Loading...
dk

Type 2 forlænger med Teslaknap | Tesla Forum

MOS
MOS Apr 23 '20

Enig. Det er fysisk muligt. At det så ikke er lovligt, er en anden sag. Love er til for at blive brudt, hvis de ikke giver mening. Så hvis jeg havde 100% styr på mine kabler og samlinger og jeg ved, hvad jeg gør, så ville jeg ikke være bekymret for sikkerheden ved at lade med forlængerledning. Jeg forventer heller ikke, at nogen kommer og udskriver bøder for min "kriminelle" ladeadfærd ;-)

MOS
MOS Apr 23 '20

Nej, det er også derfor, jeg har skrevet "kriminelle" i anførselstegn.

MikaelH
MikaelH Apr 23 '20

Der er vel også en fysisk låsemekanisme i både bil og ladeboks, som sikrer at kablet ikke kan trækkes ud når der er strøm på. Dette kan du ikke lave med en forlængerledning. 

Det er bestemt ikke meningen at man skal forlænge Type2 kabler, selvom det er muligt.

PeterE
PeterE Apr 23 '20

Det er nok lidt ligemeget om det er kriminelt eller ej, indtil der sker en utilsigtet kortslutning og bilen skal fikses - og forsikringer melder hus forbi. Fordi det det med forlænger var ulovligt.

MOS
MOS Apr 23 '20

Jeg tænker ikke, der er den store risiko for utilsigtet kortslutning, hvis man ellers opfører sig fornuftigt. Man bør under alle omstændigheder tage ladestikket ud af bilen, før man trækker forlængerledningerne fra hinanden. Og selv hvis man trækker forlængerledningerne fra hinanden, mens stikket sidder i bilen og den lader, skal man nok være mere end bare gennemsnitlig uheldig, for at ende med en kortslutning eller anden skade på bilen.

DeaconWP
DeaconWP Apr 23 '20

Som svar til mange:

Et type 2 kabel har en modstand indbygget i kablet, så lade boksen kan måle, hvor mange ampere kablet er godkendt til.

Forlænger man det med et andet type 2 kabel, kan lade boksen tro, at det må lade med den dobbelte strømstyrke, og så vil den tillade mere strøm, end kablerne kan holde til.

Derfor må man ikke kunne sætte et type 2 kabel i forlængelse med et andet Type 2 kabel.

Måden man forhindrer dette er, at det stik der sidder i boksen, har et længere stikben til kontrol signaler, end længden af samme stikben ude i enden af et type 2 kabel.

Så ved at sætte et type 2 kabel i enden, kommer der ikke forbindelse til bilen, og lade boksen vil så ikke sende strøm ud til bilen.

Et forlænger kabel godkendt til det, har så et længere stikben i den ende, ser skal i det "originale" Type 2 kabel, så der er forbindelse.

Forlænger kablet må så også være bygget på sådan, at det ikke forstyrrer modstands målingen i det originale kabel. Det vil et almindeligt Type 2 lade kabel gøre. Og derfor ikke være sikkert.

Endvidere er der så problemet med, at man kan skille stikkene ad i samlingen mellem kablerne, mens der trækkes strøm. Hvilket også er meget uhensigtsmæssigt.

Jeg oplever i hverdagen ingen problemer med at bruge forlænger kabel med røde CEE stik i strækningen mellem CEE udtaget på væggen, og ladeboksen.

RUNE2
RUNE2 Apr 23 '20
Quote from JacobKbhS Hvordan er det sikkerhedsmæssigt mere risikabelt at skille to ‘sammensatte’ type 2-kabler end det er at skille to forlængerkabler med CEE-stik ad? Kan ikke se at det skulle være værre. CEE stik løber der strøm igennem hele tiden.
Hvis der løber DC i type 2 kablet, er det noget rigtig lort, at rykke det fra hinanden. Ved AC gør det ikke så meget. 
CEE er mig bekendt kun lavet til AC. 
Forummets indlæg er redigeret af RUNE2 Apr 23 '20
MOS
MOS Apr 23 '20

Type-2 kablet er vel også normalt kun til AC. Er det ikke kun på Tesla SuC, at man får DC via det modificerede Type-2 stik? På SuC ville jeg ikke engang overveje at bruge forlængerkabler - det er strømstyrken simpelthen for voldsom til!!

baldur
baldur Apr 24 '20
Citat fra MOS

Type-2 kablet er vel også normalt kun til AC. Er det ikke kun på Tesla SuC, at man får DC via det modificerede Type-2 stik? På SuC ville jeg ikke engang overveje at bruge forlængerkabler - det er strømstyrken simpelthen for voldsom til!!

Det er kun de gamle Model S og X der lader DC via et modificeret type 2. Model 3 og nye S&X bruger CCS også på Supercharger.

At man kan lade DC via type 2 er dog ikke en Tesla opfindelse. Det er en del af standarden. Der er bare ingen der supportere det. At det er modificeret type 2 går på at Tesla langt overgår den maksimale ladestyrke som defineret i standarden. 

Vildgut
Vildgut Apr 25 '20
Citat fra Chrisdk1986
Citat fra Vildgut
Quote from Chrisdk1986

Lav din egen knap :-)

https://share.icloud.com/photos/0L94DV5WorDdKL-7dlEp_QUcg

Har du en "opskrift" til hvordan man gør det :)!? 
Du kan gøre det på flere forskellige måder - den mest stabile (men også mest omfattende) er at købe en Raspberry Pi og en Flic-knap og sætte dem op. Hvis du selv har lidt teknisk snilde, kan jeg godt hjælpe med at guide dig lidt mere konkret :-)
Hej Chris. Jeg har sendt dig en PB. 
Vika7
Vika7 Dec 25 '20
Jeg har bestilt en forlængerkabel fra co.uk hjemmeside, men pga. corona de kan måske sende varen først den 29. januar. 
Er der nogen andre firmaer inden for EU som har forlængerkabler? Når jeg googler dem, så får jeg kun UK resultater. 
Sider: « 1 2