Loading...
dk

Automatisk vejbaneskifte | Tesla Forum

Broholm
Broholm May 18

Hej

Hvad jeg kan læse mig til, så kan model 3 i USA med alm. autopilot/autostyr, selv skifte vejbane, man skal bare selv sætte blikke til. Så slår autostyr ikke fra.

Hvorfor har vi det ikke i DK. Synes det er pænt træls, at jeg skal sætte autostyr til hver gang jeg skal overhaler.

Har det noget med EU regler at gøre?

MikaelH
MikaelH May 18

Det tror jeg du har misforstået. Det er en del af FSD pakken, eller en del af Enhanced AP som ikke længere er en mulig.

Broholm
Broholm May 18

https://www.youtube.com/watch?v=KyGeIvtGsK8

Det snakker de bare om her vedr. Model Y

Broholm
Broholm May 18

Men Øv ville ellers gerne betale for at få den del. Synes ikke hele FSD er pengene værd lige PT

CaptainChaos
CaptainChaos May 18
Citat fra Broholm

Hej

Hvad jeg kan læse mig til, så kan model 3 i USA med alm. autopilot/autostyr, selv skifte vejbane, man skal bare selv sætte blikke til. Så slår autostyr ikke fra.

Hvorfor har vi det ikke i DK. Synes det er pænt træls, at jeg skal sætte autostyr til hver gang jeg skal overhaler.

Har det noget med EU regler at gøre?

Øh det kan FSD pakken da også i Danmark? Det koster "bare" 50.000 kr. ekstra for stort set kun det.
baldur
baldur May 18
I USA skifter den vejbane uden at du behøver aktivere blinklyset.
husfeldt
husfeldt May 18

FSD i EU har begrænsninger i forhold til US versionen.
Begrænsningerne skyldes en UN/ECE r79 regulation som man har valgt at følge i EU.

Detter er dog i mine øjne dybt problematisk - ikke blot grundet features vi ikke har (dette er slemt nok) men også fordi denne "juridiske autopilot" ganske enkelt skaber farlige situationer som f.eks:

* At Tesla'en ikke kan følge vejen da der er grænser for hvor skarpt den må dreje,

* At overhalinger er en skrivebords forestilling med overdreven (og misforstået) forsigtighed, blandet med et forsøg på at skrive en pseudo-autopilot i jura-sprog. se nedenstående video. Der er ingen der i virkelighedens verden kører på denne måde - og det gør overhalingen utryg både for fører og omgivende biler..

https://www.youtube.com/watch?v=SxwrD0MMZxE&t=1235s

Se også https://www.change.org/p/european-parliament-unece-and-tesla-tesla-s-full-self-driving-in-eu-and-autonomous-driving-in-the-european-transport

Forummets indlæg er redigeret af husfeldt May 18
baldur
baldur May 18
Bilen kan godt følge vejen, hastigheden skal bare tilstrækkeligt ned. Hvilket den iøvrigt også har lært. Det er også lovligt for bilen at dreje skarpere hvis det er for at rede en situation, men det har Tesla endnu ikke styr på.
husfeldt
husfeldt May 18

Hmm ok - håber du har ret - har ikke selv testet. Men se evt, denne video - godt nok fra dec. 2019 - se fra 04:55 (Det ser skidt ud, håber det er fikset)

https://www.youtube.com/watch?v=R_vrP7OVTZc

husfeldt
husfeldt May 18

Se også denne nyere video - https://www.youtube.com/watch?v=gNKtpXq3erU (Spol 30 sec frem).

Den er fra 14 Marts og viser problemet meget tydeligt.

Men - @baldur - jeg er enig i at Tesla naturligvis burde kunne regulere dette ved at sætte hastigheden ned; men om den "Mulige hastighed jf. R79 er rimelig .. eller helt i kategori blød hat chauffør det ved jeg så ikke.

baldur
baldur May 19

Jeg mener ikke det er reglernes skyld at Tesla vælger at køre bilen af vejen. Bilen skal naturligvis søge at overholde reglerne, men hvis den har bragt sig selv i en situation, hvor det er nødvendigt at dreje skarpere, for at blive på vejen, så skal den naturligvis gøre dette. Og så må den samtidig give beskeden "take over immidiately" fordi den opererer udenfor grænserne.

Med hensyn til om det er blød hat, så kender jeg flere 270 graders tilkørsler på motorvejen hvor man kan teste dette ved selvsyn. Der er eksempelvis en god en når man kommer sydfra på motorvej O4 (motorvejen til Ballerup) og kører vest ud af Frederikssundmotorvejen. Det klarer den ok med middel blød hat. Det vil sige, meget langsommere end jeg selv ville køre det, men indenfor grænserne af hvad nogle mennesker også vil vælge at gøre. Selve udførslen er ikke perfekt men acceptabel.

Et andet eksempel når man kommer østfra på E20 (Køge bugt motorvejen) og kører nordpå ad E47 (Helsingørmotorvejen). Det fejler. Bilen kører ikke decideret af vejen, men den kører i hak og ender faktisk med at dreje for skarpt og kommer ud over stripperne etc. Jeg tror svinget er tilstrækkeligt skarpt til at vejbanens forløb kommer udenfor synsvinklen i de primære kameraer. Bare for at nævne at der kan være andre årsager end lige nogle FN regler.

Reglerne for vognbaneskift er tåbelige. Men den er i øvrigt også blevet bedre til dette. Den kan nu vælge at sætte farten ned for at køre bagom en bil i den anden vognbane. Men den har ikke mange sekunder til at finde en løsning. Det sker stadig for ofte at den afbryder et vognbaneskift for at køre tilbage til den vognbane, som den kommer fra, og det skaber langt flere farlige situationer end det løser.

Broholm
Broholm May 19

Det kan da ikke være EU regler der gør det.

Min tidligere bil, ford fucus, kunne da godt lave vejbaneskifte uden at jeg skulle aktive autostyring igen.

Så hvis man bare kunne slippe for at skulle aktivere den hvergang, så ville det være meget mere brugbart. 

Bianco
Bianco May 19
Citat fra baldur

"Et andet eksempel når man kommer østfra på E20 (Køge bugt motorvejen) og kører nordpå ad E47 (Helsingørmotorvejen). Det fejler. Bilen kører ikke decideret af vejen, men den kører i hak og ender faktisk med at dreje for skarpt og kommer ud over stripperne etc. Jeg tror svinget er tilstrækkeligt skarpt til at vejbanens forløb kommer udenfor synsvinklen i de primære kameraer. Bare for at nævne at der kan være andre årsager end lige nogle FN regler..."

AP 1 kunne en overgang godt køre rundt i sløjfen Køgebugt->Helsingør. Men den opdatering som implementerede EU reglerne, ødelagde det, så nu opgiver AP 1 midt i svinget og vil køre af vejen (udvendigt) hvis man ikke overtager. 

Forummets indlæg er redigeret af Bianco May 19
baldur
baldur May 19
Citat fra Bianco
Citat fra baldur

"Et andet eksempel når man kommer østfra på E20 (Køge bugt motorvejen) og kører nordpå ad E47 (Helsingørmotorvejen). Det fejler. Bilen kører ikke decideret af vejen, men den kører i hak og ender faktisk med at dreje for skarpt og kommer ud over stripperne etc. Jeg tror svinget er tilstrækkeligt skarpt til at vejbanens forløb kommer udenfor synsvinklen i de primære kameraer. Bare for at nævne at der kan være andre årsager end lige nogle FN regler..."

AP 1 kunne en overgang godt køre rundt i sløjfen Køgebugt->Helsingør. Men den opdatering som implementerede EU reglerne, ødelagde det, så nu opgiver AP 1 midt i svinget og vil køre af vejen (udvendigt) hvis man ikke overtager. 

Ja, det jeg siger er at 1) den skal naturligvis ikke køre af vejen, den skal blive på vejen og bede føreren overtage. FN reglerne kræver ikke at en bil skal køre galt. 2) Årsagen til at den ikke kan klare kurven er at den kører for stærkt og årsagen til at den kører for stærkt er at den ikke kan se langt nok frem og at den er for dårlig til at nedsætte hastigheden hurtigt. Specielt AP1 har ikke tilstrækkeligt med kameraer til at se rundt i den kurve, så man kan argumentere for at det aldrig har været sikkert for det system at køre hurtigt rundt der. Den kan jo ikke se om der kommer en forhindring. 

baldur
baldur May 19
Citat fra Broholm

Min tidligere bil, ford fucus, kunne da godt lave vejbaneskifte uden at jeg skulle aktive autostyring igen.

Så hvis man bare kunne slippe for at skulle aktivere den hvergang, så ville det være meget mere brugbart. 

Mig bekendt har Ford ikke et system hvor bilen selv skifter vognbane ved aktivering af blinklys. Det er vognbaneskift udført af computeren der er reguleret af FN. 

jramskov
jramskov May 19

Tweet fra Elon Musk: esla Full Self-Driving option cost rises by ~$1000 worldwide on July 1st.

https://twitter.com/elonmusk/status/1262526115266035715?s=20

Jeg har ikke prøvet at køre i en model med FSD pakken, vi har kun AP i vores TM3, men baseret på hvad jeg har læst og hørt, er det ikke 50.000kr værd, slet ikke 60.000kr.  

Broholm
Broholm May 19
Citat fra baldur
Citat fra Broholm

Mig bekendt har Ford ikke et system hvor bilen selv skifter vognbane ved aktivering af blinklys. Det er vognbaneskift udført af computeren der er reguleret af FN. 

Nej den skifter heller ikke selv bane, men den aktivere selv autostyring, når man skifter bane. Det mangler M3, så man ikke skal slå den til, når man kommer over i en nye bane.
MOS
MOS May 19
Citat fra Broholm
Nej den skifter heller ikke selv bane, men den aktivere selv autostyring, når man skifter bane. Det mangler M3, så man ikke skal slå den til, når man kommer over i en nye bane.

Det kan M3 vel godt, hvis den har FSD. Man kan så mene, at den også burde kunne det med basic AP. Men omvendt så skal der jo være en grænse for funktionaliteterne i basic AP et sted. Ellers kan man jo blive ved med at ønske sig, at mere var standard. Men så er der jo ikke nogen grund til at købe FSD længere.

Jeg synes nu, det kunne være fint, hvis Tesla åbnede mulighed for at tilkøbe de funktionaliteter, der indgår i AP/FSD enkeltvis. Alternativt at der ikke kun var 2 muligheder (basic AP eller FSD), men måske 4-5 forskellige pakker. Der er f.eks. nogle, der gerne vil have automatisk overhaling. Andre vil hellere have autopark. Og for nogle er summon et must have. Pointen er, at det er individuelt, hvad folk har brug for.

Forummets indlæg er redigeret af MOS May 19
Ice2EV
Ice2EV May 19

+1 MOS. Og gerne mulighed for at tilkøbe skiltegenkendelse som justerer farten.

M3Jan
M3Jan May 19

Med FSD kan M3 lave automatisk vognbaneskift med AP konstant slået til.
Hvis AP (og med FSD) aktiveret, synes det vil være bedst at lave vognbaneskift, (for at kunne holde den fart der er givet, eller for at finde rette vej på motorvejen), så viser den med symbol på skærmen at den ønsker at lave vognbaneskift hhv til venstre eller højre.. Du skal så blot bekræfte ved et let tryk på blinkarmen og bilen vil lave automatisk vognbaneskift (hvis forholdene tillader det)
Hvis bilen ikke selv har foreslået vognbaneskift (med AP aktiveret og FSD), men at du selv ønsker vognbaneskift. Så skal du lave et hårdere tryk på blinkarmen - altså forbi "klikket", og bilen vil lave automatisk vognbaneskift.
Det gælder vognbaneskift til både højre og venstre.

Det er efter min mening det bedste ved FSD. 

Men det er også lækkert at den selv finder enten til højre eller venstre hvis motorvejen deler sig og du kører på Navigation On Autopilot, indeholdt i FSD. Ligesom det er lækkert at den selv finder afkørsel og drejer fra motorvejen hvis du kører på Navigation On Autopilot.

Autopark kan jeg ikke få til at fungere. Får det sjældent tilbudt og de gange jeg har prøvet har den alligevel ikke kunnet finde ud af det. Ligesom summon for mit vedkommende er værdiløst.

Hvor simple funktionerne på motorvejen end er, så synes jeg FSD er ret lækkert. Jeg ville være ærgelig over at skulle undvære især automatisk vognbaneskift med AP konstant aktiveret. Jeg håber blot mængden af funktioner snart bliver udvidet.

Forummets indlæg er redigeret af M3Jan May 19