Loading...
dk

CrossClimate+ vs. de andre helårs (Wh/km)? | Tesla Forum

koden
koden Oct 10

har selv CC+ på min gamle ICE.

Så ikke noget at sammenligne med her.

Men jeg er super gled for at slippe for ekstra hjul og skift.

Man skal bare være opmærksom på at CC+ ikke er godkendt i visse lande som vinterdæk.

Mener ikke Sverige og Østrig accepterer dem.

Efter hvad jeg læser her af erfaringer er jeg klar til at sætte dem på min model S.

Johannelund
Johannelund Oct 10
@koden
Det med at slippe for ekstra hjulskift er vel meget dyrt i dæk, for så får du ikke slidt dine dæk ned samtidig, og må kaserner rigtig meget mønstre, Normalt bytter man forhjul med baghjul hver gang de påsættes
Zyp
Zyp Oct 10

De er godkendt som vinterdæk i Sverige. De har det der symbol der betyder rigtigt vinterdæk. Og på Michelins hjemmeside står der også specifikt at de er godkendt i Sverige Mv. Som vinterdæk. I forhold til prisen sparer jeg gevaldigt mange penge ved ikke at skulle købe et ekstra sæt fælge. Og når man sælger sin bil risikerer man jo også at skulle af med 2 sæt hjul som måske begge har 60% mønster tilbage. Det er da dyrt at have betalt x2 for dæk man ikke når at slide(når vi snakker om små besparelser ved skift foran/bagved)

MOS
MOS Oct 10
Citat fra Johannelund @koden
Det med at slippe for ekstra hjulskift er vel meget dyrt i dæk, for så får du ikke slidt dine dæk ned samtidig, og må kaserner rigtig meget mønstre, Normalt bytter man forhjul med baghjul hver gang de påsættes

Der er vel ikke noget i vejen for, at man kan rotere hjulene, når de er ca. halvt slidt ned, hvis de slides meget uens. 

webercarbmann
webercarbmann Oct 10
Citat fra MOS

Der er vel ikke noget i vejen for, at man kan rotere hjulene, når de er ca. halvt slidt ned, hvis de slides meget uens. 

Vi kører med "Range mode"  i vores 70D med mindre det er meget koldt.  Det betyder at den trækker mere på forhjulene da den forreste motor er mere effektiv.  Det er min oplevelse et det giver et meget ens dækslid og at dækkene derfor nok ikke behøver at blive roteret. Bare et tip.  Vi har sommer og vinter dæk til både TMS og TM3. 

Ice2EV
Ice2EV Oct 10

Hej

Har kørt 60.000 km i vores model 3 LRD, dækslidet er nærmest ens. Der køres med tung fod. vurderer på nuværende slid, der er 55-60.000 km i et sæt Michelin orig.sommerdæk, når der er 2,5.3 mm slidbane tilbage.

Overvejer ved skifte af vinterdæk, om en eller 2 vintere at gå på CC+.

MEN der er den ulempe, at kunne komme til at overkøre smøringen af bremserne. I ved ude af øje ude af sind. Så får man ikke skiftet hjul og kunne sagtens gå 2 år uden, at få kigget på de bremser.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Oct 10
koden
koden Oct 10

-----------------------------------
Øh den forstod jeg ikke :-)
På min forhjulstrukne ICE skifter jeg jo  fordæk når de er slidt ned til hvad jeg vil acceptere. Hvilket nok er 3 mm..
Det samme med baghjul som jo så ikke er så ofte.
Når jeg får nye dæk på kan jeg jo i øvrigt bytte rundt på for og bag hvis det for mig er mest optimalt.
Men hovedårsagen til mit valg er, at jeg altid har nyere dæk på end hvis jeg have 8 hjul at skulle slide.
Samt at der ingen opbevaring er og 2 årlige hjulskift, selvom jeg godt ved det tager under 30 min.
Tilsidst synes jeg ikke vores våde vintre egner sig til vinterdæk. Det er faktisk bedre at køre på helårsdæk. Men lige på det punkt kommer dte jo meget an på hvor afhængig man er af sin bil.

Forummets indlæg er redigeret af koden Oct 10
HrMogensen
HrMogensen Oct 11

Citat fra Zyp

De er godkendt som vinterdæk i Sverige. De har det der symbol der betyder rigtigt vinterdæk. Og på Michelins hjemmeside står der også specifikt at de er godkendt i Sverige Mv. Som vinterdæk........

Hæng mig ikke op på det, men måske er det netop de nyere CrossClimate+ der har "sne/bjerg" symbolet på. De ældre CC (uden +) havde vidstnok ikke dette.

Jeg skal snart til at bestille CC netop som vinterdæk. Er lidt ærgeligt at CrossClimate2 ikke når at komme på markedet i EU denne vinter, men på den anden side så kunne det lige passe at jeg ikke kunne få den dækstørrelse jeg ville have.

Egentlig ender det med at jeg kommer til at køre på CC "SUV" udgaven da CC+ ikke fås i den størrelse jeg skal have på (225/45-R19). Denne dækbredde passer bedst til de fælge jeg har købt, og det passer mig desuden godt at dB værdien er angivet lavere end for CC+ 235/40.
Har talt i tlf. med Michelin Support og de kan selvfølgelig ikke vejlede i en dækstørrelse der ikke er 100% standard, men eneste forskel på CC+ og CC SUV er at sidevæggen på SUV er en lille anelse hårdere for bedre at kunne håndtere grusveje. Havde endda fat i danske Tesla for at høre om en evt. garanti kunne risikere at bortfalde fordi jeg kørte med anden størrelse end standard. Fik svar som forventet med at hvis Tesla kunne påvise at jeg havde overbelastet/skadet undervognen med min kørsel osv osv., så ville der selvfølgelig ikke være garanti på den reparation. "Off the record" sagde Tesla supporteren at han ikke så noget galt i at sætte 10 mm smallere eller bredere dæk på - slet ikke hvis ET var ensartet.

Jeg er da i hvertfald spændt på at følge forbruget. Selvfølgelig vil det jo dale noget pga. det kolde vejr men måske ikke helt så meget med en anelse smallere dæk.

koden
koden Oct 11

jeg kan se de nu er blevet lovlige i Sverige

https:///...et-et-vinterd%C3%A6k

Anbefales ikke.

Men jeg ville uden tøven køre med dem i Sverige.

Ville dog altid have kæder med, hvis jeg kom til vintersteder.

P85DK
P85DK Oct 12
Citat fra koden

Nu er klimaforskellene jo lidt større i Sverige end fra Lolland til Skagen når det kommer til vintervejr. Kæder har sine berettigelser nogle steder, pigdæk og vinterdæk ligeså. Men det er klart at hvis du bevæger dig i sydsverige, så er behovet det samme som i Danmark.

koden
koden Oct 12
Citat fra P85DK
Citat fra koden

Nu er klimaforskellene jo lidt større i Sverige end fra Lolland til Skagen når det kommer til vintervejr. Kæder har sine berettigelser nogle steder, pigdæk og vinterdæk ligeså. Men det er klart at hvis du bevæger dig i sydsverige, så er behovet det samme som i Danmark.

-------------------------------------------------
Netop :-)
Hpower
Hpower Oct 17
Citat fra koden
Citat fra P85DK
Citat fra koden

-------------------------------------------------
Netop :-)

Jeg har kørt på helårsdæk knap 16.000km nu. Dog Vredenstien, da det var de eneste jeg kunne finde i performance størrelser. Var i Norge i uge 7 i år, nord for Lillehammer. Endte med at kører i meget sne den sidste time, men havde overhoved ingen problemer med greb. ( måske pga 4wd) 
Køber helt sikkert helårsdæk igen! 
Sider: « 1 2 3