Loading...
dk

tal på batteriet - forventet levetid. | Tesla Forum

Niels
Niels Nov 5 '14

Den korte historie:

Forvent 300.000 - 500.000 km total på dit S85 batteri, fordel dit årlige kørsels behov ud og regn selv hvor mange år der går.

Den lange historie:

Der har været lidt debat om SuperCharger og om det er godt/skidt for bilens (batteriets) holdbarhed.

Her mit besyv skrevet af en svagstrøms ingeniør som allerede for 25 år siden sled sine første "bil" batteri op i en Ellert i løbet af 2 år - jeg har således et minimum af erfaring :) og har fuldt udvikling og teknik lige siden.

Tesla's officielle holdning er at man blot skal bruge bilen og glemme alt om det. Slidtage på batteri vil være minimal - jeg vil delvis give dem ret langt hen af vejen..

Tesla kan på snedig vis have fundet en super god måde at omgås cellernes begrænsede levetid (effektiv køling).

Jeg vil dog stadig råde folk til ikke at tro at man kan lade alle kørte km alene på SuperCharger uden at det har en pris. - prisen vil være nedsat levetid på batteri i en eller anden målestok.

Et lille simpelt regnstykke viser noget om celle belastning ved SuC. 

Fakta:der er ca. 7800 celler i en Model S 85 Kw

ved lav SoC lades med ca. 120 Kw på Teslas SuperChargers

Antagelse: ved lav SoC er celle spænding ca. 3.1 volt.

Lad os regne lidt på hvad strømstyrke så er på hver enkelt celle - dette er den "skadelige" faktor.

De 7800 celler deles ligeligt om de 120.000 Watt. dvs. hver celle oplades med 15,4 Watt (muligvis er der tab i elektronik på få % som skulle trækkes fra)

Da en celle med lav Soc har en spænding på anslået 3,1 volt giver det en strømstyrke på ca. 5 Amp (max charge current) i hver celle.

Dette er en MEGET høj strømstyrke for en Panasonic 18650pf celle. Tesla løser som sagt dette ved køling. Normalt opladning af denne celle type er 1,6 Amp (ved maks 25 grader) - dvs. 3-4  gange højre når man bruger SuperCarger.

Ud fra dette vil jeg mene at opladning på SuperChargers vil nedsætte levetiden på batteriet - da opladnings strømmen overgår specifikationerne. Tesla Køler samtidig batterier, og kan på denne måde nedsætte (men næppe forhindre) en skadelige effekt.

Den hurtige konklusion er derfor:

Brug Super Charger når det er nødvendigt, brug standard/hurtig lader i det daglige - de oveholder altid batteri specifikationer hver der lades under 1,6 Amp per celle.

Litium ion batterier har et "indbygget" begrænset antal op/afladninger afhængig af kemi - typisk omkring 1000 stk. når de behandles pænt. Heldigvis lader vi ikke vores biler ned/op fra 0-100% hver dag :) - gjorde vi det ville der være sikkerhed for at batteriet var slidt op i løbet af 3-4 år (slidtage er ikke dækket af batteri garanti)

Typisk bruges kun nogle få % af batteri kapacitet hver dag (måske mere % på en S60), og man kan derfor forvente mange år ud af batteriet - man kan regne med at en givent batteri kapacitet har et givent antal totale km indbygget. - de kan så bruges hurtigt eller langsomt.

Lad os antage at vi tømmer batteriet hver dag - dvs. vi bruger ca. 80 Kw og kan på dette køre ca. 320 km. hvis vi samtidig antager at batteriet kan tåle denne behandlig og derfor kan op/aflades 1000 gange før der er 70% kapacitet tilbage giver det ca. 320.000 km. efter ca. 3 år eller svarende til et kørsels behov på ca. 100.000 km/år

Man kan også sige at man kun bruger 30% kapacitet hver dag og derved køre ca. 100 km/dag. mange fakta ark beskriver at 2-3000 op/afladninger så er mulige. ved 3000 op/afladninger er igen gået ca. 320.000 km og ca. 8 år.

Rigtig mange danskere køre under 20.000 km/år og kan derfor forvente at batteri kan holde i ca. 16 år - helt på linje med hvad dagens andre biler holder...

Personligt tror jeg på Tesla har lidt bedre styr på batterier og i kraft af køling kan få mere end std. antal op/afladninger ud a batteriet - 4-500.000 km skulle være muligt og helt sammenlignelig med en solid diesel/benzin motor i en personbil.

vi vil i løbet af ca. 3 år se resultatet på de første biler med højest km/år forbrug - personligt er jeg spændt på at se biler med 300.000 km om 3 år - jeg forstille mig at de (S85) har en rest kapacitet omkring 70-80% en S60 med samme km stand ville have en mindre % kapacitet da dens batteri vil være mere slidt.

AV, nu er der måske nogen som bliver sure over mit indlæg, men det er som sagt skrevet af en som allerede har brugt adskillige bly batterier, og her passede batteri producenternes forventede levetid helt fint med den faktisk opnålige, på litium batterier har jeg kun dårligere erfaring, men det skyldes at laptops, mobil telefoner ikke er udstyret med elektronik som passer på levetiden. Jeg tror at vi som Tesla ejere skal kigge lidt på Panasonics forventede levetid på deres celler og ud fra dette afstemme vores forventninger.

Hookmaker
Hookmaker Nov 5 '14
Tværtimod Niels, det er en meget god forklaring, og med min begrænsede erfaring fra Rc batteriers holdbarhed så er jeg enig. Det fundamentale er nemlig ikke at forstå model s batteriet som ét batteri og/eller ny teknologi, men derimod at der er tale om 7200 ganske simple LiOn batterier som vi teknisk set og ladevidenskabeligt faktisk ved temmelig meget om.
Niels
Niels Nov 5 '14

takker.

selv om jeg taler om 320.000 "totale" km, er det værd at bemærke at bilen jo sagtens kan bruges ud over dette - den har jo stadig masseres kapacitet tilbage - ja faktisk har den stadig dobbelt så meget rest kapaciet som de bedste konkurenter havde da de var sprit nye...batteriet vil således "teoretisk" ikke være slidt op.

Maho
Maho Nov 5 '14
Min tilgang er til batteriet er at jeg forventer er om 5 - 7 år et der helt nye standarder på batterier og priser på samme. Derfor tror jeg man vil få mulighed for at få skiftet batteriet for en 20-30.000 kr til et med helt andre ydelser (fx rækkevidde 1000 km og ladetid 5-8 min). Og det er jeg nok villig til. Galskab? Vi får se :-)
Niels
Niels Nov 9 '14

Der vil nok gå mere end 15 år før et Tesla batteri er faldet til 20.000 kr. Priserne vil formodentlig holdes oppe et stykke tid - mens kapaciteten vil udvikle sig.

Først når kapaciteten har nået et nivau hvor efterspørgslen stopper lidt op, så vil priserne falde. Personligt tror jeg at vi vil se kapacitet stigninger de næste 8-10 år og kun svagt faldende priser. først derefter vil vi se større fald i prisen.

Til orientering så er ca. halvdelen af Tesla Model S pris batteri omkostning, hvilket også er grunden til at de fleste andre biler kommer med alt for små (20 KW) batterier..

Kiefer
Kiefer Nov 21 '14

Citat fra Tue

@kiefer, har læst at batteriet kalibrerer ved opladning til 100%, men det er nyt for mig at man bør gøre det "et par gange om måneden".

Fik du nogen uddybende forklaring herpå? Kunne i øvrigt bedre forstå, hvis det var pr. x km.

P.S. Svar evt. i tråd som bedre passer til dette emne.

Nej, jeg fik ikke nogen uddybende forklaring på denne udover at det kalibrerer batteriet. Men det passer meget godt i tråd med hvad Ken har skrevet tidligere omkring at oplade til 100% nogle gange i træk. 

Jeg kunne se at jeg gik fra 379 til 382km typical i går aftes ved 100% opladning, så det har da givet mig små 3km tilbage i tanken der ellers var blevet væk et sted dernede...

/Martin

gw
gw Nov 23 '14
Nogen som har nogle erfarings tal de kan dele? Hvor langt har i kørt? Hvor meget range har i tilbage nu? Hvad er jeres ladepraksis, altså altid til 70% hver aften mm.?
NielsHP
NielsHP Nov 23 '14

På teslamotorsclub.com er der en meget lang og spændende tråd om forventet levetid.

http://www.teslamotorsclub.com/archive/index.php/t-17152.html 

Specielt et indlæg (af "djp", 2014-02-05, 09:23 PM), hvor han har spurgt en professor Jeff Dahn, der tydeligvis ved noget om Li-Ion, om hvad man kan gøre og forvente.

Jeg læser det som at hvis man:

-cykler mellem 5+% og 75-%,
-lader være med at bo i et meget varmt land  :-),
-lader være med at supercharge hvis batteriet er meget koldt (Teslaen forhindrer dette anyway)

så kan man se frem til en meget meget lang levetid ("a few decades") med hovedparten af kapaciteten i behold.

/Niels

NielsHP
NielsHP Nov 23 '14

Man kunne være kedelig og tilføje, at man måske bør begrænse det antal gange i bilens liv, hvor man trykker sømmet helt i bund, og holder det der, de 10-15 min der går, til man har brugt en hel opladning (eller hvad den nu bruger ved 250 km/h)...

Nicolaj
Nicolaj Nov 23 '14

Jeg har endnu ikke fået min tesla (P85D slut februar), men jeg har erfaringer med batterier fra RC hobby.

Det der sker i slutningen af en opladning er at alle celler i et batteri balanceres, dvs. der sørges for at alle celler er lige meget opladt, selvom de ikke er 100% ens.

Her er et kort uddrag af en forklaring:

Typically, the individual cells in a battery have somewhat different capacities and may be at different levels of state of charge (SOC). Without redistribution, discharging must stop when the cell with the lowest capacity is empty (even though other cells are still not empty); this limits the energy that can be taken from and returned to the battery.

Kilde og mere info her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Battery_balancing

Derudover er der masser af guides og artikler hvis man søger på "Battery Balancing"

/Nicolaj

Forummets indlæg er redigeret af Nicolaj Nov 23 '14
Kristian70k
Kristian70k Nov 23 '14

Jeg er jo endnu ikke TMS ejer, min kommer til december.. og jeg kan love jer for den vil blive brugt.. @Niels du skriver at slid ikke er dækket af garantien? det forstår jeg ikke som jeg læser det er der ubegrænset garanti.. og kan man sige at man slider på et batteri? du tilføjer strøm for senere at tage det ud igen.. hvad der sker i batteriet er man jo ikke herre over.. så de 8 år er vel en garanti uanset hvordan og hvorledes... gerne lige link til hvor du finder den med slid? synes jeg har læst det hele.. men ikke den linje...

• 8 år, ubegrænset kilometergaranti på batteri og drivenhed for Model S med 85 kWh-batteri
  • Begge batterigarantier dækker skader fra ukorrekte opladningsprocedurer og batteribrand, også selvom branden skyldes en fejl fra chaufførens side 
  •  
  •  
kurgan
kurgan Nov 23 '14

Jeg læste på et tidspunkt en post om at udviklingen indefor opladelige batterier var at man i snit fik ~20% mere kapacitet om året og prisen faldt med ~%20.

Hvis bare den ene del er korrekt er det vel et mindre problem at skulle skifte batteri om 8år?

Niels
Niels Nov 23 '14

Til kristian70K

Batterigaranti dækker fejl og mangler i 8 år, hvis det er et S60 batteri er der dog en begrænsning på 200.000 km eller 8 år (hvad som måtte komme først). - i den forbindelse betyder "ubegrænset km" altså blot at garantien dækker i 8 år uanset hvor meget du køre.

Denne garanti dækker fejl eller mangler som opdages i denne periode. - den dækker ikke slidtage.

se mere om det her i den danske udgave af garanti bestemmelser :

https:///...nty_danish_rev_c.pdf

se specifikt side 5 hvor det klart fremgår at slid ikke er dækket.

Garantien dækker hvis f.eks. enkelte celler udviser unormal opførsel, eller hvis hele din batteripakke holder op med at virke fa den ene dag til den anden. Langsom degradering som følge af normal brug dækkes derfor normalt ikke.

Heldigvis ikke noget stort problem da batteriet forventes at have en god holdbarhed hvis man passer det forsvarligt - her er det MEGET vigtigt altid at sætte sin Model S i oplader hvis den skal holde stille i mere end 14 dage. ALDRIG lade den stå med en SOC nær 0. Der er en enkelt US ejer som lod sin Roadster stå i garage uden strøm på batteri i et par måneder  og det kunne batteri altså ikke tåle. Han måtte selv betale for et nyt, (Tesla solgte det til ham med nedsat pris).

Erfaring fra både Roadster (6 år nu) og Model S viser at batteriet kun langsom forringes (1-2 % per år) - efter 8 år vil et pessimistisk syn være at der er 80% tilbage - realistisk set er der 90%. dette vil afhænge af hvor mange km der er blevet kørt (min anslået holdbarhed er 300-500.000 km og dem kan du så fordele ud over x antal år).

Jeg ville personligt være skeptisk for en elektrisk bil som har kørt mere end 300.000 km - eller rettere, jeg ville gerne betale for bilen, men ikke for batteri - en S60 som har kørt 300.000 km burde brugt koste det samme som en S85 som har kørt 300.000 km forudsat at de har samme udstyr og i samme stand.

p.s. dine dæk er også omfattet af 2 års garanti, men hvis de er slidt op efter 1 år, dækker garanti heller ikke når de punktere.

Forummets indlæg er redigeret af Niels Nov 23 '14
Niels
Niels Nov 23 '14

Bemærk i øvrigt at der også står at batteri garanti ikke dækker fejl som følge af forsøg på at hæve kapacitet ud over hvad der er nævnt i manual. jeg vil mene at det er usundt for batteri at lade op til 100% gentagende gange udelukkende med det formål at få nogle tal til at vise noget andet.

Alle forsøg viser at gentagende 100% opladninger ikke gavner et batteri. - et li batteri har ca. 1000 fulde opladninger, og DU vælger om du vil bruge dem på kørsel eller bare lade op fordi du gerne vil se et højere tal. 90->100% slider mere end 80%->90%. Tesla selv siger at optimal arbejdsområde er 50-90%.

Tue
Tue Nov 23 '14

@Niels, jeg er enig, og undrede mig derfor også over (jvf. ovenfor) at Tesla Kastrup havde anbefalet den gode hr. Kiefer at oplade til 100% et par gange om måneden

Kristian70k
Kristian70k Nov 23 '14

:) min daglig virke ligger på cirka 300 km.. så det er jo tot op til 90 - 100% ... så jeg bliver jo en god pejlestang for hvad der kan og ikke kan lade sig gøre..

gw
gw Nov 23 '14
@kristian70k. Du har en s60? Eller giver du bare gas?
Kristian70k
Kristian70k Nov 23 '14

Hej :) får en P85.. derfor jeg læser meget med de rækkevidder folk snakker om.. håber den passer fint til mit daglige virke der ligger mellem 220 -370 km pr dag.. når det er længst kommer jeg som oftes forbi en SC.. hvis det ikke er fordi det er landevej.. og er det landevej så ligger forbruget jo nok lidt lavere end 240 KW pr km...

Renedyhr
Renedyhr Nov 23 '14

Har nu kørt ca. 12.000 km og ligger på 212 i gennemsnit. Kører man meget motorvej vil tallet nok ligger omkring 250 afhængig af højre foden :-)

Sider: 1 2 »