Loading...
dk

Er 2,5mm2 kabel til 1-faset 16A opladning nok? | Tesla Forum

BKC
BKC Jul 28
Jeg har I vores sommerhus fået installeret en ny sikringsgruppe på 16A (kun til opladning), fået trukket et 2,5mm2 kabel til et blåt CEE stik, hvorfra jeg lader vores Tesla. Alt skulle være efter bogen, men når jeg mærker på kablet efter et par timers opladning ved 16A, så synes jeg at kablet er godt varmt. 

Når jeg læser om kravene til kabel vs. ampere, så fremgår det at 2,5mm2 må trække 16A uanset placering og om det er termisk isoleret. 

Er det normalt at et kabel må blive godt "hånd" varmt? Eller er der andre krav til kabler ved opladning af elbiler, som jeg har overset, f.eks. tid vs. belastning?
Bianco
Bianco Jul 28

Ved vedvarende belastninger bør der altid overdimensioneres.

BKC
BKC Jul 28
Som jeg læser din tabel, så er 2,5mm2 stadig tilstrækkeligt, selv ved vedvarende belastning eller misforstår jeg tabellen?
Bianco
Bianco Jul 28

Forudsat at kablet kan komme af med varmen, så er det ikke noget problem at det bliver LIDT varmere end omgivelserne, fordi der vil altid være et energitab i ledninger - des mere overdimensioneret des mindre varmetab. Det du skal bekymre dig om er smeltning og kortslutning af kablet, hvilket normalt kun sker hvis kablet er rullet samme i f.x. en tromle hvor det slet ikke kan komme af med varmen.

Johannelund
Johannelund Jul 28
Ja 2,5 mm2 er minimum, men f.eks CLEVER og E.on de vil have 6 mm2 så derfor træk det fremtidssikret kabel 6 mm2 nu når du er igang
Bianco
Bianco Jul 28
Citat fra Johannelund Ja 2,5 mm2 er minimum, men f.eks CLEVER og E.on de vil have 6 mm2 så derfor træk det fremtidssikret kabel 6 mm2 nu når du er igang 

Jeg vil formode at Clever trækker 6 mm2 udelukkende fordi de så er klar til 32A for en minimal meromkostning. Clever har næppe noget problem med et 2,5 mm2 kabel.

mbk
mbk Jul 28

Jeg håber du fik sat en tre-faset sikringsgruppe og trukket et 5-ledet kabel, meromkostningen er minimal og en hel del mere fremtidssikret. Nu ved jeg ikke hvor mange meter du skulle trække, men 6mm2 er alligevel ikke _så_ dyrt. Tror jeg gav knap 30kr/m ved en elektriker, men ser ud til at det ca. er 40kr/m online.

mbk
mbk Jul 28
En kombiafbryder på 3x16A er også at foretrække, ser ud til at koste under 800kr.
BKC
BKC Jul 28
Sikringsgruppen er faktisk 3x16A, men der er kun trukket en fase hen til det blå CEE stik. Så lidt fremtidssikret er det.
Forummets indlæg er redigeret af BKC Jul 28
mbk
mbk Jul 28

Nu er det oftere nemmere at skifte en sikringsgruppe end ledningen. Men sålænge du bruger medfølgende lader og tilfreds med de lidt lange ladetider, så er det jo fint nok.

Jeg synes det er lidt besynderligt dit kabel bliver varmt, jeg har et 1.5mm2 gummikabel som jeg bruger en gang imellem, og det bliver ikke lunt ved 16A (ja det er godkendt til det i produktbladet på kablet) men synes mere det er stikkene der bliver hånd lune og måske sikringen.

Jenskh
Jenskh Aug 4
Jeg har et 2,5 kvadrat 5 leder kabel til min lader. Det bliver ikke varmt selv om jeg trækker 16A på alle 3 faser. Noget af kablet ligger endda i en kabelbakke.

Mit er et af den gamle slags kabler som er lidt tykkere pga isoleringen men det burde ikke gøre en forskel på temperaturen efter en times tid.

Er du sikker på at du har fået 2,5 kvadrat kabel siden dit bliver varmt?
BKC
BKC Aug 4
Citat fra Jenskh
Jeg har et 2,5 kvadrat 5 leder kabel til min lader. Det bliver ikke varmt selv om jeg trækker 16A på alle 3 faser. Noget af kablet ligger endda i en kabelbakke.

Mit er et af den gamle slags kabler som er lidt tykkere pga isoleringen men det burde ikke gøre en forskel på temperaturen efter en times tid.

Ja det er 2,5mm2 og købt gennem en kendt online butik indenfor el-artikler. Jeg ladede godt 5,5 timer i weekenden, hvor jeg jævnlig mærkede efter på kablet. Det bliver godt hånd-varmt (men ikke så  varmt at der er ubehageligt at røre ved), men det er som om temperaturen stabiliser sig, så det bliver ikke varmere og varmere.

Det skal nok nævnes at kablet er trukket under taget  i garagen, langs en af spærene, så kablet er ikke pakket ind, men det bliver varmt når solen står på taget og ventilationen er begrænset. 
BKC
BKC Aug 4
Citat fra Jenskh

Men tak for svaret. Hvis du ikke oplever at dit kabel bliver varmt, så må jeg nok konkludere at der er et problem. Noget kunne så tyde på at det relatere sig til varmen under taget og manglende ventilation.

Det kan godt være jeg bare skal få kablet skiftet til et med større tværsnit.