Loading...
dk

Erfaring med både S og Model 3 | Tesla Forum

Hilbert
Hilbert Aug 9

Er der en Teslaejer her på forum, som både har erfaring med Model S og Model 3, så ville jeg blive meget glad for en PM med mail eller telefonnummer, så jeg kan kontakte dig med et par spørgsmål.

Twinauto
Twinauto Aug 9
har haft s 70 rwd og s p90 dl og 5 M3P, skriv her eller ring på20545250

mvh
Hilbert
Hilbert Aug 9
Mange tak. Jeg ringer i morgen. Det er nok lidt sent nu. Mvh
fmm1000
fmm1000 Aug 10
Jeg har lavet en større sammenligning.
https://docs.google.com/...uOQvLp-dPZ5pU5Vw9qpM
SuneH
SuneH Aug 11

Vi har både en S70RWD fra 2015 og en LR3RWD fra 2019. Spørg løs.

Mvh Sune

Hilbert
Hilbert Aug 11

Hej Sune

Jeg overvejer at skifte min S´er fra 14 til en ny 3´er LR AWD. Jeg synes at S´eren er langt den flotteste, den er "rustfri" og 20kkr billigere om året. Hovedårsagen til skiftet er at 3´eren er mindre (jeg er alene) og har adaptiv fartkontrol og nødbremse (sikkerhed).

Men efter at have læst om fantomopbremsninger og udvigemanøvre her på forum, tænker jeg at fordelen kan blive alt for dyrt købt, hvis det ikke gør den afslappet at køre med.

Derfor vil mit primære spørgsmål gå på erfaring med dette (nødbremse og adaptiv fartkontrol) i 3´eren. Hvad er din oplevelse?

Mvh Hilbert

selsoe
selsoe Aug 12

Jeg synes efterhånden automatikken opfører sig rigtig pænt i M3 (det har ikke altid været sådan). Særligt på motorvej hvor jeg bruger det næsten hele tiden (lane assist bruger jeg dog kun hvis jeg ikke har brug for at overhale ret meget).

På landevej er det en lidt anden snak. Hvis den møder en cyklist der kører i vejkanten gakker den helt ud, så når jeg ser cyklist er fodgængere slår jeg altid automatikken fra inden den selv reagerer. Derudover kan der være ting på vejen den ikke kan lide ind imellem, men man møder alligevel så tit rundkørsler og ændringer i fartbegrænsninger at automatikken ikke er så bevendt på landevej alligevel. Bemærk i øvrigt at lane assist ikke tillader at man kører over hastighedsgrænsen på landevej (det kan man godt på motorvej), så hvis man hører til dem der gerne vil køre 82 - 85 på landevej, duer lane assist ikke.

Alt i alt er jeg fint tilfreds.

Forummets indlæg er redigeret af selsoe Aug 12
JanKN
JanKN Aug 12

Bemærk i øvrigt at lane assist ikke tillader at man kører over hastighedsgrænsen på landevej (det kan man godt på motorvej), så hvis man hører til dem der gerne vil køre 82 - 85 på landevej, duer lane assist ikke.

Alt i alt er jeg fint tilfreds.

Det er faktisk ikke helt rigtigt. Man kan indstille setpunkt for, hvor meget man må køre for stærkt med lane assist. Jeg har sat min til +10 km/t (Som er max). Det betyder, at man kan køre op til 90 km/t på landevej med lane assist. Det er bare irriterende at være begrænset til 80 km/t præcis, når trafikken ligger og svinger mellem 75 og 85 tit. 

Og ellers enig med selsoe, jeg synes den adaptive fartpilot virker super og jeg bruger den meget både på motorvej og landevej. Selvfølgelig skal man kende den og jeg slår den også fra ved overhaling af cyklister. Og bruger også lane assist en del på landevej. 

jramskov
jramskov Aug 12

Enig. Kører med AP når det er "lige ud af landevejen" :-) Når der er "forhindringer" slår jeg det fra, det fungerer ganske fornuftigt. Når der ikke er andet trafik, udfordrer jeg den nogle gange ved f.eks. helle anlæg og lignende for at se om den er blevet bedre. 

jpx
jpx Aug 12

Som ny tesla-ejer - Model 3 Long Range fra Juni - er jeg kun blevet positiv overrasket over teknikken i bilen. 

Jeg har kørt rigtig meget med adaptiv fartpilot, både i byen (myldertid), landevej og på motorvejen. 
Jeg fik afprøvet fartpiloten på E45, da vi sammen med resten af Danmark skulle til/fra sommerhus to lørdage i sommerferien. Det var med meget tæt trafik og hyppige nedbremsninger fra 110-130km/t til 60, og op igen. Men det klarede den super, og jeg var meget imponeret. 
Jeg har dog også oplevet at den ikke kan lide fodgængere eller cyklister på landevejen eller i byen, så når jeg ser en cyklist slår jeg den straks fra.
Jeg har ikke oplevet nogle fantomopbremsninger, men vi har også kun kørt ~2500 km. 

Jeg har ikke FSD, så jeg bruger kun lane-assist, hvis jeg ikke skal skifte vognbane i længere tid. Ellers er det mest for at give famile/venner en demo, når de er med. 
Jeg har dog oplevet på landevej, at den kan være lidt langsom til at komme op i fart, når den forankørende har svinget væk fra vejen - det er som om den lige skal bruge et par sekunder på at sikre sig at bilen foran virkelig er væk, og det har jeg kunne se i mit bakspejl at det har irriteret et par stykker. 

jramskov
jramskov Aug 12

"Jeg har dog oplevet på landevej, at den kan være lidt langsom til at komme op i fart, når den forankørende har svinget væk fra vejen - det er som om den lige skal bruge et par sekunder på at sikre sig at bilen foran virkelig er væk, og det har jeg kunne se i mit bakspejl at det har irriteret et par stykker. "

Ja, det klarer den ikke så godt. I mange tilfælde ville man selv styre bilen udenom den der drejer fra, det gør den ikke og venter i stedet til bilen helt sikkert er væk. Jeg vælger nogle gange selv lige at give den et skub fremad. 

Boomle
Boomle Aug 13

Det samme gør den også på motorvej. Når man er bag de bilister der fejlagtigt tror at de skal sætte farten ned inden de svinger væk fra motorvejen, så når man ned på 90, når så den forankørende er væk, så fortsætter bilen med 90 i alt for lang tid efter min mening, før den sætter farten op igen. Det er lidt irriterende, men klares heldigvis let med lidt manuel speeder.