Den korte historie:
Forvent 300.000 - 500.000 km total på dit S85 batteri, fordel dit årlige kørsels behov ud og regn selv hvor mange år der går.
Den lange historie:
Der har været lidt debat om SuperCharger og om det er godt/skidt for bilens (batteriets) holdbarhed.
Her mit besyv skrevet af en svagstrøms ingeniør som allerede for 25 år siden sled sine første "bil" batteri op i en Ellert i løbet af 2 år - jeg har således et minimum af erfaring :) og har fuldt udvikling og teknik lige siden.
Tesla's officielle holdning er at man blot skal bruge bilen og glemme alt om det. Slidtage på batteri vil være minimal - jeg vil delvis give dem ret langt hen af vejen..
Tesla kan på snedig vis have fundet en super god måde at omgås cellernes begrænsede levetid (effektiv køling).
Jeg vil dog stadig råde folk til ikke at tro at man kan lade alle kørte km alene på SuperCharger uden at det har en pris. - prisen vil være nedsat levetid på batteri i en eller anden målestok.
Et lille simpelt regnstykke viser noget om celle belastning ved SuC.
Fakta:der er ca. 7800 celler i en Model S 85 Kw
ved lav SoC lades med ca. 120 Kw på Teslas SuperChargers
Antagelse: ved lav SoC er celle spænding ca. 3.1 volt.
Lad os regne lidt på hvad strømstyrke så er på hver enkelt celle - dette er den "skadelige" faktor.
De 7800 celler deles ligeligt om de 120.000 Watt. dvs. hver celle oplades med 15,4 Watt (muligvis er der tab i elektronik på få % som skulle trækkes fra)
Da en celle med lav Soc har en spænding på anslået 3,1 volt giver det en strømstyrke på ca. 5 Amp (max charge current) i hver celle.
Dette er en MEGET høj strømstyrke for en Panasonic 18650pf celle. Tesla løser som sagt dette ved køling. Normalt opladning af denne celle type er 1,6 Amp (ved maks 25 grader) - dvs. 3-4 gange højre når man bruger SuperCarger.
Ud fra dette vil jeg mene at opladning på SuperChargers vil nedsætte levetiden på batteriet - da opladnings strømmen overgår specifikationerne. Tesla Køler samtidig batterier, og kan på denne måde nedsætte (men næppe forhindre) en skadelige effekt.
Den hurtige konklusion er derfor:
Brug Super Charger når det er nødvendigt, brug standard/hurtig lader i det daglige - de oveholder altid batteri specifikationer hver der lades under 1,6 Amp per celle.
Litium ion batterier har et "indbygget" begrænset antal op/afladninger afhængig af kemi - typisk omkring 1000 stk. når de behandles pænt. Heldigvis lader vi ikke vores biler ned/op fra 0-100% hver dag :) - gjorde vi det ville der være sikkerhed for at batteriet var slidt op i løbet af 3-4 år (slidtage er ikke dækket af batteri garanti)
Typisk bruges kun nogle få % af batteri kapacitet hver dag (måske mere % på en S60), og man kan derfor forvente mange år ud af batteriet - man kan regne med at en givent batteri kapacitet har et givent antal totale km indbygget. - de kan så bruges hurtigt eller langsomt.
Lad os antage at vi tømmer batteriet hver dag - dvs. vi bruger ca. 80 Kw og kan på dette køre ca. 320 km. hvis vi samtidig antager at batteriet kan tåle denne behandlig og derfor kan op/aflades 1000 gange før der er 70% kapacitet tilbage giver det ca. 320.000 km. efter ca. 3 år eller svarende til et kørsels behov på ca. 100.000 km/år
Man kan også sige at man kun bruger 30% kapacitet hver dag og derved køre ca. 100 km/dag. mange fakta ark beskriver at 2-3000 op/afladninger så er mulige. ved 3000 op/afladninger er igen gået ca. 320.000 km og ca. 8 år.
Rigtig mange danskere køre under 20.000 km/år og kan derfor forvente at batteri kan holde i ca. 16 år - helt på linje med hvad dagens andre biler holder...
Personligt tror jeg på Tesla har lidt bedre styr på batterier og i kraft af køling kan få mere end std. antal op/afladninger ud a batteriet - 4-500.000 km skulle være muligt og helt sammenlignelig med en solid diesel/benzin motor i en personbil.
vi vil i løbet af ca. 3 år se resultatet på de første biler med højest km/år forbrug - personligt er jeg spændt på at se biler med 300.000 km om 3 år - jeg forstille mig at de (S85) har en rest kapacitet omkring 70-80% en S60 med samme km stand ville have en mindre % kapacitet da dens batteri vil være mere slidt.
AV, nu er der måske nogen som bliver sure over mit indlæg, men det er som sagt skrevet af en som allerede har brugt adskillige bly batterier, og her passede batteri producenternes forventede levetid helt fint med den faktisk opnålige, på litium batterier har jeg kun dårligere erfaring, men det skyldes at laptops, mobil telefoner ikke er udstyret med elektronik som passer på levetiden. Jeg tror at vi som Tesla ejere skal kigge lidt på Panasonics forventede levetid på deres celler og ud fra dette afstemme vores forventninger.