De er godkendt som vinterdæk i Sverige. De har det der symbol der betyder rigtigt vinterdæk. Og på Michelins hjemmeside står der også specifikt at de er godkendt i Sverige Mv. Som vinterdæk........
Hæng mig ikke op på det, men måske er det netop de nyere CrossClimate+ der har "sne/bjerg" symbolet på. De ældre CC (uden +) havde vidstnok ikke dette.
Jeg skal snart til at bestille CC netop som vinterdæk. Er lidt ærgeligt at CrossClimate2 ikke når at komme på markedet i EU denne vinter, men på den anden side så kunne det lige passe at jeg ikke kunne få den dækstørrelse jeg ville have.
Egentlig ender det med at jeg kommer til at køre på CC "SUV" udgaven da CC+ ikke fås i den størrelse jeg skal have på (225/45-R19). Denne dækbredde passer bedst til de fælge jeg har købt, og det passer mig desuden godt at dB værdien er angivet lavere end for CC+ 235/40.
Har talt i tlf. med Michelin Support og de kan selvfølgelig ikke vejlede i en dækstørrelse der ikke er 100% standard, men eneste forskel på CC+ og CC SUV er at sidevæggen på SUV er en lille anelse hårdere for bedre at kunne håndtere grusveje. Havde endda fat i danske Tesla for at høre om en evt. garanti kunne risikere at bortfalde fordi jeg kørte med anden størrelse end standard. Fik svar som forventet med at hvis Tesla kunne påvise at jeg havde overbelastet/skadet undervognen med min kørsel osv osv., så ville der selvfølgelig ikke være garanti på den reparation. "Off the record" sagde Tesla supporteren at han ikke så noget galt i at sætte 10 mm smallere eller bredere dæk på - slet ikke hvis ET var ensartet.
Jeg er da i hvertfald spændt på at følge forbruget. Selvfølgelig vil det jo dale noget pga. det kolde vejr men måske ikke helt så meget med en anelse smallere dæk.