Loading...
dk

Forrude solskærm vs. Kabinekøl ved parkering? | Tesla Forum

HrMogensen
HrMogensen Jun 23
Halløj! 

Har i nogle rigtigt gode bud på solskærm til Model 3? Det skal være en model der sidder på indersiden af ruden og sørge for at kabinen ikke bliver 60 grader varm når solen bager... 

Jaaaa ved godt man kan slå auto kabinekøl når temperaturen overstiger 40 grader - måske tror jeg bare den bruger ret meget strøm på sådan en lang varm parkeret sommerdag?

Har haft købt en billig en på Amazon da jeg alligevel skulle have andre ting, men den er bare for tynd og bagsiden af trykskærmen bliver så kogende varm at jeg undres over at den ikke smelter...

PS: For tiden kører jeg meget på motorcykel så Elsa (vores hvide model 3) er ofte parkeret flere dage uden at blive rørt... Derfor tanken med solcover for at spare lidt på kabinekøl. 
nko
nko Jun 24
Jeg købte en billig fra Harald Nyborg forleden (ca. 30 kr vistnok). Den er ærligt taget noget “flimset” og jeg monterer den ved at sætte den i spænd bag solskærmene (og over bakspejlet, som man derefter skal justere igen), men interiøret er bestemt køligere — selvom bilen stadig er varm efter en hel bagedag. Hvis jeg boede i syden eller den her varme varer ved, så vil det være rart med noget der kan foldes ud og sættes i spænd (a la skærmene til loftet/taget) — evt. vha. magneter? Der må findes noget derude, men ellers må man jo i gang selv :-)
HrMogensen
HrMogensen Jun 24
Det er sådan en jeg har fået...

Når det ikke er hver dag går det okay med at velcroe den om basen af bakspejlet og vippe solskærmene bed for at holde den. Den holder formen fint med de 2 tynde ringe som nok knækker en dag når den foldes sammen for 200’e gang...
Kunne overveje at hæfte netop sådan en billig alufolie skærm på forsiden. Ulempen er selvfølgelig at jeg så kun vil kunne folde den over midten mæææn så er bagagerummet jo enormt.
Vildgut
Vildgut Jun 24
Citat fra HrMogensen Halløj! 

Har i nogle rigtigt gode bud på solskærm til Model 3? Det skal være en model der sidder på indersiden af ruden og sørge for at kabinen ikke bliver 60 grader varm når solen bager... 

Jaaaa ved godt man kan slå auto kabinekøl når temperaturen overstiger 40 grader - måske tror jeg bare den bruger ret meget strøm på sådan en lang varm parkeret sommerdag?

Har haft købt en billig en på Amazon da jeg alligevel skulle have andre ting, men den er bare for tynd og bagsiden af trykskærmen bliver så kogende varm at jeg undres over at den ikke smelter...

PS: For tiden kører jeg meget på motorcykel så Elsa (vores hvide model 3) er ofte parkeret flere dage uden at blive rørt... Derfor tanken med solcover for at spare lidt på kabinekøl. 
Hvis du slet ikke kører i den hvorfor så bekymre dig om køl? Når du en sjælden gang skal ud og tage en tur i Elsa, er det så ikke bare at åbne appen og så se hvad strøm der er på og så bare sætte temperatur til det du vil have :)? 
MOS
MOS Jun 24

Cabin overheat protection bruger meget lidt strøm. Så brug endelig den. Det er vist kun blæseren, der kører. Ikke A/C.

Og så lige tænde for klima inkl. A/C via appen 10 min. før afgang, så den er dejlig tempereret.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jun 24
HrMogensen
HrMogensen Jun 24
Quote from Vildgut

Hvis du slet ikke kører i den hvorfor så bekymre dig om køl? Når du en sjælden gang skal ud og tage en tur i Elsa, er det så ikke bare at åbne appen og så se hvad strøm der er på og så bare sætte temperatur til det du vil have :)? 
Bekymrer mig fordi de bliver over 60 grader i kabinen... den kan sikkert klare det men vil da helst undgå at udsætte den for så stor en temp udsvingning!
Har ikke mulighed for carport eller skygge! 

HrMogensen
HrMogensen Jun 24
Quote from MOS

Cabin overheat protection bruger meget lidt strøm. Så brug endelig den. Det er vist kun blæseren, der kører. Ikke A/C.

Og så lige tænde for klima inkl. A/C via appen 10 min. før afgang, så den er dejlig tempereret.

Jo man kan vælge med eller uden aircon...

Jeg prøver med uden aircon i en periode og kigger på forbruget :) 
HrMogensen
HrMogensen Jun 24
Men utroligt irriterende at jeg ikke kan have cabin overheat protection slået til samtidig med VIP/indbrud og Sentry Mode?

Er jeg nok ikke den eneste der har undret sig over...

Sentry mode er i forvejen udeladt hjemme - men alligevel kan jeg så ikke få Cabin Heat Protection på da Sentry stadig er “aktiv”... :( 

Vildgut
Vildgut Jun 24
Citat fra HrMogensen
Quote from Vildgut

Bekymrer mig fordi de bliver over 60 grader i kabinen... den kan sikkert klare det men vil da helst undgå at udsætte den for så stor en temp udsvingning!

Aah... Hmm er det en frygt der er begrundet i noget?på arbejde plejer min også at stå i solen og så inden afgang sætter jeg abre Max aircon til mine 21 grader. Men hvis det kan ødelægge noget vil jeg da gerne høre om det!
HrMogensen
HrMogensen Jun 24
Quote from Vildgut
Citat fra HrMogensen
Quote from Vildgut

Aah... Hmm er det en frygt der er begrundet i noget?på arbejde plejer min også at stå i solen og så inden afgang sætter jeg abre Max aircon til mine 21 grader. Men hvis det kan ødelægge noget vil jeg da gerne høre om det!
Nej ærligt har jeg ingen data for at det er skadeligt...

Tror det ligger lidt i baghovedet at jeg engang kom hjem fra ferie til en bil hvor loftsbeklædningen var faldet ned - hang ned over sæderne!
Den havde stået i fuld sol i 14 dage uden at blive åbnet... 

Ice2EV
Ice2EV Jun 26

En low tech løsning er at køre i Biltema købe alutæppe 140x220, det koster 19,95. Sådan et til at trække på hvis man fryser og vil holde på kropsvarmen. Det står på hylde 19 fritid.

Det kræver lige en 2-3 gange, hvor man prøver at sætte på. Men hvis man lige ligger det under viskerne, og trækker omkring med åben dør, og så smækker den, så når vinduet kører op, så låser den tæppet fast. Tænker man med 2 eller 3 tæpper, kan skærme hele bilen ganske godt. Tæppet bliver ikke varmt og koster ikke alverden. Skulle man lige synes det ligger lidt løst, så kan man bare sætte sådan en lille pude med sand, du ved sådan en stress pude, på midten som samler de løse stykker sammen.

Men bilen var 52 grader i middagssolen for en time siden. Satte alutæppet på, kølede vognen ned til 26 grader med aircon og 1,5 time senere er den ikke over 36 grader, siger app.

PS: overvejer at hente 7-8 tæpper mere, for vi har ingen udhæng og det bliver umanerligt varmt i sådan en hytte med 300 mm på loftet, A++ vinduer og inden vind til at skifte luften om natten. For det hjælper jo ikke at starte ventilationsanlægget med varmegenindvinding....... Jo sidst på natten begynder det at hjælpe.

Her er billede af da jeg prøvede den på ICE'en igår.

https://drive.google.com/file/d/1l8J0zd_BJ8871HEvxPJ_rD1Yxck9JH27/view?usp=sharing

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jun 26
BKC
BKC Jun 26
Jeg bruger dagligt, beskyttelse mod overophedning af kabinen uden a/c. Energiforbruget er ubetydeligt, ca. 1% over en periode på 8 timer.  

Forvent dog ikke en kølig bil, i disse dage med 27-28C og sol, så er temperaturen inde i bilen stadig over 40C. 

PeterE
PeterE Jun 26
Wau, hold da op et emne - hvor tit i DK bliver kabinen 60 grader? Lyder voldsomt. Jeg sætter mit soltag på klem, men det kræver jo at man har sådan et. Men alligevel, hvis det er et problem i dansk klima så har de vist større problemer mange steder i Teslas hjemland?
CaptainChaos
CaptainChaos Jun 26
Citat fra PeterE Wau, hold da op et emne - hvor tit i DK bliver kabinen 60 grader? Lyder voldsomt. Jeg sætter mit soltag på klem, men det kræver jo at man har sådan et. Men alligevel, hvis det er et problem i dansk klima så har de vist større problemer mange steder i Teslas hjemland?
På alle dage der er klassificeret som sommerdag hvor bilen står i direkte sol
PeterE
PeterE Jun 26
Citat fra CaptainChaos
Citat fra PeterE Wau, hold da op et emne - hvor tit i DK bliver kabinen 60 grader? Lyder voldsomt. Jeg sætter mit soltag på klem, men det kræver jo at man har sådan et. Men alligevel, hvis det er et problem i dansk klima så har de vist større problemer mange steder i Teslas hjemland?
På alle dage der er klassificeret som sommerdag hvor bilen står i direkte sol
Vildt nok, og åbenbart hurtigt op til 70...
baldur
baldur Jun 26
Overheat protection er kun aktiv i 12 timer efter parkering. Opdagede dette efter en usædvanlig lang arbejdsdag der var startet midnat...
HrMogensen
HrMogensen Jun 26

Jeg vil gerne bruge Cabin Heat Protection men synes godt nok det er irriterende at man skal bøvle med at huske at slå Sentry Mode manuelt fra.

Såvidt jeg kan se kan jeg ikke bare nøjes med at tikke Sentry Mode "fra" på hjemadressen. Da Sentry stadig er listet som aktiv så er Cabin Heat Protection greyed out (ikke valgbar).

Det virker helt sort at man skal vælge imellem sikkerhed og en kabine på over 60 grader? Og især det med VIP/Indbrud som man så også lige skal tikke fra - det kunne da i det mindste putte det i genvejsmenuen istedet for at man skal scroole så langt ned. Hvor var den der side hvor man kunne indsende forslag til Tesla - de har det jo med indimellem at tage det en anelse seriøst?

Jeg tænker at hvis Tesla ikke mente at 60-70 grader plus måske kunne være et problem så havde de vel ikke ligefrem lavet en funktion der hedder Cabin Heat Protection!

Jeg er heller ikke naiv at tro at man kan ligefrem få en sval kabine af ikke at benytte aircon - men med frisk luft ind kan man da ihvertfald klemme sænke temperaturen en del.

HrMogensen
HrMogensen Jun 26

Ice2Ev >

Har engang brugt et alutæppe som dette på min tidligere bil (hvor man netop klemme det fast i dørene). Benyttede det også om vinteren for at undgå frost på ruden. Men hivs det regnede eller sneede så endte en del vand i bilen da dørlisten ikke kunne holdt tæt pga alufolien... 

Har efterfølgende købt et andet slags afskærming af forruden der sidder udenpå. Det er lavet i en slags canvas og var egentlig også til at sætte i klemme i døren. Men fik fruen til at sy et par stropper i så det istedet sad med elastikker om sidespejlede + delvist under viskerne. Kunne overveje at hive det frem igen - alt hjælper jo.

HrMogensen
HrMogensen Jun 27
Interessant...

Denne tråd beskriver hvordan folk efter en nylig opdatering i US pludselig godt kan benytte Sentry OG Cabin Heat Protection?

Ice2EV
Ice2EV Jul 11

Har igår aftes trukket stikket ud af raketten, den stod på 426 km. Har nu ladet den stå i fuld sol i 4 timer og 14 timer over natten med cabin overheat tilsluttet uden AC, den har tabt 1 km på rangen.

Den lå på 58-60 grader igår, idag er den pt 46 grader.

Ventilator kører hele tiden efter solen kom over på Raketten.

Der er 30 grader i skygge pt. 

Sentry er slået fra.

Update 5 timer senere i fuld sol, havde den tabt til 422 km. Så kørte vi en scenic tur langs kysten og hjem igen.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jul 11
Sider: 1 2 »