Loading...
dk

Ladning i Sydverige | Tesla Forum

Gustavsfar
Gustavsfar Sep 14 '20

Hej

Overvejer en tur til Sverige i efterårsferien når nu ferien til Kreta er aflyst.

Hvordan er det nu med stikkontakter i Sverige?

Det er en nyere bjælkehytte.

Har de jord i deres kontakter, hvor man kan anvende schukostikket som medfølger UMC til Tesla Model S så der kan mormorlades? 

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Sep 14 '20
RUNE2
RUNE2 Sep 14 '20
Ja, til schuko i Sverige.

Hvis du ikke kan holde helt henne ved hytten, kan den her være nyttig:
Gustavsfar
Gustavsfar Sep 14 '20

Tak for info Rune.

Havde nemlig bare læst et sted at det ikke var identisk med dansk schuko. 

fmm1000
fmm1000 Sep 14 '20
Husk at starte på 5 ampere. Så kan du mærke på stifterne, som går ind i væggen, om der er varme efter lidt tid. Hvis ikke, kan du skrue lidt op. Jeg ville nok ikke lade med over 10 apmere om natten. Hvis du er tilstede om dagen, kan du måske prøve lidt højere, men 16 ampere ville jeg ikke turde gå op på. Da slet ikke med forlængerledning.
Gustavsfar
Gustavsfar Sep 15 '20
Tak Kim for tippet
MOS
MOS Sep 15 '20

Du kan også kigge på spændingsfaldet og se, om det ser dramatisk ud. Det giver en fornemmelse af, om forsyningen er lidt tynd. Kig på skærmen med det samme, lige når du har sat ladestikket i. Hvis den f.eks. skriver 230 V, lige inden den starter ladningen og så gradvist falder til 225 V, i takt med at den ramper ladestyrken op de næste 10-20 sekunder, så er alt helt normalt. Men hvis den f.eks. falder helt ned til 215 V, så er det tegn på, at der er meget modstand i stik og kabler og så ville jeg nok skrue lidt ned for ladestyrken.

Da jeg var i Sverige i vinters, fandt jeg et blåt campingstik. Det er normalt beregnet til 16 A kontinuert. Men der faldt spændingen helt ned til 208 V, da jeg satte den til at lade, så den slog selv fra. Jeg skruede ned til 13 A og genstartede ladningen. Samme resultat. Skruede ned til 10 A - samme resultat. 8 A, 7A, 6 A... Først ved 6 A fortsatte den endelig opladningen uden at slå fra hele tiden. Ikke ideelt, men jeg skulle være der i en lille uges tid, så jeg nåede da at få lidt strøm på alligevel.

PeterE
PeterE Sep 15 '20

Eller tag et type-2 kabel med, og lad op når du handler eller drikke kaffe 'oppe i byen'. I skal vel udenfor huset, og så er der flere muligheder end en stikkontakt som helt sikkert ikke er bygget til det. Kig på Plugshare.

selsoe
selsoe Sep 15 '20

Det som PeterE siger. Vi boede i en gammel bjælkehytte i Norge i vinters i en uge og havde ikke rigtig brug for opladning mens vi var der. Den ene gang i løbet af ugen hvor vi kørte ind til byen satte vi den i opladeren ved det lokale supermarked, men det var også det.

Kør forbi den nærmeste/hurtigste lader I kan finde inden destinationen og fyld den godt op, så er der altså til mange smutture rundt i de svenske skove før I får brug for at besøge en lader igen.

Forummets indlæg er redigeret af selsoe Sep 15 '20