Loading...
dk

Fuld opladning på 11 kW AC - ladekurve? | Tesla Forum

Sally_Musk
Sally_Musk Sep 23

Jeg vil gerne oplade til 100% en sjælden gang imellem for at balancere batteriet. På supercharger reduceres ladestrømmen mod 0 kW når SOC nærmersig 100%. Hvad sker der på en almindelig gade-ladestander med 11 kW AC?

KimT
KimT Sep 23

Det samme. Ladekurven mod slut er ens på SuC og AC.

Batteriet ballancere efterhånden sig selv. Det var kun tidligere den ikke gjorde det - det er kommet med FW opdatering.

selsoe
selsoe Sep 23

Det gør den også på en AC-lader. Men du skal langt over 90-95% før den begynder at reducere effekten.

Jeg er dog ikke sikker på at det er specielt gavnligt for noget med den øvelse. Generelt anbefales det kun at lade til 100 hvis du har brug for hele rækkevidden.

MikaelH
MikaelH Sep 24

Der er forskellige former for balancering. 

Der kan være en spændings ubalance mellem batterimodulerne. Denne ubalance kræver at bilen er ladet mellem 90-100% for at den begynder at balancere modulerne. Det er lige meget om den er tilsluttet strøm eller ej.

Der kan også være en ubalance i BMS'en. For at rekalibrerer BMSen i Model 3, så skal bilen stå stille og være i dvale i minimum 3 timer ved forskellige SoC. Når BMSen har nok nye målinger, så vil den kalibrerer sig selv. Dette kan godt tage en del målinger, og jo bedre information BMS'en har jo bedre bliver kalibreringen. Dvs. at den skal bruge målinger ved både lav, medium og høj SoC. 

I Model S/X kræver det væsentligt kortere tid for BMSen at lave målinger. Derfor er disse BMS'er typisk også kalibreret bedre end Model 3. Det er jo sjældent at man lader sin bil stå med lav eller meget høj SoC over 3 timer. Det er jo ikke ligefrem sundt for batteriet.

Sally_Musk
Sally_Musk Oct 5

Hej KimT, selsoe, og MikaelH - Tak for gode svar. Som jeg forstår det er en balancering mest noget man behøver gå op i hvis man vil vide noget om sit batteris SoH. Hvis man aldrig har problemer med range betyder det mindre. Man risikerer f.eks. ikke, at man tror man lader/aflader mellem 20 og 80% men i virkeligheden har det hele inde bag ved rykket sig så man kører 40-100% eller 5-65% 

ankjaers
ankjaers Oct 6

Citat fra Sally_Musk

Hej KimT, selsoe, og MikaelH - Tak for gode svar. Som jeg forstår det er en balancering mest noget man behøver gå op i hvis man vil vide noget om sit batteris SoH. Hvis man aldrig har problemer med range betyder det mindre. Man risikerer f.eks. ikke, at man tror man lader/aflader mellem 20 og 80% men i virkeligheden har det hele inde bag ved rykket sig så man kører 40-100% eller 5-65% 

Så stor vil forskellen aldrig blive. Hvad jeg selv har set på min M3 så estimerer bilen 10-20km lavere efter et par uger med opladning til 70%. Så skal jeg blot lade til 90-95% 1 gang og så estimerer bilen igen korrekt.