Loading...
dk

12V batteri skal skiftes - on/off | Tesla Forum

Tarrild
Tarrild Dec 2 '20

I maj fik jeg fejlmeddelelsen at mit 12V batteri skulle skiftes. Jeg bookede tid til service, men 4 dage før service forsvandt fejlen og jeg aflyste service. Nu har jeg fået fejlen igen, har bestilt tid til service, men igen er beskeden forsvundet. Skal jeg aflyse min service igen eller skal jeg bare se at få batteriet skiftet?

MOS
MOS Dec 2 '20

Jeg tror, fejlmeddelelsen kommer, når batteriets spænding under visse omstændigheder falder til et for lavt niveau. Det kan udløses pga. for følsomt indstillede parametre i softwaren og/eller et batteri, der er tæt på at have udtjent sin levetid.

Hvis fejlmeddelelsen forsvinder igen, kan det måske skyldes, at temperaturen er steget og derfor er batterispændingen igen inden for, hvad den synes er acceptabelt.

Jeg tror, det er typisk at opleve fejlen, når vejret er koldere og temperaturen er faldet og fejlen kan så forsvinde igen, når temperaturen stiger.

Det er dog lidt mærkeligt, at din fejl lige er forsvundet igen, for det er jo ikke ligefrem blevet varmere i vejret. Men måske, hvis du har parkeret et lunt sted, f.eks. i en garage?

Jeg ville nok ringe til Tesla og spørge, om de kan se noget i loggen og derudfra beslutte, om det er nødvendigt at få den til service.

12 V batteriet på min Model S holdt i 4 år, før det skulle skiftes. Efter 3 år begyndte den med fejlmeddelelserne, men de stoppede efter en softwareopdatering, der justerede på de lidt for følsomt indstillede parametre. Et år senere kom fejlen så igen og der var det alvor. Hvis dit batteri er ca. 4 år gammelt, så er det nok sandsynligt, at det er ved at være tid til udskiftning.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Dec 2 '20
KimT
KimT Dec 2 '20

Jeg har lige fået skiftet mit for 1 time siden af en ranger (1.655,-). Har kørt med fejlen i et par uger, og den forsvandt ikke af sig selv, selv om temp. er skiftet. Batteriet holdt lidt over 5år - 196.000km

PS han fortalte at alt mandskab er kaldt ind til udlevering af biler fra d. 12/12 og frem til nytår. Så i den periode kører der ingen ranger.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Dec 3 '20
Tarrild
Tarrild Dec 2 '20

Min bil er fra 2015 og har kørt 110.000km. Den er ikke blevet parkeret mere lunt end den plejer (carport). Mit tilbud fra ranger var 1785,- gad vide hvorfor der er forskel (min er en 70'er)

KimT
KimT Dec 2 '20

Min er en 70D - det er lettere at skiftet. Det tog ikke mange minutter

MOS
MOS Dec 2 '20

Ja, der er forskel på, om den har frontmotor eller ej. I modellen uden frontmotor sidder 12 V batteriet, så det er noget sværere at komme til, så der er flere ting, der skal skilles ad, før man får adgang til batteriet. Nok derfor prisen er lidt højere.