Loading...
dk

2 elbiler på 1 ladeboks | Tesla Forum

MOS
MOS Apr 23 '20

Er der nogle af jer, der har erfaring med 2 elbiler i husstanden, som skal lade samtidig på den samme 11 kW ladeboks? Kan det lade sig gøre, så man ikke behøver 2 ladebokse?

Der er tale om en dedikeret elinstallation, der ikke bliver brugt til andet end ladeboksen og installationen er forsikret med 3x25 A.

Jeg tænker, om man kan splitte ladekablet op og trække den ene fase ud til et ekstra ladestik, således at den ene elbil kan lade på én fase med det ene ladestik samtidig med, at den anden elbil kan lade på 2 faser på det andet ladestik.

Eller er der andre gode forslag?

DeaconWP
DeaconWP Apr 23 '20

 

Det kan du ikke, hvis du tænker på at splitte Type 2 kablet op.

Boksen kommunikerer med bilen, måler i kablet, hvilken strømstyrke den må lade med, måler om der er en bil koblet på, sender besked til bilen om, hvor meget den må lade med, udfra de parametre den så har fundet og preset med.

Du vil ikke kunne få bil nummer to til at Alde, da den også skal have signaler fra oksen om, at den må lade. Boksen vil måle forkert, hvis den måler ud i to biler. Og så vil den koble fra, eller sende strøm ud, mens du frakobler en bil. 

Du kan gøre det, at du før boksen tager en fase ud til et ekstra stik, eller en ekstra lade boks. Og så kan den ene boks lade med fuld strøm på to faser, og den anden på kun en fase.

Hvis du har. to bakse, kan du sørge for at de kommunikerer sammen, og deler om de til rådighed værende ampere. Så vil den ene boks skrue ned for "tilladelsen " til den anden boks, mens den lader.

Har du tid til et, kan du også bare indstille begge bokse til altid kun at give 3 gange 12 ampere. Så tager hver opladning bare lidt længere.

Fortsættes lige lidt senere, da jeg skal noget andet lige nu.

mbk
mbk Apr 23 '20

Det er ret normalt og kan med det rigtige udstyr lade sig gøre.

Nu er vi på et Tesla forum, så kan nævne at Tesla Wall Charger understøtter functionen:

https://www.tesla.com/sites/default/files/pdfs/wall-connector-eu/tesla-32a-wall-connector-installation-manual-en-EU-v1.pdf

I Appendix B fortæller hvordan du kan koble op til 4 ladere sammen.

Protokollen er blevet reverse engineered så du kan styre den selv hvis du har en PLC/PC/Raspberry pi på.

Her diskuteres reverse engineering:

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/new-wall-connector-load-sharing-protocol.72830/

 

Her er et eksempel hvor det er brugt til at indstille ladestrøm på bilen så det matcher et solcelle anlæg.

https://cleantechnica.com/2018/11/12/tesla-owner-hacks-the-tesla-wall-connector-to-charge-on-sunshine/

 

Så tænker at indkøbs liste til samtidig ladning af 2 biler er:

2stk Wall charger: 2x4050

1stk HPFI Type B = 2000kr

1stk 3x25A automatsikring eller måske højere

1stk elskab til at have ovenstående eller udnytte 1 række i eksisterende

Tilstrækkelig 5x6mm2, koster omkring 40kr per m. Netværkskabel mellem dem, ville bare bruge cat6 UTP til 3kr/m ca.

Ville nok også sætte dedikeret måler foran til at få refunderet afgift, 1 måler kan vel bruges til alle sammen.

 

MOS
MOS Apr 23 '20

Jeg tror ikke, vi skal ud i noget med selv at styre den med Rpi og den slags. Det bør være noget, man rimelig nemt kan lave selv uden at være PLC nørd. Alternativt noget, man kan få en elektriker til at lave.

Idéen med to Tesla ladebokse og load sharing er fin. Men det bliver lidt dyrt med 2 nye ladebokse udover den eksisterende ladeboks. Idéen var netop at bruge den eksisterende ladeboks for at holde udgifterne nede.

Med Teslas ladebokse sat op med load sharing, hvordan fungerer det så, hvis der er sat en 1-faset elbil til den ene ladeboks, samtidig med, at en anden elbil lader på den anden ladeboks? Vil den 1-fasede elbil så kun få halv strømstyrke, selvom der er plads på de andre faser? Eller er boksene så intelligente, at de kan finde ud af selv at fordele strømmen optimalt på de forskellige faser afhængigt af, om det er en 1-faset eller 3-faset elbil, der sidder for enden af stikkene? Hvis det første er tilfældet - altså at den skruer ned for strømmen til den 1-fasede bil, som i forvejen lader langsomt - så er det måske bedre at bruge den løsning, som Deacon foreslår:

Du kan gøre det, at du før boksen tager en fase ud til et ekstra stik, eller en ekstra lade boks. Og så kan den ene boks lade med fuld strøm på to faser, og den anden på kun en fase.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 23 '20
DeaconWP
DeaconWP Apr 23 '20

Jeg har en Tesla kammerat i Bjerringbro, der har en Eon boks.

Den har han bygget en boks til, som han forsyner fra det originale Eon Type 2 kabel, der sidder i Eon Boksen.

I den kasse, som han har udviklet, der sidder en lille internet modtager, der kan styre tre relæer. Disse relæer skifter ladestrømmen, altså de 3 X 230 volt 16 ampere ud til tre forskellige kabel udtag.

Der er også tre relæer, der omskifter de der handshake signaler CP/PP som fortælelr lader og bil, hvordan det skal foregå.

Til to Type 2 stik og et Type 1 stik

Via en time Cheduler skifter han så mellem opladning af de biler, som han skal oplade. Og han kan override tids programmet, ved at bruge telefonen som styring.

Så bilerne bliver sat til, når de bliver parkeret, og så lader de på skift, i prioriteret rækkefølge.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Apr 23 '20
Azgard
Azgard Apr 23 '20

Vi overvejer også en nr.2 elbil og skal finde en lade løsning til den. Vi har eon lader med type2 kabel, men EON har desværre udfaset ladeboks med 2 udtag, som var tidligere tilbudt til kunder med 2 elbiler. 

Vi vil ikke investere for meget i en anden installation, pga. flytning indenfor et par år. Derfor har jeg tænkt at bruge samme lader til begger biler, men laver en forlængelse til bil 2, da den står parkeret ca 10m væk fra boksen. 

Jeg har kigget på sætte eon kabel i en han type 2 stik, som bliver monteret fast ved laderen:

https://www.evexpert.eu/p/240/socket-type-2-male-32a

Derefter kan man udvide fra stikket til bil nr 2 med dette forlænger:

https://evcables.co.uk/index.php/for-type-2-cars/tethered-cables/tethered-cable-euro-series-type-2-open-end.html

Deacon: Det ligner en meget interessant løsning din ven har etableret, det kunne være interessant at høre mere om den.

 

 

Azgard
Azgard Apr 23 '20

Iøvrigt har jeg målt 220Ohm på eon type2 proximity. Hvis man vælge 32A forlænger kabel så gætte jeg på at der sidder også 220Ohm.

Jeg skal kun lade med 16A, så jeg tænker ikke at det er et problem hvis de er i serie?

Databladet for en type2 kan ses her:

https://www.dalroad.com/wp-content/uploads/2016/08/Type-II-connector-product-spec.pdf

CanEl
CanEl Apr 23 '20


 

Citat fra Azgard

Iøvrigt har jeg målt 220Ohm på eon type2 proximity. Hvis man vælge 32A forlænger kabel så gætte jeg på at der sidder også 220Ohm.

Jeg skal kun lade med 16A, så jeg tænker ikke at det er et problem hvis de er i serie?

 

 

de modstande kommer aldrig til at sidde i serie.
du overser at der ikke er forbindelse mellem PP og PP i den anden ende.
der er kun 3 faser, nul, jord og CP. altså 6 ledere i kablet.
PP er forbundet med jord, gennem en modstand, i hver ende, for at fortælle henholdsvis bil og lader hvad max strøm er. og de kigger altså på hver sin modstand.

Forummets indlæg er redigeret af CanEl Apr 23 '20
KimT
KimT Apr 24 '20

@Azgard,

vi har ingen problem med 2 biler på en alm. eOn boks. I det daglige lades Tesla'en op på ca.3 timer. Og når den er ladet kommer stikket over i Kona'en som så sutter strøm aften/nat (1 faset opladning).

Hvis Tesla'en kommer første hjem står begge biler med snuden ind ad, efter hindanden. Så er det max 1m mellem ladeporten i Tesla'en og ladeporten i fronten af Kona'en. Hvis Kona'en kommer først, må begge biler bakkes ind (hvis Kona'en kører med fronten ind kan kablet ikke nå)

Azgard
Azgard Apr 24 '20

Canel: Tak for bemærkning, jeg fik det lige bekræftet ved at måle at der er ingen forbindelse mellem PP i hvert ende af kabel.

KimT: Jeg tænker også at vi kan nøjes med en eon lader. Bil2 skal kun køre 30km i snit, og selve med den langsomme 3.7kW ladning kan vi finde tid at få begge biler ladet. Det eneste grund hvorfor jeg kigger på en forlænger løsning er for at slippe med om parkere bilerne hvergang vi skal skifte med at lade.

 

CanEl
CanEl Apr 24 '20


 

@Azgard

det kan lade sig gøre at sætte en omskifter i en box ved siden af EON lader, og så have 2 faste kabler i den box. jeg regner ikke med at der er plads i lader, og måske noget med garanti.
der kan så lades på 1 bil ad gangen, men omskiftes på boxen med en knap.
det er nemmere at der altid er ladekabel klar til isætning ved hjemkomst, og så bare vælge med en omskifter. 
ladebox vil opfatte omskiftning som om at ladestik tages ud og sættes i igen, og tilpasser sig derfor til bilen igen.
ved ikke hvor du bor, men kan godt hjælpe med opsætning.