Loading...
dk

Udpensling af korrigering ved hastighedstavler (Fartpilot vs. FSD)? | Tesla Forum

HrMogensen
HrMogensen Oct 13 '20

Hej!

Kører ofte med FSD og indimellem bare med fartpilot hvis jeg på forhånd ved at vejene driller kameraerne for meget.

Synes det er dejligt at bilen endelig kan korrigere hastigheden efter tavlerne, men jeg er blevet lidt forvirret ift. hvornår det virker - om der er forskel på om man kører med FSD (herunder AP) og kun fartpilot?

Jeg oplever indimellem følgende:

Hastighedstavlerne gengives tydeligt på skærmen. Man ser at dytten passerer hastighedsskilte og samtidig skifter det store skilt til samme tal (det store skilt lige til højre for visningen af hvad fartpilot er sat til). Men alligevel er det ikke altid at bilen tilpasser sig den fart som skiltet angiver? Jeg kan ikke rigtigt finde en sammenhæng med om det er når jeg kører med enten FSD eller kun fartpilot?

Har det noget at gøre med auto korrigering ift. tavler slår fra hvis jeg på et tidspunkt manuelt har korrigeret på fartpiloten?

MOS
MOS Oct 13 '20

Jeg tror, der kan være 2 ting på spil:

1. Den er ligeglad på motorvej, hvor den bare kører det, du har sat den til, uanset at fartgrænsen er lavere. Det gør min AP1. Ved ikke om det er det samme på AP2.

2. På landeveje og i byen kan den godt sætte farten ned, hvis den ser et skilt, der dikterer en lavere fartgrænse. Men hvis den ser et skilt med en højere fartgrænse, sætter den kun farten op til det, du tidligere har sat den til som max.

Eksempel: Du kører i en 60-zone og sætter fartpiloten til at følge fartgrænsen på 60 km/h. Max. er nu sat til 60. Den ser et 50-skilt og sætter farten ned til 50. Fint nok. Så ser den et 70-skilt, men den sætter kun farten op til 60, fordi det er den max. fart, du har godkendt den til at køre i første omgang. Hvis du nu bøffer den op på 70, så vil den nok også accelerere til 70 næste gang, den kommer ind i en 70-zone. Hvis du kommer ind i en 80-zone og vil køre 80, skal du igen sige til den, at du godkender en højere max. fart på f.eks. 80.

CaptainChaos
CaptainChaos Oct 13 '20
Jeg har kun AP (FSD v3 i en model 3) så jeg ved ikke hvordan FSD reagerer.
Min oplevelse er at den kun ændre hastigheder op til den hastighed du aktiverede AP på, altså:
- AP aktiveres mens du kører 110
- du kommer til et 90 skilt, AP sætter hastigheden ned til 90
- du kommer til et 110 skilt, AP sætter hastigheden op til 110 igen
- du kommer til et 130 skilt, AP bliver på 110.
Forummets indlæg er redigeret af CaptainChaos Oct 13 '20
HrMogensen
HrMogensen Oct 13 '20

DET kunne godt forklare det. Tænker at AP og FSD her reagerer ensartet. 

Jeg er bare ret sikker på at jeg har oplevet at hastigheden ikke sænkes automatisk selvom tavlen skifter - dvs. den pludselig angiver 50km/t (uanset om man har passeret et skilt eller ej) men min hastighed fortsætter på 60-70km/t før jeg selv dobbeltklikker på tavleikonet.

Jeg må ud og prøve... 

MOS
MOS Oct 13 '20

I indstillingerne kan man sætte den til at køre op til +10 km/h hurtigere end den skiltede fartbegrænsning. Dette kan skabe lidt forvirring ift. hvor hurtigt den egentlig bør køre, når skiltene skifter. Så når du eksperimenterer, kunne det være et godt tip at sætte den til +0 km/h, dvs. at den blot følger fartgrænsen uden tillæg.

HrMogensen
HrMogensen Oct 13 '20

Jeg har netop sat den til 0 km/t.

Har med mobilens GPS (via Sygic som jeg førhen benyttede), tjekket at bilen kun lader til at vise 2 km/t for meget, så ift. fartfælder passer det mig i forvejen bedst at køre med "+0".

Er den heldige indehaver af en Efterårsferie (som skulle have været i Berlin suk suk), så får ikke kørt så mange km som til dagligt.

HrMogensen
HrMogensen Oct 15 '20

Har haft kørt en tur idag. Med enten fartpilot eller FSD slået til lader det til at være rent lotteri om Elsa nedsætter hastigheden når jeg kører forbi skiltene.

De registreres helt sikkert for de vises i grafikken og den store hastighedstavle til højre for fartpilotens nuværende setting skifter ligeledes 1 sekunder efter man har passeret.

Der er et eller andet jeg har misforstået eller også trænger jeg bare til at få downloadet den update som lige er blevet tilgængelig. Jeg HAR den update som kom for en del uger siden der åbnede op for start/stop ved lyskryds og vejskilte.

HrMogensen
HrMogensen Mar 8 '21
Gammel tråd...
Til dem der er interessede så har forvirringen været at jeg klart troede at min Model 3 (FSD HW3) kunne og burde justere hastighed efter skiltegenkendelse.

Efter adskillige mails frem og tilbage til Tesla Support + en GoPro film, så har de meddelt mig at min bil udelukkende automatisk justerer hastighed efter GPS data. Skiltegenkendelse er KUN rent optisk og for at give mig en advarsel, og evt nem mulighed for at prikke på tavlen på UI.

Når jeg har troet det virkede så var det når GPS data perfekt matchede med at man passerede skilte. Skuffende...

Andre nyere biler i EU har skiltegenkendelse. Er det det samme?... kun en genkendelse og ikke en auto korrigering? 

Vedhæftet Teslas svar på mit spørgsmål om “why?”

Bianco
Bianco Mar 8 '21

Så Tesla support siger at det er Teslas bevidste valg at IKKE følge den skiltede hastighed, fordi det kan være farligt at sætte hastigheden ned???

Jeg er temmelig sikker på at det er supporterens frie fantasi.

HrMogensen
HrMogensen Mar 8 '21
Er også ret overrasket.
Men ja det hedder jo “Skiltegenkendelse” og ikke nødvendigvis korrigering? 

Hvad oplever andre? 

Og hvad med alle de andre EU biler (Peugeot, Bimmer osv)... hvordan er deres “skiltegenkendelse”? 
MOS
MOS Mar 8 '21

Ja, det virker umiddelbart lidt dumt, at når den nu har genkendt skiltet, hvorfor den så ikke bare retter sig efter det. Det burde ikke være svært at implementere, hvis den f.eks. har genkendt en 60 km/h tavle, at den så sætter farten til 60 km/h.

Måske kan det have noget at gøre med risikoen for, at der sker fejl. Hvis man f.eks. kører på en motorvej og den så aflæser en 50 km/h tavle på vejen, der går parallelt med og meget tæt langs motorvejen. Eller hvis der er en fartbegrænsningstavle og så en undertavle, den ikke lige kan gennemskue betydningen af (f.eks. at det kun gælder for bestemte køretøjer, på bestemte tidspunkter eller kun i vådt føre). Jeg har også nogle gange oplevet, at den har aflæst fartbegrænsningstavler, der blot var små klistermærker bag på andre køretøjer, og så har den fejlagtigt troet, at det var vejens fartbegrænsning. Så kan der jo opstå en farlig situation, hvis den pludselig bremser op.

Eller hvad nu hvis man i en 30 km/h zone kører bag en ladvogn, der har indsamlet skilte fra et vejarbejde på den nærliggende motorvej. På ladet ligger der hulter-til-bulter en bunke skilte med bl.a. vejarbejde, standsning forbudt og så f.eks. en 110 km/h tavle. Oh shit!

Forummets indlæg er redigeret af MOS Mar 8 '21
Zyp
Zyp Mar 9 '21

Jeg syntes det er håbløst at det ikke virker. Jeg kan godt forstå at du har skrevet til Tesla support.

Når man f.eks. kører på Amagermotorvejen hvor hastigheden skifter 110-90-110 så kører bilen videre uden at reagere på disse grænser. Grænserne har været der i mange år, så det burde være med i kort materiale. Og derudover er der masser af skilte.

Når man har betalt kassen for FSD kan det ikke være rigtig at bilen bare drøner igennem en 90 zone med alt for høj fart. Det er jo på niveau med at deres løsning er defekt.
Der er også masser af andre steder hvor det ikke virker - faktisk er det ganske få steder at den justering virker. Og meget tilfældigt. Og når det virker er det jo først efter at man har passeret skiltet, i modsætning til nogle andre bilmærker.
Jeg er med på at det kan være svært at kræve magi ud af FSD og mine forventninger er ikke helt høje. Men det er er sjusk og basalt set er det bare ikke i orden. Og lige præcis den funktion ville være så dejlig at have.
Det er lige ved at jeg kunne have lyst til at starte en gruppe ligesom den med ladehastigheden for at hævde at deres system ikke virker og bør refunderes (eller fixes). Hertil kunne man jo lægge automatisk parkering som virker i alle andre biler end Tesla.

jramskov
jramskov Mar 10 '21

Ja, det er ikke videre imponerende. Der er bestemt også mange steder her i og omkring Aarhus og Djursland der er fejl i kortdata. De sendte jo en kortopdatering ud engang sidste sommers, men den var åbenbart fyldt med fejl og blev trukket tilbage og siden er der ikke sket noget så vi kører stadig med kort fra 2019. 

Ice2EV
Ice2EV Mar 10 '21

Er der nogen der ved hvor man skal henvende sig for at få rettet de kort?

Jeg har en del steder hvor hastigheden er anderledes end reelt. Og hvis man kunne henvende sig et sted for at få det rettet, så hjalp det måske lidt hen af vejen.

Men jeg oplever også at den kører 60 selvom hastighedsikonet siger 70, 80 eller 90.

Eks. omrking Nibe virker den alternativ. 

eller på ny Nibevej efter passage af Sønderholm, der kører den gladeligt 90, hvor hastigheden er nedsat til 80 for afkørslen. Men kort efter der så er blevet 90 igen, så sætter den ned til 80.. Kuk kuk Betina

PeterE
PeterE Mar 10 '21

Jeg gætter på at det er Vejdirektoratet, som er ansvarlig for de danske kort - selvom alt vedr hastighed vistnok er varetaget af politiet. Jeg ville nok starte med at kontakte vejdir her: 

https://www.vejdirektoratet.dk/kontakt

HrMogensen
HrMogensen Mar 10 '21
Quote from Zyp

Jeg syntes det er håbløst at det ikke virker. Jeg kan godt forstå at du har skrevet til Tesla support.

Når man f.eks. kører på Amagermotorvejen hvor hastigheden skifter 110-90-110 så kører bilen videre uden at reagere på disse grænser. Grænserne har været der i mange år, så det burde være med i kort materiale. Og derudover er der masser af skilte.

Når man har betalt kassen for FSD kan det ikke være rigtig at bilen bare drøner igennem en 90 zone med alt for høj fart. Det er jo på niveau med at deres løsning er defekt.
Der er også masser af andre steder hvor det ikke virker - faktisk er det ganske få steder at den justering virker. Og meget tilfældigt. Og når det virker er det jo først efter at man har passeret skiltet, i modsætning til nogle andre bilmærker.
Jeg er med på at det kan være svært at kræve magi ud af FSD og mine forventninger er ikke helt høje. Men det er er sjusk og basalt set er det bare ikke i orden. Og lige præcis den funktion ville være så dejlig at have.
Det er lige ved at jeg kunne have lyst til at starte en gruppe ligesom den med ladehastigheden for at hævde at deres system ikke virker og bør refunderes (eller fixes). Hertil kunne man jo lægge automatisk parkering som virker i alle andre biler end Tesla.

De lader til det virker... men ifølge support er det fordi at DER hvor det ser ud til at virke så er det faktisk fordi GPS materiale matcher skiltningen. 
HrMogensen
HrMogensen Mar 10 '21
Quote from Ice2EV

Er der nogen der ved hvor man skal henvende sig for at få rettet de kort?

Jeg har en del steder hvor hastigheden er anderledes end reelt. Og hvis man kunne henvende sig et sted for at få det rettet, så hjalp det måske lidt hen af vejen.

Men jeg oplever også at den kører 60 selvom hastighedsikonet siger 70, 80 eller 90.

Eks. omrking Nibe virker den alternativ. 

eller på ny Nibevej efter passage af Sønderholm, der kører den gladeligt 90, hvor hastigheden er nedsat til 80 for afkørslen. Men kort efter der så er blevet 90 igen, så sætter den ned til 80.. Kuk kuk Betina

Problemet er vel mestendels EU kort materialet fra Tesla fra 2019... 

Zyp
Zyp Mar 11 '21

Hvordan ved man hvornår kort materialet er fra. Og er der nogen der ved hvorfor at der ikke er blevet skubbet nyere kort ud? Det kan jo gøres på ingen tid - hvis man ville.

HrMogensen
HrMogensen Mar 11 '21
Quote from Zyp

Hvordan ved man hvornår kort materialet er fra. Og er der nogen der ved hvorfor at der ikke er blevet skubbet nyere kort ud? Det kan jo gøres på ingen tid - hvis man ville.

Lige over/under hvor der står hvilken software du kører står der hvornår kortdata er fra. I mit og resten af EU’s tilfælde er det 2019... 
Har læst et sted at der kom opdatering til 2020 men efter problemer rullet retur til 2019... og intet sket siden.
jramskov
jramskov Mar 12 '21

Ja, vi havde ganske kortvarigt en 2020 opdatering. Er ret sikker på det var i slutningen af juli for det skete mens jeg holdte sommerferie.

Sider: 1 2 »