Loading...
dk

Hvilken Tesla S | Tesla Forum

koden
koden Jun 29
Citat fra M3Jan

Besøg Tesla.com. Design din egen Model S og se prisen i bunden. Det giver en mindstepris på 721.000 kr så vidt jeg kan se - incl afgifter.

Genovervej en Model 3. Check samme diskussion der kører netop nu på denne tråd: http://www.teslaforum.dk/forum/topic/6892?page=7#post-106611

En familie på 3 burde have god plads i en Model 3. Hvis du har brug for barnevogn, golfbag og feriebagage på samme tid kan du jo overveje en boks på taget eller bag på krogen. Dat kan nok alligevel heller ikke være i en Model S - uden at jeg ved det med sikkerhed.

Det siges der godt kan være barnevogn i en Model 3. Og en golfbag kan der også være.

--------------------------

Jeg er enig med trådstarter.
Model 3 er for lille en bil på flere områder.
Lige pludselig er man 4 i fam.
Det er en fin bil og jeg forstår godt den succes den har.
Men den er ikke nogen fam. bil.
En ny model S er så absolut at foretrække hvis du spørger mig, men en brugt kan også gøre det.
koden
koden Jun 29
Citat fra JacobKbhS
Citat fra HemligNemlig @jacob, jeg er enig i at forskellen mellem 85 og 90 er ganske få % men om det er 40km skal jeg ikke gøre mig klog på.<br />
Min 85 kan lade til 366km så kan ikke se hvordan du kan estimere den til 500-550km med mindre det er rated eller bag en lastbil på landevej.<br />
Ellers kører jeg muligvis ikke så morfar som jeg bliver beskyldt for lol
Jeg kender ikke mange det siger de kan køre 450-500 i en 85er
Tjaa, med min gode gamle 70’er har jeg en sommerdag et gennemsnit på ca 160 Wh/km på landevej med ca 80 km/t. Forudsat at min batteripakke har ca. 66 brugbare kWh til rådighed, svarer det til en rækkevidde på ca. 410 km.   For en 90 kWh med anslået ca. 85 kWh til rådighed ender regnestykket på ca. 530 km.   Alle tallene er selvfølgelig afhængige af mange faktorer.
-----------------------------------------

Min 90D har 420 km efter en fuld opladning.
Jeg har aldrig lykkes at køre 420 km.
Til gengæld er det lykkedes at få de 420 til at række til 250 reelle km :-)
MOS
MOS Jun 29
Citat fra koden
Min 90D har 420 km efter en fuld opladning.
Jeg har aldrig lykkes at køre 420 km.
Til gengæld er det lykkedes at få de 420 til at række til 250 reelle km :-)

Kører du altid med en fyldt hestetrailer eller kører du bare aldrig under 160 km/h?

Jeg har en 85D og den ligger typisk på 140 Wh/km om sommeren ved blandet kørsel, hvilket svarer til ca. 550 km på en fuld opladning eller 600 km, hvis jeg kører rigtig pænt. Hurtig motorvejskørsel, så er den nok nede på 400 km.

Men 250 km i en 90D?! Det svarer vel til et forbrug på den anden side af 300 Wh/km. Jeg har aldrig været så højt oppe. Ikke engang i snestorm og modvind.

Gustavsfar1
Gustavsfar1 Jun 29
Nu er du jo nok også lidt uden for kategori Mark :-) så vidt jeg husker er du den der har det ultimative laveste forbrug af alle herinde. 250 km på en opladning passer meget godt ved 200+ km/t på motorvejen. Brugte engang selv 90% fra Hamborg til Rødekro
rossoneris
rossoneris Jun 30

Det er netop sådan noget der omkring batteri der forvirre mig lidt. Normalt landevejskørsel ligger jeg vel omkring de 95km/t og by lidt over 50kmt. Men viste jeg en en 85d kunne kører 550km så var det jo rigelig for mig. Snakker vi under 300 ved almindelig kørsel, så synes jeg det begynder at blive i den lave ende

ElPeter
ElPeter Jun 30
Måske forskellen på folks rækkevidde også har noget at gøre med hvad man er komfortabel med. Jeg regner med 350 km motorvejskørsel om sommeren i min 85D, den kunne da muligvis køre 50 km længere på en god dag, men jeg vil gerne have lidt buffer så jeg ikke skal sidde og tænke over om jeg når i mål.
MOS
MOS Jun 30

Jeg tror, forskellene i folks oplevede rækkevidde primært skyldes 4 ting:

1. Hvordan (hvor hurtigt) man kører. Der er åbenbart meget vide grænser for, hvad folk synes er normalt. Nogle kører normalt 160 på motorvejen og 95+ på landevejen. Andre holder sig under fartgrænserne.

2. Vejr og temperatur. Våde veje (og evt. sne) øger rullemodstanden signifikant, så det øger forbruget og reducerer dermed rækkevidden. Ved lave temperaturer f.eks. om vinteren vil man bruge en del energi på at opvarme kabine, batteri osv. Det er lidt forskelligt, hvor meget merforbruget er afhængig af indstillinger i bilen, kørselsmønster osv. Men det er et ganske betydeligt merforbrug.

3. Til daglig lader man sjældent op til 100% men kun f.eks. 80-90% for at skåne batteriet. Man kører den også sjældent helt tom, da det er temmelig ubelejligt at strande ude på vejen med et tomt batteri. Så de fleste beregner nok en buffer på 10-20%. Det efterlader så kun ca. 70% af batteriet som brugbar kapacitet i praksis. Der er naturligvis forskel på, om man regner rækkevidde for 100% af batteriet eller for de 70%, man oftest udnytter til daglig.

4. Degradering af batteriet. Over tid og pga. slid vil batteriet gradvist miste kapacitet. Der er også enkelte, der yderligere har fået nedsat kapaciteten via software, hvilket man kan læse mere om i andre tråde. Rækkevidden afhænger naturligvis af, hvor meget brugbar kapacitet, der er på batteriet.

Derudover skal man lige holde tungen lige i munden ift. hvordan rækkevidden opgives. Ved batteriikonet kan man få vist % eller km. Hvis man får vist km, så er der 2 indstillinger (typical/rated). Typical giver ca. 400 km rækkevidde og rated ca. 500 km. Det er lidt en fis i en hornlygte, for den bruger bare en konstant til at omregne fra % til km typical. Og så en anden konstant til at omregne fra % til km rated. Man kan sætte den til det, der giver den mest realistiske rækkevidde, hvilket er typical for langt de fleste. Eller man kan bare sætte den til %. Endelig er der estimeret rækkevidde, som opgives yderst til højre i energy appen, hvis man vælger fanebladet forbrug. Det er et estimat baseret på den tilbageværende mængde energi på batteriet samt ens forbrug de seneste 10, 25 eller 50 km afhængig af, hvad man har valgt at vise. Estimatet ændrer sig hele tiden under kørsel og kan også stige undervejs, hvis man kører pænt.

PeterE
PeterE Jun 30
Citat fra MOS

Jeg tror, forskellene i folks oplevede rækkevidde primært skyldes 4 ting:

1. Hvordan (hvor hurtigt) man kører. Der er åbenbart meget vide grænser for, hvad folk synes er normalt. Nogle kører normalt 160 på motorvejen og 95+ på landevejen. Andre holder sig under fartgrænserne.

2. Vejr og temperatur. Våde veje (og evt. sne) øger rullemodstanden signifikant, så det øger forbruget og reducerer dermed rækkevidden. Ved lave temperaturer f.eks. om vinteren vil man bruge en del energi på at opvarme kabine, batteri osv. Det er lidt forskelligt, hvor meget merforbruget er afhængig af indstillinger i bilen, kørselsmønster osv. Men det er et ganske betydeligt merforbrug.

3. Til daglig lader man sjældent op til 100% men kun f.eks. 80-90% for at skåne batteriet. Man kører den også sjældent helt tom, da det er temmelig ubelejligt at strande ude på vejen med et tomt batteri. Så de fleste beregner nok en buffer på 10-20%. Det efterlader så kun ca. 70% af batteriet som brugbar kapacitet i praksis. Der er naturligvis forskel på, om man regner rækkevidde for 100% af batteriet eller for de 70%, man oftest udnytter til daglig.

4. Degradering af batteriet. Over tid og pga. slid vil batteriet gradvist miste kapacitet. Der er også enkelte, der yderligere har fået nedsat kapaciteten via software, hvilket man kan læse mere om i andre tråde. Rækkevidden afhænger naturligvis af, hvor meget brugbar kapacitet, der er på batteriet.

Derudover skal man lige holde tungen lige i munden ift. hvordan rækkevidden opgives. Ved batteriikonet kan man få vist % eller km. Hvis man får vist km, så er der 2 indstillinger (typical/rated). Typical giver ca. 400 km rækkevidde og rated ca. 500 km. Det er lidt en fis i en hornlygte, for den bruger bare en konstant til at omregne fra % til km typical. Og så en anden konstant til at omregne fra % til km rated. Man kan sætte den til det, der giver den mest realistiske rækkevidde, hvilket er typical for langt de fleste. Eller man kan bare sætte den til %. Endelig er der estimeret rækkevidde, som opgives yderst til højre i energy appen, hvis man vælger fanebladet forbrug. Det er et estimat baseret på den tilbageværende mængde energi på batteriet samt ens forbrug de seneste 10, 25 eller 50 km afhængig af, hvad man har valgt at vise. Estimatet ændrer sig hele tiden under kørsel og kan også stige undervejs, hvis man kører pænt.

Og bare til eventuelle nye læsere, hvor mange km kan du vride ud af en 85D Mark? :)
MOS
MOS Jun 30
Citat fra PeterE
Og bare til eventuelle nye læsere, hvor mange km kan du vride ud af en 85D Mark? :)

Under optimale betingelser kan jeg klemme ca. 650 km ud af batteriet. Det er vel at mærke sparsommelig kørsel, ikke hyper-miling. Det er dog ikke noget, man skal forvente at komme i nærheden af, medmindre man er øvet i øko-kørsel og er temmelig entusiastisk. I en Tesla er det særdeles fristende at "komme til" at give den for meget på den sjove pedal, der sidder til højre :-)

koden
koden Jul 1

Hvis man skulle ud og købe en brugt Tesla, ville i så ikke bede om en "udskrift" fra Tesla om dens værkstedshistorik?

Det er selvfølgelig ejer der skal bede om den.

Det er vel en rimelig forespørgsel, når man køber brugt til priser på 300 til 700.000 :-)

har nogen prøvet at bede om sådan en fra Tesla på sin egen bil?

rossoneris
rossoneris Jul 1

Har fået tilbudt nedestående fra en forhandler (bilen endnu ikke på bilbasen).

Er det nogen der kan sige lidt hvad jeg skal være opmærksom på ? Tænker prisen måske kan komme et lille nyk ned endnu og hvis jeg sammenligner med bilbasen på lignende modeller syntes jeg den virker ok

Er det det med batteri længden man kan bede om hvad den står til hvis den er opladet, som giver indikation af hvor godt batteriet er ?
Og generelt hvad børnesygedomme jeg skal være opmærksom på sådan en model ?. Syntes godt nok jeg læser mange fejl på ihvertfald TM3, men ved ikke om de her 17 modeller har et svag punkt?

Hvor vigtig er det luftundervogn eller standard undervogn ?- det er vel noget med hvor lidt man mærker ujævnheder eller ?

Model S 90D, 2017 model

52.000 KM

Midnightsilver metallak

Premium sæder i sort

19” slipstream fælge

Soltag

Fsd er aktiveret!!!

Om bilen har luftundervogn eller standard undervogn har jeg ikke fået svar endnu

4 års garanti , Max 80.000 KM Tesla garanti fra dato af brugtvogn bestilling 

Garanti op til 2025 på batteri og drivenhed

Forummets indlæg er redigeret af rossoneris Jul 1
muller
muller Jul 1

Nu har du ikke skrevet hvad prisen er på den 3 år gamle 90D. Men inden du kaster dig over brugt, så prøv at overveje følgende:

Sprit-ny raven S100D med ovenstående specs (uden soltag) med med FSD til nu knap 60.000 vil koste dig 813.000 kr. Den har en rækkevidde på mindst* 610 km.

Spekulation: Hvad skulle din S90D koste i dag hvis den var ny? Lad os gætte på at den har en WLTP rækkevidde på 450 km. altså ca. 75% af en /ny/ 100D. Jeg tænker at 680.000 kr. for en ny 90D i dag (inkl. FSD) ville være en fin pris. I de 3 år der er gået er der desuden lavet et hav af større og mindre opdateringer.

Herefter er der så værditab. Bilen er 3 år gammel. Den taber mellem 16% og 25% om året som tommelfingerregel - så lad os sige 16%; pris for 3 år gammel 90D i middel stand: 400.000 kr.

Hvis du kan undvære FSD og kan gå med hvid bil, så koster en helt ny S 721.000 kr. Det er altså en uhørt skarp pris i forhold til hvad der er til salg på bilbasen. Og det er ikke fordi 90D er en dårlig bil eller fordi batteriet er slidt - det er simpelthen fordi Tesla'erne bliver bedre og bedre. Og billigere og billigere.

Jeg ville gå med ny givet de nuværende brugtpriser, men uanset hvad får du en fed bil :-)

*Tjek med Tesla om man får en Plus version hvis man bestiller i dag. Den amerikanske version har nu en EPA rækkevidde på over 640 km. Som sagt det skifter fra uge til uge hvad der ruller af båndet.

rossoneris
rossoneris Jul 1
Hov fik jeg klippet fra

589000kr

Men ja Tesla er vanvids priser på brugt - det er jeg enig i. Men 700,000 er mange penge i min verden 
muller
muller Jul 1

Jeg siger ikke at 700.000 kr. ikke er mange penge :-) Jeg siger bare at brugt priserne er helt i skoven ;-)

Kombinationen af værditab + at den nye model er /væsentligt/ bedre (og faldet i pris) end den kun lidt gamle model kan være svært at rumme - især for sælger...

Afstanden mellem 721tkr. og 589tkr. for en tre år gammel 25% mindre bil er jo absurd, hvis du - som de fleste - priser FSD lavt.

ElPeter
ElPeter Jul 1
Enig, 589.000 giver ikke mening - jeg kan ikke forestille mig at det er markedsprisen. Som jeg skrev tidligere i tråden bør den ikke være meget dyrere end 400.000 + hvad man synes FSD er værd.

Du skal være opmærksom på MCU1-problematik. Midnight Grey lak holder godt. De 4 års garanti må være regnet fra 2017 hvis du ikke køber af Tesla. Det er mit indtryk at der ikke er den store komfortforskel på luft eller ej i en 2017 model.
muller
muller Jul 2

@ElPeter: Havde ikke set dit indlæg fra tidligere. Men vi er helt enige om prisen og om at man får en væsentlig bedre bil ved at købe ny.

rossoneris
rossoneris Jul 2

Generelt når man ser bilbasen er det jo helt hen i skoven i min verden. Men markedet må jo være sådan når det er samtlige biler uanset årgang det koster vel 1/3 mere end de burde

f.eks. den her, som egentlig kunne være en model der ville passe mig godt - men den koster jo mere end en ny bil

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/tesla/model-s/100d-5d/4726154

PeterE
PeterE Jul 2
Citat fra rossoneris

Generelt når man ser bilbasen er det jo helt hen i skoven i min verden. Men markedet må jo være sådan når det er samtlige biler uanset årgang det koster vel 1/3 mere end de burde

f.eks. den her, som egentlig kunne være en model der ville passe mig godt - men den koster jo mere end en ny bil

Undskyld, og ikke for at træde dig over tæerne - du bliver ved med at finde brugte biler som du mener burde koste mindre. Hvad med at finde en bil som har nogenlunde de specs du efterspørger og en nogenlunde ok pris, og så smide et bud på den? Alt andet er da spild af tid?  

Boomle
Boomle Jul 2

Den koster da ikke mere end en ny bil? Samme spec koster 813.470 kr. fra ny. Om man se mener at 100.000 i afslag er nok for en 2 år gammel bil der har kørt 28.000 km, det er en anden snak. 

Citat fra rossoneris

rossoneris
rossoneris Jul 18
Citat fra Boomle

Den koster da ikke mere end en ny bil? Samme spec koster 813.470 kr. fra ny. Om man se mener at 100.000 i afslag er nok for en 2 år gammel bil der har kørt 28.000 km, det er en anden snak. 

Citat fra rossoneris

Kunne godt bruge lidt input på den her

Byt batteri, men hvor meget betyder det ellers den før
Har kørt 172,000km. Syntes jeg ikke læser meget andet om MCU fejl på 2015 modellerne, men er det ikke noget garanti dækker ?
Sider: « 1 2 3 4 »