Hej Emil.
Jo mere, du kører, jo mere sparer du på drivmiddel til en elbil sammenlignet med en benziner. Så hvis du har et stort kørselsbehov, kan totaløkonomien se ganske fornuftig ud. Men det kommer naturligvis meget an på, hvordan du lader bilen op. Der findes mange forskellige ladeløsninger med diverse abonnementsformer, refusion og mere eller mindre ågerpriser for opladning ude i byen. Så det er svært at sige noget generelt.
Den grønne ejerafgift er selvsagt på laveste trin, så der er også penge at spare.
Serviceomkostninger ekskl. dæk ville jeg nok sætte til ca. det halve af en benziner. Der er jo ingen olieskift og en elbil er på mange måder en mere simpel konstruktion, så der er ikke så mange sliddele. Bremserne holder typisk meget længere end på en benziner, da de ikke bliver brugt ret meget pga. regen.
Omkostningerne til dæk er nok sammenlignelig med andre tilsvarende biler afhængigt at hvilke dæk du vælger.
Forsikring til en Tesla kan være overraskende dyr, fordi mange forsikringsselskaber ikke så gerne vil forsikre Teslaer (det gælder især Performance udgaven). Det er vist noget med dyre reservedele og lange reparationstider på værkstederne. Så tjek markedet grundigt for at finde en god pris. Konsensus er vist, at IDA Forsikring ofte er de billigste, men kræver medlemsskab af IDA. Ellers prøv FDM eller Gartnernes Forsikring, der skulle være i den billige ende.
Hvis man skal låne til køb af bilen, skal man også tage finansieringsomkostningerne med i betragtning. Og her vil den højere købspris for en Tesla påvirke totalregnestykket i negativ retning.
Den helt store joker i regnestykket er dog værditabet. Der er mange meninger om værditabet. Nogle vil mene, at en dyr Tesla vil tabe %-mæssigt det samme i værdi som billigere benzinbiler, dvs. større absolut tab. Måske vil de endda %-mæssigt tabe mere i værdi, fordi udviklingen inden for elbiler går så hurtigt, at man efter kort tid kan få en ny og meget bedre Tesla, som er billigere. Andre vil argumentere for, at elbiler er fremtiden og at de vil holde værdien langt bedre, mens benzin- og dieselbiler hurtigt bliver værdiløse i takt med at de bliver udfaset og ikke må køre i byerne længere. Enkelte taler endda ligefrem om, at Teslaer vil stige i værdi pga. muligheden for FSD, robottaxi osv. Det er dog fugle på taget, som man nok ikke bør tage med i et realistisk budget.
Afhængigt hvad man antager, så kan man vel manipulere regnestykket, så man kan vise lige det, man gerne vil.
Da jeg købte min Model S, prøvede jeg hårdt på at få den til at se billigere ud end min gamle Audi A2. Men uanset hvordan jeg vendte og drejede tallene, så kunne jeg ikke retfærdiggøre at udskifte Audien med en Tesla ud fra en rent økonomisk synsvinkel. Jeg kunne dog mærke, at jeg allerede havde taget beslutningen, så jeg fandt i stedet på nogle andre argumenter: Bæredygtighed, nul udslip, støjsvag, køreegenskaber, pladsforhold, ny teknologi, verdens fedeste bil osv. Det var nok til at forsvare over for mig selv at sprænge bilbudgettet med en faktor 3. :-D