Loading...
dk

Jeres holdninger, inden jeg trykker "Bestil" | Tesla Forum

Model3
Model3 Oct 7 '20

Hejsa, 

jeg overvejer denne løsning, og vil meget gerne have jeres input:  

Tesla Model 3 (standard) SR+
Udbetaling : 200.000 Kr.
Lån igennem Alfinans :   
måndelige ydelse Variable rente: 2148 Kr. over 96 mdr.
Forsikring : (FDM - samenlino siden:) 
6786 kr om året / 565 kr om måneden.   
(11.000 kr i  selvrisiko og 12000km om året maks)

Så alt i alt,  udgifterne samlet om måneden (el ikke medregnet):  

2148 kr
565 kr =  2713 kr.    

Er lidt i tvivl om renten skal være variable eller fast,, men jeg tænker hvis vi rammer en krise, så plejer man at sætte renten ned for at få forbruget i samfundet til at stige.

Del gerne jeres tanker,  og 1000 tak for jeres input. 

HemligNemlig
HemligNemlig Oct 7 '20
Selvrisiko er helt hen i vejret, hvor tit bliver din bil skadet for et større beløb?
Er 12.000km nok på et helt år.
Hvis du kun kører 12.000 om året ville jeg nok vælge en helt anden bil, sorry.
Det bliver dyrt for dig syntes jeg.
Model3
Model3 Oct 7 '20

Jeg kommer ikke til at køre 12000 km...   regner nok med at det er maks omkring 6-7000 km.

•  
  • Løbetid er 96 mdr.
  • Debitorrenten er variabel og udgør 1,26%. ÅOP før skat 2,44%
  • Samlede kreditbeløb kr. 187.000
  • Samlede kreditomkostninger udgør kr. 19.120
  • Samlet beløb forbrugeren betaler andrager kr. 206.120

HemligNemlig
HemligNemlig Oct 7 '20

Enig, det var ud fra at jeg selv har min S forsikret hos FDM for 7000 om året med en selvrisiko på 5600 og 20.000 km om året. Så udefra dette syntes jeg det lyder meget dyrt blot fordi man gerne vil købe en Tesla men ja ikke alle vælger ens og det skal der naturligvis være plads til :)

Citat fra selsoe

Citat fra HemligNemlig Selvrisiko er helt hen i vejret, hvor tit bliver din bil skadet for et større beløb?
Er 12.000km nok på et helt år.
Hvis du kun kører 12.000 om året ville jeg nok vælge en helt anden bil, sorry.
Det bliver dyrt for dig syntes jeg. 

Omvendt kan man spørge, hvorfor betale ekstra månedligt for en lavere selvrisiko hvis man historisk har kørt uden skader?  Desuden er selvrisiko lavere/0 ved bilkabuler og glasskader.

Jeg valgte en LR med udgangspunkt i at vi kørte 12.000 om året. Vi er siden begyndt at køre mere og kører nu ca. 20.000. At købe bil behøver ikke kun være en rationelt valg ift billigst at komme fra A - B. Det er det for nogen, men ikke alle.

Ice2EV
Ice2EV Oct 7 '20

Har Himmerland på vores LR, betaler 8100 for 34.000 km/året.

PeterE
PeterE Oct 7 '20

Kort herfra: 

- Ja, det lyder samlet set fornuftigt 

- selvrisikoen er for høj, brug lidt tid på at finde et bedre forsikringstilbud. Flyt evt dine forsikringer hvis der er det der skal til. Hvis du er meget ung eller bor i et usikkert kvarter, så koster det altså bare. Hvis du ikke er verdensmester i at forhandle forsikringer, så overvej en forsikringsmægler. Det kunne være pengene værd.  Og overvej en lille tillægsforsikring som dækker selvrisikoen. Min bror bor i byen, og har selv haft glæde af den flere gange. Koster vist 88,-/mdr og dækker selvrisiko op til 4000,-.  

(se lidt mere her: https://www.q8.dk/forsikring/selvrisikodaekning-lowrisq/  - jeg har ingen interesse i det)

- tag et variabelt lån, renten er lav og der er ingen indikationer på at den stiger markant. Men gør det du har det bedst med, du skal også kunne sove om natten. Overvej at betale dit billån lidt hurtigere tilbage, hvis økonomien tillader det. 

God fornøjelse, og glæd dig! 

Peter

(og ja, vi ville alle gerne forære dig 1500 km gratis strøm fra Tesla - mit link er her: 

http://ts.la/peterlykke2049 

Jeg har ubegrænset strøm i min Model S, så jeg får en ekstra gratis lodseddel i lodstrækningen om en Model Y og en Roadster)

HrMogensen
HrMogensen Oct 7 '20
Jeg forstår ikke FDM’s forsikring?
Jeg har på min Model 3 Long Range fået et “tilbud” på årligt kr. 9523,- for 20.000 km og horrible kr. 11.239 i selvrisiko.
Selvfølgelig lokkede de på hjemmesiden med en online beregner der angav en selvrisiko der var 1/3.

Jeg har stadig Codans insure my Tesla til standardprisen som alle vidst får - ca. kr. 10.000 årligt og selvrisiko på kr. 6.000,-
Oveni dette har jeg dog tilkøbt “fri parkeringsskade” inkl forrude, lygteglas osv osv...
Har dog næsten lige fået nærlæst at JA er dækket uden selvrisiko hvis en bil påkører min parkerede bil som jeg er væk fra men ikke hvis det er en dør eller indkøbsvogn der rammer?

Til dette skal nævnes at jeg ikke kan få glastaget dækket hos Codan.

Er uanset snart tid til at ringe rundt efrer forsikringstilbud igen.
PeterE
PeterE Oct 8 '20
Citat fra selsoe Jeg skal kun betale 7400 for 20.000 km i en Model 3 LR hos FDM. Omvendt fik jeg et rigtig dyrt tilbud fra Codan. Kan ikke huske prisen, men det var ihvertfald helt uaktuelt.
Vi må have en snak om hvad der er dyrt, billigt og fornuftigt. Jeg betaler 7700,- for min S hos Topdanmark - og har fri km. Dog en høj selvrisiko og jeg skal have en GPS tracker.
jonsiii
jonsiii Oct 8 '20

Ved IDA. M3 LR, 5400 kr årligt, 25000 km, selvrisiko 11000 kr, selvrisiko 0 kr. ved parkeringsskade, selvrisiko 1/3 ved glas. Ingen tracker.

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Oct 8 '20
PeterE
PeterE Oct 8 '20
Og den der tracker var jeg ikke så vild med i starten, blev dog betrygget i at det kun er en politi-godkendt alarmcentral der får alarmen ind og at de er der for mig. Fx ringede de inden for 10 sekunder for at høre om jeg var ok da jeg blev påkørt for et par år siden. Siden da har jeg det helt ok med en tracker.
Vildgut
Vildgut Oct 8 '20

Nogen grund til du vælger at ligge en større udbetaling end de nødvendige 10%?

Når lånet er så billigt, og hvis du ikke skal bruge de ~165k ekstra de næste 5+ år, så kunne jo overveje at placere dem i nogle omsættelige aktiver og højst sandsynligt få et bedre afkast end renten.

Sådan gjorde jeg i hvert fald. Men kræver selvfølgelig du kan/vil tage risikoen og en højere månedlig ydelse. 

OBS!  Du skal selvfølgelig være indforstået med at der altid er en risiko for at dine penge kan blive mindre værd, ved investering.

Angående forsikring ville jeg kontakte gartnernes forsikring og få et tilbud. Du kan evt. kontakte Torben på tdk@garfors.dk / 24340484 og få et tilbud. Jeg gav 7800 kr per år for en LR AWD med ubegrænset KM (mit behov var en 35-40 k årligt).

*Forærer dig også gerne fri supercharger km, så hvis du vil have det fra mig, er du velkommen til at skrive:)

Forummets indlæg er redigeret af Vildgut Oct 8 '20
Vildgut
Vildgut Oct 8 '20
Citat fra selsoe

Vildgut har en god pointe. Lånet er så svinebilligt at det måske er bedre givet ud at sætte de frie midler i noget andet end bilen. Selv en lavrisikofond af en slags burde kunne give et afkast der giver en bedre forrentning end end de 2,44% om året du kommer til at bruge på lånet.

Jep... Lige ved selv en lavrisiko fond kan klare det. 

Han behøver ikke engang slå 2,44 da Åop vil falde en anelse ved mindre udbetaling pga stiftelsesomkostningerne udgør en relativt stor andel.

PeterE
PeterE Oct 8 '20

Stop nu (!) 

Med al respekt, så mener jeg faktisk ikke at I skal/kan/må rådgive Model3 om at hun/han hellere skal tage et meget større lån og begynde at investere - uanset risiko. Den rådgivning henter man hos en finansiel rådgiver. Selvfølgelig bare min mening.  

Forhold jer nu til bilen, til billånet og til forsikring - og den slags.

Vildgut
Vildgut Oct 8 '20
Citat fra PeterE

Stop nu (!) 

Med al respekt, så mener jeg faktisk ikke at I skal/kan/må rådgive Model3 om at hun/han hellere skal tage et meget større lån og begynde at investere - uanset risiko. Den rådgivning henter man hos en finansiel rådgiver. Selvfølgelig bare min mening.  

Han spørger om vores holdning. Den gives. Han kan tage det med videre til sin rådgiver hvis han har brug for det og synes det er interessant. 

Stop nu med at betale for meget, for, for lidt. 

Selvfølgelig også bare min mening. 
PeterE
PeterE Oct 8 '20
Citat fra Vildgut
Citat fra PeterE

Stop nu (!) 

Han spørger om vores holdning. Den gives. Han kan tage det med videre til sin rådgiver hvis han har brug for det og synes det er interessant.    Stop nu med at betale for meget for, for lidt.    Selvfølgelig også bare min mening. 

Han spørger til jeres holdning om bestilling af en bil, og I begynder at yde investeringsrådgivning. Det er jeg faktisk helt cool med, det skal bare ikke lyde som om de her råd er for alle. Jeres råd herinde er jo heldigvis ikke ansvarspådragende. 

Vildgut
Vildgut Oct 8 '20
Citat fra PeterE
Citat fra Vildgut
Citat fra PeterE

Stop nu (!) 

Han spørger om vores holdning. Den gives. Han kan tage det med videre til sin rådgiver hvis han har brug for det og synes det er interessant.    Stop nu med at betale for meget for, for lidt.    Selvfølgelig også bare min mening. 

Han spørger til jeres holdning om bestilling af en bil, og I begynder at yde investeringsrådgivning. Det er jeg faktisk helt cool med, det skal bare ikke lyde som om de her råd er for alle. Jeres råd herinde er jo heldigvis ikke ansvarspådragende. 

Du må hellere genlæse hans indlæg. Han spørger om holdning til hele løsningen.

Jeg giver ham min holdning til hans løsning... Der inkluderer det lån han nævner at have valgt. 
Gyzz
Gyzz Oct 9 '20

MHT til forsikring har jeg TRYG, gennem Ingeniør foreningen, gold member og jeg skal komme efter dig, men de vil hellerikke tilbyde selvrisiko under 11.000 på min TMS 15`..... company policy på Tesla siger de ;-(

Forummets indlæg er redigeret af Gyzz Oct 9 '20
HrMogensen
HrMogensen Oct 10 '20

Citat fra Ice2EV

Har Himmerland på vores LR, betaler 8100 for 34.000 km/året.

Kontaktede dem men desværre nægter de at forsikre os fra Djævleøen :( 

Citat fra selsoe Jeg skal kun betale 7400 for 20.000 km i en Model 3 LR hos FDM. Omvendt fik jeg et rigtig dyrt tilbud fra Codan. Kan ikke huske prisen, men det var ihvertfald helt uaktuelt.

Citat fra HemligNemlig

Enig, det var ud fra at jeg selv har min S forsikret hos FDM for 7000 om året med en selvrisiko på 5600 og 20.000 km om året. Så udefra dette syntes jeg det lyder meget dyrt blot fordi man gerne vil købe en Tesla men ja ikke alle vælger ens og det skal der naturligvis være plads til :)

Jeg skal vidst lige have fat i FDM igen. Det kan ikke være rigtigt at en så seriøs organisation vildleder så meget med priser på hjemmesiden og så pludselig flerdobler det ved personlig henvendelse. De reklamerer vidst også med at de er danmarksmestre i forsikringer til bl.a. elbiler. Så farligt kan det da ikke være at jeg bor i udkanten af Taastrup ved KBH. Beklager det var ikke for at kapre tråden... 

Jeg håber meget at trådstarter har fået (eller snart) bestiller sin Model 3 :)  

MMM
MMM Oct 20 '20

Jeg er ny her og vil gerne dele de tilbud jeg fik til bilforsikring til en ny 2021 Model 3 LR AWD, som jeg bestilte for 2 uger siden. Jeg er 39 år gammel men uden historik med en forrig bil eller forsikring da jeg er amerikaner og flyttede til DK for 5,5 år siden. Min bil og forsikringshistorik i USA tæller åbenbart ikke. Nå, men ja...

• FDM - 10.514 DKK/år inkl. friskader, selvrisiko 11.239; 15.000 km/år. Til gengæld får man så 8% tilbagebetalt hvert år.
  • Tryg - 17.676 DKK/år inkl. friskader, selvrisiko 11.000 (kan ikke huske km)
  • TopDanmark - 20.780 DKK/år med 14.000 km/år, plus ekstra 906/år til glasskade og 2.250/år til bilkabuler
  • IF - 21.079 DKK/år med selvrisiko 6.000; 10.000 km/år
  • Codan - 28.000 DKK/år inkl. friskader, selvrisiko 5.000; 12.000 km/år. Og *kun* 22.000/år med kasko og ansvar (dvs. uden friskader)
  • GF - 28.000 DKK/år
  • Købstæderne - 61.000 DKK/år med selvrisiko 4.700; 12.000 km/år
  • Coop - de forsikrer ikke Teslaer. Øv.

HF tilbød os 6.732 DKK/år (alt dækket) men kun hvis vi samler vores indbo- og ulykkeforsikring. Så dem snakker vi med nu, og også FDM med et samlet tilbud (med indbo og ulykke).

MOS
MOS Oct 20 '20
Citat fra MMM
  • Købstæderne - 61.000 DKK/år med selvrisiko 4.700; 12.000 km/år

Whaaat?! Det er jo røveri ved højlys dag!! :-O

Det må vel inkludere gratis opfyldning af sprinklervæske samt en "Købstæderne"-streamer til bagruden? ;->

Eller måske har de bare ved en fejl puttet et 0 for meget på...

Forummets indlæg er redigeret af MOS Oct 20 '20
Sider: 1 2 »