Jeg mener ikke det er reglernes skyld at Tesla vælger at køre bilen af vejen. Bilen skal naturligvis søge at overholde reglerne, men hvis den har bragt sig selv i en situation, hvor det er nødvendigt at dreje skarpere, for at blive på vejen, så skal den naturligvis gøre dette. Og så må den samtidig give beskeden "take over immidiately" fordi den opererer udenfor grænserne.
Med hensyn til om det er blød hat, så kender jeg flere 270 graders tilkørsler på motorvejen hvor man kan teste dette ved selvsyn. Der er eksempelvis en god en når man kommer sydfra på motorvej O4 (motorvejen til Ballerup) og kører vest ud af Frederikssundmotorvejen. Det klarer den ok med middel blød hat. Det vil sige, meget langsommere end jeg selv ville køre det, men indenfor grænserne af hvad nogle mennesker også vil vælge at gøre. Selve udførslen er ikke perfekt men acceptabel.
Et andet eksempel når man kommer østfra på E20 (Køge bugt motorvejen) og kører nordpå ad E47 (Helsingørmotorvejen). Det fejler. Bilen kører ikke decideret af vejen, men den kører i hak og ender faktisk med at dreje for skarpt og kommer ud over stripperne etc. Jeg tror svinget er tilstrækkeligt skarpt til at vejbanens forløb kommer udenfor synsvinklen i de primære kameraer. Bare for at nævne at der kan være andre årsager end lige nogle FN regler.
Reglerne for vognbaneskift er tåbelige. Men den er i øvrigt også blevet bedre til dette. Den kan nu vælge at sætte farten ned for at køre bagom en bil i den anden vognbane. Men den har ikke mange sekunder til at finde en løsning. Det sker stadig for ofte at den afbryder et vognbaneskift for at køre tilbage til den vognbane, som den kommer fra, og det skaber langt flere farlige situationer end det løser.