Loading...
dk

Salg af Model 3 | Tesla Forum

sorenfriis
sorenfriis Aug 18 '20

Nå, men jeg får nu mulighed for firmabil via mit arbejde, og påtænker at sælge min private M3 AWD Long Range, da det vil være billigere for mig at have den som firmabil.

Så er spørgsmålet, om jeg skal sælge nu, eller vente og spekulere i en lidt højrere brugtpris, hvis den planlagte afgiftsstigning i 2021 ikke udskydes.

Den har kørt 39.500 km og er fra ultimo marts 2019 (datoen for levering), og er tip top.

Hvad forventer man af værditab på sådan én?  

Jeg kan se én fra juni 2019 til salg på bilbasen for lidt over 450k, og umiddelbart synes jeg, det er voldsomt med 100k i værditab på et år. 

Forummets indlæg er redigeret af sorenfriis Aug 18 '20
Nikola
Nikola Aug 18 '20

Tvivlsom taktik at vente på højere afgift, det er før gået galt (og tvivler i øvrigt kraftigt på at de stiger. Salget af elbiler skal fortsætte op, op, op...). Derudover bliver bilen jo også ældre, mens du venter....

Går ud fra at den har FSD siden du regner med nypris på 550k? 

MOS
MOS Aug 18 '20

Regn med, at den har tabt 5% eller 25.000 kr., allerede når den er trillet ud over dørtrinnet hos forhandleren. Derefter taber den vel ca. 20.000 kr. om året, hvis den holder stille. Derudover skal du nok regne med at trække yderligere 1 kr. fra pr. kørt km. Så knap 100.000 kr. i værditab på det første år lyder ikke helt ved siden af. Men det kommer naturligvis også an på, hvad man kan få en tilsvarende ny M3 for. Hvis Tesla sætter prisen ned, så må brugtpriserne alt andet lige følge med ned.

voersaa
voersaa Aug 19 '20
Jeg er helt enig med Nikola i at du ikke bør basere dit køb på afgiftsspekulation. Personligt tror jeg ikke at afgiften stiger og måske kommer vi overikøbet til at se en helt ny afgiftsmodel alt afhængigt af hvilken konklusion den nedsatte komission kommer frem til (rygterne siger første udkast i august). Vent eventuelt lidt og se hvilket udspil komissionen kommer med og hvis det ikke er noget der ændre markant på tingenes tilstand ville jeg bare sælge bilen og kommere videre i en leaset model. En AWD long rang fra marts 2019 må have været fuldt lastet med udstyr som i rød farve, hvid kabine, FSD og ekstra/sports hjul for at nå op på 550k. Det er en ret ekstravagant bil og den slags biler vil som oftest se et større værditab i forhold til en mere mainstream udgave.
sorenfriis
sorenfriis Aug 19 '20

Tak for feedback. Gode pointer.

Ja, det er præcis en LR AWD med FSD option, 19" Sport wheels, sort premium kabine, Midnight Grey. Nypris i marts 2019 550k. 

Det lyder som om, det ikke er helt ved siden af med ca. 450k.

Tak

HrMogensen
HrMogensen Aug 19 '20
Citat fra sorenfriis

Ja, det er præcis en LR AWD med FSD option, 19" Sport wheels, sort premium kabine, Midnight Grey. Nypris i marts 2019 550k. 

Tak

Prøv med fx 475.000,- eller deromkring?

I slut maj i år købte vi en 1 år gammel M3 med FSD og 19” til denne pris. Den er godt nok med “gratis” hvid farve (som vi også foretrak) men dog med fabriksmonteret trækkrog.
Havde kørt 25.000,- og stod 99,999% som ny.

Vi kom forrest i køen til bilen pga jeg var den eneste uden byttebil - den solgte jeg privat. 
Forhandleren var blevet spammet med henvendelser og havde fået nul opkald på alle de andre biler han havde stående. Forhandleren solgte den for hans bror og tjente ikke en krone, så han var lettet da handlen lukkede! 

Så der er altså en del (som mig) der gerne betaler nypris for en 1 år gammel M3 når der er værdifuldt udstyr med. 
Forummets indlæg er redigeret af HrMogensen Aug 19 '20
sorenfriis
sorenfriis Aug 20 '20
Citat fra HrMogensen
Citat fra sorenfriis

Tak

Prøv med fx 475.000,- eller deromkring?   I slut maj i år købte vi en 1 år gammel M3 med FSD og 19” til denne pris. Den er godt nok med “gratis” hvid farve (som vi også foretrak) men dog med fabriksmonteret trækkrog. Havde kørt 25.000,- og stod 99,999% som ny.   Vi kom forrest i køen til bilen pga jeg var den eneste uden byttebil - den solgte jeg privat.  Forhandleren var blevet spammet med henvendelser og havde fået nul opkald på alle de andre biler han havde stående. Forhandleren solgte den for hans bror og tjente ikke en krone, så han var lettet da handlen lukkede!    Så der er altså en del (som mig) der gerne betaler nypris for en 1 år gammel M3 når der er værdifuldt udstyr med. 

Tak - det var også god information :-) Det var også tæt på den pris, jeg havde overvejet at udbyde den til. 

sorenfriis
sorenfriis Aug 27 '20

Nu er det besluttet, at vi sælger vores M3 og anskaffer den som firmabil.

Er der nogen, der ved, hvordan jeg "overdrager" bilen fra min Tesla account til en anden, når den tid kommer? 

Tilsvarende hvordan jeg får firmabilen ind på min Tesla account (dette forventer jeg, at leasingfirmaet ved noget om).

Nogen der har prøvet det?

sorenfriis
sorenfriis Aug 27 '20
Citat fra selsoe

Når du logger ind på din teslakonto og går ind på din bil, er der til højre et link du kan trykke på hvor der står "Har du solgt din bil til tredjepart?". Lyder som et godt sted at starte. :)

Ak :) Perfekt. Tak!