Loading...
dk

AP/fartpilot | Tesla Forum

Ice2EV
Ice2EV Nov 11 '20

Hey Dudes.

Var lige en tur i raketten idag, fruen har scooret den i flere dage.

Men bemærkede flere gange på den korte tur, at fatpiloten blev slået til på den fart jeg kørte og ikke hastighedsgrænsen på stedet. Eks hastighedsgrænse 90, jeg kørte 78 på tilkørselsrampen.

Jeg plejer så snart jeg er på rampen til motortrafikvejen bare at slå den til, og så dribler den selv op til 90..... Men ikke idag.

Er der kommet en OTA på det sidste, der ændre indstillinger?

Jess

Nikola
Nikola Nov 11 '20

Mener der var en justering af bla. hastighedsgrænse på en opdatering, der kom for nogle dage siden, men nærstuderede ikke detaljerne

Forummets indlæg er redigeret af Nikola Nov 11 '20
CaptainChaos
CaptainChaos Nov 11 '20
Med den nye version 2020.44.10.1 kan du selv bestemme hastighed den sætter når du aktiverer autopilot, der er 2 muligheder:
- fart grænsen
- den hastighed du kører lige nu

Det kan ændres i: Controls > Autopilot > Set Speed

MOS
MOS Nov 11 '20

Der er fordele og ulemper ved begge dele.

Den rutinerede vil måske gerne have den til at accelerere op til fartgrænsen med det samme, man aktiverer AP, så man slipper for at skulle bøffe den op selv.

Den urutinerede kan nemt blive overrasket over, at den pludselig accelererer af sig selv og kan føle, at man mister kontrollen og i værste fald gå i panik. Og så er det da en god valgmulighed, at man kan sætte den til bare at fortsætte med nuværende fart og så selv bestemme, hvornår man vil bøffe den op.

AllanOlesen
AllanOlesen Nov 11 '20

Hvis man holder fingrene fra indstillingen under Controls > Autopilot, kan man faktisk gøre begge dele med stilken, når man aktiverer fartpiloten:

Kort tryk på stilken: Fartpilot aktiveres, sat til nuværende hastighed.

1-2 sekunders "dybt" tryk på stilken: Fartpilot aktiveres, sat til (det som Tesla tror, er) fartgrænsen.

nko
nko Nov 11 '20
Den (u)rutinerede(?) kunne ønske sig begge muligheder med kort/langt vip (som når man sætter den i frigear), fordi der er situationer hvor hver af de to muligheder har sin fordel. “Nuværende” hastighed er særligt en fordel hvis man ikke ønsker at ramme “speed limit” (eksempelvis fordi man er i tæt bykørsel med mange cyklister, fordi bilen tager fejl om hvad tilladt fart er, mv.) — det er i øvrigt sådan den fungerer i trailer mode.
nko
nko Nov 11 '20
AllanOlesen: du var hurtigst ;-)
AllanOlesen
AllanOlesen Nov 11 '20

Det er ikke kun et spørgsmål om at være rutineret. Hvis jeg kører med konstant hastighed på 60 km/h og aktiverer fartpiloten, så er det jo nok, fordi jeg ønsker at køre 60. Hvis jeg ønskede at køre 80, havde jeg nok kørt 80. Så skal fartpiloten ikke tro, at den er klogere end mig og begynde at accelerere til 80, når jeg aktiverer den.

Det var et rystende uigennemtænkt brugerinterface, og det er godt, at de har indset fejlen og rettet den.

MOS
MOS Nov 11 '20

Det kommer nok også an på, om man allerede kører på en vej og har gjort det et stykke tid. Så vil man måske bare fortsætte med nuværende fart.

Eller om man lige er drejet ind på en ny vej eller tilkørselsrampe og slår AP til. Så vil man nok typisk accelerere op til fartgrænsen.

Uanset, fint at man så har valgmuligheden efter den nye opdatering.

Ice2EV
Ice2EV Nov 11 '20

Hey, fedt med et forum der bare er frisk på lyn info.

Mega fedt man kan begge dele på stilken, det må jeg prøve i morgen, måske jeg kan nappe raketten idn på skolen med den bette inden fruen kører på arbejde.

Er godt klar over Tesla på nogen områder er tunge at danse med(batterygate, MCU0/1, S dørhåndtag). Men der er altså også nogen ting der bare bliver bedre hver anden uge. Damn VAG og de andre hænger i med næb og klør! Er der nogen der kunne have forestillet sig en ICE producent tillade selfservice og med fortsat dækkende garanti, nej vel!

Kunne man få en model Y inden afgiften slog til, så havde jeg fyret Ice-sneglen af også og gået all in.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Nov 12 '20
jonsiii
jonsiii Nov 12 '20

Det er simpelthen den bedste update længe. Ville lige ha startet en tråd med den gode nyhed, men folk er hurtige her. =) Det er virkelig godt, især efter nogle af de sidste updates, hvor de havde pillet virkelig meget ved noget der nogenlunde virkede.

Før:

• * Du vil køre 110 på et 130-stykke på motorvejen og vil gerne ha fartpilot.
  • * Enable fartpilot rykker den op på 130. Accelleration + scroll, scroll, scroll, scroll..
  • * Ahh 110 igen... Enable AP. 130!! Accelleration + scroll, scroll, scroll, scroll..
  • * Ahh 110 igen... Men nu er der en lastbil, så jeg blinker ud. AP disabler, og fartpilot er på 110.
  • * Lastbil overhalet, enable AP igen. 130!!

Der var jeg næsten klar til at vælge VW igen. Nøj, det var irriterende. Men nu virker det bare.

Nu:

• * Op på 110. Enable fartpilot. Done
  • * Enable AP. Bum.
  • * Overhal lastbil. Enable igen. Bum.

En skam vi ikke skal til Rønbjerg Feriecenter alligevel pga. Corona. Ku godt lige ha klaret et par hundrede km nu. =) God dag til alle.

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Nov 12 '20
selsoe
selsoe Nov 12 '20

Jeg kan godt lide muligheden for selv at bestemme hvad AP skal gøre når den slås til, men skal lige have skåret det ud i vegansk læder. Har jeg forstået dette rigtigt?

- Jeg skal ikke røre indstillingen for AP
- Hvis jeg gerne vil slå AP til ved den hastighed jeg allerede kører, skal jeg give stilken et kort tryk (som altid - dvs standardopførsel har ændret sig?).
- Hvis jeg gerne vil slå AP til og køre hastighedsbegrænsningen, skal jeg give stilken et tryk helt i bund i 1-2 sekunder?

Dette er nyt for 2020.44.10.1, korrekt?

Ice2EV
Ice2EV Nov 12 '20

Sådan forstod jeg det også.

Men testede til morgen, og du skal ind i "autopilot" og sætte til aktuel speed, tror jeg det var. Hvis ikke jeg skiftede indstilling, så gik den automatisk på hastighedsgrænsen.

Så har du muligheden for at

trykke kort(komfort kort er nok) og den sætter til aktuel hastighed.

trykke langt(2-3 sekunder, komfort tryk er nok, men hold længere), så sætter den til den hastighed bilen tror vejen er behæftiget med.  Der er dog enkelte steder den er forvirret(eks ved Sønderholm på motrotrafikvejen hvor den mener man kun må køre 80 og ikke 90), ved ikke om det er kortformat eller hvad der er årsagen, for vores læser ikke skilte.

Awesome udvikling, bortset fra personligt ville jeg have foretrukket det modsat, altså kort tryk var hastighedsgrænsen og langt var aktuel hastighed...... Men sådan er det jo, nogen kan lide datteren, andre moderen og så er der dem der er til det hele.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Nov 12 '20
PL
PL Nov 12 '20

Helt enig med Ice2EV. Det er fedt at kunne begge dele med stilken, men det kan man så vidt jeg har oplevet kun hvis man har "aktuel hastighed" som default. Ret mig endelig, hvis jeg tager fejl.

Jeg har netop også irriteret mig meget over den situation, Jonsii beskriver, og er glad for det nye.

Det er i øvrigt også nyt, at man kan sætte offset ift. hastighedsgrænsen i procent i stedet for absolut km/t, hvis man vil prøve det af.

AllanOlesen
AllanOlesen Nov 12 '20

selsoe, det virker helt som du skriver, med undtagelse af, at 1 tryk kun aktiverer TACC, ikke AP*. 

Og ja, den skal være sat til "Aktuel hastighed" inde i opsætningen. Hos mig skete det automatisk, da jeg installerede opdateringen. Da jeg gik ind for at sætte den til "Aktuel hastighed", var det allerede indstillet. Men ICE2EV har åbenbart oplevet det modsatte.

(*: Du kan i princippet gøre det samme ved aktivering af TACC med to tryk. Hvis TACC står til aktuel hastighed, men du ved aktivering af AP gerne vil have den til at springe op på fartgrænsen, kan du aktivere AP med et kortvarigt og et langvarigt tryk. Hvis du ønsker at fastholde den nuværende hastighed, skal du aktivere med to kortvarige tryk.)

baldur
baldur Nov 12 '20

Det er en stor forbedring. Nu mangler vi bare en option på at kunne sætte hastigheden hurtigere. 99% af mit input er "fast-scroll". Fast scroll bør derfor være standard, således at et klik i stedet for at være +- 1 km/t bliver +- 5 km/t.

AllanOlesen
AllanOlesen Nov 13 '20
Quote from baldur

Fast scroll bør derfor være standard, således at et klik i stedet for at være +- 1 km/t bliver +- 5 km/t.

Det ville også hjælpe en del, hvis 1 klik var 1 klik.

Jeg hader scrollhjul, som mister impulser, hvis man scroller for hurtigt. Det er desværre tilfældet med Teslas.

Goodspeed
Goodspeed Nov 14 '20
Dejligt med denne nye funktion, men kunne dæleme godt bruge en “Resume” funktion i adaptiv fartpilot.
Forummets indlæg er redigeret af Goodspeed Nov 14 '20
Jenskh
Jenskh Nov 16 '20
Fantastisk med denne nye funktion. Den har været meget ønsket. Specielt af familiens nye bilist som blev lidt overvældet ved hastighedsstigningerne på motorvejen når han kørt 110 på en 130 strækning og slog AP til
AllanOlesen
AllanOlesen Nov 16 '20
Quote from AllanOlesen

Det ville også hjælpe en del, hvis 1 klik var 1 klik.

Jeg hader scrollhjul, som mister impulser, hvis man scroller for hurtigt. Det er desværre tilfældet med Teslas.

Nå, nu rodede jeg mig ud i en gang RTFM. Det er åbenbart en tilstræbt funktionalitet. Den skipper ikke bare pulser, men begynder med vilje at afrunde til nærmeste 5 km/h, når man scroller hurtigt.

Jeg er ikke helt sikker på, at jeg kan se lyset i den funktionalitet. 

Sider: 1 2 »