Loading...
dk

Hvilken hjemmelader? | Tesla Forum

cth
cth Dec 14 '20

Jeg skal til at anskaffe en hjemmelader til min nye model S.

Jeg har fået trukket strøm til 22 kw i carport.

Tænker at købe Teslas lader da den trods alt kun koster 4000 og er pænere end alt andet jeg har set.

Men synes jeg kan læse at den kræver en yderligere "sikringsboks" til samme pris og andre siger nej det er indbygget. Nogen der ved om den er det?

Hvis jeg skal være lidt forudseende med fremtiden, hvordan "fordeler" jeg bedst de 22kw?

Min model S er godt nok ny, men er jo en gammel konstruktion lademæssigt.

Den kan vel ikke klare mere end 11kw af gangen?

Men hvad hvis man fik en model Y? Er det det samme?

Eller kan Tesla boksen levere mere end 11kw evt. med en adapter?

Hvad hvis man får en anden elbil end Tesla.. dur Teslas lader så ikke.

Findes der ladere der er mere fleksible?

Beklager de mange spørgsmål... :-)

Forummets indlæg er redigeret af cth Dec 14 '20
bskaarup
bskaarup Dec 14 '20

32kw? Mener du 22 kw eller 32A?

Tesla Wall Connector kan levere op til 22kw/32A

Tesla Wall Connector kan sættes i serie så de selv finder ud af at fordele de 22 KW

En model S kan lade med 16,5 kw jf. https://www.tesla.com/...harging-installation og 

Model Y kan lade med 11kw

cth
cth Dec 14 '20

Tak... 22 selvfølgelig... beklager ,,,er rettet

Ok så jeg skal bruge al strøm til Teslaladeren og jeg vil så selv få glæde af 16,5 kw når jeg lader.

Som det er nu har jeg blot et 11kw CEE stik og i princippet 11kw til et stik mere.

bskaarup
bskaarup Dec 14 '20

Nemlig. Og hvis du får en Tesla lader mere så forbinder du de to ladere med en styreledning og sætter den nye lader i "slave" tilstand. Så fordeler laderne selv strømmen.

cth
cth Dec 14 '20

ok tak..

Jeg tænker en er npok.

Ved i noget om det med monteringen.. skal jeg ud over laderen have en EL boks til samme pris?

bskaarup
bskaarup Dec 14 '20

Du skal have en RCD type B da det ikke er indbygget i Tesla laderen. Desuden skal du have en elmåler hvis du vil gøre brug af refusion af elafgift. Begge dele ved din elektriker alt om.

Begge dele er indbygget i f.eks https://www.ratio.nl/...groups/g+c+a+nr+view så du ville kunne nøjes med at få sat et 32A rødt CEE stik op.

cth
cth Dec 14 '20

Min installation sidder på egen gruppe i tavlen og har samme sted en tæller seperat til samme.

men ok... ingen ACDC hfi i Tesla lader og den er dyr som jeg kan forstå.

Men hvad gør den som ens HPFI ikke kan?

MOS
MOS Dec 14 '20

RCD type B kan detektere og slå fra i tilfælde af en DC-fejlstrøm, det kan et almindeligt HPFI-relæ ikke. En DC-fejlstrøm kan magnetisere HPFI-relæet, så det bliver ødelagt og ikke fungerer længere og så kan det heller ikke slå fra i tilfælde af en AC-fejlstrøm, hvilket kan være livsfarligt. Så RCD type B er en ekstra sikkerhedsforanstaltning, der i øvrigt er blevet lovpligtig for nye (ikke midlertidige) installationer til opladning af elbiler. Det har det ikke været tidligere.

cth
cth Dec 14 '20

Tak igen :-)

D.v.s. ikke nogen mellemvej der... 

Der skal sådan en fyr op og helst i tavlen, hvis det skal laves rigtigt?

Men behøves de at koste 3-4000 eller findes der forskellige fabrikater og priser?

cth
cth Dec 14 '20

OK mere spiselig..

Nu skal jeg ikke absolut have en Tesla lader.

Men jeg har en forestilling om at så får jeg noget der ikke er forkert til bilen.

ved at nogen af de ikke tesla ladere har en tesla knap.

Er det til at åbne ladelugen?

Den du henviste til er sikkert ligeså god og med indbygget RCD, men koster vist 6000..

https:///...groups/g+c+a+nr+view

jeg kan købe en anden til 4000 incl. RCD

https://www.malmbergs.com/Products/2480137

Men kun 16 amp.

Forummets indlæg er redigeret af cth Dec 14 '20
bskaarup
bskaarup Dec 14 '20
Citat fra cth

ved at nogen af de ikke tesla ladere har en tesla knap.

Er det til at åbne ladelugen?

Den du henviste til er sikkert ligeså god og med indbygget RCD, men koster vist 6000..

jeg kan købe en anden til 4000 incl. RCD

https://www.malmbergs.com/Products/2480137

Men kun 16 amp.

Den jeg linker til har både Tesla knap til at åbne ladeporten og 32A så du kan udnytte 16,5kw muligheden i din model S.

cth
cth Dec 14 '20

yep det så jeg...

Men jeg synes ikke jeg kan finde den under 6000.

I så fald kan jeg jo få Tesla lader med RCD til det samme.

Men om den ene er bedre end den anden kan jeg ikke lige se :-)

cth
cth Jan 5 '21

Der var ikke andre bud på en 22kw lader med indbygget B relæ / DC fejlstrømsrelæ?

https:///...groups/g+c+a+nr+view

Den kan bestilles hjem i 22 kw udgave med tesla knap for ca. 6000kr. eller 7200kr. hvis den skal have tæller på.

Så er det jo lige om man skal vælge Tesla lader i stedet for og et B relæ.

Det kan godt fås til under 6000 eller lidt over alt efter hvilket relæ man køber.

jeg har tælleren monteret allerede.

Forummets indlæg er redigeret af cth Jan 5 '21
Kiefer
Kiefer Jan 5 '21

Den Tesla-knap virker den på Model X og 3?

Der er ikke nogen af de knapper der sidder på SuC'erne der kan åbne for lågen på vores Model X men sagtens på vores Model S.

Martin

cth
cth Jan 5 '21

Ved ikke om der er forskel.. synes heller ikke SuC kunne åbne min 2015 model S låge

PeterE
PeterE Jan 5 '21

Måske et dumt spørgsmål, men alligevel: Du havde en model S før din nye Model S - hvordan fik du strøm på den? :)

P85DK
P85DK Jan 6 '21

@PeterE - det er da et ganske fint spørgsmål :-)

MOS
MOS Jan 6 '21

Man kan vel åbne lågen på mange måder. Knappen på ladehåndtaget er kun én af dem. Derudover kan man åbne lågen ved at bruge skærmen inde i bilen, man kan bruge appen, man kan bruge sin keyfob og endelig er der nødudløseren, som er et kabel, man trække i og som findes bag beklædningen inde i bagagerummet.

Men det vidste I vel godt - så hvorfor spørger I?

PeterE
PeterE Jan 6 '21
Citat fra MOS

Man kan vel åbne lågen på mange måder. Knappen på ladehåndtaget er kun én af dem. Derudover kan man åbne lågen ved at bruge skærmen inde i bilen, man kan bruge appen, man kan bruge sin keyfob og endelig er der nødudløseren, som er et kabel, man trække i og som findes bag beklædningen inde i bagagerummet.

Men det vidste I vel godt - så hvorfor spørger I?

Enig @MOS, det er de fleste forhåbentlig klar over :)

Mit spørgsmål til @cth består derimod:  Du startede tråden, du spurgte til hjemmeladning. Hvordan fik du opladet din tidligere Model S? 

Sider: 1 2 »