Loading...
dk

Vedr. Hjemme Ladeboks og aftaler | Tesla Forum

P85DK
P85DK Dec 8 '20

ahhh - nu begynder jeg at kunne huske det. Jeg har samme sikringsgruppe liggende sammen med bimåleren og det var Mainpine modulet jeg ikke kunne finde, så jeg kunne ikke lave min egen ladeboks!

Jeg har ikke plads i tavlen, så bimåleren kommer i en selvstændig boks ude i garagen lige før laderen.

Tak for billedet!

MOS
MOS Dec 8 '20

@P85DK

Hvis du sætter bimåleren ude i garagen lige før laderen, så tæller den ikke tabet i det lange kabel fra tavlen og ud til garagen med. Ved at sætte bimåleren i eller tæt ved tavlen, tæller den også tabet i det lange kabel med, hvilket kan være en fordel ifm. refusion. Tabet er nok i størrelsesordenen et par %.

tm3ejer
tm3ejer Dec 8 '20
Citat fra Bianco
Citat fra P85DK

Hvad har din revisor så godkendt at du betaler i leje til dit selskab?

100,- / år / stander 

Kan du uddybe hvordan du helt konkret får udbetalt refusionen, dvs. hvilken dokumentation skal du sende hvortil (f.eks. i forbindelse med momsangivelse)?

Kræver det at firmaet har en erhvervskonto i banken, da jeg antager at det er firmaet der får udbetalt refusionen og dernæst sende den videre til brugeren?

Forummets indlæg er redigeret af tm3ejer Dec 8 '20
P85DK
P85DK Dec 8 '20
Quote from MOS

@P85DK

Hvis du sætter bimåleren ude i garagen lige før laderen, så tæller den ikke tabet i det lange kabel fra tavlen og ud til garagen med. Ved at sætte bimåleren i eller tæt ved tavlen, tæller den også tabet i det lange kabel med, hvilket kan være en fordel ifm. refusion. Tabet er nok i størrelsesordenen et par %.

ja, det havde jeg tænkt på. Men omkostningen ved at skulle få en elektriker ud og lave tavlen om står vist ikke helt mål med de ekstra kWh som ikke kommer med i regnskabet.

Jeg har kun 2 moduler tomme i min UG24, så der er lige præcis ikke plads til bimåleren som fylder 4 moduler.

P85DK
P85DK Dec 8 '20
Quote from tm3ejer

Kan du uddybe hvordan du helt konkret får udbetalt refusionen, dvs. hvilken dokumentation skal du sende hvortil (f.eks. i forbindelse med momsangivelse)?

Kræver det at firmaet har en erhvervskonto i banken, da jeg antager at det er firmaet der får udbetalt refusionen og dernæst sende den videre til brugeren?

https://www.visma.dk/blog/husk-at-faa-din-el-og-vandafgift-refunderet/ 

tm3ejer
tm3ejer Dec 8 '20
Citat fra P85DK
Quote from tm3ejer

https://www.visma.dk/blog/husk-at-faa-din-el-og-vandafgift-refunderet/ 

Tak for linket. Det virker lidt mere forståeligt end andre sider jeg har set på. Nu kommer der så et andet ledende spørgsmål:

Hvis ikke dette skal føre til for mange spørgsmål fra SKATs side, så forventes der vel også at der er generel aktivitet i det benyttede selskab? Jeg har f.eks. et momsregistreret enmandsfirma, som jeg hjertens gerne ville benytte til dette formål, men der er ingen aktivitet i det.

Hvis jeg nu kun opkræver 100 kr. pr. år for en stander og samtidig indberetter negativ moms for elafgiften, så tiltrækker regnskabet vel opmærksomhed med tiden!? Hvis jeg vel at mærke har forstået det korrekt, at jeg som forbruger betaler el direkte til elselskabet og blot beder mit firma om at refundere afgiften som en del af driftsaftalen?

MOS
MOS Dec 8 '20

Der er vel ingen regler for, hvor meget aktivitet, der skal være i et selskab. Og ja, det kan da godt være, at det tiltrækker opmærksomhed. Men hvis alt er i orden og du har styr på dokumentation, bilag m.m., så er der vel ingen problemer i det?

bskaarup
bskaarup Dec 8 '20
Citat fra tm3ejer Jeg har f.eks. et momsregistreret enmandsfirma, som jeg hjertens gerne ville benytte til dette formål, men der er ingen aktivitet i det.

Jeg har også overvejet det. Det selskab jeg har er et IVS som jo opløses 15/4 hvis det ikke ændres til et Aps. Så mit bliver opløst til april.

cth
cth Dec 8 '20

det firma som refunderer afgifterne til dig hvad får det firma ud af det ud over de 79 til 100 kr. mdr. ?

tm3ejer
tm3ejer Dec 8 '20
Citat fra MOS

Der er vel ingen regler for, hvor meget aktivitet, der skal være i et selskab. Og ja, det kan da godt være, at det tiltrækker opmærksomhed. Men hvis alt er i orden og du har styr på dokumentation, bilag m.m., så er der vel ingen problemer i det?

Jeg har i hvert fald ikke selv noget problem med det, men jeg vil blot være sikker på at det ikke giver bagslag. Derudover er jeg usikker på hvad drift og ansvar for ladeboks i praksis indebærer. Er der blot tale om en formel aftale eller forventes det også at der f.eks. skal foretages en løbende inspektion af ladeboks og elmåler?

MOS
MOS Dec 8 '20

Jeg tror bare, det betyder, at hvis ladeboksen går i stykker, så er det firmaets ansvar at få den repareret/udskiftet. Normalt er der ingen vedligehold, så hvis den fra starten er installeret korrekt og virker, så er der meget lille risiko for, at der senere bliver problemer med den.

P85DK
P85DK Dec 8 '20

Og så skal ejerskabet af boks og bimåler selvfølgelig overdrages til firmaet, hvis du allerede har udstyret.

MOS
MOS Dec 8 '20

Jeg mener ikke, at firmaets ejerskab af ladeboks m.m. er strengt nødvendigt. De skal vist bare stå for driften. Men hvis man overfører ejerskabet til firmaet, er man nok på den sikre side; så burde der ikke være noget at diskutere.

P85DK
P85DK Dec 8 '20

Korrekt: SKM2020.12.SR 'Det ejendomsretlige ejerforhold til ladestanderen var ikke afgørende for muligheden for godtgørelse af elafgift i forbindelse med opladning af elbiler. Det afgørende var derimod, at ladestanderne blev drevet for den momsregistrerede virksomheds regning og risiko.'

Men som du siger, så er det nemmere at argumentere for virksomhedens regning og risiko ved at virksomheden ejer boksen.

cth
cth Dec 8 '20

Jeg kan ikke helt læse mig til her om følgende er muligt

- købe en Tesla ladeboks (koster trods alt kun 4000)

- tilmelde sig et firma som mod abonnement vil stå for refusion

kan det lade sig gøre og hvad er det firma få ud af ordning. Kun de månedlige 79 kr.?

Bianco
Bianco Dec 8 '20

Citat fra cth

Jeg kan ikke helt læse mig til her om følgende er muligt

- købe en Tesla ladeboks (koster trods alt kun 4000)

- tilmelde sig et firma som mod abonnement vil stå for refusion

kan det lade sig gøre og hvad er det firma få ud af ordning. Kun de månedlige 79 kr.?

Principielt ja... Men for at være sikker på at der ikke er nogen tvivl om ejerskab af lader, så bør firmaet købe laderen. Og så skal du finde et firma som vil påtage sig ansvar for laderen, og lave en udbetaling per moms-afregningsperiode, for et symbolsk administrations/abonnement-beløb om året.

MOS
MOS Dec 8 '20

Det er vist ikke alle firmaer, der vil administrere "fremmede" ladebokse, men nogle gør. Det, de får ud af det, er det månedlige abonnement. Og så evt. lidt af refusionen, hvis de refunderer et lidt mindre beløb tilbage til kunden, end de selv får retur fra staten. Derudover et evt. opstartsgebyr.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Dec 8 '20
cth
cth Dec 8 '20

Ok tak... f..... at mit eget APS ikke er momsreg. :-)

Men kunne være jeg skulle benytte mig af Hanssings tilbud.

Han skriver i øvrigt at firma ikke behøves eje lader.

Forummets indlæg er redigeret af cth Dec 8 '20
Hanssing
Hanssing Dec 9 '20

Du siger bare til: nh@n-control.dk

/Hanssing

jramskov
jramskov Dec 9 '20

Hvad er det for et tilbud?

Sider: « 1 2 3 4 »