Loading...
dk

E.ON viser nu forbrug på Mine Sider | Tesla Forum

XOffer
XOffer Sep 29 '20

Jeg kan nu se mit forbrug i indeværende måned med opdatering dagligt på mit E.ON All Inclusive abb. på E.ON's Mine Sider.

Jeg ved det har været en feature mange har efterspurgt og jeg opdagede det kun, da jeg modtog en SMS fra E.ON med en påmindelse om, at jeg havde brugt 80%, af det jeg havde til rådighed.

MOS
MOS Sep 29 '20

Fedt! Det har virkelig været en mangel, at man tidligere ikke havde mulighed for at følge med i sit forbrug. Og god service med en SMS reminder, når man har nået 80% af sit max. forbrug til rådighed.

KimT
KimT Sep 29 '20

Jeg har et stykke vej op til grænsen. Men nu har corona sat en begrænsning på kørselsbehov de sidste mange måneder...

Ice2EV
Ice2EV Sep 29 '20

Hvordan hænger den lige sammen med EON's max overskredet, så skal man betale EON 1,75 kr pr kWt???

Det er da ikke EON der levere den strøm. Du(JEG) har da selv betalt den strøm i første omgang.

Er det fordi EON stadig selvom du har overskredet refundere de 2,28, og så opkræver 1,75?

Ellers burde EON jo bare stoppe refusionen når der overskrides max,,,,, Eller har jeg misforstået det hele??

KimT
KimT Sep 29 '20

Det fremgår faktisk ikke helt klart. Men vil da gå ud fra at det er når man lader ude at de opkræver 1,75 hvis man er nået over grænsen

MOS
MOS Sep 29 '20

Som jeg læser det, er det for alt forbrug over max. grænsen (dvs. både ude- og hjemmeladning), der opkræves 1,75 kr./kWh for.

For hjemmeladning over max. grænsen betaler man så til E.ON 1,75 kr/kWh og så får man fra E.ON refunderet 2,28 kr./kWh. Det giver så en netto tilbagebetaling fra E.ON på 0,53 kr./kWh, hvis jeg har forstået det rigtigt. Man skal selvfølgelig stadig betale for strømmen til sit elselskab (ca. 2 kr./kWh), så netto udgiften for hjemmeladning over max. grænsen er således (afhængigt kWh-prisen hos elselskab) ca. 1,47 kr./kWh.

Måske der er nogen, der har prøvet at lade over max. grænsen, der kan be- eller afkræfte, om ovenstående er rigtigt forstået?

Det kan naturligvis også være, at man hverken modtager opkrævning eller refusion for hjemmeladning udover max. grænsen. Men hvordan afgør man så, hvor stor en del af ladningen ud over max. grænsen, der var udeladning og hvor stor en del der var hjemmeladning. F.eks. hvis man har max. 750 kWh i sit abonnement og man lader 500 kWh ude og 500 kWh hjemme, så har man jo ladet 250 kWh mere end max. grænsen. Men er de overskydende 250 kWh ladet ude eller hjemme eller en kombination? Det er nok svært at afgøre, så jeg hælder til, at man også får refusion for hjemmeladning ud over max. grænsen, men så betaler 1,75 kr./kWh til E.ON.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Sep 29 '20
XOffer
XOffer Sep 29 '20
Citat fra MOS

Måske der er nogen, der har prøvet at lade over max. grænsen, der kan be- eller afkræfte, om ovenstående er rigtigt forstået?

Det er helt rigtigt. Både ude- og hjemmeladning bliver lagt sammen. Jeg har én gang kommet over mit max på 1.500 kWh. Faktisk var mit forbrug 1.806 kWh, men jeg betalte for 164 kWh overforbrug til 1,75 kr/kWh. De refunderer her for alle 1.806 kWh, som alle sammen var hjemmeladning.

MOS
MOS Sep 29 '20

Hvorfor betalte du kun for 164 kWh, når du havde brugt 306 kWh ud over max. grænsen?

P85DK
P85DK Sep 29 '20
Citat fra MOS

Som jeg læser det, er det for alt forbrug over max. grænsen (dvs. både ude- og hjemmeladning), der opkræves 1,75 kr./kWh for.

For hjemmeladning over max. grænsen betaler man så til E.ON 1,75 kr/kWh og så får man fra E.ON refunderet 2,28 kr./kWh. Det giver så en netto tilbagebetaling fra E.ON på 0,53 kr./kWh, hvis jeg har forstået det rigtigt. Man skal selvfølgelig stadig betale for strømmen til sit elselskab (ca. 2 kr./kWh), så netto udgiften for hjemmeladning over max. grænsen er således (afhængigt kWh-prisen hos elselskab) ca. 1,47 kr./kWh.

Korrekt, så det er stadig billigere end ingen aftale, men ikke helt så billigt som de først kWh

XOffer
XOffer Sep 30 '20
Citat fra MOS

Hvorfor betalte du kun for 164 kWh, når du havde brugt 306 kWh ud over max. grænsen?

Jeg ved det ikke helt. Jeg har også været på 1510 kWh på en måned uden at betale for overforbrug.

MOS
MOS Sep 30 '20

Hm... Kan det have noget at gøre med de tidspunkter, de aflæser på? At der så f.eks. er en eller to opladninger, der ikke er kommet med i regnskabet for den måned?

jramskov
jramskov Sep 30 '20
Citat fra MOS

Hm... Kan det have noget at gøre med de tidspunkter, de aflæser på? At der så f.eks. er en eller to opladninger, der ikke er kommet med i regnskabet for den måned?

EON har i hvert fald bevist at der ikke altid er styr på tingene. Har set adskillige indlæg på diverse Facebook forums hvor folk ikke har fået korrekt refusion. Det tog dem et halvt år før jeg fik første refusion og første opgørelse jeg fik, var for en anden adresse. Et halv år senere mente de så lige pludselig jeg skyldte dem omkring 3000kr i relation til at de dengang havde lavet en fejl. Jeg kan ikke huske detaljerne, men efter at have svaret dem hørte jeg ikke fra dem igen.

Kan i øvrigt se at Corona har haft indflydelse på vores kørselsbehov. Vi er gået fra 700-800kWh/mdr til 400-500kWh.

jonsiii
jonsiii Sep 30 '20

Ja primitivt som det er hos EVSE, hvor du 2 gange årligt skal tage et billede af boksens måler, så er det ret let at kontrollere om der er sket fejl.

Har også lige aflæst Q3. 2620 km og 452 kWh (bilen siger 388 kWh). Det er også under halvdelen af hvad jeg plejer. Især arbejdsrelateret kørsel ligger på 1/3 i forhold til sidste år.

nko
nko Sep 30 '20
Beklager på forhånd at jeg delvist afsporer ift. emnet!
452 kWh fra før laderen og 388 kWh ind (er det “ind i bilen” eller “ind i batteriet”?) giver et tab på lige godt 14 %. Det er mere end hvad jeg ville forvente ... men er det hvad jeg burde forvente?
MOS
MOS Sep 30 '20

Bilen tæller kun kWh brugt ved kørsel, dvs. når bilens gearvælger er sat i D eller R. Energi brugt til forvarmning, forafkøling m.m. er derfor ikke talt med. Derudover er der sikkert et ladetab på ca. 10%, som dækker tab i ledninger i og uden for bilen, tab i AC/DC-converter samt elektrisk tab i selve battericellerne.

Endelig kan der være forskel på, hvor meget der er ladet og hvor meget bilen har brugt, fordi batteriet evt. kan have forskellig State of Charge i starten og slutningen af perioden.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Sep 30 '20
KimT
KimT Sep 30 '20

Og min EON boks har et standby forbrug på ca. 14wh, dvs. 11kWh pr. måned.

Og i det forbrug du kan se i bilen, er regen. vel trukket fra.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Sep 30 '20
jonsiii
jonsiii Sep 30 '20

@nko og @MOS

Ja det er hvad bilens måler har sagt, og det er ganske rigtigt uden forvarmning/køl, ladetab og vampire drain. Er der dejligt varmt, så er der stort set ingen vampire drain. Sidste sommer stod den 10 dage mens vi var i Frankrig, og der tabte den ca. 0,4 kWh. Så snart det bliver koldere, så stiger vampire drain. Sidste vinter havde den ædt 4 kWh på 8 dage, mens vi var på skiferie (start af marts).

Så jo mere du kører, jo mere har du at jævne tabet ud over. Med mit ellers lave forbrug på 20000 km årligt, vil jeg gætte på et samlet tab på 25% ved vinter og 15% ved sommer.

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Sep 30 '20