabel. Hvis man så sætter to kabler i forlængelse af hinanden, må kablernes respektive modstande adderes (serieforbundet). Afhængigt af, hvilke kabler man sætter sammen, kan man altså komme ud for, at den samlede modstand bliver så stor, at EVSE tolker det som, at kablet er rated til en lidt lavere strøm, end det faktisk er og derfor automatisk skruer en tak ned for strømstyrken (f.eks. til 13 A ved sammenkobling af to 20 A kabler). Så vidt jeg kan gennemskue, burde der altså ikke være nogen særlig risiko, men det kan være, at den lader lidt langsommere, end man havde ønsket sig. Har jeg ret i det?

Nu har jeg ikke lige læst op på det for nyligt, men ender de modstande ikke med at være parallelforbundne?

Min indlæg var bare et bud på hvorfor det ikke er tilladt med forlængerkabler. Selvfølgelig kan man bare selv sørge for at det er i orden, eksempelvis ved kun at være i besiddelse af 16A+ kabler til sin TM3 der ikke kan lade med mere end 16A. Det ændrer ikke på at de har gjort det ulovligt fordi det skal være så idiot proof som muligt. 

mbk
mbk Apr 23 '20

De der referencer til SIK er omkring brug af en mobillader fra et kraftstik, så ja du må ikke ligge din egen kabeltrumle imellem stik og mobil-lader. I virkelighedens verden, så gør man jo det hvis man nødlader et sted, jeg har da brugt et 10m forlænger kabel hvis der var et kraftstik inde i en garage og min bil holdte i indkørslen, men man skal selvfølgelig lave noget bedre hvis det er ens primære oplademulighed.

Sider: 1 2 »