Loading...
dk

Kinesisk Model 3 i Danmark | Tesla Forum

Emne placering: Forum hjem » Model 3 » Model 3 - Nyheder
Goodspeed
Goodspeed Oct 22 '20

Har netop set på Teslas hjemmeside hvis man viser biler i lagerbeholdning at det er biler med WLTP på 440km! 

Det viser sig at det er biler fra Kina med et andet batteri. Se chat med Tesla...

jramskov
jramskov Oct 22 '20

Overraskende og skuffende at de ikke har varmepumpe.

Noogi
Noogi Oct 22 '20
Citat fra jramskov

Overraskende og skuffende at de ikke har varmepumpe.

Kan ikke se at det er overraskende eller skuffende. Det er modeller der er blevet produceret noget tid siden der nu er nået til Danmark. Synes man skal glæde sig over den forbedrede rækkevidde. Bilerne bliver konstant forbedret og ændret og man får aldrig det nyeste og det bedste i mere end et par uger. Køb når du har brug for bilen og glæd dig over at du får et fantastisk køretøj.

Ice2EV
Ice2EV Oct 22 '20

Tænker umiddelbart det lager de står på ligger i Kina. Sådan er det med webshops. På lager, men ikke noget om hvilket lager.

Hvis du bestiller en ny står der den kan leveres i februar med det nye batteri.

Noogi
Noogi Oct 22 '20
Citat fra Ice2EV

Tænker umiddelbart det lager de står på ligger i Kina. Sådan er det med webshops. På lager, men ikke noget om hvilket lager.

Hvis du bestiller en ny står der den kan leveres i februar med det nye batteri.

Muligvis. Men der er kun én af de 4 biler der står som "i transit" så man får da indtryk af at de andre 3 kan leveres her og nu. 

MMM
MMM Oct 22 '20

Jeg snakkede med en fra levering i morges om disse biler "på lageret," og han sagde at de var de biler der allerede er på vej til DK. Hvor kommer de fra, havde jeg glemt at spørge. Jeg har bestilt en TM3 LR, og den bil jeg har bestilt bliver afleveret (forhåbentlig) sammen med de biler "på lageret" i slutningen november, primo december. Krydser fingre.

jramskov
jramskov Oct 22 '20

@Noogi: Som jeg har forstået det, er der ingen kinesiske Teslaer i Europa endnu, de har først lige forleden meldt ud at de vil begynde at sende TM3 SR+ modeller til Europa fra Kina og at første sending ville sejle afsted snart. Samtidigt er der kommet en refresh af TM3 der bla. inkluderer varmepumpe. 

Bianco
Bianco Oct 22 '20

Teslas "på lager" betyder at den specifikke bil er bygget, eller ved at bliver bygget, som lagerbil. Dvs. ikke en bestilling fra en kunde. Den kan sagtens stå på havnen i Kina.

DenseH
DenseH Oct 22 '20

Har netop talt med Tesla. Har bestilt SR+. Den står til at komme sidst i November. De siger at den vil komme fra Kina med det nye batteri der har rækkevidde på 440km. Det vil kun være SR+ 2020 model der vil komme til DK med dette batteri. Alle 2021 modeller vil komme fra USA med det “gamle” batteri. De 430km rækkevidde på den nye SR+ vil ganske rigtigt skyldes den nye varmepumpe. De kan ikke svare på om det nye batteri har fordele eller ulemper. Men der har jo længe gået rygter om Teslas egne batterier som kommer i alle Kinesiske modeller. De skulle have længere levetid inden degradation. Og kunne lades til 100% uden problemer. Altid lidt “spændende”. Dog lidt underligt at man ikke indfører det nye batteri i USA endnu. Kan selfølgelig skyldes at det er en større omgang at omlægge produktionen. 

CanEl
CanEl Oct 22 '20

jeg tror det er fordi de fleste LiFeP batterier produkseres i kina at de har brugt dette.
det har nogle fordele men også nogle ulemper.
jeg har en bil fra 2010 med disse batterie, og er overrasket over deres ydelse.
de er blevet mishandlet en del, da flere ting svigtede.
de har overlever en def BMS så de blev overladet flere gange, før jeg fandt fejlen.
der er ingen varme ved batteriet, og ingen vampire drain. den har prøvet at stå urørt i 3 mdr. og bare kørt bagefter.

Forummets indlæg er redigeret af CanEl Oct 22 '20
DenseH
DenseH Oct 22 '20

Det er ganske rigtigt LFP (lithium iron phosphate) batterier. Man mener at de er produceret af CATL. De har fået tilladelse til at bruge dem i den Kinesiske udgave af SR+ Og har nu besluttet at bruge dem i eksport modeller til Europa, Australien osv. Det skulle give dem mulighed for at bruge de dyrere og mere energi tætte batterier til de modeller der har længere rækkevidde og til deres Semi truck.  

Batteriet er meget billigere at producere (og mere miljørigtigt), da det ikke indeholder Kobolt. Men er ikke så energi tæt. Altså er det ikke så let at lave kompakt. Derfor giver det mening at bruge det i de modeller der har plads i batteripakken. 

Sjovt nok er SR+ sat til at have en rækkevidde på 468km i Kina. Den samme er sat til 440km i Danmark. 

Elon har luftet at SR+ faktisk kommer med varmepumpen. Tesla Danmark siger dog at det ikke er tilfældet. Men vi kan jo lade os overraske.

Bonus info. Der er flere meldinger om at kvaliteten af de Kinesisk producerede M3 er væsentlig bedre end dem fra USA.

MOS
MOS Oct 22 '20
Citat fra DenseH

Sjovt nok er SR+ sat til at have en rækkevidde på 468km i Kina. Den samme er sat til 440km i Danmark. 

Er du sikker på, at de også opgiver rækkevidden efter WLTP-normen i Kina? Ellers kan forskellen måske skyldes, at den i Kina kommer med varmepumpe og derfor har længere rækkevidde.

Elon har luftet at SR+ faktisk kommer med varmepumpen. Tesla Danmark siger dog at det ikke er tilfældet. Men vi kan jo lade os overraske.

Jeg har selv talt med Tesla, som siger, at SR+ også kommer med varmepumpe i Danmark. Men først i løbet af Q1 2021. Så dem, de sælger lige nu er altså uden varmepumpe. 

bskaarup
bskaarup Oct 23 '20

De bruger NEDC i Kina

Google translate af den kinesiske side:

DenseH
DenseH Oct 23 '20

Det er rigtigt. Varmepumpen kommer først i 2021 modellerne. Men Elon har antydet at en kombination af LFP og varmepumpe kunne give bedre rækkevidde i Kina modellen.* De 468km skyldes ganske rigtigt den noget mere optimistiske NEDC man bruger i Kina. Bliver spændende at få mere info fra Tesla om de LFP M3SR+ vi får hertil i 2020. Bilerne kommer nok til at veje noget mere. Tesla oplyser at batteripakken kommer til at veje mere. Til gengæld oplyser de at man bør oplade til 100% hver dag og som minimum en gang om ugen. Hvad med ladetid? Tesla har ikke info om ændrede ladetider på eks. Supercharger. 

Men det er da positivt med længere rækkevidde der også kan udnyttes oftere. Ved 100% opladning hver dag vil man da miste Regen Brake eller hvad er jeres erfaring? Hvor langt ned i % skal man for at Regen Braking virker ordentligt? Tænker at det er et minus at man vil starte hver dags kørsel uden at have Regen Brake!

https://thedriven.io/2020/09/14/tesla-model-3-for-australia-will-be-made-in-china-but-will-price-come-down/

*But there could be a pay off. Tesla is also using a different battery in its China-made Model 3, which uses an lithium iron phosphate (LFP) battery that is less energy dense that the nickel cobalt aluminium (NCA) batteries used of US-made vehicles.

However, Musk also noted at the time that improvements in efficiency – including using a heat pump in the China-made Model 3 in late 2020 – meant Tesla is “comfortable” with using the lower density LFP battery.

“What we’re seeing with our passenger vehicles is that our powertrain efficiency and tire efficiency, drive coefficient like basically all of the things that, like, you know, our HVAC, going to a heat pump, basically our total vehicle efficiency has gotten good enough with Model 3, for example, that we actually are comfortable having an iron phosphate battery pack in Model 3 in China,” Musk said, adding that, “that will be in volume production later this year.”

 

 

Forummets indlæg er redigeret af DenseH Oct 23 '20
MOS
MOS Oct 24 '20
Citat fra DenseH

Til gengæld oplyser de at man bør oplade til 100% hver dag og som minimum en gang om ugen. Hvad med ladetid? Tesla har ikke info om ændrede ladetider på eks. Supercharger. 

Jeg kunne godt forestille mig, at LFP batterierne kan tåle hurtigere opladning, så det bliver spændende at se, hvor hurtigt de kan lade på SuC.

Ved 100% opladning hver dag vil man da miste Regen Brake eller hvad er jeres erfaring? Hvor langt ned i % skal man for at Regen Braking virker ordentligt? Tænker at det er et minus at man vil starte hver dags kørsel uden at have Regen Brake!

Min erfaring med regen (jeg har en Model S 85D) er, at den har praktisk talt ingen regen ved 100% SoC. Men allerede ved 98% bliver det mærkbart. Ved 95% er der oftest næsten eller helt fuld regen til rådighed. Det afhænger dog en del af batteritemperatur. Ved lav temperatur er der knap så meget regen, men hvis man lige har ladet til 100%, er batteriet typisk varmt og så er det ikke noget problem.

Men med LFP batterier kan det sagtens være, at det er helt anderledes. LFP batterier tåler bedre at blive ladet til 100%, sandsynligvis også med højere effekt. Og regen bliver netop begrænset til, hvad batteriet kan tåle at blive ladet med. Så hvis de anbefaler opladning til 100% på daglig basis, så er mit gæt, at den tåler det og at regen bliver rimeligt tilfredsstillende helt op til 100%.

Det er dog ikke noget, jeg har konkret viden om. Ren spekulation og (kvalificeret) gætteri indtil videre. Men det bliver spændende at se.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Oct 24 '20
DenseH
DenseH Oct 29 '20

Det ser ud til at de første 7000 Kinesiske Tesla M3 SR+ forlod Shanghai den 26/10. Ankomst i Zeebrügge den 27/11. De er ombord på Wallenius Wilhelmsens biltransport “Toscana”.
Tesla oplyser nu at de nye LFP batterier skulle kunne lade med samme hastighed som de “gamle” NCA. Ikke officielle oplysninger: Bilen skulle være ca. 100kg tungere. LFP batteriet skulle være på 55kwh (modsat de tidligere 50kwh).

 

 

Forummets indlæg er redigeret af DenseH Oct 29 '20
jramskov
jramskov Oct 29 '20

Det er også lidt fedt hvis det er korrekt at de kan og bør lades til 100%.

Ice2EV
Ice2EV Oct 29 '20

Hvis eller når LR kommer med LFP batt's, er der s plads til 75 kWt i bugen på model 3?

 

Hvor langt løber en hidtil SR+ reelt på full batt og hvor langt løber den i dagligdagen ved sommer og vinter temp?

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Oct 29 '20
RUNE2
RUNE2 Oct 29 '20
Quote from Ice2EV

Hvis eller når LR kommer med LFP batt's, er der s plads til 75 kWt i bugen på model 3?

LFP har dårligere energitæthed end NCA, så der vil ikke være plads til samme antal KWh i en model 3. 

Men hvis LFP holder kapaciteten bedre, ikke tager skade af at lade til 100%, er billigere og ikke bruger sjældne materialer, gør det måske ikke noget.
Forummets indlæg er redigeret af RUNE2 Oct 29 '20
Sider: 1 2 3 4 5 »