Loading...
dk

D som i Danmark | Tesla Forum

Lund
Lund Nov 6 '14

Så har jeg konverteret min model X til S85D.

Men, efter stigningen for D til 38000 er jeg kommet i tvivl om det er nødvendigt til danske forhold. Jeg har læst nogle af jeres beretninger om at skride ud med bagenden, det gider jeg ikke. Det skal være den sikre bil den er.

Jeg er ligeglad med acc + rækkevidde. 

Har I nogle tanker om det her emne, jeg har læst de øvrige tråde om emnet. 

Men vejgreb i DK efterår og vinter, hvad siger I?

Mvh Ole

kajakaj
kajakaj Nov 6 '14

Som friluftsleder med aktiviteter i naturen kommer jeg en del uden for asfaltveje, så havde det været muligt ville jeg have valgt 4-hjulstræk. I glat føre trækker bilen også betydeligt bedre med træk på alle hjul. Mht. udskridning venter jeg ikke nogen problemer, da der både er ESP og ABS. D-modellen har dog den fordel at hvis man bruger Regen (motorbremsning) om vinteren, sker det på alle 4 hjul.

muller
muller Nov 6 '14

Jeg tror umiddelbart det er vigtigere med gode dæk end med 4wd. Vi kørte TMS (med rwd forstås :-)) hele sidste vinter helt uden problemer. Vi kommer fra en Audi med 4wd og jeg synes egentlig at TMS sætter lige så fint igang på meget glat underlag. Som sagt, med de rigtige dæk på, så tror jeg rwd er bedre end 4wd med halvgode dæk.

LarsH
LarsH Nov 6 '14

Hej Ole,

Jeg har bestilt min med 4WD men det er også fordi, at den skal køre igennem flere cm. sne, som I slet ikke har i Danmark. I dit tilfælde, så havde jeg blot valgt et sæt gode vinterdæk, hvis du bare er bange for, at bilen med RWD smider lidt med røven. Naturligvis giver 4WD bedre vejgreb generelt men det er mit indtryk, at Tesla har en udmærket ESP og jeg har da også læst at flere medlemmer herinde, har været på skiferie i deres RWD Model S. Så ubrugelig er RWD bestemt ikke :-)

Desuden er RWD biler også sjovere, men det er så en anden side af sagen :-)

Lund
Lund Nov 7 '14

Tak for jeres input, vi kører mest i det  Østjyske og bor i Aarhus. Så måske skulle pengene gå til rigtig gode vinterdæk.

Er der nogle der har overblik over om de ændringer der kom med D, jeg tænker på de små ting i kabinen er med i en normal S bestilling?

Skaarup
Skaarup Nov 7 '14

Jeg har skrevet det et par gange herinde, men jeg kan ikke lade være med at skrive det igen. :-)

Husk nu at AWD kun hjælper på fremdrift, de bremser lige dårligt/godt på samme underlag. Så gode vinterdæk er et must uanset om man kører AWD eller RWD. Når det en sjælden gang er virkelig dårligt føre, så synes jeg tit man hører om overmodige bilister i firhjulstrækkere, som ender i grøften fordi de ikke havde lagt mærke til hvor dårligt underlaget egentlig var. 

LarsH
LarsH Nov 7 '14
Citat fra rskaarup

Jeg har skrevet det et par gange herinde, men jeg kan ikke lade være med at skrive det igen. :-)

Husk nu at AWD kun hjælper på fremdrift, de bremser lige dårligt/godt på samme underlag. Så gode vinterdæk er et must uanset om man kører AWD eller RWD. Når det en sjælden gang er virkelig dårligt føre, så synes jeg tit man hører om overmodige bilister i firhjulstrækkere, som ender i grøften fordi de ikke havde lagt mærke til hvor dårligt underlaget egentlig var.

Sidstnævnte skyldes vidst mere, at mange der har en bil med 4-hjulstræk, tror det er en Landcruiser/Land Rover men egentlig så er mange af disse små SUVer bare skabt til kørsel på græs og intet andet.