Loading...
dk

Hvilke hjul passer | Tesla Forum

RUNE2
RUNE2 May 5 '20
Jeg mangler nogle sommerhjul og har stadig de originale dæk, så skal bare have nogle fælge at putte i. 
Men hvilke passer?
Der er mange brugte og nye fælge, der passer med 5x114, ET på 35-40, centerhul på mindst 64,1 og bredde på 8-8,5.
Fx har Mazda, Reneault og Nissan samme mål. 
Men Tesla har m14 hjulbolte, hvor m12 er mere udbredt, og på nettet er der modstridende informationer om, hvorvidt hjul normalt passer til både m12 og m14 eller kun m12, og om de i givet fald kan bores op. 

Samtidig har jeg læst, at hjulenes Load indeks mindst skal være halvdelen af maksimalt akseltryk. Omkring 700kg for baghjul. 

Hvad er jeres erfaringer med at bruge u-originale hjul? 
Jeg kunne godt tænke mig nogle letvægtsfælge, der burde kunne gøre bilen endnu friskere.
JeppeB_HinnerupAuto

Det er helt problemfrit så længe du køber hjul der er godkendt til bilen

RobertJ
RobertJ May 7 '20

OEM fælge er sjældent vægtratede. Men aftermarket fælge skal være det, i det tyske finder man ABE på en fælg model og checker load rating og størrelser. Så ved man om det er Go/NoGo.

Jeg har for vane at købe brugte BMW fælge med dæk der passer på Model S. 245 45 19 - 19"x8,5 ET30. Ind med en afstandsring i Center og så kører det.
Opel Insignia deler bl.a. også fælg og hjul størrelse med S

 

Det er en skidt idé at bore op i hullerne på fælgen. Find nogle der passer i størrelse!
Det er bare at søge og finde!

 

- R

voersaa
voersaa May 11 '20

Citat fra RUNE2 Jeg mangler nogle sommerhjul og har stadig de originale dæk, 

  Samtidig har jeg læst, at hjulenes Load indeks mindst skal være halvdelen af maksimalt akseltryk. Omkring 700kg for baghjul.    Hvad er jeres erfaringer med at bruge u-originale hjul?  Jeg kunne godt tænke mig nogle letvægtsfælge, der burde kunne gøre bilen endnu friskere.

Jeg kører med aftermarket fælge på mine sommerhjul og det skyldes tre ting. For det første har jeg en nærmest OCD'agtig ting med fælge og symatri. Jeg bryder mig ikke om at se på fælge med "bølgende/forskudte" mønstre. Sekundært er det er ikke en urimelig pris Tesla tager for deres hjul men der kan spares nogle tusinde kroner og stadig få fælge der er lettere end de originale (ikke at jeg mener at der er noget signifikant at vinde ved at reducere 1 - 2 kg per hjul). Endelig syntes jeg det er lidt kedeligt at have præcis de samme hjule som alle de andre Teslaer, det er sjovere selv at kunne vælge udseendet. 

Mener det er omtrent 625 kg som fælgene skal kunne klare på bagakslen. Mange hjemmesider vil vise dig om fælgen overholder kravene. Dog er der en del fælge som ikke har TÜV typegodkendelsen, hvilket ikke nødvendigvis er et problem men det er værd at have for øje. Mine egne har det f.eks. ikke men så har de den japanske godkendelse til at kunne håndtere op til 690 kg.