Tror måske folk blander lidt tingene sammen.
TACC, er fartpiloten som selv holder afstand til bilen foran. Det er lovligt, og har være på nogle bilmodeller i over 7 år.
Autopiloten, er den der sørger for den selv styrer. For mig at se findes de i 2 "udgaver", en der blot holder sin bane, og den smarte som selv skifter bane (uden man manuelt skal blinke) når der skal overhales, for at holde den ønsket hastighed. Ingen af disse funktioner virker i bilen endnu.
Om autopiloten er lovlig, er jeg desværre ikke klar over.
Enig - dejligt at være fri for gearskift, tomgangskørsel og stort merforbrug ved langsom kørsel ifht. ICE. Regnerativ bremse gør også at man stort set kan nøjes med at bruge speederen.
Styrer den selv i dk?
Nej - men det gør den heller ikke i USA endnu, kommer i senere software.
Spændende! Fra dagens pressekonference:
Q: What concerns have been brought to Tesla (from regulators) concerning that functionality?
A: Autosteering will be enabled on highways and major roads and private roads at low speeds. .. Tesla has been working with all agencies around the world.