Loading...
dk

Hastighed på SuC | Tesla Forum

Vildgut
Vildgut Jun 23 '20

Er det virkelig den hastighed man kan forvente på en M3 LR AWD? 

 

Jeg har indenfor de sidste 2 uger prøvet at super charge for første gang i min bils levetid(ulti dec 2019).

Jeg ladede første gang fra 20 procent og den kom ikke over 110 kW. Så prøvede jeg igen anden gang fra 40% og der kom den ikke over 95 kW.

Første ladning var i Køge, og der holdt ikke nogen biler ved siden af mig. 

Anden gang ladede jeg i Rødekro og der var kun 1 som ladede udover mig, og han var i den anden ende af pladsen.

Ice2EV
Ice2EV Jun 23 '20

Du bør ved lav batteristand og varmt batteri få 125 kW på Tesla SuC.

 

Varmt batteri får du efter nogen kørsel eks 100 km på landevej eller 40-50 på motorvej. Alternativt så skal du taste SuC ind in navi som destination, så skulle den preheat batteriet så det har optimal temperatur.

 

Er det koldt, så tillader den ikke max sug.

 

Prøv, hvis du lyster at betale derfor, en IONITY lader hvor du helt sikkert er kørt varm og lav stand, så suger den 189 kW, så går det altså rapt de første 50%, så falder den gradvist. Har selv prøvet en IONITY med et par og 20 km tilbage efter 290 km motorvej. Der sugede den ca 300 km på 14 minutter og godt 400 på 22 minutter.  Var lige inde efter en MAX, og var noget overrasket da der stod 300 på batteriet da jeg kom ud igen.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jun 23 '20
Vildgut
Vildgut Jun 23 '20

Hmm det er også det jeg mente. Den i Rødekro havde jeg nok ikke kørt langt nok inden så måske derfor...Men ved Køge havde jeg kørt 200 km og havde sat den som destination for at forvarme batteriet.

 

Det er dog meget sjældent jeg har behov for at lade på farten, men kan være jeg skal forsøge mig med sådan en IONITY næste gang hvis det passer.

Ice2EV
Ice2EV Jun 23 '20

Der vist bare temmelig dyre efter di er ophørt med at være gratis. Mener at have hørt noget om 8 kr/kW. Så er der vist noget om en eller anden plughshare eller EINS brik der kan lave noget magisk med prisen.

Vildgut
Vildgut Jun 23 '20
8 kr kWh... Det er bindegalt haha... Men kan også prøve en Supercharger igen her på sommerturen. Tænker jeg kommer forbi den før en ionity... Og har stadig ret mange gratis km jeg skal have brændt af. 
MOS
MOS Jun 23 '20

Hvor kan jeg bare blive forarget over, at alle ikke bare får den samme pris pr. kWh, men at der skal være så stor forskel på, om man lige har den rigtige brik eller app.

Tænk, hvis man skulle købte en liter benzin til en normalpris på 10 kr./l (som så godt nok lige koster 20 kr./l, bare fordi der kom nogle konkurrenceforvridende afgifter på ligesom med el), men man ikke lige havde den rigtige brik eller app installeret og så i stedet skulle betale 80 kr./l...!?! Endda uden at skilte ordentligt med det, så man er i tvivl om, hvad det faktisk koster. Ville folk finde sig i det? Eller ville det komme på forsiden af alle aviser med historier om "røveri ved højlys dag"?

Ice2EV
Ice2EV Jun 23 '20

Man kunne måske forvente der over tid kom et krav om et prisskilt ligesom på fossiltankstationer. Ligesom det bør være krav hvis der har været udviklingsmillioner bundet i måsen på ladestanderne. 

 

Er de sat op for egne kolde kontanter, så kan man vel knap kræve noget.

MOS
MOS Jun 23 '20

Jeg synes faktisk godt, man kunne kræve tydelig skiltning med prisen - enten på en tavle ude ved vejen, på selve ladestanderen eller på skærmen i bilen. Uanset tilskud eller ej. Det er simpelthen uanstændigt at sælge et produkt uden at ville afsløre prisen. Det kan ikke være rigtigt, at man på forhånd skal lege detektiv på nettet eller være nødsaget til at installere diverse apps på en mobil, som man måske ikke engang har med på tur.

Laur7080
Laur7080 Jun 23 '20
Rødekro 19/6
66 kw - 436 km/t delte lader med engelsk Model S75
130 kw - 853 km/t efter model s trak sit stik ;) 





CaptainChaos
CaptainChaos Jun 23 '20
Citat fra Vildgut

Er det virkelig den hastighed man kan forvente på en M3 LR AWD? 

 

Jeg har indenfor de sidste 2 uger prøvet at super charge for første gang i min bils levetid(ulti dec 2019).

Jeg ladede første gang fra 20 procent og den kom ikke over 110 kW. Så prøvede jeg igen anden gang fra 40% og der kom den ikke over 95 kW.

Første ladning var i Køge, og der holdt ikke nogen biler ved siden af mig. 

Anden gang ladede jeg i Rødekro og der var kun 1 som ladede udover mig, og han var i den anden ende af pladsen.

Jeg er på tur fra Sjælland til Nordjylland og har end til videre ladet 2 gange på Tesla Supercharger og ankommet med omkring 20% og varmt batteri begge gange. I Hedensted fik jeg max 117 kW og i Hjørring fik jeg max 127 kW. Jeg er fint tilfreds opladning var begge gange færdig før vi var det :)
Min er en model 3 performance fra december 2019

You can use my referral link to get 1.500 free Supercharger km on a new Tesla: https://ts.la/morten30069

Vildgut
Vildgut Jun 23 '20
Tak for tilbagemeldingerne. Fint med din erfaring fra Hjørring... Jeg regner med at køre forbi der på sommerturen så må jeg se hvad jeg kan få den op på!

130 i rødekro... Man deler kun hvis der holder en og lader lige ved siden af ikke? 
Forummets indlæg er redigeret af Vildgut Jun 23 '20
MOS
MOS Jun 24 '20

Ladestanderne er nummereret med et tal og et bogstav, f.eks. 3a. Ladestanderne med samme tal er koblet sammen parvist, f.eks. 3a og 3b. Hvis der holder 2 biler ved samme ladepar, f.eks. 3a og 3b, så deles de om strømmen. Så man kan med fordel vælge en ladestander på et frit ladepar for at få højest mulig ladeeffekt.

I praksis er det nemmest bare at sørge for, at man ikke parkerer lige ved siden af en anden, der lader. Men hvis f.eks. 2b og 4a er optaget, men både 3a og 3b er ledige, så kan man fint vælge enten 3a eller 3b uden begrænsninger, selvom man kommer til at parkere lige ved siden af en af de andre.

Hvis man har god tid, kan man evt. være hensynsfuld og vælge et ladepar, hvor der allerede er én, der lader. Den først ankomne lader med fuld skrald. Den sidst ankomne får den resterende effekt, den første bil ikke kan sluge. Så den først ankomne bil vil ikke mærke nogen forskel. Til gengæld er der så måske flere ledige ladepar til andre, der måtte have travlt. Det giver mening, hvis man f.eks. skal spise middag eller ordne andre ærinder, der tager lidt længere tid end den opladning, man har behov for. Så er bekymringen for idle fees også lidt mindre.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jun 24 '20
Boomle
Boomle Jun 24 '20

Det er ikke helt min oplevelse. Jeg har oplevet at der kom en og parkerede ved siden af mig på samme ladepar, og da han satte stikket i, da faldt min ydelse væsentligt. Så bil nr. 1 får ikke alt hvad den kan sluge - jeg gør i hvert fald ikke. 

TorbenS
TorbenS Jun 24 '20

Jeg mener også det er lavet om, således alle deler hvad der er. Hvis den anden bil efterhånden lader langsommere, så får du selvfølgelig mere.

Vildgut
Vildgut Jun 24 '20
Hvis der var noget sådan ville jeg nonimere dig til formand for foreningen for god ladeskik. Eller blot foreningen for betænksomme personer. En forening vi forøvrigt god kunne bruge i dette lille land.

Jeg ville også tro dem ved siden af hinanden delte... Så holdt i den helt anden ende..ø @Torben, mener du at alle laderne deler? I så fald burde der da være nok effekt til at 2/16 standere kan få fuld juice når de 14 er tomme så... 
MOS
MOS Jun 24 '20

Så vidt jeg ved, er det kun parvist, at ladestanderne deler strømmen. Der er vist også noget om, at bil nr. 2 ved et ladepar altid får min. 30 kW. Så hvis der ikke er 30 kW tilovers, vil bil nr. 1 ved ladeparret opleve en lidt nedsat effekt, for at den anden kan få de 30 kW.

Ledsager
Ledsager Jun 24 '20

Hvordan finder man så ud af om man holder ved et ladepar? I Køge er det noget forvirrende, da det ikke er standerne ved siden af hinanden der fx hedder 7A og 7B, men dem ved siden af hinanden.

MOS
MOS Jun 24 '20
Citat fra Ledsager

Hvordan finder man så ud af om man holder ved et ladepar? I Køge er det noget forvirrende, da det ikke er standerne ved siden af hinanden der fx hedder 7A og 7B, men dem ved siden af hinanden.

Numrene står på standerne. Hvis du holder ved 7a, så kigger du bare efter en stander i nærheden, hvor der står 7b og tjekker om den er ledig. Det er ikke altid, rækkefølgen er lige logisk, så hvis man ikke kender stedet skal man måske lige kigge sig lidt omkring, før man finder lademakkeren. 

jramskov
jramskov Jun 25 '20
Citat fra TorbenS

Jeg mener også det er lavet om, således alle deler hvad der er. Hvis den anden bil efterhånden lader langsommere, så får du selvfølgelig mere.

Det er første gang jeg har hørt det? 

Sikker på det ikke er V3 der tænkes på?

Boomle
Boomle Jun 25 '20

Jeg har oplevet 2 gange at jeg havde fuld knald på (ca. 125), og i det øjeblik der kom en anden og satte stikket i, så faldt den til halvdelen. 

Sider: 1 2 »