Loading...
dk

CrossClimate+ vs. de andre helårs (Wh/km)? | Tesla Forum

cth
cth Sep 22 '21
Citat fra P85DK

Hvorfor synes du at Michelin Pilot Sport 4 er skoddæk?


---------------------
hæl og tå, støjer og nedslidt på under 30.000km
Ice2EV og andre herinde har udtrykt lidt af det samme.
Har altid kørt med Michelin. Ved ikek om de er produceret i USA og måske noget 2 sortering.
CaptainChaos
CaptainChaos Sep 22 '21
Citat fra Fsch


 

Citat fra CaptainChaos engineering explained har en ny video om Cross climate der er meget interessant (men også sponsoreret af Michelin) https://youtu.be/PT2odY3C6Og   Du kan bruge mit henvisningslink til at få 1.500 gratis Supercharging km til en ny Tesla: https://ts.la/morten30069

 Hvorfor ikke vælge den forbedret udgave CrossClimate 2 ? 

Fordi de ikke kunne købes i EU i 2020 :) 
PS: mit indlæg er fra december 2020
cth
cth Sep 23 '21

Hvad er forskel på CC + og 2 ?

En anden ting... 245 bredde er vel et must til de standard fælge jeg har.

Forummets indlæg er redigeret af cth Sep 23 '21
Bianco
Bianco Sep 23 '21
Citat fra cth

Hvad er forskel på CC + og 2 ?

GAMMEL INFO - SE NÆSTE POST CC+ er lavet til Europa mm. CC 2 er lavet til Amerika og leveres ikke i Europa. 

Forummets indlæg er redigeret af Bianco Sep 23 '21
PL
PL Sep 23 '21
Quote from cth

Hvad er forskel på CC + og 2 ?

En anden ting... 245 bredde er vel et must til de standard fælge jeg har.


 

CC2 er en ny og forbedret udgave. Og den fås i Europa nu.

https:///...lin-CrossClimate.htm

P85DK
P85DK Sep 23 '21
Citat fra cth
Citat fra P85DK

Hvorfor synes du at Michelin Pilot Sport 4 er skoddæk?


---------------------
hæl og tå, støjer og nedslidt på under 30.000km
Ice2EV og andre herinde har udtrykt lidt af det samme.
Har altid kørt med Michelin. Ved ikek om de er produceret i USA og måske noget 2 sortering.

Tror ikke det er dækket som sådan, lyder mere som et sporringsproblem. Sporringsproblemet kan så være mere tydeligt med Michelin, da de er meget bløde dæk.

Helårsdæk kan bestemt være en løsning her i Danmark, de er heller ikke helt så bløde som sommerdæk.

Nu har jeg forsvoret at jeg aldrig skulle have Continental igen, men jeg har faktisk lige købt Continental AllSeasonContact til min datters bil, da de var de eneste der kunne levere i rette dimensioner. Staggered setup ser bedst ud, men giver altid lidt udfordringer når der skal handles dæk :-)

Ice2EV
Ice2EV Sep 23 '21

@P85DK Første sæt Mich skred også i svinget pga sporingen. Som blev rettet. Derfor lidt forundret at 2. sæt også får hæl og tå så hurtigt.

Har ellers også kørt en del i chill mode i år, men selvfølgelig også nogle tungfods accelerationer af og til.

P85DK
P85DK Sep 23 '21

Det er ikke accelerationen eller kørselsmønster der giver uens slid. Jeg tror jeg er på 5 sæt dæk på min (udover vinterdæk) og de har alle været tæt på slicks, men helt jævnt slidt.

Sporing og dæktryk er de primære årsager til uens slitage. Men som sagt så kommer det uens slid mere til syne på bløde Michelin dæk i forhold til noget hårdere gummi som fx Landsail.

cth
cth Sep 23 '21

Sporing problemer formoder jeg kan ses på dækket, at det så er mere slidt i den ene side.

Det er ikke tilfældet her.

 

Det er bare jævnt slidt ned over det hele og kører med hæl og tå.

 

Må man køre med pilo4 sommer på baghjul og CC2 på forhjul?

Forummets indlæg er redigeret af cth Sep 23 '21
Bianco
Bianco Sep 23 '21
Citat fra cth

...Må man køre med pilo4 sommer på baghjul og CC2 på forhjul?

Det vil jeg under alle omstændigheder stærkt fraråde. 

cth
cth Sep 23 '21
Citat fra Bianco
Citat fra cth

...Må man køre med pilo4 sommer på baghjul og CC2 på forhjul?

Det vil jeg under alle omstændigheder stærkt fraråde. 


Hvorfor?
P85DK
P85DK Sep 23 '21
@cth - hæl og tå er et sporingsproblem eller for lavt lufttryk, det kommer ikke ved almindeligt slid Der er kun lovkrav om ens dæk på samme aksel, så det må du godt. Jeg ville personligt aldrig gøre det
cth
cth Sep 23 '21

ok.. tak.

Lufttryk kan jeg ikke forestille mig, da jeg har 45 psi i alle 4 dæk 245x45x19

Jeg må få Tesla til at tjekke sporing her næste gang.

Men da jeg ikke har ramt nogen kanter der kunne ødelægge sporing, så må den jo være "født" med det :-)

 

jeg skifter nok også alle 4 da det jo er meningen det skal være helårsdæk fremover.

Men starter med 2 for bare at føle dem.

Er de ok så skifter jeg straks de 2 andre.

Ellers køber jeg et sæt vinterhjul.

Forummets indlæg er redigeret af cth Sep 23 '21
CaptainChaos
CaptainChaos Sep 23 '21
Citat fra cth

ok.. tak.

Lufttryk kan jeg ikke forestille mig, da jeg har 40 psi i alle 4 dæk 245x45x19

Jeg må få Tesla til at tjekke sporing her næste gang.

Men da jeg ikke har ramt nogen kanter der kunne ødelægge sporing, så må den jo være "født" med det :-)

 

jeg skifter nok også alle 4 da det jo er meningen det skal være helårsdæk fremover.

Men starter med 2 for bare at føle dem.

Er de ok så skifter jeg straks de 2 andre.

Ellers køber jeg et sæt vinterhjul.

Jeg antager du har en model 3? (pga det er et model 3 fora) i min model 3 performance 2020 står der at dæktrykket skal være 42 PSI (Cold Tire Inflation Pressure)
cth
cth Sep 23 '21

Nej model S og jeg skrev forkert.. der er 45 psi i ca. 46,45,45,41

De 41 varslede den om forleden eller for lidt over en uge siden.

Så højre baghjul har så nok kørt med mindre end 45 et stykke tid.

Men det er forhjul der har hæl og tå.

Ja beklager men emnet er ens for alle, men nu kom vi så ind på dæktryk og der er forskelligt.

 

Måske skulle jeg bytte baghjul med forhjul, så de mest slidte kom bagerst?

Forummets indlæg er redigeret af cth Sep 23 '21
MOS
MOS Sep 23 '21
Citat fra Bianco
Citat fra cth

...Må man køre med pilo4 sommer på baghjul og CC2 på forhjul?

Det vil jeg under alle omstændigheder stærkt fraråde. 

Det er fuldt ud lovligt. Samme type dæk på samme aksel.

MOS
MOS Sep 23 '21
Citat fra P85DK Der er kun lovkrav om ens dæk på samme aksel, så det må du godt. Jeg ville personligt aldrig gøre det

Ifølge loven hedder det ikke "ens dæk på samme aksel", men "samme type dæk på samme aksel". Du må således gerne køre med Michelin i højre side og Continental i venstre side.

Jeg har fra pålidelig kilde (motorsagkyndig) hørt, at samme type dæk blot betyder, radial eller diagonaldæk. Sommer- og vinterdæk er samme type, dog forskellige undertyper, så i princippet må man også køre med sommerdæk i højre side og vinterdæk i venstre side. Jeg spurgte dog, om han var helt sikker på det. Det var han, men han ville ikke give nogen garanti for, om man alligevel kunne risikere bøde, fordi det ikke har været prøvet ved domstolene endnu. Hvem tør prøve?

MOS
MOS Sep 23 '21
Citat fra cth

Måske skulle jeg bytte baghjul med forhjul, så de mest slidte kom bagerst?

Min mekaniker har sat mine halvslidte bagdæk på foran og sat nye dæk bagpå. Han anbefaler altid at køre med de nyeste/bedste dæk bagpå.

Jeg forstår det ikke helt, men det er nok noget med, at den utrænede kan blive mere overrasket over en baghjulsudskridning, som kan være sværere at redde end en forhjulsudskridning, der oftest er mere udramatisk. Jeg er nu ikke enig, for med en forhjulsudskridning vil man umiddelbart tænke, at man skal styre lidt mere, fordi bilen drejer for lidt, hvilket blot øger problemet med det mistede vejgreb. Med en baghjulsudskridning vil bilen dreje for meget, og så er der vel ingen tvivl om, at man skal styre mindre, evt. styre kontra. Derudover ville jeg aht. risiko for aquaplaning helst have dækkene med mest mønster foran, da fordækkene skal pumpe mest vand væk fra vejbanen. Baghjulene er knap så kritiske, da de jo kører i det tørre spor efter forhjulene.

cth
cth Sep 24 '21

Jeg kender godt det med de slidte hjul bagpå...

Men jeg har også altid gjort det omvendt af samme årsag som du skriver

P85DK
P85DK Sep 24 '21
Citat fra MOS
Citat fra cth

Måske skulle jeg bytte baghjul med forhjul, så de mest slidte kom bagerst?

Min mekaniker har sat mine halvslidte bagdæk på foran og sat nye dæk bagpå. Han anbefaler altid at køre med de nyeste/bedste dæk bagpå.

Jeg forstår det ikke helt, men det er nok noget med, at den utrænede kan blive mere overrasket over en baghjulsudskridning, som kan være sværere at redde end en forhjulsudskridning, der oftest er mere udramatisk. 

Helt rigtig fremgangsmåde, hvis man ikke sætter 4 nye på på samme tid.

Forhjulsudskridning er klart at foretrække for den almindelige chauffør kontra baghjulsudskridning, hvorfor mange biler har en bias i deres design til forhjulsudskridning. Folk overkompenserer typisk med ved baghjulsudskridning og anden gang de kontrastyrer så er bilen sidelæns. Forhjulsudskridning vil folk typisk bremse samtidig og med ABS så vil forhjulene hurtigere genfinde grebet og du kan styre igen.

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 »