Loading...
dk

Rækkevidde efter 90% opladning? | Tesla Forum

HrMogensen
HrMogensen May 23
Lige hentet min nye (brugte) M3 LR i Jylland.
Er næsten hjemme nu i Taastrup - bare rolig det er fruen der kører :) 

Undrer mig lidt over rækkevidden vs opladning osv? 
Har opladet ved Eon/Clevers lynlader i Fredericia (det var sgu gratis til 1/6) og igen ved Tesla Køge.

I batterivinduet har jeg valgt at sætte grænsen til hvad jeg gætter på er 90% ved den “hvide linje” mellem dagligt og tur.
Hvorfor får jeg kun opgivet en maxrækkevidde på ca 420-430 km? 90% af 560 er da lidt mere eller har jeg misforstået noget? 
Er der fordi at bilen rent faktisk giver mig det realistiske antal km og så kan jeg selv forsøge at få mere ud af det? 

Ice2EV
Ice2EV May 23

Tillykke med monsteret.

Hvor langt herovre i hovedlandet har du hentet den? havde han ikke ladt den 80% op inden du fik overdraget den, for med mindre du har hentet den i Skagen og kun fik 25% batteristand med, så burde du altså kunne køre til staden på et extern ladning.

De 560 km kan du sammenligne med en ICE bil der er opgivet til 18 kml, men reelt kun kører 13 kml.

Du vil formentlig ved normal kørsel aldrig opleve 560 km på en ladning. Med mindre du tager på hygge tur med 70-75 kmt i sommervarme, så kan du måske få 560+ km ud af den på 100%.

Standard så bør din vogn fra ny lade til det lille batteriikon næsten øverst i venstre kolonne give dig en indikering på 485-495 km ved 100%. Det er det ikon du i dagligdagen forholder dig til, der er kun behov for at kigge på nedenstående ved langture, hvis ikke bare man bruger navigation.

I nederste række er der et felt med en firkant og indeni er der ligesom en asterix pegende op. Tryk på den, der fremkommer diverse muligheder, der kan du så vælge "energi" folder. Deri har du mulighed for forbrug over 10-25 og 50 km. Dertil kan du vælge gennemsnitlig elller instant forbrug/range.

Der får du så gennemsnit forbruget over de sidste km alt efter hvilken du vælger i venstre side og range med den indstillling i højre side. 

I bilen kan du skyde hvad den skal lade til. Det kan du også i app'en, når du får den op at køre(hvis ikke du har det endnu), i APP kan du tilgengæld se hvilke km eller % du beder den om at lade til på daglig basis.

Hvis du kører motorvej, skal du ikke regne med meget over 400-430 km på 100% batteri med de temperaturer der er pt. bliver der varmere kan du måske nå lidt længere. Bliver der vinter, skal du ikke regne med mere end 330-350 km ved nul grader.

Lad op til 80-90% på daglig basis og kun til maks kort før en langtur.

Hvis din dagligdag er nogenlunde til at regne med, skal du sætte den til at lade på funktionen scheduled departure, så lader den op således batteriet er varmt og din ønskede stand på det tidspunkt du plejer at køre. Eks 07:30 på hverdage. Så sparer du range på ikke at skulle varme batteriet.

Man kan også, hvis man ikke har planlagt arbejdsuge, bare bede den lade hver nat eks kl 01, og 20 minutter før man skal ud af døren og drikker kaffen, lige åbne app og trykke på ventilator på forsiden, så varmer/køler den kabinen og preheater batteriet.

Der er fordele og ulemper ved elbiler/Tesla, men efter 1 år her på matriklen, så har vi absolut ikke fortrudt.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV May 23
HrMogensen
HrMogensen May 23

Hej Ice2EV og mange tak for den meget detaljerede beskrivelse - jeg er helt helt med på det :)

På vej med tog til Jylland læste jeg en del af manualen via mobilen og på vej hjem (hvor fruen kørte halvdelen af ruten) havde jeg masser af tid til at lege med alting på skærmen.

Vi hentede bilen i Silkeborg. Såvidt jeg husker var der cirka 300 km rækkevidde på da vi kørte fra Silkeborg. Sælger hentede os i Skanderborg da toget mellem Skanderborg og Silkeborg var aflyst, så det var ikke fordi han bare afleverede et kvart batteri :) 

Overnattede ved venner i Aarhus (hvor vi selvfølgelig også kørte en tur). Idag på vej hjem valgte vi at lade op ved Fredericia og så igen meget kortvarigt ved Tesla/Køge. Vi kunne sagtens have nået stille og roligt hjem efter opladningen ved Fredericia, men da vi (endnu ikke) har hjemmelader så var der ikke nogen grund til at komme hjem med et halvtomt batteri - når nu vi alligevel havde tiden til det.

Mit spørgsmål var egentlig mere vedr. de cirka 430 km rækkevidde som bilen opgiver der er ved opladning lige op til den "hvide streg" mellem det angivne daglig og tur på i batterivinduet. Er det fordi at TESLA rent faktisk fortæller mig hvad den realistiske rækkevidde er og ikke bare opgiver hvad 90% af WLTP-opgivelsen på 560km? Jeg er, som det Ice2EV beskriver, helt med på at den realistiske rækkevidde ER nede omkring de 400km +/- ...

Jeg vil jo bare sikre mig at der ikke er noget galt med bilen - at TESLA bare opgiver mig noget realistisk :) 

Ice2EV
Ice2EV May 23

Det der står ved batteri ikonet er udregnet efter Teslas opgivelse omkring 155-160 Wh/km.

HrMogensen
HrMogensen May 23
Citat fra Ice2EV

Det der står ved batteri ikonet er udregnet efter Teslas opgivelse omkring 155-160 Wh/km.

Ok så er jeg mere rolig. 
Ved jo godt at WLTP opgivelsen til 560 km nok aldrig nås men egentlig bare fedt at bilens første gæt er mere reelt.
Efter 50 km var vi også på cirka 155 Wh/km ved 110 km/t på motorvejen så den fejler ikke noget :) 
MOS
MOS May 23
Citat fra HrMogensen
Ok så er jeg mere rolig.  Ved jo godt at WLTP opgivelsen til 560 km nok aldrig nås men egentlig bare fedt at bilens første gæt er mere reelt.

Der er god grund til at være forvirret. De 560 km er WLTP. Tidligere brugte man NEDC. Det, skærmen viser, er nok nærmere EPA. For at gøre forvirringen total, kan man på en Model S/X vælge mellem typical og rated range visning.

Det er alt sammen elastik i metermål. Den reelle rækkevidde kommer an på temperatur, vind og vejr samt ikke mindst tyngden af din højre fod. Jeg sætter den altid til at vise % og så har jeg en tommelfingerregel, der siger, hvor mange km jeg kan køre på 1% afhængig af vejr og kørehastighed. Og så bruger jeg energy appen meget. Tast din destination ind i navigationen og trip grafen i energy appen giver et rigtig godt overblik over, hvor meget energi, man bruger ift. forventet og hvor meget energi man estimeret har ved ankomst.

Efter 50 km var vi også på cirka 155 Wh/km ved 110 km/t på motorvejen så den fejler ikke noget :) 

Det lyder faktisk meget godt. Jeg ville have forventet et forbrug, der var ca. 10% højere. Men det kan jo være, I har haft medvind. 

HrMogensen
HrMogensen May 24
Citat fra MOS
Citat fra HrMogensen
Ok så er jeg mere rolig.  Ved jo godt at WLTP opgivelsen til 560 km nok aldrig nås men egentlig bare fedt at bilens første gæt er mere reelt.

Der er god grund til at være forvirret. De 560 km er WLTP. Tidligere brugte man NEDC. Det, skærmen viser, er nok nærmere EPA. For at gøre forvirringen total, kan man på en Model S/X vælge mellem typical og rated range visning.

Det er alt sammen elastik i metermål. Den reelle rækkevidde kommer an på temperatur, vind og vejr samt ikke mindst tyngden af din højre fod. Jeg sætter den altid til at vise % og så har jeg en tommelfingerregel, der siger, hvor mange km jeg kan køre på 1% afhængig af vejr og kørehastighed. Og så bruger jeg energy appen meget. Tast din destination ind i navigationen og trip grafen i energy appen giver et rigtig godt overblik over, hvor meget energi, man bruger ift. forventet og hvor meget energi man estimeret har ved ankomst.

Det lyder faktisk meget godt. Jeg ville have forventet et forbrug, der var ca. 10% højere. Men det kan jo være, I har haft medvind. 

Jeg sad også og godtede mig over medvind hele vejen øst over storebælt så det passer meget godt.... 
Forummets indlæg er redigeret af HrMogensen May 24
Vildgut
Vildgut May 24
Citat fra HrMogensen
Citat fra MOS
Citat fra HrMogensen

Jeg sad også og godtede mig over medvind hele vejen øst over storebælt så det passer meget godt.... 
Tillykke med bilen! Den bliver I glade for! 

Efter 9000 km ligger jeg stadig på gennemsnit på 221 wh/km... I en LR AWD med aero på. Men kan se fruen lå på 165 wh/km da hun var et smut sydpå igår... Så det er nok bare min fod den er gal med :P
Forummets indlæg er redigeret af Vildgut May 24
MOS
MOS May 24
Citat fra Vildgut
Så det er nok bare min fod den er gal med :P

Efter dit brugernavn at dømme, så har du nok ret ;-)

Forbruget afhænger rigtig meget af højre fod. 

HrMogensen
HrMogensen May 24

Der er de originale 19" med Hancook på vores der har tilbagelagt ca. 15.000 km. Sælger havde egentlig vinterdæk men de var ikke til at forhandle med :/ Medmindre jeg falder over et godt bud på vinterdæk (evt. let brugte), så går jeg og tygger lidt på om jeg skal smide helårsdæk på de 19" når vinteren nærmer sig. Desværre lader det desværre ikke til at Michelin CrossClimate+ laves i 19" men falder nok over et eller andet godt bud.

Havde jo også ret optimale betingelser med 2% bykørsel og resten motorvej hvor vi kørte 110 km/t med FSD. Det var ret fedt at have denne halvlange tur første hjem med bilen så vi begge fik afprøvet systemet ordentligt. Man skal lige øve sig lidt i det med at blinke for at bilen automatisk skifter bane. Tog noget tid at vænne sig til at man ret ofte skal vise bilen man er vågen (lille bitte vrik på rattet så man lige møder modstanden fra FSD). Efter en del km fattede jeg at jeg bare lige skulle finde et par stillinger hvor den ene hånd hvilede på rattet således at man permanent gav FSD lidt modspil.

Jens_N_B
Jens_N_B May 27

Som allerede skrevet, så viser bilen km ud fra EPA standarden. Min LR AWD viste 498 km ved 100% SOC da den var ny. Nu typisk ca. 492 km. Jeg husker ikke hvor mange km den viser ved 90%
Jeg har valgt at få vist energy i % da km ikke rigtig kan bruges til noget, da det er stærkt afhængigt af kørestil, vejr osv.

HrMogensen
HrMogensen May 27
Indtil videre benytter vi “km-tilbage-visning”. Måske er kører vi (jeg) lidt pænere når jeg forsøger ikke at få det til at droppe for hurtigt... uanset fedt med valgmuligheden :) 

På mobilen er det selvfølgelig i %... Ville blive sindsyg hvis der hele tiden stod hvor lang tids brug der var tilbage :)