Loading...
dk

USB-stik låst, hvorefter det ikke kan formateres | Tesla Forum

Dane133
Dane133 Oct 6 '20

Spekulerer på om andre har samme issue?
Jeg har et 32GB USB-stik som har siddet i min TM3. Jeg har haft sentry-mode tændt, og på et tidspunkt meldte den "card-full". Jeg ville formatere USB-stikket, men dette kunne ikke lade sig gøre, da det er blevet skrivebeskyttet af bilen - eller fordi, som nogle skriver, at kortet er blevet slidt op og derfor skrivebeskytter kortet.

Nogen der har samme erfaringer? Det giver ikke rigtigt mening, at skulle købe et nyt USB-kort, hver anden måned

ankjaers
ankjaers Oct 7 '20

Du kan prøve at formatere på en computer i stedet.

Men det er rimelig kendt "problem" at alm usb stik bliver slidt op af sentry mode da de ikke er designet til konstant at blive skrevet og læst på. Så du skal enten bruge et SD kort (sandisk extreme pro feks) eller en billig ssd disc. 

Kiefer
Kiefer Oct 8 '20

Hvis det var mig havde jeg måske nok valgt en spindel-disk til den slags, ja en SSD er hurtigere, men den kan ikke på samme måde tåle alle de skrivninger som video-giver. 

USB pen drives og SD-kort, glem det...

Man kan godt finde nogle SSD diske der kan holde til flere skrivninger, men så er man oppe i nogle helt andre priser.

Hastigheden på disken er jo mere eller mindre ligegyldig, selv en 5400rpm vil kunne følge med, men prisen på en 2,5" 7200RPM er ikke ret meget større. En 1TB Seagate 7200RPM 2,5" disk koster under 500,- Dertil kommer selvfølgelig så en USB kasse til den. Kan vist findes til under en hund.

baldur
baldur Oct 8 '20
Ligesom at du slider mindre på batteriet ved at købe det største batteri til din Tesla, så virker samme princip på en SSD. Skrivning bliver automatisk fordelt ud over alle celler, så en større SSD vil slides mindre. Mængden der skrives er konstant uanset.
Emilsteen
Emilsteen Oct 8 '20
Citat fra Kiefer

Hvis det var mig havde jeg måske nok valgt en spindel-disk til den slags, ja en SSD er hurtigere, men den kan ikke på samme måde tåle alle de skrivninger som video-giver. 

Hvordan fungerer det med at have sådan en harddisk i en bil? Kunne forestille mig at bump osv ville kunne slå sådan en harddisk ud af kurs? Hvorfor jeg tænker mange vælger SSD'er. Men helt enig i at man får langt mere for pengene, hvis det fungerer. 

jth
jth Oct 8 '20

Jeg har købt et sd-kort der normalt bruges til kameraer, samt en sd-kort-til-usb dims

Kiefer
Kiefer Oct 9 '20

Nu kender jeg desværre ikke systemet i en Model 3 eller nyere Model S/X, men på denne side kan man nogenlunde beregne hvor meget diskplads man skal bruge:

https://www.milestonesys.com/support/let-us-help-you/presales-support/Storage-Calculator/

Her kan man jo lege lidt med antallet af kameraer, FPS og hvor længe man gerne vil gemme data. Det kan give en indikation på hvor mange dage der går inden ens disk er blevet fyldt og derefter overskrevet. 

Men ja, SSD diske bliver da bedre, jeg tror bare ikke almindelige "consumer" SSD diske er så meget bedre end det jeg prøvede med enterprise diske for nogle år siden, hvor jeg fik ødelagt en DL380G8 all flash med en Milestone installation...

Min erfaring med f.eks. SanDisk Extreme i min Blackvue, hvor jeg kun har monteret front kamera, er at et 32GB micro sdkort holder under 1 år.

Emilsteen: Der skal ret meget til før det har en effekt at bilen ryster. 

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Oct 10 '20
Dane133
Dane133 Oct 10 '20

Tak for input. 
Jeg vil afprøve et SD-kort i en USB-hub.

jth
jth Oct 10 '20
Jeg har
2 × SanDisk Extreme Micro SDXC - 128 GB - UHS-I A2 - Class 10
2 x USB 3 Micro SD kortlæser

Begge ligger i bilen. Så kan jeg skifte hvis en går i stykker.