Loading...
dk

Mystisk forbrug | Tesla Forum

Mikany
Mikany Oct 16 '20

Jeg har oplevet at når jeg kører nordpå til København fra Sydsjælland, så er forbruget 25% højere end når jeg kører sydpå tilbage fra København mod Sydsjælland. (præcis samme vej)

Starter med 80% på batteri (nordpå) ca. 45% (sydpå). Kører med samme hastighed (100 km/t) begge veje. Bilen står stille i ca. 5 timer inden jeg kører tilbage.

Er der nogen der kan give en god forklaring på dette ? ?

Ice2EV
Ice2EV Oct 16 '20

Se der, selv vognen vil ikke til Kjøvenhavn, derfor gør den modstand  ;-)

bskaarup
bskaarup Oct 16 '20

Det er jo opad på kortet...

Min gør det samme når jeg kører til/fra arbejde. Tænker det er pga. vind og temperatur.

MOS
MOS Oct 16 '20

Modvind kan sagtens øge forbruget med ca. 10%. Medvind reducerer tilsvarende forbruget ca. 10%.

Om morgenen er bilens dæk kolde. Kolde dæk har højere rullemodstand. Kabinen er nok også kold. Den kræver en del energi at varme op. Batteriet ligeså. Et koldt batteri har også højere intern modstand. Om eftermiddagen har bilen måske stået i solen et stykke tid, så det hele er lidt lunere, hvilket hjælper en del på forbruget.

Det kan også være, der er en højdeforskel i terrænet, så man kører mere op ad bakke den ene vej.

Derudover påvirkes forbruget af kørestil m.m. Selvom du har kørt ca. samme hastighed, kan det være, du har bremset mere på den ene tur, hvor den anden tur måske har udnyttet regen bedre. At ligge i læ bag andre (store) køretøjer kan også reducere forbruget en del.

Mikany
Mikany Oct 16 '20

Det sjove er, at jeg bevidst har kørt de to strækninger fuldstændig ens, og jeg kører hjemmefra ved 12 tiden hvor solen har stået på hele formiddagen. Hjemturen foregår kl 17, så også her er forholdene ens.

Så det der står tilbage er at vejen til København er "op ad bakke" hmm.

koden
koden Oct 16 '20

Trafikken sydfra kl. 12 er jo nærmest ikke eksisterende men kl. 17 sydpå er tæt og med kø ind imellem.

Tager du højde for det?

Jeg kører samme tur 2 gange om ugen inden for 3 timer t/r.

Kigger dog aldrig på forbrug.

Men vil jeg prøve at tage mig sammen til på de ture :-)

 

Forummets indlæg er redigeret af koden Oct 16 '20
Mikany
Mikany Oct 17 '20

Jeg har målt i eftersårsferie hvor der hverken var trafik frem eller tilbage :-(

HrMogensen
HrMogensen Oct 18 '20

Som MOS skriver - jeg gætter på højdeforskel i terræn og vind. Nu har jeg næsten lige kørt fra Taastrup til Skovtårnet nær Næstved og retur. Sad og kiggede lidt forbrug og synes ikke rigtigt det gjorde en forskel ud/hjem men der var også lidt trafik der indimellem fik farten ned på 90 km/t.

Måske er der flere lange strækninger hvor man i lang tid kører opad bakke når man kommer sydfra? Jeg vil mene det let giver et gennemsnitligt højere forbrug en en kort meget stejl stigning med efterfølgende nedad bakke et langt stykke.

Jens_N_B
Jens_N_B Oct 18 '20

Min teori på noget af forskellen: Hvis du oplader bilen umiddelbart inden afgang, så er batteriet varmt når du kører nordpå. Når bilen har holdt stille i 5 timer, er batteriet koldt. Koldt batteri har større intern modstand = større varmetab. Bilen kan også vælge at bruge op til 7 kW på at hæve batteri temperaturen. Jeg mener også blot det at batteriet har lavere SOC, giver større intern modstand.
Hvilken SOC ankommer du med når turen er slut? Har du kun aflæst SOC eller har du noteret hvor mange wh/km bilen opgiver?

Mvh. Jens
Få 1500 km gratis Supercharge, ved at benytte mit refferal link ved bestilling af en Tesla: https://ts.la/jensnohr71245

Forummets indlæg er redigeret af Jens_N_B Oct 18 '20
AllanOlesen
AllanOlesen Oct 18 '20

Mikany, hvilken kote befinder du dig i, når du starter på Sydsjælland, og hvilken kote ender du på i København?

Så vidt jeg lige kan sjusse mig frem til, koster det omkring 6 Wh at klatre 1 meter. Så merforbruget i Wh/km må blive:

merforbrug =  6 * [koteforskel i meter] / [afstand i km].

 

Hvis du sammenligner en ud- og en hjemtur, bliver forskellen den dobbelte, da du jo også sparer et tilsvarende forbrug, når du kører den vej, hvor det går ned ad bakke.

Forummets indlæg er redigeret af AllanOlesen Oct 18 '20
Mikany
Mikany Oct 18 '20
Citat fra AllanOlesen

Mikany, hvilken kote befinder du dig i, når du starter på Sydsjælland, og hvilken kote ender du på i København?

Så vidt jeg lige kan sjusse mig frem til, koster det omkring 6 Wh at klatre 1 meter. Så merforbruget i Wh/km må blive:

merforbrug =  6 * [koteforskel i meter] / [afstand i km].

 

Hvis du sammenligner en ud- og en hjemtur, bliver forskellen den dobbelte, da du jo også sparer et tilsvarende forbrug, når du kører den vej, hvor det går ned ad bakke.


Det er også det jeg er endt på København må ligge op ad bakke.
Mikany
Mikany Oct 18 '20

Hvis du sammenligner en ud- og en hjemtur, bliver forskellen den dobbelte, da du jo også sparer et tilsvarende forbrug, når du kører den vej, hvor det går ned ad bakke.

Citat fra Jens_N_B

Min teori på noget af forskellen: Hvis du oplader bilen umiddelbart inden afgang, så er batteriet varmt når du kører nordpå. Når bilen har holdt stille i 5 timer, er batteriet koldt. Koldt batteri har større intern modstand = større varmetab. Bilen kan også vælge at bruge op til 7 kW på at hæve batteri temperaturen. Jeg mener også blot det at batteriet har lavere SOC, giver større intern modstand.
Hvilken SOC ankommer du med når turen er slut? Har du kun aflæst SOC eller har du noteret hvor mange wh/km bilen opgiver?

Mvh. Jens
Få 1500 km gratis Supercharge, ved at benytte mit refferal link ved bestilling af en Tesla: https://ts.la/jensnohr71245

Tak for svar, jeg mener dog at det er omvendt for mit vedkommende, da den bruger væsentligt mere når jeg kører hjemmefra med varmt/nyopladet batteri
AllanOlesen
AllanOlesen Oct 18 '20

Mikany, hvorfor er du "endt på, at København må ligge op af bakke"?

Var det ikke bedre bare at kigge på din start- og slutkote i stedet for at gætte?

jonsiii
jonsiii Oct 18 '20

Prøv lige inden afgang at vælge “Navigate to” der hvor du skal hen i Kbh. Hvis du “pakker ruteplanen ud”, så gætter den på hvor mange % du har ved destinationen og hvor mange % du har hvis du skulle retur. Den tager højde for hastigheder og højdeforskelle. Hvad får du af tal der?

Du kan også i Energy under Trip se et gæt på hvordan forbruget burde være. Er den grønne linie over eller under den grå?

Mikany
Mikany Oct 18 '20
Citat fra jonsiii

Prøv lige inden afgang at vælge “Navigate to” der hvor du skal hen i Kbh. Hvis du “pakker ruteplanen ud”, så gætter den på hvor mange % du har ved destinationen og hvor mange % du har hvis du skulle retur. Den tager højde for hastigheder og højdeforskelle. Hvad får du af tal der?

Du kan også i Energy under Trip se et gæt på hvordan forbruget burde være. Er den grønne linie over eller under den grå?


Det var en super ide´, det kan give svaret !