PS husk at run-flat dæk har kraftigere sidevæg og derfor giver lidt mere vejstøj og lidt mindre komfort.
Good point!PS husk at run-flat dæk har kraftigere sidevæg og derfor giver lidt mere vejstøj og lidt mindre komfort.
Troede det var tech der (med lidt held) kunne forhindrede de mest basale ting (fx et glasskår eller skrue) i at ryge helt gennem dækfladen.Jeg var ret glade for mine CrossClimate+, men jeg havde dem på min tidligere ICE bil, så jeg ved ikke hvordan den er i forhold til støj/strøm-forbrugMen kan godt se jeg skal være ligeglad med run-flat...
Så er det kun hvilket helårsdæk jeg skal vælge...
Ja man tænkte jo ærligt talt mindre over nogle % højere forbrug i en ICE.Troede det var tech der (med lidt held) kunne forhindrede de mest basale ting (fx et glasskår eller skrue) i at ryge helt gennem dækfladen.Jeg var ret glade for mine CrossClimate+, men jeg havde dem på min tidligere ICE bil, så jeg ved ikke hvordan den er i forhold til støj/strøm-forbrugMen kan godt se jeg skal være ligeglad med run-flat...
Så er det kun hvilket helårsdæk jeg skal vælge...
Jeg regner dog selv med at skulle have CrossClimate+ på som vinterhjul når mine pirelli vinterhjul er slidt ned.
Umiddelbart tænker jeg antallet af km de tilbagelægger er mindre vigtigt, idet man sparer hjulskifte måske 4-6 gange af 400-600 kr(med mindre man gør det selv i garagen, så er det kun tiden).
En gang om året ville jeg nok selv pille hjulene af og give bremse service.Umiddelbart tænker jeg antallet af km de tilbagelægger er mindre vigtigt, idet man sparer hjulskifte måske 4-6 gange af 400-600 kr(med mindre man gør det selv i garagen, så er det kun tiden).
Og synes efterhånden den danske vinter og ægte vinterdæk bliver ligemeget. Er det syg snestorm eller 15 minus grader lader jeg nok bilen stå.
Enig. Det kan være man skal gøre som CaptainChaos og køre med CrossClimate om vinteren og sommerdæk om sommeren.
Det er det eneste rigtige. Traditionelle vinterdæk er dårligere end CC+ 80% af tiden fra november til marts i en normal dansk vinter. I de 20% af tiden, hvor der faktisk er vinterføre, er CC+ fine. Jeg var i Norge med dem på vinterferie og det gik fint trods sne og is.[...]køre med CrossClimate om vinteren og sommerdæk om sommeren.
Er der fordi at de uoriginale fælge er lettere end aero’erne?Det er det eneste rigtige. Traditionelle vinterdæk er dårligere end CC+ 80% af tiden fra november til marts i en normal dansk vinter. I de 20% af tiden, hvor der faktisk er vinterføre, er CC+ fine. Jeg var i Norge med dem på vinterferie og det gik fint trods sne og is.[...]køre med CrossClimate om vinteren og sommerdæk om sommeren.
Om sommeren kører jeg på de originale dæk på uoriginale alufælge, og oplever bedre rækkevidde, mindre støj og strammere køreegenskaber end CC+ på Aero hjul.
Det er det eneste rigtige. Traditionelle vinterdæk er dårligere end CC+ 80% af tiden fra november til marts i en normal dansk vinter. I de 20% af tiden, hvor der faktisk er vinterføre, er CC+ fine. Jeg var i Norge med dem på vinterferie og det gik fint trods sne og is. Om sommeren kører jeg på de originale dæk på uoriginale alufælge, og oplever bedre rækkevidde, mindre støj og strammere køreegenskaber end CC+ på Aero hjul.[...]køre med CrossClimate om vinteren og sommerdæk om sommeren.
Og den netop forgangne vinter var det vel 100%...
Er der fordi at de uoriginale fælge er lettere end aero’erne? Euromaster mente jeg bare kunne køre videre på det lettere skadede dæk så det gør jeg nogle måneder mere... Så har jeg ca. 3 måneder til at finde et godt tilbud på evt CC+ og får kørt en smule mere af Hankookerne. Måske når CC2 at komme på hylderne? Det kan være de kan noget ekstra ift rækkevidde og støj.Det er det eneste rigtige. Traditionelle vinterdæk er dårligere end CC+ 80% af tiden fra november til marts i en normal dansk vinter. I de 20% af tiden, hvor der faktisk er vinterføre, er CC+ fine. Jeg var i Norge med dem på vinterferie og det gik fint trods sne og is. Om sommeren kører jeg på de originale dæk på uoriginale alufælge, og oplever bedre rækkevidde, mindre støj og strammere køreegenskaber end CC+ på Aero hjul.[...]køre med CrossClimate om vinteren og sommerdæk om sommeren.
Jeg ville nok ikke give den max havre med den sideskade.
CrossClimate ser ud til at være fine til vinterbrug, og først blive overhalet af sommerdæk når temp er 10-15 grader. Kan desværre ikke huske kilden...

0,
Interessante grafer!
Uanset ja så bliver det nok helt sikkert CrossClimate som vinterdæk. Jeg må gå og tygge lidt over om det også skal være helårsdæk (nu jeg alligevel er lidt tvunget til at udskifte sommerdækkene pga skaden).
Så lige at Hankook har udviklet en "EV" udgave til at samme model dæk som sættes på M3 19" fra fabrik. Det er dog en anden dækstørrelse => Det er umiddelbart fabrikeret specielt til Taycans long range udgave.
Bianco, kilden er her: https://www.youtube.com/watch?v=bKtnczk8Mxk
Jeg synes også det er meget interessant, at de sammenligner ved flere temperaturer.
Ekstrabladets artikel er manglefuld.
eks
et godt sommerdæk bruge 37 meter på at bremse helt ned fra 100 km/t., mens testens dårligste helårsdæk brugte hele 52 meter.
Der sammenlignes et godt(premium) med et dårligt "kineser" helårsdæk.
Det er lidt ligesom at sammenligne en UP med en Performance!
Man er jo nød til at sammenligne enten et ringe sommerdæk med et ringe helårsdæk, eller et super sommerdæk med et super helårsdæk.