Loading...
dk

Aarhus til Aalborg i SR? | Tesla Forum

thomasabcd
thomasabcd Oct 2 '20
Min kone kører til Aalborg fra Aarhus hver dag (125 km hver vej). Vi overvejer en model 3 standard range. Hun kan ikke lade ifbm arbejdet, og vil helst ikke ud på en omvej for at finde en lader hverken i Aalborg eller på motorvejen. Er det realistisk at køre de 250 km dagligt på motorvej om vinteren, og så kun lade hjemme? Ved godt det lugter langt væk af range anxiety, men det er nu engang bekymringen
fmm1000
fmm1000 Oct 2 '20
Det er ret væsentligt, at du fortæller os, om din kone hører til dem, som er ligeglad med fartbøder og konsekvent kører 159 kmt, eller om hun følger fartgrænserne op til eller lidt over 130, eller om hun er OK med at ligge på 110 kmt hele vejen.
Nikolaj
Nikolaj Oct 2 '20

Hvis hun ikke kører alt for stærkt kan hun godt om vinteren. Min kone kørte i sommers fra Hellerup til Hedensted (254 km) og ankom med 30% i hendes SR+. Dvs. hendes forbrug skulle have været (30/70) 42% højere før der havde været problemer. 

Din kone kommer dog lige forbi Haverslev Supercharger, og da den ligger 35 km før Aalborg vil den kun skulle kunne køre 215 km, hvilket er stensikkert. Så hvis det en sjældent gang er minus 12 grader, og det ser ud til at knibe (bilen fortæller det i god tid), så er det bare at give den 5 min. ladning på superchargeren og problemet er løst. Så det ville jeg ikke være spor nervøs for. 

You can use my referral link to get 1.500 free Supercharger km on a new Tesla:
http://ts.la/nikolaj5015

 

 

BKC
BKC Oct 2 '20
Jeg har en SR+ og pedler hver dag ca. 165 km. 50% motorvej (130km/t) og 50% landevej. Om sommeren er forbruget ca. 56 % og om vinteren (vi havde en mild vinter sidst) var forbruget på ca. 64-70 %.

Tommelfinger reglen siger maks opladning dagligt til 90% og afladning til 20% (det er der selvfølgelig mange meninger om).

Så mit svar er, nej.. det vil bliver alt for presset for din kone med en SR+. 
jramskov
jramskov Oct 2 '20

Hvis man kan leve med at køre 110km/t på motorvejen, så kunne det vel godt gå?

MOS
MOS Oct 2 '20

Jeg vil vove at påstå, at man godt kan køre 250 km i en SR+, også om vinteren. I hvert fald hvis man ikke kører over fartgrænsen. Men hvis det er meget koldt, vådt eller modvind, bliver det nok lige knebent nok. Det er dog ikke noget, der ville afskrække mig fra at vælge en SR+. De 2 dage om året, hvor der er -12 °C og modvind kan man jo lige snuppe 5 min på superchargeren enten i Haverslev eller Randers, hvis det i løbet af hjemturen ser ud til at blive for knapt. Eller man kan sætte farten lidt ned (gør man ofte alligevel om vinteren pga. dårligt føre). Eller man kan lægge sig i læ efter en lastbil, hvilket hjælper meget på forbruget.

selsoe
selsoe Oct 2 '20
Det er for presset, hvis ikke man vil stoppe og lade undervejs. Der er ikke plads til svinkeærinder, ladetab mens den er parkeret osv. Der er selvfølgelig både supercharger i Randers og Haverslev som man kan nappe en kop kaffe ved hvis det kniber, men det vil alt andet lige være sjovere at tage turen i en LR.
MOS
MOS Oct 2 '20

Det skal forresten nævnes, at hjulene har en del at sige for rækkevidden. Jeg anbefaler de originale 18" med aero-kapsler på. De giver lavest rullemodstand og den bedste aerodynamik. Der er mange, der af æstetiske årsager piller aero-kapslerne af, da de synes, hjulene ser bedre ud uden. Det er naturligvis en smagssag, men faktum er, at det ødelægger aerodynamikken og det koster ca. 5% på rækkevidden. Går man op i 19" eller 20" mister man yderligere ca. 5% på rækkevidden pga. den højere rullemodstand.

Ice2EV
Ice2EV Oct 2 '20

Jeg har en LR og har ved 2 lejligheder kørt de samme 292 km ren motorvej(bortset fra til og afkørsel på 4 km+1 km) fra nærmest fuld ladning. 100% og 97%.

 

Den ene gang var der 18 grader og godt vejr. Ankom med 116 km tilbage på batteriet.

Den anden gang var der -6 grader og tørvejr. Ankom med 28 km tilbage på batteriet.

Men holdt nogenlunde hastighedgrænsen på begge ture.

 

Har ikke logget alle de andre køreture, det var mere i starten det var spændende. Der er dog engang imellem en langtur der er lidt interessant. eks 453,5 km på en ladning ren landevej på en dag og med 41 km tilbage på batteriet.

 

Vil derfor ikke anslå at du kan nøjes med en SR+ til vinterhalvåret uden fruen skal regne med at holde ind i Haverslev på vejen hjem.  Det vil dog være bedre at holde ind i Randers pga state of charge. Men der er større afvigelse fra ruten ved at køre ind til Randers end Haverslev, vel ca 3 minutter mere ved afkørsel og tilkørsel.

 

Kom ud over økonomien og få købt den LR, hverken du eller fruen vil fortryde det. Der findes ikke noget til den pris der kører bedre og slet ikke med en accelleration af den kaliber. Har selv en C klasse som nr2 bil og det er en sløv og træg æske, men også kun en 200 benziner med 184 hk.

I vil spare så meget på "Brændstof" at I vil få svært ved at få armene ned bare på den baggrund! Dertil så vil hun komme mere frisk hjem efter autosteer har taget hende hjem til Århus.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Oct 3 '20
BKC
BKC Oct 3 '20
Ev-database.org har testet real life rækkevide på alle produceret elbiler. De har testet ekstremerne -10C og varme og +23C og no a/c.

Hvis du sammenholder deres resultat med mine erfaring som pedler i en SR+ (se mit indlæg længere oppe), så mener jeg konklusionen er den samme, at en SR+ ikke er tilstrækkelig uden opladning undervejs. 

Misforstå mig ikke jeg er meget glad for min SR+ og den passer til mit brug, men jeg vil anbefale jer en LR. 

https://ev-database.org/car/1177/Tesla-Model-3-Standard-Range-Plus
Forummets indlæg er redigeret af BKC Oct 3 '20
thomasabcd
thomasabcd Oct 3 '20

Mange tak for de mange gode og brugbare svar. Det virker til, at den enten er LR eller SR+ og så acceptere opladning af og til.

LR er trods alt en rimeligt dyr bil til næsten 500.000 kr. Jeg leger lidt med tanken om, at lægge 35% i udbetaling og betale resten af på 6 år. Hvor meget skal man forvente, at batteriet har tabt af kapacitet på 6 år?

Og hvad med forventninger til generelt værditab? 

MOS
MOS Oct 3 '20

Ved 30.000 km/år kan man nok regne med ca. 3-4% degradering det første år, derefter flader det ud og man mister ca. 0,5% om året. Men det afhænger også af, hvor godt man passer på batteriet. Mange superladninger slider mere på batteriet og opladning helt til 100% slider også ekstraordinært meget. Så hvis man kan nøjes med mindre, så er det en rigtig god idé kun at lade til 80% eller 90% på daglig basis. Derudover lad den aldrig stå med over 90% i længere tid ad gangen, så hvis der er behov for den fulde rækkevidde, så start med at lade f.eks. til 90% og genstart så opladningen en halv eller hel time før afgang (f.eks. via appen). Ligeledes lad den aldrig stå med mindre end 5-10% i længere tid ad gangen, men sæt den til opladning med det samme, når den er lav på batteri. Batteriet har det generelt bedst omkring 50% SoC.

MOS
MOS Oct 3 '20

Mht. værditab, så er der sikkert mange meninger. Men et godt udgangspunkt kunne være, at den taber værdien lige så hurtigt som andre tilsvarende fossilbiler. Så bliver du nok ikke negativt overrasket.

 

Et gæt på værditabet er:

5% når den er kørt ud over dørtrinnet hos forhandleren.

3% pr. år.

1 kr. pr. km.

 

Eksempel:

Nypris 370.000,-. 3 år. 100.000 km.

Værditab = 5%*370.000,- + 3%/år*3 år*370.000,- + 1,-/km*100.000 km = 151.800,-

 

Derefter vil den nok tabe værdien lidt langsommere, specielt ved høje km-tal, da værdien nok aldrig falder til under 0.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Oct 3 '20
selsoe
selsoe Oct 3 '20

Foreløbige undersøgelser fra andre lande viser at elbiler og især Teslaer har meget mindre værditab end tilsvarende fossilbiler. Det skyldes nok især, at brugtmarkedet for elbiler stadig er relativt lille. Jeg ved ikke om det samme gør sig gældende i Danmark.

MOS
MOS Oct 3 '20

Man kan nok ikke direkte overføre brugtprisudviklingen i udlandet til danske forhold. Brugtpriserne på de forskellige markeder er i høj grad styret af udbud og efterspørgsel samt skiftende afgifter, som fra år til år kan være meget forskellige. F.eks. blev der i Danmark købt ekstraordinært mange elbiler i slutningen af 2015 (lige før der kom registreringsafgifter på). Det store udbud var med til at trykke brugtpriserne, mens stigende afgifter kan trække i den modsatte retning.

jramskov
jramskov Oct 5 '20

Selvom jeg tror det ville kunne fungere med en SR+ (som skrevet tidligere i tråden), ville jeg nok også gå efter en LR. "Range is king" og der kommer næppe en software update der forøger rækkevidden med 100km ;-)