Loading...
dk

Bilen som lagerbatteri | Tesla Forum

voersaa
voersaa May 20 '20

https://electrek.co/2020/05/19/tesla-bidirectional-charging-ready-game-changing-features/

Da jeg først læste det tænkte jeg at det ikke gør den store forskel men efter at have tænkt lidt over det er jeg kommet i tvivl om det ikke er ret smart. Jeg har aldrig fulgt med i diverse "solceller på taget" emner  så jeg ved meget lidt om det, andet end at det er en god ide at have et batteri tilknyttet så man har strøm om aften/nat.

En model 3 med et 72 kWh batteri svarer til omtrent 4 Tesla powerwalls som koster omkring 220k. Det er naturligvis klart at bilen aldrig vil være 100% tilknyttet hjemmet ligesom det nok er de færreste hjem der har brug for et batteri af den størrelse. Men I princippet kan det vel gøre hjemmet ufafhængig af strømnettet?

I mit eget tilfælde står jeg i en situation hvor jeg om et års tid vil lave en tilbygning på 50 kvm og indenfor 5 - 6 år bliver det nok nødvendigt at skifte det eksisterende tag. Hvis bilen kan bruges som en lageringsenhed så giver det måske god mening at ligger solcelletegl. For mig er det en overvejelse om jeg skal lave taget om til solceller og så bedre kunne retfærdiggøre købet af en fremtidig Tesla da bilens batteri kan være med at skabe mindre afhængighed af forsyningsnettet. 

Det er naturligvis en ikke ubetydelig risiko for at man foringer bilens batteri og spørgsmålet er om de nuværende batterier er gode nok til at være en del af sådan en løsning.  

Der er helt sikkert en masse af jer andre der forstår disse ting bedre end mig så del endelig jeres mening om der er potentiale i at bilen kan bruges på denne måde eller om det er helt håbløst.

Forummets indlæg er redigeret af voersaa May 20 '20
Bianco
Bianco May 20 '20

Vehicule-2-Grid er en super ide til de ekstreme og dermed sjældne tilfælde, som ved grid-nedbrud eller katastrofehjælp. 

På samme måde giver det god mening at centralt styre opladning, således at man kan kortvarigt stoppe alle bilopladninger på Sjælland mens DTU laver SciFi forsøg der trækker en fanatziliart Watt.

Bilbatterier er for dyre at bruge til dagligt at gemme dagens sol til brug om natten, fordi bilbatterier er optimeret til at være relativ lette. Model 3 batterier er lavet til 1500 fulde cykluser 0-100-0 pct. i sin levetid. https://twitter.com/elonmusk/status/1117099861273219073 ;

Hus-batterier er lavet til at holde mange cykluser, men er til gengæld meget tunge. Sonnen er f.x. lavet til 10.000 cykluser https://news.energysage.com/sonnen-eco-battery-review/

KimT
KimT May 20 '20

Altså min bil holder ikke hjemme når solen står højest på himlen, derfor giver solceller i dit eksempel vel mening med mindre man har et stationært batteri. (giver solceller overhovedet mening i dagens Danmark med den ordning man kan få med timepris afregnet strøm/transport + andre afgifter)

voersaa
voersaa May 20 '20

Bianco: God pointe med antal cyklus. Det er også derfor jeg ville være meget betænkelig ved at sætte min bil op til den slags. Når det er sagt så undre det mig at Tesla selv starter det men måske det primært er deres 1 million miles batteri som det er tiltænkt. 

KimT: Ja, det gør min i virkeligheden heller ikke og slet ikke om vinteren, hvor det nok er mest aktuelt.

Det tog jer ikke lang tid at skyde mine tanker til hjørne :-D

Bianco
Bianco May 20 '20

Jeg tror Teslas indgangsvinkel er at kunne levere peak-power, som når der er en energikilde som stopper pludseligt, så kan Tesla levere mange MW i 2 til 3 minuter indtil resten af nettet stabiliserer sig. Det skulle der være mange penge i. Og det leveres i dag af gasfyrede generatorer som kører i tomgang for at kunne levere meget hurtigt (ved ikke hvor meget der stadig er af den slags i EU).

CaptainChaos
CaptainChaos May 20 '20
Det vil også betyde at man vil kunne lade en anden elbil med nogle få kWh hvis den er strandet et sted
MOS
MOS May 20 '20

Sliddet på batteriet er meget afhængig af, om man cykler det ude i enderne. F.eks. er sliddet mindst 10 gange så stort, hvis man cykler mellem 0-100% sammenlignet med, hvis man kun cykler mellem 10-90%. Så hvis man vil passe bedst muligt på sit batteri, skal man bare holde en passende afstand op til 100%.

En afladningseffekt på 10 kW er heller ikke rigtigt noget, der slider specielt på batteriet. Det svarer til en ret lav C-rate på 0,1-0,2 for et batteri i en Tesla bil. Så jeg tror ikke, at sliddet på batteriet er så stort, som nogle folk gør det til.

De lavt hængende frugter er at stoppe opladningen, når der mangler el i nettet. At stoppe opladningen på en elbil, der lader med 10 kW, giver samme stabilisering af nettet som en elbil, der leverer 10 kW tilbage til nettet.

V2G kræver en del effektelektronik, afbrydere, målere osv., før det sådan rigtigt spiller. Det er dyrt at købe og få installeret i sit hus, så det tager nok temmelig lang tid, før det er tjent hjem.

Jeg tror, at V2G stadig ligger en del år ude i fremtiden, før det sådan rigtigt kan svare sig. Der er dog ingen tvivl om, at det har et stort potentiale. Men lad os plukke de lavthængende frugter først.

MOS
MOS May 20 '20
Citat fra CaptainChaos Det vil også betyde at man vil kunne lade en anden elbil med nogle få kWh hvis den er strandet et sted

Det er genialt. Det burde alle elbiler have, så man kan hjælpe hinanden.

Det virker også klodset, at man skal have sin elbil op på ladet af et fejeblade, som så transporterer bilen hen til en ladestation.

Man burde i stedet have fejeblade, der hurtigt kan levere en sjat strøm til den strandede elbil. Hvis fejebladet f.eks. kan levere 50 kW, så får man ca. 4 kWh på bare 5 min., hvilket er nok til at køre ca. 20 km. Så kan man hurtigt selv køre videre til nærmeste ladestation.

Gad vide, om de egentlig har sådan nogle fejeblade i Norge, hvor der er mange flere elbiler? Det må da være måden at gøre det på.

jramskov
jramskov May 20 '20
Citat fra MOS

De lavt hængende frugter er at stoppe opladningen, når der mangler el i nettet. At stoppe opladningen på en elbil, der lader med 10 kW, giver samme stabilisering af nettet som en elbil, der leverer 10 kW tilbage til nettet.

Det er det f.eks. True Energy gør med deres "Big Battery": https://youtu.be/6Kug4RAUfjo ;

jramskov
jramskov May 20 '20

https://electrek.co/2020/05/19/tesla-bidirectional-charging-ready-game-changing-features/

 

Marco Gaxiola, an electrical engineer who participated in a Model 3 teardown for a Tesla competitor, reverse engineered the electric car’s charger and found it to be ready for bidirectional charging.

He told Electrek:

What I learned on reverse engineering the Model 3 charger, was that the design is fully bidirectional. This means power can be converted from AC to DC the same way as the previous example, but also power can flow in reverse direction, coming from the battery and ending up on the AC side. This is known as DC to AC inverter, and when this technology is present in a vehicle, it is known as V2G (Vehicle to Grid).

 

jramskov
jramskov May 22 '20

Ja, det lyder til at være forkert.