Loading...
dk

originale Michelin på AWD | Tesla Forum

Ice2EV
Ice2EV Jun 10 '20

Hej

Er der nogen der har mega mange km som har en indikering af hvor mange km man kan forvente de originale dæk holder?

Vores sommerdæk har pt kørt ca 25.000, og ser kun ud til at være halvgående.

Har et ekstra sæt liggende klar, men forventer en langtur på 5-7.000 km snart, og vil lige høre om min fornemmelse om halvgående er korrekte. Hvis erfaringen er 30-35.000 km, så tror jeg bare jeg skifter inden. 

Det skal siges det ekstra sæt fik jeg nærmest foræret, idet jeg købte et sæt aero fra en der havde dem i overskud og derpå var de originale michelin, som havde kørt 40 km. Slap 5k for et fuldt sæt, der kun havde kørt hjem fra Tesla og straks udskiftet til andre fælge og dæk.

Jeg satte vinterdæk på det sæt fælge og har derfor et sæt dæk liggende.

KimT
KimT Jun 10 '20

Som Jacob skriver afhænger det af kørestilen. Men da du allerede har kørt 25K og de kun er slidt halvt ned burde der jo ikke være problemer.

På vores 70D kører vi ca. 50K på et sæt dæk. Største problem er hvis dækkene ikke er runde mere - savtakkede, eller de bliver slidt skæve på yderkanten/inderkanten, så holder de jo ikke ned til slidemærket.

Ice2EV
Ice2EV Jun 29 '20

Ok, vi(jeg) kører dem nok lidt til den hårde side, kan simpelthen ikke lade være.

Har målt dem til 4 mm slidbane tilbage efter 25-26.000 km. Så skal nok ikke forvente meget over 37-39.000 inden de skal skiftes.

 

MEN så kommer andet spørgsmål:

Er der andre der har bemærket en lyd fra ca 67 kmt og op efter? Der er ikke forskel på om du svinger og belaster den ene eller den anden side. Der er ikke forskel på DEN lyd efter om asfaltundelaget skifter karakter. Er lidt i tvivl om det kan være de godt halvslidte dæk eller der er andre muligheder.

Bemærkede med vinterdækkene, som er super silent, en svag fløjte agtig lyd omkring 76 kmt. 

fmm1000
fmm1000 Jun 30 '20
Kører mellem 70-100.000 km på 19 tommer Michelin.
Kører aldrig hurtigt i sving men mange små acc mellem 40-80 kmt.
Ice2EV
Ice2EV Jul 1 '20

Der er vist plads til forbedring her på matriklen.

Det skal dog siges vi kører mest småture og mange af dem. Lå vi nu og pendlede 200 km motorvej om dagen, så holdt de nok væsentlig længere. Tænker ikke 200 km motorvej slider nær så meget som 200 km bykørsel. 

MOS
MOS Jul 1 '20
Citat fra Ice2EV

Tænker ikke 200 km motorvej slider nær så meget som 200 km bykørsel. 

Hvorfor egentlig ikke? Det er jo samme distance og dermed samme antal hjulomdrejninger. Alle lameller rammer vejbanen samme antal gange og vægten af bilen er den samme. Hvis noget, så ville jeg da forvente større slid ved motorvejskørsel, da hastigheden er højere. Dermed bliver dækkene varmere og blødere i gummiet og desuden rammer lamellerne vejbanen med højere fart. 

Ice2EV
Ice2EV Jul 1 '20

Fordi der er væsentlig mere belastning når der er mange flere afsæt med tung fod, end på motorvejen. Ligesom der sjældent er stor bevægelse sidevejs på motorvejen, det er der til gengæld ved bynær kørsel med mange dreje og accelerationer.

MOS
MOS Jul 2 '20

Jeg er ikke sikker på, det betyder så meget med accelerationer/opbremsninger samt sideværts kræfter, så længe man holder sig et godt stykke fra skridgrænsen. Men kommer man op på skridgrænsen bliver der raspet gummi af ret hurtigt. Måske der er nogle med indgående viden om dækslid, der kan be-/afkræfte?

Ice2EV
Ice2EV Jul 3 '20

Kan konstatere at de 18" goodyear dæk, der sidder på Ice'en har holdt 50.000 km ned til 4 mm, altså ca det dobbelte. De har forøvrigt også fået nogen pisk af og til. Men der er kun halv volumen at brænde ned i asfalten på sådan en død ICE.

 

Har dog været nødsaget til, at skifte 2 af dem fordi det ene var gået i karkassen. Den rystede som et espeløv og var ganske uudholdelig at køre ved 125 kmt. Har dertil fået afbalanceret forhjul, og nu blev papa glad igen for den elendige vogn! Så den får nok lov at fortsætte på matriklen til den dør. Er 5 år og har kørt 100 kkm, så den burde holde 12-15 år endnu med 8-10.000 km om året.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jul 3 '20
mbk
mbk Jul 7 '20

Min bliver vist kørt lidt hårdt, knap 200Wh/km og knap 4mm efter 25.000km.

Så vidt jeg forstår er pilot sport dækkene designet mod performance over holdbarhed/longevity.

Jeg sætter dog gerne et par magen til på hvis jeg kan finde dem til rimelig pris.

 

Ice2EV
Ice2EV Jul 8 '20

Jeg fik 2 nye dunlopper på Merceren, da Goodyear'ene var gået i karkassen, og de siger altså absolut meget lidt. Overvejer meget om det skal være Dunlopper, når mit ekstra sæt er slidt ned.

Ligge ligeldes på 198 wh/km over 47.000 km. 

 

Har dog bemærket at de der Dunlopper kan fåes både i 67-69-70-71 Db. Så man skal lige sikre det er de rigtige.

 

 

 

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jul 9 '20
Ice2EV
Ice2EV Aug 5 '20

Har jo så været den der rundtur omkring Spanien. Efterfølgende har jeg målt slidbane på dækken, og på trods af motorvejshastigheder og samlet næsten 8000 km siden sidste måling, samt der var 30+ grader ved kørsel i syden, så har slidtagen lagt på ca 0,5 mm.

 

Min vurdering er altså der slides mere ved næsten kun småture med tung fod, end ved længere ture på motorvej.

Der var slidt 5 mm på ca 25-26.000 km. Svarende til 5000 km/mm.

Det er væsentlig højere slidtage end 8000 km/0,5 mm.

 

voersaa
voersaa Aug 5 '20

Har et par liggende som har 5 og 6mm tilbage på henholdsvis bag og frontdæk, det efter 20k. De kom med bilen så de er også kørt hårdere end dem jeg har på idag. Hørte fra min dækmand at det er helt normalt at de første dæk som man har på en Tesla bliver slidt hurtigere. Vi skal åbenbart lige igennem en "lege fase" :-). Vil mene at de har 20k mere i sig inden at de er slidt ned så afhængigt af kørestil kan man nok regne med et sted imellem knap 40 og 50k. 

Ice2EV
Ice2EV Sep 21 '20

Hej folkens.

 

Måske mine øjne er tossede eller også var den skydelære i stykker jeg lånte til, at måle mm med tidligere. Men jeg kunne heller ikke forstå, at når jeg kørte fingeren igennem slidbanen og ramte det lille slidtagemål, at der kun skulle være 4 mm tilbage.

 

Har lige rundet 40.000 km på dette sæt originale Michelin. Købte en slidbane måler selv istedet for at låne. Og den siger nu 4,5-5 mm efter de 40.000 km. Det passer også bedre med hvad min finger vurderer.

 

Så får jeg estimeret mere rimelige 55.000 km ud af sådan et sæt dæk. Det er da ganske fair med 350 hk og tung fod.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Sep 21 '20
HrMogensen
HrMogensen Sep 22 '20

Ice2EV > Michelin har virkeligt haft godt styr på at få mange km ud af deres dæk igennem mange år :)