Loading...
dk

Udpensling af korrigering ved hastighedstavler (Fartpilot vs. FSD)? | Tesla Forum

HrMogensen
HrMogensen Oct 13

Hej!

Kører ofte med FSD og indimellem bare med fartpilot hvis jeg på forhånd ved at vejene driller kameraerne for meget.

Synes det er dejligt at bilen endelig kan korrigere hastigheden efter tavlerne, men jeg er blevet lidt forvirret ift. hvornår det virker - om der er forskel på om man kører med FSD (herunder AP) og kun fartpilot?

Jeg oplever indimellem følgende:

Hastighedstavlerne gengives tydeligt på skærmen. Man ser at dytten passerer hastighedsskilte og samtidig skifter det store skilt til samme tal (det store skilt lige til højre for visningen af hvad fartpilot er sat til). Men alligevel er det ikke altid at bilen tilpasser sig den fart som skiltet angiver? Jeg kan ikke rigtigt finde en sammenhæng med om det er når jeg kører med enten FSD eller kun fartpilot?

Har det noget at gøre med auto korrigering ift. tavler slår fra hvis jeg på et tidspunkt manuelt har korrigeret på fartpiloten?

MOS
MOS Oct 13

Jeg tror, der kan være 2 ting på spil:

1. Den er ligeglad på motorvej, hvor den bare kører det, du har sat den til, uanset at fartgrænsen er lavere. Det gør min AP1. Ved ikke om det er det samme på AP2.

2. På landeveje og i byen kan den godt sætte farten ned, hvis den ser et skilt, der dikterer en lavere fartgrænse. Men hvis den ser et skilt med en højere fartgrænse, sætter den kun farten op til det, du tidligere har sat den til som max.

Eksempel: Du kører i en 60-zone og sætter fartpiloten til at følge fartgrænsen på 60 km/h. Max. er nu sat til 60. Den ser et 50-skilt og sætter farten ned til 50. Fint nok. Så ser den et 70-skilt, men den sætter kun farten op til 60, fordi det er den max. fart, du har godkendt den til at køre i første omgang. Hvis du nu bøffer den op på 70, så vil den nok også accelerere til 70 næste gang, den kommer ind i en 70-zone. Hvis du kommer ind i en 80-zone og vil køre 80, skal du igen sige til den, at du godkender en højere max. fart på f.eks. 80.

CaptainChaos
CaptainChaos Oct 13
Jeg har kun AP (FSD v3 i en model 3) så jeg ved ikke hvordan FSD reagerer.
Min oplevelse er at den kun ændre hastigheder op til den hastighed du aktiverede AP på, altså:
- AP aktiveres mens du kører 110
- du kommer til et 90 skilt, AP sætter hastigheden ned til 90
- du kommer til et 110 skilt, AP sætter hastigheden op til 110 igen
- du kommer til et 130 skilt, AP bliver på 110.
Forummets indlæg er redigeret af CaptainChaos Oct 13
HrMogensen
HrMogensen Oct 13

DET kunne godt forklare det. Tænker at AP og FSD her reagerer ensartet. 

Jeg er bare ret sikker på at jeg har oplevet at hastigheden ikke sænkes automatisk selvom tavlen skifter - dvs. den pludselig angiver 50km/t (uanset om man har passeret et skilt eller ej) men min hastighed fortsætter på 60-70km/t før jeg selv dobbeltklikker på tavleikonet.

Jeg må ud og prøve... 

MOS
MOS Oct 13

I indstillingerne kan man sætte den til at køre op til +10 km/h hurtigere end den skiltede fartbegrænsning. Dette kan skabe lidt forvirring ift. hvor hurtigt den egentlig bør køre, når skiltene skifter. Så når du eksperimenterer, kunne det være et godt tip at sætte den til +0 km/h, dvs. at den blot følger fartgrænsen uden tillæg.

HrMogensen
HrMogensen Oct 13

Jeg har netop sat den til 0 km/t.

Har med mobilens GPS (via Sygic som jeg førhen benyttede), tjekket at bilen kun lader til at vise 2 km/t for meget, så ift. fartfælder passer det mig i forvejen bedst at køre med "+0".

Er den heldige indehaver af en Efterårsferie (som skulle have været i Berlin suk suk), så får ikke kørt så mange km som til dagligt.

HrMogensen
HrMogensen Oct 15

Har haft kørt en tur idag. Med enten fartpilot eller FSD slået til lader det til at være rent lotteri om Elsa nedsætter hastigheden når jeg kører forbi skiltene.

De registreres helt sikkert for de vises i grafikken og den store hastighedstavle til højre for fartpilotens nuværende setting skifter ligeledes 1 sekunder efter man har passeret.

Der er et eller andet jeg har misforstået eller også trænger jeg bare til at få downloadet den update som lige er blevet tilgængelig. Jeg HAR den update som kom for en del uger siden der åbnede op for start/stop ved lyskryds og vejskilte.