Loading...
dk

Autopilot | Tesla Forum

Lau
Lau Nov 16 '14

Jeg kunne ikke finde en anden tråd om autopiloten så hermed en start på snakken om den.

Personlig er det nok den feature som jeg har glædet mig mest til og den som har puffet mig til den endelig beslutning om at bestille en S85. Jeg pendler mellem Aalborg og Aarhus, og er fascineret over tanken om at kunne arbejde i bilen på motorvejen mens Tesla'en klarer rresten.

Første version af autopiloten ser ud til at indeholde ca. de funktioner som de andre i luksusklassen har (adaptiv fartpilot, advarsel om kollision med sidekørende, automatisk parkering), men udsigterne ser spændende ud med mulighed for at køre 100% selv mellem motorvejspåkørsel og afkørsel inden for et år og et mål om 100% automatisk kørsel.

Nu vil jeg helst ikke lyde som om jeg ikke værdsætter at køre selv, for det gør jeg, men pendlerturerne kunne blive skønnere hvis man kunne bruge motorvejsstrækningen til at tjekke emails og drikke morgenkaffen.

Det jeg gerne vil bruge tråden her på er at snakke om mulighederne med autopiloten og erfaringer med den når den er på gaden.

Tanken fra Tesla's side lyder til at være at installere alt det hardware der skal bruges og løbende sende softwareopdateringer ud til at forbedre autopiloten. Jeg har spekuleret på om de sensorer de har installeret er nok til at nå målet om 100% automatisk kørsel bla. undre jeg mig over at der kun er en fremad vendt radar. Sonaren kan se lidt bagud, men en erfaren bilist ved at det er ligeså vigtigt at holde øje med det der kommer bagfra.

Spørgmålet er om Tesla har sparret på sensorene da de ved at 100% automatik er mindst 5 år ude i fremtiden?

Forummets indlæg er redigeret af Lau Nov 16 '14
Kiefer
Kiefer Nov 16 '14

Lau: Jeg kører samme strækning, og når jeg kigger rundt på de andre bilister synes jeg da ikke der ser ud til at der er behov for autopilot i bilen for at drikke morgenkaffe og kigge e-mails? ;-)

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Nov 16 '14
Lau
Lau Nov 16 '14

Baronen: Ja, det er jeg klar over, men man kan håbe at reglerne over tid kommer til at afspejle teknologien. Jeg er en passioneret bilist og er meget opmærksom i trafikken, men som med så mange andre ting er jeg enten eller, så enten koncentrerer man sig om at køre bil og ikke andet eller også lader man bilen klare det. Man ser dog desværre alt for mange som har slået fartpiloten til og hjernen fra, hvilket jeg synes er noget af det mest farlige på vejen.

Kiefer: Nemlig! Det er nok den type sensor de mangler at installere, en som kan detektere uopmærksomme bilister.

JL
JL Nov 16 '14
Lau: Jeg tror det du snakker om først er muligt 5-6 år ude i fremtiden iflg. dette interview med Hr. Musk.

http://www.youtube.com/watch?v=60-b09XsyqU

Andre steder har han udtalt at 90% autopilot bliver muligt indenfor ét år - i interviewet skelner han også mellem autopilot og autonomous driving. Det er vist det sidste du er ude efter.

KennethOlsen
KennethOlsen Nov 16 '14

Jeg giver MatthiasHR ret. Kunne forstille mig at det første man "frigav" måske var en kø-funktion, hvor bilen kan være "selvstyrende" op til en max hastighed.

Maho
Maho Nov 17 '14
Nommensen, kan du ikke fortælle lidt om hvad der er aktivt i din nye dyt af de nye ting?
Raymond
Raymond Nov 17 '14

Kørte fra Herlev til Fleggard i går, derefter retur til Herlev, dog lige over Svendborg for at aflevere datteren på Oure - Hvor ville det dog have været afslappende med noget Laneassist - jeg var dødtræt, da jeg kom hjem. Jeg overvejer.......

Forummets indlæg er redigeret af Raymond Nov 17 '14
Hookmaker
Hookmaker Nov 17 '14

Hvad overvejer du Raymond?....;-)

Nommensen
Nommensen Nov 17 '14
Lane assist virker de andre ting kommer henad vejen.
Maho
Maho Nov 17 '14

Så adaptiv fartpilot er ikke fungerende (altså tilpasning af hastighed til forankørende)?

Hvad med genkendelse af skilte, synes jeg læser herinde at det også er aktivt (der er jo heller ikke direkte omhandlende autopilot)?

Forummets indlæg er redigeret af Maho Nov 17 '14
Nommensen
Nommensen Nov 17 '14
Den viser hastighedsskilte men ved ikke om det er standard på modeller uden auto pilot!
Maho
Maho Nov 17 '14
Suoer, det har min nemlig!
Lau
Lau Nov 24 '14

Jeg synes tingene peger i den rigtige retning. So Ein Ding afsnittet med selvkørende biler var spændende og det er lækkert at se at der begynder at komme noget konkurrence på de selvkørende teknologier. Seneste interview med Musk tyder også på at de bevægger sig med hastige skridt

"Autopilot works on 90% of driven kilometers. Problematic is driving around places without road marking or where kids are playing. Tesla will solve this within the next three years."

Raymond: Præcis. Nogle gange ville det være dejligere at bilen kørte for en.

Glæder mig til at høre mere herinde når softwareopdateringerne kommer ud.

heinzemann
heinzemann Jan 3 '15

Nogen der ved noget om hvornår Autopilot vil blive udrullet? Dvs. Først og fremmest lane assist (lige nu er der kun advarsel ved "ublinket" vognbaneskift ved højere hastigheder end 50 km/t), visualisering af omkringværende biler, automatisk tilpasning af hastighed til bilen foran, aflæsning af hastighedsskilte?

bestfind
bestfind Jan 3 '15
Citat fra heinzemann

Nogen der ved noget om hvornår Autopilot vil blive udrullet? Dvs. Først og fremmest lane assist (lige nu er der kun advarsel ved "ublinket" vognbaneskift ved højere hastigheder end 50 km/t), visualisering af omkringværende biler, automatisk tilpasning af hastighed til bilen foran, aflæsning af hastighedsskilte?

Ja, der er nok nogen, der ved det. Alt, vi andre kan gøre, er at gætte. Personligt tror jeg, vi skal være heldige, hvis vi ser lanekeeping (uden hænder på rattet) i 2015 i Danmark. Tesla har sagt, at det vil være begrænset til motorveje, som de har godkendt, baseret på gps. Det kræver jo også, at landets lovgivning tillader det / vil tillade det. Så mon ikke de i 2015 tillader det på en eller anden Californisk motorvej bare for at sige, at der kom autopilot ud i 2015.

Til gengæld tror jeg på en snarlig opdatering med adaptive cruise pilot. Jeg læste her på forummet, at en Tesla-medarbejder havde sagt inden 2015. Det nåede vi så ikke at opleve! Nok i første halvdel af 2015 så :).

bestfind
bestfind Jan 3 '15

Heinzemann, hvis du er meget utålmodig, kan du købe en Infiniti q50 i mellemtiden. Den har autopilot i dag :-).

Bare du ikke gør som ham her:

Gustavsfar
Gustavsfar Jan 3 '15

Det er altså en hel utrolig imponerende og grænseoverskridende video! Tror altså at jeg får svært ved at overbevise lillemor om at køre hands off til og fra arbejde... :)

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Jan 3 '15
heinzemann
heinzemann Jan 4 '15
Tak for jeres svar :)
Gustavsfar
Gustavsfar Jan 13 '15

Så denne video af TACC på youtube for nylig. Den viser hvordan TACC virker ved køkørsel. Glæder mig til at kunne bruge det til sommer når vi drager sydover :-) 

https://www.youtube.com/watch?v=k_kep9D21-8

TorbenJ
TorbenJ Jan 17 '15

Jeg er enig i at det engang imellem kunne være godt at koble lidt fra (ikke nødvendigvis nappe en fyllblown morfar) og tror at det i nogle situationer endda vil være mere sikkert end at køre selv. Men den store ubekendte er vel lovgivningen?

Vi har set Infinityen som åbenbart har featuren enabled i US. Hvordan er reglerne i DK? Må featuren være i bilen (men bare ikke anvendes) eller må den slet ikke være der (endnu)?

Er der nogen der arbejder på at få det gjort lovligt i DK? FDM?

Sider: 1 2 »